handdator

Visa fullständig version : Större bröstmuskler!


Timpsi
2008-04-12, 23:00
Shue!

Nu är det så att jag har tränat bänkpress för bröstmusklerna, men nu har det tagit lite stopp kan man säga. Jag har ju lite styrka i dem, men dem är ju inte stora alls. Hur skulle man kunna göra för att få dem större?

Så vad tycker ni jag ska göra? Ska jag fortsätta köra bänkpress 10 reps, 4 set varje måndag och fredag. Eller ska jag köra nån annan bröstövning som får musklerna att bli större? Kanske fler eller färre reps antal? Kanske köra tyngre med färre set eller reps? Vad tror ni?

Ska också påminna att jag ligger på kcal överskott 6/7 dagar i veckan minst, för det mesta 7 dagar i veckan. Så käket är inte det största problemet. Sömn får jag också!

Tänkte bara höra vad ni andra mer erfarna tycker :]

Tack på förhand!

ViktorLindstrom
2008-04-12, 23:10
Variera lite skulle nog inte vara helt fel. Testa lite tungt med.
Prova lägga in fler/andra övningar i passet också, tex. Bröstpress, Fly, fly i cablecross kanske kan vara något.
Variera reps, set. Sänker du antal reps så ökar du antalet set och vise versa.

Sist men inte minst, det tar tid. Det är inget som händer på en vecka, hur du än äter och tränar så kommer det ta tid, ge det två månader kanske, så ska du nog kunna se lite förändring i alla fall.

Men mitt tips är framförallt att variera träningen lite. Gör det roligare att träna med tycker jag.

Lycka till med allt, Viktor.

Timpsi
2008-04-12, 23:14
Jag har hållt på med detta riktigt seriöst sen julas. Men den senaste månaden känner jag att jag inte kommer nån vart, och att bröstmusklerna inte växer.
Några andra rekomenderade bänk med hantlar. Vad tror ni om det?

Rahf
2008-04-12, 23:17
Herregud mänska, fyra månader är verkligen ingen tid alls.

Testa dips, hantelpress, lutande bänkpress, lutande hantelpress, flyes, kabelflyes, monsterdunkarbänkpressmedextraallt osv.

Kort sagt, träna hårt och låt tiden ha sin gång innan du börjar gråta över uteblivna resultat ;). Jag har hållit på i över ett år och vägrar oja mig över hur min muskulära utveckling är, prestationen i styrketräningslokalen ger mig svar på tal.

Timpsi
2008-04-12, 23:22
Alltså, jag började några månader innan jul, vid jul maxade jag efter att ha kört MM2K. Efter det började jag satsa mer på bröstet.

ViktorLindstrom
2008-04-12, 23:39
Träna på som vanligt, Ge det lite tid så kommer de om du håller i med träningen, fastna inte i bänkpressen bara och stirra dig blind på vikterna. Som jag sa förut, variera övningar och reps och set.

Två månader som jag skrev förut är kanske lite för att se förändring, ytterst lite i så fall.

Ge det lite tid, och träna de i samma takt som allt annat, så ska du se att de kommer. Det är inte sagt att ju mer du tränar desto större muskler får du, vila är minst lika viktigt.

troot
2008-04-13, 01:37
Finns det ingen längre som ser att det finns en sökfunktion? Finns ett antal trådar om detta ämne.

Timpsi
2008-04-13, 09:08
Såg nyss en film om hur man utför tex bänkpress helt korrekt:

http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm

Så jag kanske inte ska börja med hantlar ännu? Jag kanske ska gå igenom min teknik någon månad och se om det hjälper lite?

Insidedoubt
2008-04-13, 10:19
Såg nyss en film om hur man utför tex bänkpress helt korrekt:

http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm

Så jag kanske inte ska börja med hantlar ännu? Jag kanske ska gå igenom min teknik någon månad och se om det hjälper lite?

Hur bra teknik du än har i bänkpress så kommer du fortfarande att kunna gå djupare med hantlar.

I övrigt så är väl inte en bra "bänkteknik" alltid bra för utveckling av bröstmuskulaturen. Finslipar du bänken för att lyfta så mycket som möjligt så kommer du att koppla in andra muskelgrupper mer för att assistera lyftet.

För att lyfta maximal vikt så hjälper det att brygga ordentligt och sätta i fötterna medans du för att koppla in peccsen så mycket som möjligt bör försöka hålla ryggen mot bänken hela tiden.

Jag tror att det bästa man kan göra om man vill bygga bröst är att inte fokusera för mycket på vikterna då tar synergisterna över en hel del av arbetet och viktfixeringen får nog många att tappa vikterna i excentrisk fas.

Lyft snabbt, sänk kontrollerat, brygga inte överdrivet för att kunna pressa maximal vikt, kör gärna med hantlar eller åtminstone variera med hantlar.

Nu är jag kanske inte rätt person att ge råd här då jag inte kommit särskillt långt själv, men jag gillar att läsa och analysera och jag tycker att jag stod stilla tills jag tappade viktfixeringen i bänkpress.

doommessiah
2008-04-13, 10:21
Du kan köra både hantlar och bänkpress på samma pass...
Bänkpressa först och sedan lutande hantelpressar efter det?
Eller tvärtom...hantelpressa för att sedan avsluta med lutande bänk eller smalbänk?

