handdator

Visa fullständig version : Nya cola light = gamla cola-light?


jenny
2008-04-13, 16:45
Nu har de börjat introducera en ny version av cola-light där sucralosen är utbytt mot aspartam. Detta är jag nöjd med eftersom jag slutade dricka cola-light när de började med sucralos för jag tyckte den var riktigt äcklig.

Frågan är dock, är det någon som vet om det är samma cola-light som innan de började med sucralos? Jag kommer inte ihåg hur den smakade längre. Jag inbillar mig att jag tycker att den nya cola-lighten är lite sötare en förr, men jag är inte säker.

Det vore också intressant att veta varför de bytte till det gamla sötningsmedlet? Sålde sucralos-colan inte bra? Är det pga debatten om att sukralos inte bryts ner i naturen?

vesterberg
2008-04-13, 16:56
det är ju aspartam i Coca-Cola Zero, påstår du att dom nu ska byta ut sukralosen i Light mot aspartam eller vad? var har du läst/hört/sett detta?

Yankeee
2008-04-13, 16:57
Står inget om detta på coca colas hemsida. Det finns hur som en koffeinfri cola light som innehåller aspartam istället för sukralos. Kanske den du tänker på?

jenny
2008-04-13, 18:10
Jag har så sent som idag fått en sådan cola på macdonalds. De har ett erbjudande där man får en burk av den nya lighten om man köper en plusmeny. Jag köpte också en halvliters cola på COOP för någon dag sedan. Det var en silvrig flaska. Halvlitern var den enda storleken de hade med den nya smaken.

På burken/flaskan står det new coca-cola light, innehåll: aspartam och koffein m.m. , så det är ingen koffeinfri.

Three pigs
2008-04-13, 18:11
Misstänker att det är den gamla. Smakar ungefär som den iaf (vad jag minns).

Eddie Vedder
2008-04-13, 18:32
Jag såg också att dom har en ny helt silvrig flaska när jag var i affären igår. Kanske är den du tänker på? Jag läste aldrig p åden innehållsförteckningen dock.
Hursomhelst köpte jag en 1.5-litersflaska med Cola light (inte Zero) och det står "sukralos, acesulfam K" på den. Det här var alltså igår. Så någon "totalrenovering" lär inte ha gjorts, alternativt att just min flaska är från en äldre leverans och sortimentet ska bytas ut.

jenny
2008-04-13, 18:48
Jag såg också att dom har en ny helt silvrig flaska när jag var i affären igår. Kanske är den du tänker på? Jag läste aldrig p åden innehållsförteckningen dock.
Hursomhelst köpte jag en 1.5-litersflaska med Cola light (inte Zero) och det står "sukralos, acesulfam K" på den. Det här var alltså igår. Så någon "totalrenovering" lär inte ha gjorts, alternativt att just min flaska är från en äldre leverans och sortimentet ska bytas ut.

Då köpte du den gamla. Jag tror att de inte har börjat lansera den nya lighten fullt ut ännu. Det är som sagt den silvriga flaskan som är den nya lighten och jag har än så länge bara hittat den på macdonalds (som burk till meny, tappcolan är fortfarande den gamla) och som halvliter på coop. Den säljs t.ex. inte i pressbyrån ännu.

Stenberg
2008-04-13, 20:16
De har lanserat en "nygammal"-variant utan sucralose, står mer på www.fulcola.se

Cohen
2008-04-13, 21:04
Har också sett "den nya lighten". Är det bara sötningsmedlet de ändrat på?

Trodde skillnaden mellan Light och Zero var att den ena innehöll sukralos och den andra aspartam. Om de nu byter från sukralos till aspartam i Lighten, vad blir det då kvar för skillnad på den och Zero?

jenny
2008-04-13, 21:16
Har också sett "den nya lighten". Är det bara sötningsmedlet de ändrat på?

Trodde skillnaden mellan Light och Zero var att den ena innehöll sukralos och den andra aspartam. Om de nu byter från sukralos till aspartam i Lighten, vad blir det då kvar för skillnad på den och Zero?

