handdator

Visa fullständig version : Kan man bo i Kista?


The_RobRoy
2008-04-13, 08:51
Läget är som så att jag senaste 3-4 månaderna letat en lägenhet att köpa i Solna. Jag bor nu i 2:a hand i just Solna.

Det jag letar efter är små tvåor. Alltså lägenheter på ungefär 45-50 m^2 med ett litet sovrum och ett rätt rymligt vardagsrum. Jag vill helst ha en lägenhet med ett fräscht badrum, så att det inte behöver fixas. Kök osv kan jag renovera upp själv lite vid behov. Det ska även vara nära till tunnelbanas blåa linje.

Min budget är maximalt 1,600,000 Kr med en avgift på maximalt cirka 2500kr. Problemet är nu det att priserna dragit iväg så jävligt i Solna att 45-50 m^2 lägenheter i någonsånär trevliga områden nu kostar 1.7-1.9 miljoner *grr*

Så min alternativa plan är att börja titta på lägenheter i Kista.

Bra saker med Kista:

Fortfarande hyffsat nära till mitt jobb (jobbar i Kungsträdgården - ändstation på blåa linjen)

Kista C har alla sorters matbutiker osv.

Frågan är alltså om området är tillräckligt okej för att man vill bo där? Hur mycket skumma typer är det egentligen där osv? Om man bor en bottenvåningen och har en dyr TV, är den borta efter 2 veckor?

Jay-Z
2008-04-13, 09:04
Du får säkert skämmas på jobbet iaf. ;)

Jag hade satsat på Alvik och utåt fram till Åkeshov. Där börjar det ta sig. Kan dock inte prisbilden.

Sådär, lite off-topic som första post. Inte illa. :D

Yankeee
2008-04-13, 09:05
Sundbyberg?!

Men visst går det att bo i Kista. Nära till affärer, tunnelbana och grönområden.

Piranha
2008-04-13, 09:08
Man kan bo i Kista, men bo på nedre plan skulle jag inte rekomendera oavsett vart man bor.

Ett underskattat område som ligger bra till i pris är Bergshammra.

The_RobRoy
2008-04-13, 09:20
Du får säkert skämmas på jobbet iaf. ;)

Jag hade satsat på Alvik och utåt fram till Åkeshov. Där börjar det ta sig. Kan dock inte prisbilden.

Sådär, lite off-topic som första post. Inte illa. :D

Ja, det är ju så sjukt att man får ju det..

Runt Alvik är priserna något högre än i Solna till och med. Annars håller jag med, verkar trevligt där.

Motorbreath
2008-04-13, 09:22
Kan och kan. Om man är trångbodd kan man nog bo i kista. Inget att rekommendera för klaustrofober dock. Annars finns det ju sarkofager. Källarplan är att rekommendera.

The_RobRoy
2008-04-13, 09:25
Sundbyberg?!

Men visst går det att bo i Kista. Nära till affärer, tunnelbana och grönområden.

Sundbyberg har galet hög skatt :P

Man kan bo i Kista, men bo på nedre plan skulle jag inte rekomendera oavsett vart man bor.

Ett underskattat område som ligger bra till i pris är Bergshammra.

Bergshamra är lite underskattat ja, priserna är lite lägre där (men knappt tillräckligt låga ändå). Men det finns två problem, ofta är avgifterna lite högre där och största problemet är att det är sjukt ont om små tvåor. I alla fall på "rätt" sida av Bergshamra, alltså på andra sidan vägen, sett ifrån tunnelbanan, ner mot vattnet där.

*gah!* känner jag runt hela situationen. Hatar lgh jag bor i nu, enda som är bra är läget (bor i Västra Skogen)

The_RobRoy
2008-04-13, 09:26
Kan och kan. Om man är trångbodd kan man nog bo i kista. Inget att rekommendera för klaustrofober dock. Annars finns det ju sarkofager. Källarplan är att rekommendera.

Hur menar du nu? Är alla lgh i Kista klaustrofobiska?

n1tro
2008-04-13, 09:44
RobRoy, du har pm strax

Cilia
2008-04-13, 09:48
Du får säkert skämmas på jobbet iaf. ;)

Jag hade satsat på Alvik och utåt fram till Åkeshov. Där börjar det ta sig. Kan dock inte prisbilden.
Så tänkte jag med. Abrahamsberg är ganska trevligt med. Från Alvik är det gångavstånd in till stan. Problemet med den delen av Bromma är att det är innestadspriser men lite längre ut är ok.