Träna tungt och variera dig så kommer resten med tiden...

Timpsi
2008-04-13, 10:28
Jo, jag är ju som sagt mest ute efter volym. Så jag undrar bara vilken bröstövning jag ska köra nu ett tag, har ju kört bänkpress med stång hittills, men funderade lite på o testa hantlar.

mystic[-_-]
2008-04-13, 10:29
Hantelpressar med bra sträck i botten samt djupa dips med lite bredare grepp

Jorgen
2008-04-13, 10:47
Jo, jag är ju som sagt mest ute efter volym. Så jag undrar bara vilken bröstövning jag ska köra nu ett tag, har ju kört bänkpress med stång hittills, men funderade lite på o testa hantlar.

Hur ser ditt träningsprogram ut?
Hur många dagar i veckan tränar du?
Sköter du kosten på ett bra sätt?

Allan
2008-04-13, 10:52
Jag har ju lite styrka i dem, men dem är ju inte stora alls. Hur skulle man kunna göra för att få dem större?



Öka i kroppsvikt

Timpsi
2008-04-13, 10:53
Jag kör såhär:

Måndag: Bröst, triceps och axlar

Onsdag: Rygg, ben, mage

Fredag: Bröst, biceps

Jag ligger på kcal överskott varje dag.

Deceiver85
2008-04-13, 10:58
Varsågod, ett bättre schema:

Måndag: Ben & mage

Onsdag: Bröst, axlar, triceps

Fredag: Rygg & biceps

jwzrd
2008-04-13, 11:17
Varsågod, ett bättre schema:

Måndag: Ben & mage

Onsdag: Bröst, axlar, triceps

Fredag: Rygg & biceps

Vad i detta "schema" är bättre? Nissen vill öka på storleken på rattarna och ingen av er nämner ens övningar eller några särskilda tips.

Se till att träna rattarna två (eller tre) gånger i veckan, ät så att du ökar sakta i vikt, kör inte så förbaskat tungt utan se till att få in typ 5-10 BRA repetitioner i varje set, vila inte för länge. Plan hantelpress, snedbänk med något bredare än ett axelbrett grepp och dips tror jag själv kommer att ge dig bäst utveckling i rattarna.

Timpsi
2008-04-13, 14:01
Ja, jag kan ju innan jag börjar med plan hantelpress, testa min teknik i bänken genom att sänka till kanske 60kg, som jag klarar stabilt, och köra bra reps.

Durre
2008-04-13, 14:16
Hur mycket har du gått upp i vikt? Hur länge har du tränat?
Jag tippar på att du kommer få dessa svar: ät mer, öka i vikt.

Ajin
2008-04-13, 14:33
Om du nu ligger på kcal+ överskott, samt tränar bröst två gånger i veckan, så bör dina bröst växa. Så enkelt är det. Jag upplevde samma sak, mina bröst växte enormt mycket de första månaderna, och sedan stagnerade den sortens tillväxt.

Däremot tycker jag att jag får bättre kontakt med just brösten genom isolationsövningar. Många basövningar som t.ex. Bänkpress involverar en massa stabiliseringsmuskler och t.ex axlar/triceps. Testa att bygga in lite djupa hantelpressar, lite cablecross's och liknande så tror jag att det kanske går lite bättre, samtidigt som det fortfarande är viktigt att ha med de stora basövningarna (och göra de rätt).

Rom byggdes in på en dag :)

Timpsi
2008-04-13, 14:45
Har kört typ i 6 månader seriöst, har gått upp ca 7kg sen jag började träna.

Detective
2008-04-14, 07:59
Skulle också vilja få lite större bröstmuskler. Och vet att jag måste öka i vikt. Men hur gör man? Vad ska man äta för något? Har precis gått ner massvis med kilon och vill ju inte gärna lägga på mig en massa nytt onödigt fett.
Tränar just nu 3 ggr i veckan på gym. Om någon månad börjar jag väl så smått med löpningen också var det tänkt. Kan väl bli en 3-4ggr i veckan där också då. Tacksam för svar

Damonk
2008-04-14, 08:09
Personligen kör jag plan eller lutande hantelpress 5x5, sen 3x12 hantelflyes. Efter det vill mina pecs gömma sig i ett hörn av lokalen och gråta resten av passet.

Jag vill alltså rekommendera hantelflyes. Nu låter det här lite konstigt, men öva på att flexa bröstet när du står och beundrar dina muskler i spegeln (för det gör vi väl? :D). Jag har upplevt bättre kontakt med alla möjliga muskler efter att ha flexat lite varje kväll.

Inte sagt att det fungerar för dig, men det är iaf mina två ören.

Icke
2008-04-14, 11:26
Jag får bäst resultat av träning i Pec-deck-maskinen. Förmodligen för att det är den enda övningen där man har full belastning i hela rörelsen. Den är utmärkt för att stretcha i också.

Sen är det jätteviktigt att de andra musklerna runt axelleden också får vara med i utvecklingen. Leden är utformad för att matcha styrkeproportionerna hos musklerna runtomkring. Om du bara ökar muskelstyrkan på ena sidan av leden så kommer skadorna förr eller senare!