När zero kom så var det ju en diskussion om det var samma sak som gamla lighten. Men tydligen så var det inte det. Om jag kommer ihåg rätt så görs cola zero på samma recept som vanlig cola men med aspartam istället istället för socker medans cola light har ett eget recept.
Någon skillnad måste det hursomhelst vara för nya lighten och zero smakar olika.

Scratch89
2008-04-13, 21:35
Men vafasen. Jag som precis hade vant mig att kunna dricka Cola utan aspartam.

Slartibartfast
2008-04-14, 09:18
men va faen! Så nu måste man dricka cancer-cola ändå!?

Jag gillade sucralos-colan. :(

vesterberg
2008-04-14, 09:30
men vad i helvete. så nu finns det ingen alternativ för de som inte vill dricka aspartam-fritt? inte för att jag bryr mig, jag älskar Zero, men tänker på alla andra.
hur tänker Coca-Cola nu? det här lär ju leda till att dom tappar kunder.

King Grub
2008-04-14, 09:45
Det tror jag inte; Cola Light-försäljningen sjönk väl när dom bytte till sukralos. Aspartam är godare, särskilt i kombination med acesulfam-k blir det en sötma som majoriteten uppskattar.

Smml
2008-04-14, 10:02
men va faen! Så nu måste man dricka cancer-cola ändå!?

Jag gillade sucralos-colan. :(

Haha du menar att aspartamcola är cancercola men sukralos är inte det?

Slartibartfast
2008-04-14, 10:09
Haha du menar att aspartamcola är cancercola men sukralos är inte det?

ja?

Nitrometan
2008-04-14, 11:58
ja?
och det baserar du på?

Sukralosen bryts inte ner i kroppen. Passerar igenom oss och ut i reningsverken som inte heller klarar av den. Det går redan att mäta upp sukralos i vattendrag.

Kischen
2008-04-14, 12:15
Står en hel del här.

http://www.coca-cola.se/action/Go/page/newsdetails?newsid=1081

Slartibartfast
2008-04-14, 12:34
och det baserar du på?


Labbmöss får cancer av Aspartam, så det känns lite sådär att dricka det.

Cancer har inte påvisats i någon sucralosstudie.

vesterberg
2008-04-14, 12:34
Det tror jag inte; Cola Light-försäljningen sjönk väl när dom bytte till sukralos. Aspartam är godare, särskilt i kombination med acesulfam-k blir det en sötma som majoriteten uppskattar.möjligt att det är så, men isf finns ju Zero. nu är alla aspartam-rädda utan valmöjlighet.

King Grub
2008-04-14, 12:37
möjligt att det är så, men isf finns ju Zero.

Ordet "Light" har en magi över sig hos konsumenterna.

Tabbe
2008-04-14, 12:55
Den var inge god, alldäles för söt och med en äcklig eftersmak go sucralos!

Nitrometan
2008-04-14, 13:11
Labbmöss får cancer av Aspartam, så det känns lite sådär att dricka det.

Cancer har inte påvisats i någon sucralosstudie.
Hur många får cancer vid vilka doser?

Är möss jämförbara med människor i detta avseende?

z_bumbi
2008-04-14, 13:21
men vad i helvete. så nu finns det ingen alternativ för de som inte vill dricka aspartam-fritt?

Vanlig cola, mjölk, vatten osv

Slartibartfast
2008-04-14, 13:50
Hur många får cancer vid vilka doser?

Är möss jämförbara med människor i detta avseende?

Läs studierna. Finns i Aspartam-cancertråden.

vesterberg
2008-04-14, 14:02
Vanlig cola, mjölk, vatten osvdet var precis så jag menade. helt rätt.

hur är det med Pepsi Max, visst är det aspartam också? finns det någon light-läsk nu som kör på sukralos?

King Grub
2008-04-14, 14:06
hur är det med Pepsi Max, visst är det aspartam också?