Nu är jag ju uppväxt Västerortsbo så jag är färgad. Kista kan man bo i men inte mitt andrahandsval direkt. Jag skulle gå på lite mindre lägenhet och ett område jag verkligen vill bo i istället.

The_RobRoy
2008-04-13, 10:01
Jag skulle gå på lite mindre lägenhet och ett område jag verkligen vill bo i istället.

Jag håller inte med, jag hänger rätt mycket hemma och vill trivas i min lägenhet, inte bo i något litet kyffe där man inte känner att man får plats.

Vill ha plats för dator, en trevlig soffa med hemmabio, så man kan ta hem lite kompisar och känna att man får plats.

Problemet är väl att om jag flyttar till Kista vill kompisarna inte komma på besök i alla fall :D

Cilia
2008-04-13, 10:06
Problemet är väl att om jag flyttar till Kista vill kompisarna inte komma på besök i alla fall :D
exakt.

var det inte bra köpläge för ngn månad sen när det var svårt att få iväg en hel del objekt?

The_RobRoy
2008-04-13, 10:16
exakt.

var det inte bra köpläge för ngn månad sen när det var svårt att få iväg en hel del objekt?

Jo, men jag hittade inget jag verkligen fastnade för och var samtidigt lite snål. Trodde såklart priserna skulle fortsätta ner lite till. Det ångrar man ju nu..

LadyInsane
2008-04-13, 10:17
Själv älskar jag Kista. Har många kompisar som bor i radhusområdena precis vid centrum. Sålänge man inte bosätter sig uppe i Husby ser jag inget problem med att bo där.

Edit: Det är riktigt skönt att ha ett centrum så nära.

The_RobRoy
2008-04-13, 10:20
Själv älskar jag Kista. Har många kompisar som bor i radhusområdena precis vid centrum. Sålänge man inte bosätter sig uppe i Husby ser jag inget problem med att bo där.

Edit: Det är riktigt skönt att ha ett centrum så nära.

Jag misstänker också att det inte är så illa, ska på två visningar nu om någon timma. Det är regn ute - perfekt, då ser lägenheterna lite tristare ut! :)

lectris
2008-04-13, 10:28
När jag och sambon letade lägenhet så kikade vi också i Kista (bodde i Sollentuna innan), men vi hamnade i Täby.

fick lägenheten för 1,3, avgift 2400. inte världens nyaste kök/badrum men riktigt fräsh, 70kvm och dubbel inglasad balkong. Bor 5 min från täby centrum och roslagsbanan som tar 15-20 min in till stan. Har bussar till danderyd/tunnelbanan som stannar nästan utanför min dörr, tar 10 min.

perfekt!

The_RobRoy
2008-04-13, 10:31
När jag och sambon letade lägenhet så kikade vi också i Kista (bodde i Sollentuna innan), men vi hamnade i Täby.

fick lägenheten för 1,3, avgift 2400. inte världens nyaste kök/badrum men riktigt fräsh, 70kvm och dubbel inglasad balkong. Bor 5 min från täby centrum och roslagsbanan som tar 15-20 min in till stan. Har bussar till danderyd/tunnelbanan som stannar nästan utanför min dörr, tar 10 min.

perfekt!

Det är min uppväxt-trakt :)

Det är också ett alternativ, men nattbussar när man vill hem sent ifrån Sthlm är sådär alltså. Roslagsbanan slutar ju gå så tidigt. Bor du åt Roslags Näsby hållet eller bortanför Täby C?

Cilia
2008-04-13, 10:33
Du har rätt, Täby har för dåliga förbindelser för att vara intressant. Ska man sen åka bil är det sånna köer eftersom alla åker bil.

lectris
2008-04-13, 10:41
Det är min uppväxt-trakt :)

Det är också ett alternativ, men nattbussar när man vill hem sent ifrån Sthlm är sådär alltså. Roslagsbanan slutar ju gå så tidigt. Bor du åt Roslags Näsby hållet eller bortanför Täby C?

