handdator

Visa fullständig version : Köra Pullover på bröst eller ryggdagen?


Nonamenoshame
2008-04-13, 11:41
Som nog de flesta vet så tar ju Övningen Pullover på både bröst och rygg. Jag känner att den tar på båda men jag vet inte vilket av passen jag ska ha den på.

Vad tycker ni?

Gnusram
2008-04-13, 11:46
Som nog de flesta vet så tar ju Övningen Pullover på både bröst och rygg. Jag känner att den tar på båda men jag vet inte vilket av passen jag ska ha den på.

Vad tycker ni?

Nu är det länge sen jag körde den men jag tyckte bäst om att köra den som avslutning på bröstpasset. Jag upplevde att jag fick bättre kontakt om jag redan var trött i bröstet samt att jag gillade att få sträcka ut ordentligt i samma veva.

vesterberg
2008-04-13, 11:51
tar det inte mer på bröst om man har smalt grepp/hantel, och mer rygg om man har brett grepp/skivstång?
http://exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BBPullover.html
http://exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBPullover.html

så beror väl på vilken variant du kör?

Nonamenoshame
2008-04-13, 12:32
Jag kommer köra den med hantel!

Sheogorath
2008-04-13, 13:43
Det handlar om var du har belastningen.

Kör man över bänk med hantel eller stång kommer störst belastning att vara när händerna är så nära golvet som möjligt, d.v.s. på raka armar bakom huvudet. Här jobbar triceps långa huvud mest.

För att få maximal aktivering av latsen i en pullover måste man ha belastning när man för armbågarna in mot kroppen. Detta kan man åstadkomma genom att bara göra sista halvan av pullovern i en pullovermaskin, eller ställa sig framför en kabeltrissa och dra från raka armar ner mot skrevet.

Bröst jobbar i hela rörelsebanan men det är en hyfsat kass övning för bröst, ungefär som att köra underhands-chins för bröst. D.v.s. inte helt värdelös, men det finns bättre alternativ. I min mening är en pullover-maskin suverän eftersom du har belastning genom hela banan. Här har du med både triceps långa, bröst, lats, baksida axlar och mage.

Kör jag med hantel eller stång över bänk är det en tricepsövning.

Åse Columbus
2008-04-13, 15:02
jag kör den övningen som en övergång mellan bröst o axlar om jag ska köra dem på samma dag......spelar ingen roll vilken muskelgrupp som tränats först..