Jajamen.

jenny
2008-04-14, 14:22
Står en hel del här.

http://www.coca-cola.se/action/Go/page/newsdetails?newsid=1081

Okej,
då var det inte exakt samma smak som den gamla cola-lighten med aspartam. Jag tycker den är god iallafall, mycket bättre än den äckliga sucralos-colan.

Frippe_L
2008-04-14, 16:19
Ja snart kan man verkligen kalla vattnet för sötvatten :-)

Dricker hellre vanlig cola om det nu ska va så man ska dricka cola, annars tycker jag vatten duger utmärkt, ibland mjölk om man äter husmanskost eller så.

Cohen
2008-04-14, 21:24
Nu när Lighten har aspartam, finns det någon läsk kvar utan detta?

Jag kan då inte komma på en ända... Som inte innehåller socker alltså.

King Grub
2008-04-14, 21:29
Tror inte det, inte i Sverige. Har man tillgång till amerikanska varor, är Pepsi ONE sukralossötad.

vesterberg
2008-04-14, 22:04
testa nya idag. ordentligt mycket godare än gamla light, men Zero är fortfarande bättre. light är för söt.

Thai-ger
2008-04-15, 17:20
Bona Aqua smakar ju typ som läsk fast det är mineral vatten. En flasta innehåller väl typ 15 kalorier, vilket är inget enligt mig:D Där har ni även ingen aspartam som ni nu gnäller om.


För typ 10000 gången. Aspartam i dom mängder som light produkter innehåller kommer inte ge cancer. Det är bara så att ni har läst det typ på "Aftonbladet" light produkter ger cancer ,står de med stora bokstäver, så köper alla tidningar. Dom mängderna aspartam mössen fick i sig var ofantligt stora, men än vad medelsvenssons aspartam förbrukning på 1 år är. Sedan är människan lite större än musen/råttan så tror inte det är någon fara med lightprodukter.

Om vi nu ska klaga på lightprodukter och cancer, så kan ni ju utesluta rökt kött. Eftersom rökt kött är cancer framkallande.

King Grub
2008-04-15, 17:26
Dom mängderna aspartam mössen fick i sig var ofantligt stora, men än vad medelsvenssons aspartam förbrukning på 1 år är.

Fel.

The results of this mega-experiment indicate that APM is a multipotential carcinogenic agent, even at a daily dose of 20 mg/kg body weight, much less than the current acceptable daily intake.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=64079&highlight=aspartam

http://www.ehponline.org/members/2005/8711/8711.html

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=17805418

http://www.blackwell-synergy.com/doi/full/10.1111/j.1742-7843.2007.00200.x

http://www.annalsnyas.org/cgi/content/full/1076/1/559

Thai-ger
2008-04-15, 17:33
Fel.



http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=64079&highlight=aspartam

http://www.ehponline.org/members/2005/8711/8711.html

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=17805418

http://www.blackwell-synergy.com/doi/full/10.1111/j.1742-7843.2007.00200.x

http://www.annalsnyas.org/cgi/content/full/1076/1/559

Oh shit, verkar som jag har underskattat aspartam väldigt mycket. Grubben, hur ser de ut med rökt kött då? Sägs ju vara väldigt cancer framkallande också, mina mackor består bara av rökt kött^^

Eddie Vedder
2008-04-15, 17:43
Sägs ju vara väldigt cancer framkallande också, mina mackor består bara av rökt kött^^

Charkprodukter innehåller nitrit (E250) som har tydliga kopplingar till cancer, rekommendationerna från den omfattande Diet and Cancer Report är att utesluta chark helt och skära ner på övrigt rött kött till 500g per vecka.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103956&highlight=chark

Den här kan vara bra, full med läsvärda små publikationer om man vill äta "cancerpreventivt"::)

http://www.wcrf-uk.org/cancer_prevention/download_our_publications.lasso

vesterberg
2008-04-15, 17:45
Haha.