Jag bor i Grindtorp vid galoppen. Nu åker jag nattbuss så sällan, men de går iaf 2ggr i timmen från Mörby c ut hit :) Bara att ta tunnelbanan till mörby och byta.

xarizma
2008-04-13, 10:46
Kista är nice. Och det är extra nice på sommrarna ;D

The_RobRoy
2008-04-13, 10:46
Jag bor i Grindtorp vid galoppen. Nu åker jag nattbuss så sällan, men de går iaf 2ggr i timmen från Mörby c ut hit :) Bara att ta tunnelbanan till mörby och byta.

Jo jag vet, jag har gjort det hela min uppväxt :P

Dock bodde jag lite längre ut, så jag hade en buss som gick 1 gång i timmen.

Fyfasen när man har stått där helt slut efter en utekväll, vid Mörby Centrum halv 4 på morgonen och väntat på dendär överfulla bussen. Restiden hem ifrån krogen brukade sluta runt 1.5 h. Får ångest bara jag tänker på det :D

Nu ska jag på en visning här i Solna och sedan ska jag ta tuben ut till livsfarliga Kista och titta på två stycken lägenheter ;)

Allan
2008-04-13, 10:51
Äh, Kista är helt OK. Fräschaste delen av Norra Järva, mycket arbetsplatser. Inte alls ett problemområde, annat än det du får med 10 000 invånare.

ante
2008-04-13, 11:26
Jag skulle inte begränsa mig till blå linjen - kungsträdgården är ju inte långt ifrån centralen!

Kika på alvik - och lite utanför där. Även röda linjen är bra tycker jag, både aspudden och kransen är mysigt.

Skulle även ge ropsten en chans.

Mirre
2008-04-13, 11:52
När du ändå har ca 20 min från Kista med t-bana så tar det lika lång tid att ta pendeln om du hittar något lämpligt i Sollentuna?
Jag är snål vad det gäller månadsavgift och pröjsar istället hellre en högre insats. Ofta brukar lägenheterna en bit längre ut ha högre avgifter som i slutändan gör att totala månadskostnaden hamnar på ungefär samma nivå? En låg månadsavgift är ju alltid mer attraktivt den dagen du vill sälja. Jag vet inte hur månadsavgifterna ser ut i kåkarna i Kista men jag tror inte de ligger under 2800kr i snitt för en mindre tvåa.

Cilia
2008-04-13, 11:53
Skulle även ge ropsten en chans.
Hjorthagen med

Mirre
2008-04-13, 11:55
Alvik är mkt najs. Jobbar här ute och skulle kunna tänka mig att bo här men priserrna är aningen för höga för attt ändå ligga en bit ut. Jag tror att de ligger på samma nivåer som Fredhäll och Kristineberg.

christian
2008-04-13, 11:58
Finns många områden med 10k invånare och över med t ex gallerier som inte blir rånutsatta varannan vecka, eller där gänguppgörelser pågår mitt på dagen bland folk. Stenkastningar på bussar osv osv. Därav benämningen "utsatt förortsområde".

Det är ändå ett litet lustigt område. Vet inte hur det är nu, men när jag pluggade där för ca 5 år sedan var det ~3% av de som jobbade i Kista som faktiskt bodde i Kista. Det avfolkas i princip runt 17-18-snåret på kvällen. Lite kul att se.

Naturligtvis går det att bo i Kista, men det skulle inte vara ett förstahandsval direkt. Mer som en nödlösning.

Bolio
2008-04-13, 12:06
Jag hade inte velat bo i Kista. But that's just me. Varför tittar du inte på Sundbyberg? Skatten är ju inget problem egentligen. Det är minimal skillnad på det stora hela (om du inte tjänar extremt mycket, men då hade detta inte varit ett problem). Personligen tycker jag att det är ett mycket trevligt område och jag hade själv kunnat tänka mig att bo där.

Kista är helt OK. Det är mycket invandrare, men det är det ju även på t.ex. Kungsholmen och Östermalm numera om det nu är det som skrämmer dig.

Bolio
2008-04-13, 12:09
När du ändå har ca 20 min från Kista med t-bana så tar det lika lång tid att ta pendeln om du hittar något lämpligt i Sollentuna?
Jag är snål vad det gäller månadsavgift och pröjsar istället hellre en högre insats. Ofta brukar lägenheterna en bit längre ut ha högre avgifter som i slutändan gör att totala månadskostnaden hamnar på ungefär samma nivå? En låg månadsavgift är ju alltid mer attraktivt den dagen du vill sälja. Jag vet inte hur månadsavgifterna ser ut i kåkarna i Kista men jag tror inte de ligger under 2800kr i snitt för en mindre tvåa.

