handdator

Visa fullständig version : "Intas i samband med måltid" ?


nickemannen86
2008-04-11, 20:45
När det står så i "doseringen" för kosttillskott, menas det då att man ska ta det precis innan maten, mitt under maten eller precis efter maten?


(Ja, jag är seg.. ;) )

Eddie Vedder
2008-04-11, 20:48
Exakt som det står, d.v.s. i samband med måltiden. Skit samma om det är precis innan eller en liten stund efter.

Att ta en multivitamintablett precis innan man börjar äta eller precis efter man ätit klart gör ingen skillnad alls, det blandas i magen ändå.:)

nickemannen86
2008-04-11, 22:16
Ok, i närheten av måltiden bara alltså.. Thx. :)

Kräket
2008-04-12, 09:11
Exakt som det står, d.v.s. i samband med måltiden. Skit samma om det är precis innan eller en liten stund efter.

Att ta en multivitamintablett precis innan man börjar äta eller precis efter man ätit klart gör ingen skillnad alls, det blandas i magen ändå.:)

Passar på att småkapa denna tråd.

Håller på och smådeffar lite. Har gått lite snabbare än förväntat (7 kg lättare på drygt 8 veckor) och jag har upptäckt att jag (åter)fått en massa vita fläckar på mina naglar. Under min ungdom hade jag dessa nästan hela tiden.

Har för mig att detta brukar sättas i samband med någon form av brist på något. Kanske kan någon mer om detta?

Iallafall. Utifrån teorin om att fläckarna på mina naglar speglar en mineral/vitaminbrist så köpte jag vitamintillskott på apoteket. Dessa skall också tas i samband med måltid. Kan någon kanske förklara varför lite mer utförligt? (för mitt intresses skull alltså).

Sen innehåller mitt vitamintillskott L-arginin. Detta är en aminosyra och ej heller essentiell för vuxna. Funderar på varför man tillsätter en sådan till ett vitamintillskott riktat till vuxna män? Någon som kan komma med en förklarande tolkning?

machine gun
2008-04-12, 09:15
Vita fläckar på naglarna brukar vara en direkt följd av att man skrapat/slagit i nageln. De försvinner när nageln växer ut.


L-arginin påstås väl förhöja sexlusten eller nåt sånt :D

Kräket
2008-04-12, 09:25
Vita fläckar på naglarna brukar vara en direkt följd av att man skrapat/slagit i nageln. De försvinner när nageln växer ut.

Fast jag har inte skrapat/slagit i alla naglar på alla fingrar. Ej heller på de sätt fläckarna då föreslår... :confused:


L-arginin påstås väl förhöja sexlusten eller nåt sånt :D

Usch då! Mer sexlust behöver jag inte! :em:

machine gun
2008-04-12, 09:57
Fast jag har inte skrapat/slagit i alla naglar på alla fingrar. Ej heller på de sätt fläckarna då föreslår... :confused:

Man känner ju inte när man skrapar i en nagel. Brukar vara lätt hänt på gymmet. Skador i matrix (nagelroten) kan också ge fläckar på naglarna. Olika människor har nog olika lätt för att få fläckar också.

Agge_
2008-04-12, 12:55
När jag var liten var det brist på mjölk (kalcium?) som gav de vita fläckarna på naglarna, sas det. Har alltid haft den uppfattningen, men nu för tiden så dricker jag nästan bara vatten och väldigt lite mjölk, men inga fläckar ändå (jag intar iofs en-om-dagen-vitamin-tabletter).

Hoho.. ho.

Qudatullah Jamal
2012-05-15, 14:06
Exakt som det står, d.v.s. i samband med måltiden. Skit samma om det är precis innan eller en liten stund efter.

