handdator

Visa fullständig version : Mordet i Stjärnsund uppklarat - 42-åringen har erkänt

Allan
2008-04-13, 18:37
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=760602
http://svt.se/svttext/web/pages/100.html

Ignatius72
2008-04-13, 18:39
Obehagligt men samtidigt skönt att det inte blev ouppklarat. men stackars föräldrar, fy fan.

tigerofsweden
2008-04-13, 18:40
Obehagligt men samtidigt skönt att det inte blev ouppklarat. men stackars föräldrar, fy fan.

+1 Fy fan aså

Bubban
2008-04-13, 18:48
Ja, man kan ju inte annat än att tycka synd om föräldrarna och hoppas att de kan gå vidare med sina liv så gott de kan.
Är hängning/nackskott ett alternativt straff som fortfarande är gångbart för sådana brott?

Lizard
2008-04-13, 18:52
Jag känner ju ingen av de inblandade, men något går sönder i mig när jag läser DN-länken.

Cilia
2008-04-13, 18:53
Jag blev helt kall när jag hörde det på nyheterna.

Någonstans långt inne i mig hade jag hoppats på att hon ändå var i livet.

appapa
2008-04-13, 18:55
Tråkigt att hon är död, även om det var ganska väntat. Skönt att de hittade den ansvariga, vi får väl se vad han får för straff.

Mental
2008-04-13, 18:56
åh typiskt, dn.se vägrar fungera för mig nu...

lectris
2008-04-13, 18:57
Någonstans långt inne i mig hade jag hoppats på att hon ändå var i livet.

Samma här :( finns inget som berör så mycket som när ett barn berövas livet....

Tänker jättemycket på hennes mamma.

Solve
2008-04-13, 18:58
de är just därför vi ska ha dödsstraff

Spader
Tråkigt att hon är död, även om det var ganska väntat. Skönt att de hittade den ansvariga, vi får väl se vad han får för straff.

jag gissar på under 15 år i fängelse

för några år den så var det ju en man som dödade sin 3åriga dotter. han fick 3 år i finkan.

Solve

psykvård ute om 2år igen och gör om de :smash:

Musselbank
2008-04-13, 19:00

För att det är tragiskt när folk dör?

Allan
Vill ni debattera dötsstraff kan ni göra det nån annanstans

Larsson
Är så fruktansvärt tragiskt. Att en männsika kan göra något sådant. Man finner inte ord för det.

ManuelIT
2008-04-13, 19:01
Så jävla tragiskt, men väntat att hon skulle vara död.

Det värsta är ju att man kan ana vad som han gjorde med henne innan han tog livet av henne

Handcuff
2008-04-13, 19:04
Usch och fy...blir illamående. :(

Men låt gärna bli ropen som "dödsstraff"..."skott i nacken" osv...

(även om jag kanske också tänker så....)

Allan
2008-04-13, 19:06
Usch och fy...blir illamående. :(

Men låt gärna bli ropen som "dödsstraff"..."skott i nacken" osv...

Exakt. Det känns så jävla....respektlöst just nu

Bolio
2008-04-13, 19:08
Exakt. Det känns så jävla....respektlöst just nu

Exakt.

Andy.da.wohoo
2008-04-13, 19:12
Extremt tråkigt!:( Man undrar ju vad han tänkte och varför han gjorde det.

amincissez
2008-04-13, 19:16
Mitt hjärta brister när jag tänker på de inträffade ofattbar sorg för dom anhöriga.

shut teh face
2008-04-13, 19:17
Framgår det ifall han dödade henne "bara för att", eller var det våldtäkt också?

Cilia
2008-04-13, 19:18
Framgår det ifall han dödade henne "bara för att", eller var det våldtäkt också?
Har inte sett/läst några detaljer än.

Han har erkänt mordet på Pernilla också från 2000. Hon var 31 år gammal så han verkar inte bara gå efter barn. Kom inte ihåg om hon också blev sexuellt ofredad innan.

Fredriiik
2008-04-13, 19:18
fyfan blev helt kall när ja hörde det.
Min lillasyster är lika gammal som Engla.
Helt sinnessjukt.
han erkände ju även mordet på den där Pernilla i falun.

