handdator

Visa fullständig version : Katainen grinar i pressen


Cilia
2008-04-13, 19:44
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1126851.svd


"Politikers skydd för privatlivet vittrar sönder på grund av affären, hävdar Ilkka Kanerva "

"Kanerva säger att han hade tänkt söka en chefspost inom Internationella friidrottsförbundet, IAAF, efter sin tid som minister.

- Den planen gick om intet, liksom också resten av mitt livsverk, säger han bittert"


En intressant vinkling från hans sida. Den har jag inte ens tänkt på. Att han varit ute på djupt vatten en gång innan och slapp undan med en hårsmån verkar han ha glömt. Det verkar som att han inte tycker att det han har gjort är fel på något sätt. Men det kanske det inte är? Själv kan jag nog tycka att en utrikesminister ska bete sig lite bättre. Men det kanske jag inte har med att göra eg.

Har vi någonting med hur våra politiker lever sina liv?

Nitrometan
2008-04-13, 19:49
Som en person med en offentlig befattning tycker jag han noga ska överväga allt han gör. Allt kommer förr eller senare att synas av media.

Tycker nån att det var smart/passande av en utrikesminister att skicka massor av "sex-sms" till den där strippan?

Som kommentar till hans gnällande i pressen skulle jag vilja säga - det kunde han ha tänkt på innan han gjorde det.

Cilia
2008-04-13, 19:50
Men jag uppfattar det som att han inte tycker att det var något fel av honom att skicka dom där smsen utan påpekar att det är fel att ngn läste dom eftersom det tydligen är ett brott i Finland.

Om hans uppfattning är att han inte har begått något fel oavsett om det blir offentligt eller inte så kan jag förstå hans resonemang även om jag som jag skrev tycker att det är fel. Jag har högre förväntningar på de folkvalda än så. Särskilt en minister

Nitrometan
2008-04-13, 19:54
Klart att han inte tycker det var fel.

Det finns de som inte tycker det var fel att gå teatern under tsunamikatastrofen heller.

Men grejen är väl att många andra tycker att det var fel.

De hade högre tankar än så om sin utrikesminister. Vilket de kanske inte skulle ha haft eftersom det var känt att han var en kåtbock som rände efter unga kvinnor.

Cilia
2008-04-13, 19:58
Sant men det som förundrar mig är när man som makthavarare hamnar i en sån situation där man inte kan se sin egen del i det hela. Att man står över det alla andra ser.

Många är ändå så pass kloka så dom gör avbön när dom förstår att andra tycker det är fel och blir upprörda även om dom inte helt förstår situationen

Coldsmith
2008-04-13, 20:42
Orka bry sig, säger jag. Om nån högt uppsatt visar sig ha hög sexdrift. Good for him (or her)!
Sålänge han inte missköter sig jobb pga det.
Löjligt att man ska tvingas avgå för sånt.

Nä fram med fler Clintons!

Tricklev
2008-04-13, 22:36
Klart som fan han inte ska behöva avgå pga något som detta, om han gillar att skriva att han är styv till en tjej som förhoppningsvis gillar att läsa det så är det deras ensak, ingen annars. Störtlöjligt är det.

appapa
2008-04-13, 22:57
Nu är jag ärligt talat inte helt insatt i vad det är vad han har gjort, men så länge han inte har gjort något olagligt tycker jag det är hans business.

Nigle
2008-04-13, 23:55
Tråkigt att allting läckte ut i pressen men man kan ju inte förbjuda en människa att ha ett privatliv p.g.a. att den är en offentlig person.

Ignatius72
2008-04-14, 07:15
vad folkvalda gör i sitt privatliv är egentligen ointressant. Det blir dock intressant när man företräder ett visst sätt att leva, en särkskild moral eller viktiga rättesnören. Bryter man mot dessa så är man ju helt enkelt fals´k. Vad som gäller för finnen i detta exempel vet jag inte. Men bara för några dagar sedan så uppdagades en HSB affär i Malmö med lyxbilar, höga löner, subeventionerade hyror till VD:ns barn osv osv. Skånska sossetoppar som skor sig själva till den milda grad. Ingen har dock reagerat förrän nu och det tyder på en välutvecklad kultur att göra en sak och säga en annan.

Scratch89
2008-04-14, 07:19
Jag håller med många andra här i tråde. Varför bry sig om sådant här, egentligen? Det är inte olagligt och går väl inte tvärtemot hans politiska uppfattning? Om hon är myndig och inte anser det vara sexuella trakasserier så tycker jag bara att det är Aftonbladet-noja över det här.

Tomten
2008-04-14, 07:52
Jag håller med många andra här i tråde. Varför bry sig om sådant här, egentligen? Det är inte olagligt och går väl inte tvärtemot hans politiska uppfattning? Om hon är myndig och inte anser det vara sexuella trakasserier så tycker jag bara att det är Aftonbladet-noja över det här.

Har uppfattat det som han blev sparkad för att han gjorde något som drog åtlöje över hans position eller något sånt. Han hade tidigare varit med om en liknande skandal och hade lovat bättra sig, så de avskedade honom för han fortsatte på samma sätt. Fast jag tycker också det är löjligt. Fast han var ju korkad som använde jobbets mobil.

skaparn
2008-04-14, 08:33
Om något så var det så dumt att skicka sex-sms(!) från sin tjänstetelefon att han borde få sparken för det. Han får väl ha hur många kvinns han behagar, men i begreppet ”sköta snyggt” ingår inte att nyttja skattepengar för asynkron distans-sex.

Bärs
2008-04-14, 08:46
Om något så var det så dumt att skicka sex-sms(!) från sin tjänstetelefon att han borde få sparken för det. Han får väl ha hur många kvinns han behagar, men i begreppet ”sköta snyggt” ingår inte att nyttja skattepengar för asynkron distans-sex.

Men det är väl ändå ett oproportionerligt straff?

Han blev en belastning för partiet och därför fick han gå.

Jag tycker det är bisarrt att samhället inte kommit längre än att man fortfarande ser människors sex- och privatliv som samhälleliga angelägenheter. Det är precis så här man resonerade när man gladeligen bestraffade folk för otrohet o.dyl. på 1600-talet. I detta fall är Sverige år 2008 inte ett dugg bättre än Iran, Saudi-Arabien etc. Den enda skillnaden är att det är pöbeln och medierna som utdömer straffen i Sverige. Det är intressant nog vänsterkvinnor som står för den värsta fundamentalismen.

Arne Persson
2008-04-14, 09:01
I Frankrike hade han i alla fall lätt haft kvar sitt ämbete. Där har man i alla fall vett att hylla "driftiga"*innocent* ledare....

Scratch89
2008-04-14, 14:46
Nu har jag ändrat åsikt lite i fallet dock. Det jag inte visste (som skaparn berättade) var att det var genom jobbtelefonen han skickat smsen. Att han även har varit med om skandaler tidigare gör inte saken bättre heller.