FAIL!

Thai-ger
2008-04-15, 17:57
Charkprodukter innehåller nitrit (E250) som har tydliga kopplingar till cancer, rekommendationerna från den omfattande Diet and Cancer Report är att utesluta chark helt och skära ner på övrigt rött kött till 500g per vecka.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103956&highlight=chark

Den här kan vara bra, full med läsvärda små publikationer om man vill äta "cancerpreventivt"::)

http://www.wcrf-uk.org/cancer_prevention/download_our_publications.lasso

Jag tror att jag ligger i riskzonen.

Protein Pulver
Funlight
Charkprodukter/kött
Light Läsk
Andra produkter

Ska nog skära ner på mycket av alla dom produkterna

Och jag som tyckte att jag var så duktig bara för jag håller mig ifrån nikotin, och sällan alkohol:D

Eddie Vedder
2008-04-15, 18:18
Jag tror att jag ligger i riskzonen.

Protein Pulver
Funlight
Charkprodukter/kött
Light Läsk
Andra produkter

Knappast som att det där i sig lär utgöra någon jätterisk. Att röka samt ha starka genetiska "förutsättningar" för cancer dock, DÅ är man i riskzonen. Du kanske har mycket cancer i din säkt? Då kanske det kan vara mer befogat att tänka mer noga på att vara "optimal" för vad som ökar/minskar cancerrisk.

Kosten är mest en faktor utöver skulle jag tro. D.v.s. har man otacksamma gener för en viss typ av sjukdom så är en ohälsosam livsstil något som späder på ytterligare men antagligen något som sällan avgör på egen hand.

Thai-ger
2008-04-15, 18:21
Knappast som att det där i sig lär utgöra någon jätterisk. Att röka samt ha starka genetiska "förutsättningar" för cancer dock, DÅ är man i riskzonen. Du kanske har mycket cancer i din säkt? Då kanske det kan vara mer befogat att tänka mer noga på att vara "optimal" för vad som ökar/minskar cancerrisk.

Kosten är mest en faktor utöver skulle jag tro. D.v.s. har man otacksamma gener för en viss typ av sjukdom så är en ohälsosam livsstil något som späder på ytterligare men antagligen något som sällan avgör på egen hand.

Aha, nej, inte en enda i min släkt som råkat ut för cancer elelr dött i cancer.

En har supit ihjäl sig
2 dött i ålderdom

Resten lever:D

swarre
2008-04-19, 19:16
Tror inte det, inte i Sverige. Har man tillgång till amerikanska varor, är Pepsi ONE sukralossötad.

Har du koll på sötnigsmedlen i Coca-Cola Light i utlandet?

Jag jobbade på Cola i samband med lanseringen av Coca-Cola Zero och den informationen som jag fick var att recepten var desamma (i Sverige i alla fall) bortsett från sötningsmedlen.

Coca-Cola Zero sötades med aspartam.

Coca-Cola Light sötades med sukralos och acesulfam k.

Anleddningen sades vara att Coca-Cola ville prova sukralos (i samband med acesulfam k) som sötningsmedel. Dom skulle dock inte velat/fått tillstånd att prova det i så värst många länder och hade därför utsett ett antal länder som "försöksländer", däribland Sverige.

Från första början var tydligen tanken att Zero skulle ersätta Light fullt ut, men att Lighten skulle finnas kvar under "försöksperioden".

De var den information som jag, som överbetald lagerarbetare, fick då.

Cohen
2008-04-19, 23:08
Låter rimligt.

Men varför finns det då i typ UK både Diet Coke (i.e. Cola Light) och Coke Zero? Vet inte om Diet Coke baseras på aspartam eller scesulfam, men om den är sötad med aspartam faller ju din teori.

Eddie Vedder
2008-04-20, 07:22
Men varför finns det då i typ UK både Diet Coke (i.e. Cola Light) och Coke Zero? Vet inte om Diet Coke baseras på aspartam eller scesulfam, men om den är sötad med aspartam faller ju din teori.