Blir så jävla förbannad!!
alla detaljer lär komma fram på morgondagens presskonferans.
Vila I Frid Engla

shut teh face
2008-04-13, 19:19
Har inte sett/läst några detaljer än.
Inte jag heller, och dn funkar inte för mig..
Personligen så tror jag det rörde sig om våldtäkt också, tyvärr.

Vad ska man säga, det är tragiskt.

tjabon
2008-04-13, 19:20
Usch vad hemskt.
Jag blir riktigt ledsen och sänkt.

Hoppas mamman vet att många tänker på henne, nu.

cam
2008-04-13, 19:28
Blir så jävla ledsen.

Skönt för Pernillas anhöriga att äntligen få svar iaf. Jag minns när det hände, bodde i Falun och brukade promenera längs den sträckan. Råkade även ut för en incident samma vecka.
Pernilla blev inte våldtagen iaf, enligt polisen.

Jackie Dee
2008-04-13, 19:43
Vila i frid.

Nitrometan
2008-04-13, 19:50
Ska vi?

Kommer flickan tillbaka då?

Eller hur tänker du?

wintersnowdrift
2008-04-13, 19:58
De bröt alla ordinare sändningar på SR när det blivit känt att 42-åringen erkänt och Englas kropp hittats. Jag stod i köket i full färd med att baka bröd, men sjönk bara ihop på en stol när jag hörde meddelandet. Det känns bedrövligt, men samtidigt måste det ha inneburit en viss lättnad för alla inblandade att händelsen ändå fått en upplösning (även om det var värsta tänkbara...).

//Kristin

Richard85
2008-04-13, 20:00
Vårt underbara rättsystem gör väl att han får 2-3 på psykvården och blir sedan frisläppt..

J.Saarela
2008-04-13, 20:08
Tråkigt att det hann gå så långt att lillflickan mördades.Så sjukt så sjukt.Sen börjar jag undra om han ligger bakom fler försvinnanden,men det kanske han hade erkänt redan.Enda trösten ifall han ligger bakom andra fall är ju att det inte finns 1 till lika vidrig människa.Men det är ju inte mycket till tröst.

Yankeee
2008-04-13, 20:10
Tråkigt att det hann gå så långt att lillflickan mördades.Så sjukt så sjukt.Sen börjar jag undra om han ligger bakom fler försvinnanden,men det kanske han hade erkänt redan.Enda trösten ifall han ligger bakom andra fall är ju att det inte finns 1 till lika vidrig människa.Men det är ju inte mycket till tröst.

Han har erkänt ett mord till.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1127269.svd

J.Saarela
2008-04-13, 20:21
Han har erkänt ett mord till.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1127269.svd

Jo det var jag medveten om,men tänkte på alla andra försvinnanden som skett i Sverige.Undra om han bröt ihop och erkände allt lr om han visste att hade hans dna på den äldre tjejen.Men lilltjejen kanske dom aldrig hade funnit utan hans erkännande.

Rhino
2008-04-13, 20:22
Även om de flesta nog fruktat att hon var död blir jag ändå fullkomligt bedrövad att få veta det. Just när barn blir drabbade blir det så förfärligt uppenbart vad det innebär att döda någon.

Som relativt nybliven förälder själv är tanken att något skulle kunna hända min dotter för svår att ta till sig. Jag känner mest en maktlöshet, för det kommer aldrig gå att skydda sig mot sådant som i detta fallet..

Han har erkänt mordet på Pernilla också från 2000. Hon var 31 år gammal så han verkar inte bara gå efter barn.

Jag minns att han som mördade Helene, som också var runt 10 år, för kanske 15 år sedan också hade mördat minst en annan vuxen kvinna.

Stoltz
2008-04-13, 20:23

Gör det inte? Detta är inte unikt, barnmord har skett förut, det kommer tyvärr ske igen. Bara för att media gjorde detta otroligt stort, precis som en del tidigare liknande händelser, betyder det inte att det är unikt.

Edit: vad jag menar är - Han har nog inte legat bakom ALLA liknande fall.

J.Saarela
2008-04-13, 20:37
Men din riksnöt jag skrev ANDRA och inte alla.Nog fattar även jag att det kommer ske många ggr till.

Gör det inte? Detta är inte unikt, barnmord har skett förut, det kommer tyvärr ske igen. Bara för att media gjorde detta otroligt stort, precis som en del tidigare liknande händelser, betyder det inte att det är unikt.

Edit: vad jag menar är - Han har nog inte legat bakom ALLA liknande fall.

