handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig någon..

1684_
2008-04-13, 12:59
Hej.
Jag behöver riktig hjälp, tips och råd.*gah!*
Jag blir fasiken galen snart...

Jag fyller snart 18år och e en tjej. Jag e 170 lång och ligger runt 63kg i vikt.
Jag sten satsar hela mitt hjärta på styrkelyft och har vunnit U-SM nyligen ( har bara tränat det i 5månader) Jag tävlar även i tyngdlyftning.
För 3år sen var jag lovande i diskuskastning men saknade den riktiga "gnistan" att bli något, så jag bestämde mig för att börja bygga muskler på gymmet där jag hade upptäckt att det var riktigt kuligt att vara på. Mycket benböj, bänk och marklyft blev det och ja... Jag byggde muskler. MEN jag åkte på magsjuka våren 2005, rasade 5kg i vikt på en vecka, mådde förjävligt.

Jag gick upp 3kg efter det, och jag försökte, komma tillbaka men det var som om kroppen inte ville. Jag vräkte i mig mat men sen plötsligt så bara rasade jag i vikt igen.*screwy* och jag utvecklade "hjärnspöken" , jag gick ner ca 20kg på ett år. För ett år sen, våren 2006 vägde jag 45kg och var inlagd på sjukhus....

Idag vcäger jag som sagt var 63kg och mår alla tiders.
Jag vill bygga extrem råstryka och jag HAR det med, men samtidigt bygga muskler! Jag äter hypernyttigt nästan så folk blir förbannade. Jag tränar 4lyftar pass i veckan, TUNGT, mkt benböj, bänk, mark, latsdrag osv.... och ett fyspass där jag tränar med medecinboll och kör skiten ur mig. 2 LÄTTA idrottspass i skolan...

Min mamma e utbildad kock så mat får jag JÄMT hemma, jag käkar frukost, lunch, middag, gainomax recoverty ( efter träning) och kvällsmat. IBLAND en banan som mellanmål. Jag ser INGET på min kropp? Vad händer?:S Mina muskler e ju vana vid att arbeta hårt. vad gör jag för feeeeel???? Äter jag fel? tränar jag fel? e det fel på musklerna? vf byggs inget?

Jag e grov, för att vara tjej i min ålder. det VET jag. Jag har mkt bra rygg muskler, starka ben ( 130kg benböj, 200kg benpress) , jag har byggt upp mkt över axlarna men frågan e vf det inte händer mer? liksom, min mage e helt.... innan hade jag riktiga magmuskler nu syns bara linjerna och jag försöker få fram dom så jag spyr men INGET händer. armarna växer segt med ( 57,5kg bänkpress)

Jag vet inte vad jag ville ha ut, men det e jobbigt. För när jag tittar på er riktigt vältränade bodybuilders och så, så har ju ni muskler som växer jämt å jag äter typ exakt likadant och tränar men för mig händer ingenting. e det för jag e bara 17½ år? *mini

Jag har bilder på kroppen och kan skriva exakt hur jag äter en dag om ni vill det. ska jag HELT enkelt försöka igonera muskeltillväxten och vara glad att man e stark och duktig i lyftningen eller ska jag försöka ändra på något?

Kan säga att jag har haft äs-problem i samband med undervikten så maten e ett rent helvete nu när man har sån fixering vid kroppen, känns meningslöst å vräka i sig mat men ändå inget händer.

Jag har gått ner ca 4kg på 2månader nyligen och blivit starkare:banned morsan gillar det inte, men vadå. Jag e ju starkare? det tyder på att även om jag var smal då, vid 66kg så var det ändå bara fett fastän man äter som man gör och tränar som en jäkla idiot

mystic[-_-]
2008-04-13, 14:23
Är nog mer att skillnaden på träning mellan SL och BB, lägre reps fokus på styrka kontra högre reps fokus på muskelkontakt.

1684_
2008-04-13, 15:11
;2929848']Är nog mer att skillnaden på träning mellan SL och BB, lägre reps fokus på styrka kontra högre reps fokus på muskelkontakt.

aa jo de klart, blir väl inte samma muskeleffekt

Johan_P
2008-04-13, 16:09
Jag vill bygga extrem råstryka och jag HAR det med, men samtidigt bygga muskler! Jag äter hypernyttigt nästan så folk blir förbannade. Jag tränar 4lyftar pass i veckan, TUNGT, mkt benböj, bänk, mark, latsdrag osv.... och ett fyspass där jag tränar med medecinboll och kör skiten ur mig. 2 LÄTTA idrottspass i skolan...

Hah, så härligt att läsa. Gött snack :)

1684_
2008-04-13, 17:45
Hah, så härligt att läsa. Gött snack :)

jaså? seriöst? jadu, det e inte lätt när man e liten *flex*

Tabbe
2008-04-13, 22:06
Jag hade försökt ha en lite mer avslappnad attityd till det hela.

Endura
2008-04-13, 23:28
Låter som du har lite taskigt tålamod och hann "vänja" dig för mycket vid de snabba styrkevinningar som man har i början... nu har du kanske nått det punkt då resultaten kommer saktare?
Volym på musklerna lär du inte få så länge du går ner i vikt, trots styrkeökningar.
I grunden är tung belastning, schysst (tillräcklig) näring, sömn/vila och tålamod(!) det enda du kan utgå ifrån.

Men du är också "bara" 18 bast!! Jag hade inte i närheten av lika mycke styrka i din ålder... fortsätt som du gör nu, sätt tydliga mål att styra mot och ha tålamod ffs!

Damonk
2008-04-14, 08:26
Jag är 20 år, kille och böjer hälften av vad du gör. Fortsätt kriga, det kommer garanterat :D

pragmatist
2008-04-14, 14:51
Så gott som alla drabbas av en lätt panikkänsla efter några års träning när framstegen plötsligt upphör (tycker man). I realiteten beror det på att man vant sig vid nybörjarstadiets framstegstakt och tror att det ska vara så jämnt. Men att bygga muskler är skitsvårt och tar väldigt lång tid för 99% av befolkningen. De vältränade personer du ser här på Kolozzeum kan ha hållit på i 10+ år för att bli sådana de är idag, med en genomsnittlig muskeltillväxt (efter nybörjarstadiet då alla växer som ogräs) på något enstaka kilo eller kanske bara några enstaka hekto per år om man slår ut det. Det är den bistra sanningen för alla som inte har supertalang för att bygga muskler.

1684_
2008-04-14, 19:17
Okej, tack så mkt för svaren =)

Har tänkt igenom lite och ska bättra mina kostvanor något, äta något mer och så, gå tillbaka till det jag var i höstas igen. Idag tog jag en gainomax efeter träning och har precis sluktat 6dl mjök, havregryn russin och ca 6msk kvarg , så... det ska nog gå bra.