Olika namn som tilltalar olika målgrupper.

Jag vill minnas att det var just det som fick Coca cola att lansera Zero, konsumentundersökningar som visade att män i mindre utsträckning väljer drycker med namn som "light" och "diet".

Så då lanserades en ny sockerfri variant med namnet Zero, därtill en lite coolare och mer hardkår etikett samt extra macho TV-reklam.:cool: :hbang:

Cohen
2008-04-20, 21:24
Olika namn som tilltalar olika målgrupper.

Jag vill minnas att det var just det som fick Coca cola att lansera Zero, konsumentundersökningar som visade att män i mindre utsträckning väljer drycker med namn som "light" och "diet".

Så då lanserades en ny sockerfri variant med namnet Zero, därtill en lite coolare och mer hardkår etikett samt extra macho TV-reklam.:cool: :hbang:

I see. Det där har jag också hört.

Men - Får man verkligen sälja exakt samma produkt under två olika namn bara för att rikta in sig på olika målgrupper? Trodde inte att det var tillåtet att göra så. Förr skiljde ju sötningsmedlet, men nu?

Eddie Vedder
2008-04-20, 21:31
Men - Får man verkligen sälja exakt samma produkt under två olika namn bara för att rikta in sig på olika målgrupper? Trodde inte att det var tillåtet att göra så. Förr skiljde ju sötningsmedlet, men nu?

Bara för att ingredienserna är de samma och kanske tår i samma ordning på ingrediensförteckningen behöver det ju inte vara exakt samma recept.

Om det är tillåtet eller ej vet jag inte, dock kan det ju mycket väl skilja lite i recepten (lite mer av det ena eller det andra) trots samma ingredienser.

Scratch89
2008-04-20, 22:51
Det finns ju många produkter som har samma innehåll/näringsdeklaration, fast olika namn. Leverpastej Sport och Leverpastej Light är det jag kommer på nu på rak hand, men det finns ju otaliga produkter.

Roubs
2008-04-20, 23:07
Först drack jag vanlig cola. Tyckte cola light smakade äckligt. Sen vande jag mig vid cola light. Sen bytte de sötningsmedel och jag ogillade den nya. Sen vande jag mig. Sen kom zero aka den gamla och jag hade redan avvänjt mig från den så den var åter äcklig och jag höll mig till light. Nu har de bytt IGEN!
För att återknyta till första inlägget, jag tycker också den 'nya' silver smakar sött...

Eddie Vedder
2008-04-21, 05:56
Det finns ju många produkter som har samma innehåll/näringsdeklaration, fast olika namn. Leverpastej Sport och Leverpastej Light är det jag kommer på nu på rak hand, men det finns ju otaliga produkter.

Fast där tror jag t.o.m. ingredienserna skiljer sig en hel del, även fetthalten. Tror att light både har lite mer fett och socker är Sport, jag är dock inte säker.

EDIT: Bara för det blev jag ju förstås tvungen att kolla upp det.:Virro

Hursomhelst finns det en liten skillnad mellan Mini och Sport. Den är liten men i alla fall tydlig vilket inte är fallet på Coca cola-sorterna.

Bredbar leverpastej Mini 200g:

Ingredienser: Grislever (34%), Mjölk, Griskött (17%), Vatten, Potatismjöl, Socker, Koksalt, Maltodextrin (potatis, majs), Stärkelse (potatis), Fett från gris, Kryddor (Bl.a. lök, cayennepeppar, koriander, muskotnöt), Mjölkprotein, Konserveringsmedel E250, Smakförstärkare E621.

Energivärde kJ 710 kJ
Energivärde kcal 170 kcal
Protein 10 g
Kolhydrater 12 g
Fett 9 g
Koksalt 2 g
Järn 9 mg ( % av RDI, rekommenderat dagligt intag)

Bredbar leverpastej Sport 200g:

Ingredienser: Grislever (32%), Mjölk, Griskött (13%), Vatten, Potatismjöl, Bambufiber (4%), Koksalt, Fett från gris, Lök, Kryddor (bl a koriander, kanel, chili, muskotnöt), Konserveringsmedel E250.