Jacksatan
2008-04-13, 20:44
psykvård ute om 2år igen och gör om de :smash:

De flesta som åker in på sluten psykiatrisk vård kommer aldrig ut igen. En vanlig villfarelse bland folk är att hälften kommer ut efter 2 år. Så är alltså inte fallet.

Stoltz
2008-04-13, 20:44
Men din riksnöt jag skrev ANDRA och inte alla.Nog fattar även jag att det kommer ske många ggr till.

My bad, missuppfattade dig.

Tack för en originell "förolämpning" dock ;)

Fjällbrynt
2008-04-13, 20:51
fy fan.... barnmord är lätt något av de värsta som finns

J.Saarela
2008-04-13, 21:15
My bad, missuppfattade dig.

Tack för en originell "förolämpning" dock ;)

haha varsagod,var ej så hårt menat endå:)

J.Saarela
2008-04-13, 21:20
De flesta som åker in på sluten psykiatrisk vård kommer aldrig ut igen. En vanlig villfarelse bland folk är att hälften kommer ut efter 2 år. Så är alltså inte fallet.

Även fast jag tycket du är en piiiiiip så har du rätt i det du skriver nu.Varannan person tror man är ute efter 2år oavsett vad man gjort.Att det är bara att spela frisk så kommer man ut.Sen samma sak om att det är bara å spela psykiskt sjuk så kommer du undan lättare,det är snudd på omöjligt att lura systemet på det sättet.Jag känner till och med 2 som försökt.

Thai-ger
2008-04-13, 21:25
fy fan.... barnmord är lätt något av de värsta som finns

Jag tror faktiskt det var blandannat tortyr, våldtäkt, förnedring osv i detta sammanhanget, tänk dig själv, jättesvag 10 åring som inte kan göra något motstånd. Fyfan;:(

Att Engla dog är tråkigt men det ger mig inget, känner henne inte eller något, men skulle kunna döda denna 42 åringen gratis ifall ingen fått reda på att de var jag och jag är helt ärlig

Longshot
2008-04-13, 22:00
Bra att det löste sig.

Tror inte jag skall läsa länken, tänkte göra det först, men efter jag läst vad folk skrivit i tråden... Nä - vill sova gott denna natt.

Granatgiraffen
2008-04-13, 22:12
Skiit. Hela historien är sorglig.. jag bryr mig dock inte så värst mycket för jag har inte hängt med :/ Jag är nog känslokall.

Tungt att komma tillbaka från sånt här in i livet för föräldrarna.

babidi
2008-04-13, 22:28
Skiit. Hela historien är sorglig.. jag bryr mig dock inte så värst mycket för jag har inte hängt med :/ Jag är nog känslokall.

Tungt att komma tillbaka från sånt här in i livet för föräldrarna.

det är lugnt, jag tog på mig rollen som känslokallast på kolo för 1h sen, du kan säga vad du vill.

Bolio
2008-04-13, 22:30
det är lugnt, jag tog på mig rollen som känslokallast på kolo för 1h sen, du kan säga vad du vill.

Jag är tusen gånger värre. Jag har bara slutat visa det offentligt. :em:

Timme
2008-04-13, 22:45
fy.. tusan....

detta är totalt sjukt.

Allan
2008-04-14, 03:56
Det skulle se bättre ut om folk kunde visa lite respekt i den här tråden

shut teh face
2008-04-14, 11:16
Den där 42-åringen verkar vara ett riktigt kräk.. sitter och lökar på någon pub och frågar om tjejer vill ha skjuts hem på kvällen, fyfan.

Hobbes
2008-04-14, 11:40
Hela händelsen får en alldeles matt. Det är svårt att inte diskutera i termer om ondska!

I morse pratade någon proffessor i psykologi, (kommer inte ihåg namnet) om att det eventuellt funnits tips angående denna mannen i en tidigare utredning. Det är klart att tanken dök upp - tänk om de tagit honom tidigare? Jag tänker på grabbarna med den nya kameran, de skulle testa den och plåta lite bilder - så fångar de bilden på den röda Saaben. Tur, omständigheter? Hur som helst band det väl honom närmare till fallet och utredningen.

En intressant tanke som dök upp i morgonens diskussion var polisens "tips hantering". Hur kan de hantera alla tips på "bästa" sätt och optimera den informationsinhämtning som sker i utredningar såsom denna.