Kan bara skriva under på detta inlägg. Hitta en lite större etta (de kan kännas skitstora) någonstans inom tullarna i stället! Finns massa billiga sköna lägenheter omkring Birkastan, Sibirien och de bortre delarna Norr Mälarstrand. Det är verkligen värt de extra hundralapparna (eller till och med tusenlappen) varje månad.

The_RobRoy
2008-04-13, 15:48
Jag skulle inte begränsa mig till blå linjen - kungsträdgården är ju inte långt ifrån centralen!

Kika på alvik - och lite utanför där. Även röda linjen är bra tycker jag, både aspudden och kransen är mysigt.

Skulle även ge ropsten en chans.

Många säger Alvik, men somsagt tidigare - Alvik är en annan prisklass och känns faktiskt inte ens riktigt prisvärt. Nästintill innerstadspriser.

När du ändå har ca 20 min från Kista med t-bana så tar det lika lång tid att ta pendeln om du hittar något lämpligt i Sollentuna?
Jag är snål vad det gäller månadsavgift och pröjsar istället hellre en högre insats. Ofta brukar lägenheterna en bit längre ut ha högre avgifter som i slutändan gör att totala månadskostnaden hamnar på ungefär samma nivå? En låg månadsavgift är ju alltid mer attraktivt den dagen du vill sälja. Jag vet inte hur månadsavgifterna ser ut i kåkarna i Kista men jag tror inte de ligger under 2800kr i snitt för en mindre tvåa.

Jo, men går pendeln hela natten sen da?

Månadsavgiften på de jag kollade på nu låg mellan 2300-2500 kr (45 m^2 vilket de flesta verkar vara), vilket väl är något högre än vad man i snitt hittar i innerstan.

En lgh i Kista på 45 m^2 går dock på cirka 1.2 MSEK i hyffsat skick. En sån lägenhet kostar väl kanske 2.4 MSEK i innerstan. Blir inte ens i närheten samma totalkostnad som jag ser det.

Jag hade inte velat bo i Kista. But that's just me. Varför tittar du inte på Sundbyberg? Skatten är ju inget problem egentligen. Det är minimal skillnad på det stora hela (om du inte tjänar extremt mycket, men då hade detta inte varit ett problem). Personligen tycker jag att det är ett mycket trevligt område och jag hade själv kunnat tänka mig att bo där.

Kista är helt OK. Det är mycket invandrare, men det är det ju även på t.ex. Kungsholmen och Östermalm numera om det nu är det som skrämmer dig.

Jag har väl inget emot Sundbyberg så, men Hjulsta linjen är väl faktiskt minst trevlig av alla och prisläget är nästan det samma som i Solna + den högre skatten (jag tjänar faktiskt ganska bra och kommer förhoppningsvis i framtiden tjäna ännu bättre). Ser inte riktigt någon fördel med Sundyberg..

The_RobRoy
2008-04-13, 15:50
Har varit på två visningar i Kista nu iallafall. Gillade Kista C, riktigt trevligt med alla restauranger samlade precis som i Kungshallen vid Hötorget.

Det va en lgh på bottenvåningen som va riktigt riktigt fin. Men bottenvåning i Kista.. ..känns som man får ha plasma TV:n kvar fram till första semestern då :MrT:

pragmatist
2008-04-13, 16:45
Kan bara instämma när det gäller Bergshamra, prisvärt, bra kommunikationer (11 minuter till T-centralen med tunnelbana) och fin natur (Brunnsviken, nationalstadsparken, Bergianska, Haga etc). Solnas trevliga kommunalskatt är grädde på moset. Nackdelarna är buller från Bergshamraleden, rätt trist artiktektur och begränsat utbud av mindre och större lägenheter - men det finns en del små i alla fall, 2:or i 50-55kvm-klassen brukar ha utrop kring 1.3 så de borde rymmas i din budget.

Cilia
2008-04-13, 17:10
Bergshamra är helt ok, cykelavstånd nästan gångavstånd till stan med