Energivärde kJ 650 kJ
Energivärde kcal 150 kcal
Protein 8 g
Kolhydrater 10 g
Fett 9 g
Koksalt 2.5 g
Järn 7 mg ( % av RDI, rekommenderat dagligt intag)

http://www.pastejkoket.se/sortiment

Scratch89
2008-04-21, 06:50
Blabla. :D

jenny
2008-04-21, 16:06
Skillnaden är inte stor om man ser till ingredienserna men nog smakar de distinkt olika. Jag skulle säga att nya cola-light är sötare och har en mindre tydlig cola smak.

Cohen
2008-04-21, 21:35
Detta med vad som skiljer Light från Zero förblir alltså ett mysterium.

Man kanske borde maila dem och fråga. Ska ta och göra det.

oath5
2008-04-22, 14:45
Drack den nygamla igår och det var en trevlig upplevelse då jag inte var något stor fan av sukralos varianten. Däremot finns det inget som går upp mot en svinkall Pepsi Max *drool*

Cohen
2008-04-22, 21:36
Mailde Cola och fick följande svar:

Tack för ditt mail. Skillnaden är att de har olika formula(recept). Coca Cola Zero har samma formula som Coca Cola Regular fast med sötningsmedel , medans Coca Cola Light har ett eget utarbetat recept.
Ha en bra dag!

Vänliga Hälsningar,
Felizia
Konsumentkontakt
Coca-Cola Drycker Sverige AB

Alltså, samma sötningsmedel men olika recept.

Pontus
2008-05-24, 21:36
Nå, hur är det nu då? Har de slutat helt med Coca Cola light med sucralose?

Då den inte inehåller socker eller aspartam har det varit den enda colan jag dricker :cryout:

Letade för fullt idag på Konsum efter 1,5 liter cola light men det fanns bara zero och den nya lighten som är silverfärgad. Dock så fanns det fortfarande 33cl burkar.

theoppositescollide
2008-05-24, 22:11
Angående Aspartam-debatten; har det någonsin påvisats något fall där en människa fått cancer och detta kunnat kopplas till Aspartam?


Jag får lite vibbarna av att det är mycket propaganda (lite som "Chips-ger-cancer"-veckorna på Aftonbladet) och en del möss-studier som står bakom det, men vi har inte sett några "praktiska" effekter av det.

Cohen
2008-05-24, 22:27
Nå, hur är det nu då? Har de slutat helt med Coca Cola light med sucralose?

Då den inte inehåller socker eller aspartam har det varit den enda colan jag dricker :cryout:

Letade för fullt idag på Konsum efter 1,5 liter cola light men det fanns bara zero och den nya lighten som är silverfärgad. Dock så fanns det fortfarande 33cl burkar.

Japp, sukralose hör numera till det förflutna. Har ersatts av den nya Cola Light med aspartame.

Trance
2008-05-24, 22:55
Läs studierna. Finns i Aspartam-cancertråden.

Att läsa studierna är bra för att tyda vad de faktiskt säger och se om det är det som presenteras i media eller på forum. Men för att se om resultaten är valida så spelar det inte så stor roll om man inte är expert.

Angående Aspartam-debatten; har det någonsin påvisats något fall där en människa fått cancer och detta kunnat kopplas till Aspartam?

Jag får lite vibbarna av att det är mycket propaganda (lite som "Chips-ger-cancer"-veckorna på Aftonbladet) och en del möss-studier som står bakom det, men vi har inte sett några "praktiska" effekter av det.

Det fungerar så gott som aldrig så att man kan spåra enskilda fall till en orsak.

Scratch89
2008-05-24, 23:04
Det finns inga kända fall där man kunnat koppla cancer hos människa till intag av sötningsmedel. Iallafall inte vad jag nånsin hittat, och inte heller enligt Sugar Substitutes and Your Health. American Council on Science and Health, April 17, 2006.

