handdator

Visa fullständig version : Hypotetisk fråga.


Slartibartfast
2003-05-26, 08:51
Anser ni det vara möjligt att specifikt träna en muskel/muskelgrupp och få den attt växa utan att träna övriga muskelgrupper? Hade mina armar varit lika stora ( :rolleyes: )idag ifall jag bara tränat biceps och triceps specifikt, och inte tränat rygg eller bröst?

Speciellt HIT-folket anser ju att det är omöjligt och att man måste gå upp ca 6-7 kg i kroppsvikt för att bygga en tum på armmåttet, och att man automatiskt har grova armar när man kan hantera tunga vikter i rodd och bänk.

Personligen håller jag nog med HITarna när det gäller det här, men inte växte mina armar nämnvärt innan jag inkorporerade direkt armträning heller.

Spud
2003-05-26, 09:03
Det har ju varit på tal förut om sprinterlöparna som tränade överkropp bara för att få benen att växa mer, om det stämmer så är det väl mer eller mindre som HIT människorna säger.

visserligen blir väl armarna större om man bara tränar armar, men vid någon gräns kanske kroppen säger ifrån. finns ju mängder med "turkbyggen" därute med två par armar och resten av kroppen helt flat.

själv tror jag att kroppen vill växa som en enhet, dvs proportionerligt.

Hermes
2003-05-26, 09:31
Nu kanske jag är helt ute och cyklar men om man tränar en muskelgrupp ökar väl hormonnivåer och sånt i hela kroppen och påverkar hela kroppens muskelmassa

AnderssoN
2003-05-26, 13:23
Visst går det bygga hyfsat bitiga armar utan att träna övriga kroppen. Själv tränade jag bara biceps i över 1 år innan jag insåg att jag började se som skit rent symmetriskt.

Men att man per automatik skulle ha stora armar bara för att man hanterar stora vikter i rodd och bänk tror jag inte på. Det där är nog olika från person till person.

Survivor
2003-05-26, 15:18
Originally posted by Slartibartfast
Anser ni det vara möjligt att specifikt träna en muskel/muskelgrupp och få den attt växa utan att träna övriga muskelgrupper? Hade mina armar varit lika stora ( :rolleyes: )idag ifall jag bara tränat biceps och triceps specifikt, och inte tränat rygg eller bröst?

Speciellt HIT-folket anser ju att det är omöjligt och att man måste gå upp ca 6-7 kg i kroppsvikt för att bygga en tum på armmåttet, och att man automatiskt har grova armar när man kan hantera tunga vikter i rodd och bänk.

Personligen håller jag nog med HITarna när det gäller det här, men inte växte mina armar nämnvärt innan jag inkorporerade direkt armträning heller.
Skapa ett motstånd för en muskel som den måste vänja sig vid så kommer den att göra det också oavsett om du tränar de andra musklerna eller inte. Men sant är det att kroppen strävar efter jämvikt, är vad jag alltid fått höra iaf. Klarar man tunga vikter i rodd och bänk så är det klart att man har större armar än om man inte gjort det, även om det inte är ren armträning så är det i alla fall armträning med i bilden.
ööh, ja, ska man öka en tum på armarna så måste man nog upp 6-7 kg total kroppsmassa, eller rättare sagt man har nog ökat så mycket vikt om man ökat en tum på armarna.

HookersUnited
2003-05-27, 09:41
Originally posted by AnderssoN
Visst går det bygga hyfsat bitiga armar utan att träna övriga kroppen. Själv tränade jag bara biceps i över 1 år innan jag insåg att jag började se som skit rent symmetriskt.

Men att man per automatik skulle ha stora armar bara för att man hanterar stora vikter i rodd och bänk tror jag inte på. Det där är nog olika från person till person.

I rodd aktiveras ju biceps till en viss del samt att triceps aktiveras i bänkpress. Så jag tror att armarna ändå skulle hänga med övriga kroppen, fast dom skulle förmodligen inte bli lika bitiga som de hade blivit vid specifik armträning.

En kompis tränade ett tag med Öjebyns Atletklubb och där är det ju främst bänk, mark och böj som gäller. En kille där curlade en fyra med 80 kg trots att han bara tränade biceps ett fåtal ggr/år

Survivor
2003-05-27, 10:16
Originally posted by HookersUnited
En kille där curlade en fyra med 80 kg trots att han bara tränade biceps ett fåtal ggr/år
:eek: ELLER :laugh: ?...Beror ju på hur stor han var etc...

HookersUnited
2003-05-28, 16:31
Har tränat där några gånger och de övningar jag har sett honom köra är knäböj, marklyft och latsdrag. Bänk tränade han inte vid det tillfället pga skada.

Att då klara 4*80 i bicepcurl ser jag som en bra prestation.
Oavsett hur stor man är.