Att ta en multivitamintablett precis innan man börjar äta eller precis efter man ätit klart gör ingen skillnad alls, det blandas i magen ändå.:)

Så varför är det så viktigt att det blandas i magen då? Varför inte ta tillskotten t ex 6h innan maten?:)
Omega 3 det handlar om någon undrade.

blondyz
2012-05-15, 14:12
Så varför är det så viktigt att det blandas i magen då? Varför inte ta tillskotten t ex 6h innan maten?:)
Omega 3 det handlar om någon undrade.

Upptaget kanske blir bättre tillsammans med övrig föda?

Kischen
2012-05-15, 14:27
Så varför är det så viktigt att det blandas i magen då? Varför inte ta tillskotten t ex 6h innan maten?:)
Omega 3 det handlar om någon undrade.

Vissa vitaminer är fettlösliga thats why. Omega 3 kan du ta för sig.

Sniggel
2012-05-15, 14:33
Ibland är det dessutom viktigt att ta det på fastande mage då mat kan förta effekten av vissa kosttillskott.

Qudatullah Jamal
2012-05-15, 14:38
Vissa vitaminer är fettlösliga thats why. Omega 3 kan du ta för sig.

Fast på mitt omega 3-tillskott så står det att det ska intas i samband med måltid. Påstår du att alltså att tillskottsföretaget ljuger för mig?
Och sen säger Sniggel att det kan vara sämre att ta det i samband med måltid då det förtar effekten av vissa tillskott.

Jag är förvirrad.

Eddie Vedder
2012-05-15, 14:43
Fast på mitt omega 3-tillskott så står det att det ska intas i samband med måltid. Påstår du att alltså att tillskottsföretaget ljuger för mig?
Och sen säger Sniggel att det kan vara sämre att ta det i samband med måltid då det förtar effekten av vissa tillskott.

Jag är förvirrad.

Det är ett förslag helt enkelt. Allt är inte en fråga om liv och död. :) Vad gäller olika tillskott, inklusive fiskolja, är det dessutom inte ovanligt att magen bråkar lite med en eller att det ger lite illamående. Det kan därför vara lämpligt att ta det ihop med mat.

En annan grej tror jag helt enkelt är rent pedagogisk ärligt talat. Säger man till folk att alltid ta det med frukosten så är sannolikheten större att det blir en rutin att faktiskt ta det.

blondyz
2012-05-15, 14:47
Ökända fiskrapar av mindre trevlig natur kan blir ett faktum om stora mängder fiskolja intas på tom mage :D

312
2012-05-15, 14:55
Passar på att småkapa denna tråd.

Håller på och smådeffar lite. Har gått lite snabbare än förväntat (7 kg lättare på drygt 8 veckor) och jag har upptäckt att jag (åter)fått en massa vita fläckar på mina naglar. Under min ungdom hade jag dessa nästan hela tiden.

Är ganska säker på att det kan vara Zinkbrist.

Qudatullah Jamal
2012-05-15, 15:15
Det är ett förslag helt enkelt. Allt är inte en fråga om liv och död. :) Vad gäller olika tillskott, inklusive fiskolja, är det dessutom inte ovanligt att magen bråkar lite med en eller att det ger lite illamående. Det kan därför vara lämpligt att ta det ihop med mat.

En annan grej tror jag helt enkelt är rent pedagogisk ärligt talat. Säger man till folk att alltid ta det med frukosten så är sannolikheten större att det blir en rutin att faktiskt ta det.

Ok tack så mycket!!

Ja och då tycker jag dom kunde ha skrivit just förslagsvis i samband med måltid istället för att förvirra kunderna. Fan, vad förbannad man blir på sånt här.