Trance
2008-05-24, 23:30
Angående Aspartam-debatten; har det någonsin påvisats något fall där en människa fått cancer och detta kunnat kopplas till Aspartam?

Jag får lite vibbarna av att det är mycket propaganda (lite som "Chips-ger-cancer"-veckorna på Aftonbladet) och en del möss-studier som står bakom det, men vi har inte sett några "praktiska" effekter av det.

Kan väl ge ett svar angående just aspartam också. Den nuvarande forskningen pekar på att aspartam i normala doser ej är cancerframkallande hos människor eller hos möss.

Det mesta av skrämselpropagandan som sprids baseras på övertolkningar av resultat och feltolkningar av studier. Man kan inte citera en studie som presenteras och säga att x% fick cancer alltså är det farligt utan när det gäller enskilda studier (speciellt nya) så bör man titta på dess mottagande.

Man ser inte saker som t.ex. EFSA kritiserade:
" * The slight increase in incidence of cancers known as lymphomas and leukemias in treated rats was considered to be unrelated to aspartame treatment and most likely attributed to the high background incidence of inflammatory changes in the lung. In addition, there was no dose-response relationship with respect to increasing doses of aspartame.
* The findings in the kidney, ureter and bladder, observed mainly in female rats, are not specific to aspartame and have been observed with a number of chemicals administered to rats at high dose levels. Such changes are normally the result of irritation or imbalances in calcium metabolism specific to rats and are of no relevance for humans.
* Concerning the malignant tumors of the peripheral nerves, the numbers of tumours were low with no clear dose- response relationship over a wide dose range. There is also uncertainty about the diagnosis of these tumours. The Panel indicated that this finding can only be fully evaluated by an independent peer-review of the relevant tissues."
http://www.efsa.europa.eu/EFSA/efsa_locale-1178620753812_1178620841131.htm

Detta var exakt samma sak som hände med sackarin här på forumet. Misstolkandet av äldre studier och undvikandet av nya som visade att den typen av urinblåsecancer var unika för möss (samma som efsa ger ledtrådar till i citatet). Trots detta så verkar den allmänna tron här på Kolo vara att det finns vetenskapligt stöd för att sackarin är cancerframkallande för människor.

Jag efterlyser helt enkelt mer kritiskt tänkande när det gäller källorna, och det gäller mig med. Gäller ju även träningsstudier där de ibland har 4 pensionärer gå lite raskt och försöker överföra det på tränande individer.

messier11
2008-05-25, 12:21
det slutgiltiga beviset att gemene man inte är vettig.. sukralos varianten är ju minst 100 ggr godare den är ju tom godare än originalet.
Jag köpte en silver flaska och kände direkt att något var fel och till saken hör att jag drack mycket cola light före de bytte till sukralos men nu när man vant sig blir det nog att börja med sprite zero istället den tycker jag smakar bra (trots aspartam:D)

Slartibartfast
2008-05-25, 15:34
Orka läsa tråden, men går det alltså inte att få tag i sucralos-coke i sverige längre? I finland går det. Sitter med en flaska nu :)

L-Sami
2008-05-25, 16:07
Den nya Cola Light har mildare colasmak, mindre kolsyra och mindre sötma än den förra Cola Lighten tycker jag. Bättre törstsläckare.

DaGoose
2008-05-25, 19:28
sukralos varianten är ju minst 100 ggr godare den är ju tom godare än originalet.

HA! Rewind!

...det slutgiltiga beviset att gemene man inte är vettig

:cool:

Cohen
2008-05-25, 22:29
Orka läsa tråden, men går det alltså inte att få tag i sucralos-coke i sverige längre? I finland går det. Sitter med en flaska nu :)

Som sagt:

Nej. Det går inte att köpa Sucralose-cola i Sverige idag. Finns Light och Zero, bägge med aspartame.