Vi kan aldrig få henne tillbaka i livet, men förhoppningsvis rädda framtida offer med effektivare hantering av tips och effektiva utredningar.

Ignatius72
2008-04-14, 11:52
Jag tänker på grabbarna med den nya kameran, de skulle testa den och plåta lite bilder - så fångar de bilden på den röda Saaben. Tur, omständigheter? Hur som helst band det väl honom närmare till fallet och utredningen.
.

Polisen verkar ju ha haft en osannolik tur med fotograferandet. jag tänker tillbaka på Hagamannen där det tog åravis innan polisen, med hjälp av närmast slumpmässig DNA testning, fick fast honom trots ett rätt så extremt alibi. GW Persson menade ju att man genom att bara scanna av området lite snabbt borde kunnat fått fast honom många år tidigare.

Hobbes
2008-04-14, 12:59
Polisen verkar ju ha haft en osannolik tur med fotograferandet. jag tänker tillbaka på Hagamannen där det tog åravis innan polisen, med hjälp av närmast slumpmässig DNA testning, fick fast honom trots ett rätt så extremt alibi. GW Persson menade ju att man genom att bara scanna av området lite snabbt borde kunnat fått fast honom många år tidigare.

Det diskuterades i morse på tv4, att namnet förekom i utredningen och att det fanns tips dock blev det en fantombild som fick honom fast. (Hagamannen alltså).

Med 21 polismyndigheter (hoppas jag räknat rätt) behövs det kanske en enhetligare kvalitetsäkring ur utredningssynpunkt hur tips hanteras.

Där har ni kommande ex-jobb inom media kommunikation bland annat!

gorillan11
2008-04-14, 14:34
Fyfan, blir helt frustuerad när jag tänker på den där 42-åringen. Hur kan man bara se en liten flicka med en cykel o få för sig och mörda henne? R.I.P
Sörjer med familjen.

bugulu
2008-04-14, 15:57
"Han nekar till mord men erkänner att han bragt henne om livet" - 42 åringers advokat

:confused: Pewpew på honom, hoppas han hamnar i ett fängelse varav de flesta där hatar just barnamördare.

Yankeee
2008-04-14, 15:59
"Han nekar till mord men erkänner att han bragt henne om livet" - 42 åringers advokat

:confused:

Finns ju andra saker att bli dömd för än mord när man har dödat en människa.

bugulu
2008-04-14, 16:02
Finns ju andra saker att bli dömd för än mord när man har dödat en människa.

Det är väl bara dråp och mord eller är jag helt ute och cyklar varav dråp är inte särskilt grovt utan har helt enkelt bragts om livet?

Yankeee
2008-04-14, 16:03
Det är väl bara dråp och mord eller är jag helt ute och cyklar varav dråp är inte särskilt grovt utan har helt enkelt bragts om livet?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dr%C3%A5p

Nitrometan
2008-04-14, 17:55
Vållande till annans död?
Misshandel?

Det finns flera tänkbara varianter. Advokatens jobb är väl i det här läget att se till att straffet blir så lindrigt som möjligt?

bugulu
2008-04-14, 20:43
Vållande till annans död?
Misshandel?

Det finns flera tänkbara varianter. Advokatens jobb är väl i det här läget att se till att straffet blir så lindrigt som möjligt?

Bra att jag inte försökte inrikta mig på att bli advokat då, för mig är att döda någon = mord, kan inte tänka mig andra banor som vållande till annans död, dråp eller blabla förmildrande omständigheter.

Allan
2008-04-14, 20:45
Bra att jag inte försökte inrikta mig på att bli advokat då, för mig är att döda någon = mord, kan inte tänka mig andra banor som vållande till annans död, dråp eller blabla förmildrande omständigheter.

Bra. Då lämnar du den här tråden och slutar reta upp folk, tack. Och tjafsa inte om det.

Jaws
2008-04-14, 21:32
Tycker att det är riktigt jobbigt att se bilden på henne med sin cykel. Hon är glad och det är fint väder. Sen kommer denna snubben i sin röda saab.

Jag tyckte först att bilderna var jäkligt suspekta, men det handlade bara om en skänk från ovan att bilderna togs som GW persson sa. Tror ni att han någonsin hade åkt fast om inte bilderna funnits?

För jäkligt att man kan göra så mot barn oavsett hur sjuk man är.