Sniggel
2012-05-15, 17:52
Tror de får fler kunder som tror på produkterna om man ger ut order på förpackningen. Alltså att "gör så här så får du bäst effekt" (vilket aldrig skrivs men att det är meningen att kunden ska tolka det så, och även i regel gör det!).
då boostar man placebo-effekten och kunden blir mer nöjd och fortsätter köpa produkten.

edit: Detta påminner mig lite om när en vän till mig slutade prenumerera på fiskolja för att hon inte hade råd. Jag försökte komma fram till hur mycket hon fick i sig men det enda jag fick var att "en månads förbrukning går på X kr".
Jaha? Men hur mycket är en månads förbrukning och hur många % är EPA+DHA?
Försökte hitta ett bättre och billigare alternativ till henne men det blev omöjligt då jag inte fick fram min poäng att det kvittar vad mitt alternativ kostar så länge jag inte vet hur mycket hennes märke rekommenderar i intag. Blir ju omöjligt att jämföra pris. Spelar ju ingen roll vad de påstår att hon ska få i sig per månad men hon tänkte väl att ett företags påstående är absolut sanning och att andra produkter kan ha andra rekommendationer (eller att jag tycker något annat) kopplade hon inte riktigt.
Ungefär med de på kolo som väljer gainer efter vilken som har störst portionsstorlek. För man måste ju följa doseringen annars funkar det inte :P
Folk verkar ha ett behov av att bli tillsagda vad de ska göra.

blondyz
2012-05-15, 18:08
Tror de får fler kunder som tror på produkterna om man ger ut order på förpackningen. Alltså att "gör så här så får du bäst effekt" (vilket aldrig skrivs men att det är meningen att kunden ska tolka det så, och även i regel gör det!).
då boostar man placebo-effekten och kunden blir mer nöjd och fortsätter köpa produkten.

edit: Detta påminner mig lite om när en vän till mig slutade prenumerera på fiskolja för att hon inte hade råd. Jag försökte komma fram till hur mycket hon fick i sig men det enda jag fick var att "en månads förbrukning går på X kr".
Jaha? Men hur mycket är en månads förbrukning och hur många % är EPA+DHA?
Försökte hitta ett bättre och billigare alternativ till henne men det blev omöjligt då jag inte fick fram min poäng att det kvittar vad mitt alternativ kostar så länge jag inte vet hur mycket hennes märke rekommenderar i intag. Blir ju omöjligt att jämföra pris. Spelar ju ingen roll vad de påstår att hon ska få i sig per månad men hon tänkte väl att ett företags påstående är absolut sanning och att andra produkter kan ha andra rekommendationer (eller att jag tycker något annat) kopplade hon inte riktigt.
Ungefär med de på kolo som väljer gainer efter vilken som har störst portionsstorlek. För man måste ju följa doseringen annars funkar det inte :P
Folk verkar ha ett behov av att bli tillsagda vad de ska göra.

Säger inte produkten till dig hur du ska göra kan du inte skylla på den när det går åt helvete heller.

Eddie Vedder
2012-05-15, 19:28
Fan, vad förbannad man blir på sånt här.

Du kanske ska fundera lite över vad som är värt att bli arg på. :)

Qudatullah Jamal
2012-05-15, 19:35
Du kanske ska fundera lite över vad som är värt att bli arg på. :)

Är det fel att vara arg?
Har för mig att det var du som skrev att man fick högre testo-nivåer och mer adrenalin när man var det.

Eddie Vedder
2012-05-15, 19:50
Nej det har jag inte sagt. Det kanske stämmer dock. Och om det är så hela dagarna är det ju enbart negativt skulle jag gissa.

zeusden1
2012-05-15, 20:00
Är det fel att vara arg?
Har för mig att det var du som skrev att man fick högre testo-nivåer och mer adrenalin när man var det.

Det var Berkhan.

Ponungen
2012-05-22, 09:46
Självklart är det fördelaktigt att inta fettlösliga ämnen i samband med fet mat.
Vissa vitaminer behöver även bärarprotein å annan skit som utsöndras reflektoriskt vid vidgning av magsäcken, ex. Vitamin B12 - intrinsic factor.
Har ju knappt saltsyra i magen när den är tom på krubb.

Nikodemus
2012-05-23, 06:32
omega 3 tabletter med morgonkaffet kan ge en ganska äcklig smak / uppstötningar :)