Visa fullständig version : kolhydrat - monohydrat ??
Schroder
2008-04-10, 21:58
är lite fundersam angående ett svar jag fick av ett kostillskottföretag angående deras produkt jag ville veta om, är en måltidsersättare som det inte stog så bra information om tyckte jag. Ialfalll så fick jag svaret att kolhydratskällan i måltidserättningen inulin men främst så är det monohydrat. Vad menas med att det är monohydrat? och vad för slags kolhydrat är det?
Monohydrat är väl Kreatin i pulverfrom, och inte kolhydrater.
Björkvedens mästare
2008-04-10, 23:03
Då är det om jag inte har helt fel uppbundet med vatten på nåt sätt.
Björkvedens mästare
2008-04-10, 23:21
Monohydrat är väl Kreatin i pulverfrom, och inte kolhydrater.
Nja, kreatinet är bundet med vatten betyder det. Kreatin monohydrat eller kreatin pyruvat som är uppbundet med nåt annat.
Jag sökte på monohydrat och fick inte fram mer än en kemisk formel monohydrat (CaCl2·H2O) Använd tydligen i både tvätt medel och torrbollar, så jag tror nog att han du frågade inte riktigt visste vad han babblade om.
För att få kreatinet stabilt och i fina kristaller behövs en molekyl vatten för varja molekyl kreatin. Alltså blir de färdiga kristallerna kreatin monohydrat.
Det går inte att plocka bort vattenmolekylen för då faller troligen kreatinet söndet eller så blir det inte lämpliga kristaller.
Ett ganska vanligt fenomen när man försöker plocka fram rena kemiska ämnen i kristallform som t e x CaCl2·H2O
Schroder
2008-04-11, 09:15
nu snackar jag inte kreatin monohydrat utan om någon slags kolhydratskälla eller någon form av det. fick fram detta nä rjag letade lite " "Monohydrat" betyder att det sitter en vattenmolekyl "klistrad" på sockermolekylen, dvs sockret innehåller en slags "torr-vatten". När man häller dextros i vatten löser det sig därför lättare"
handlar om en måltidsersättare som har största delen monohydrat i sin kolhydratsform...det jag vill få fram vad det är och om det är något bra eller bara en billig utfyllnads produkt
Schroder
2008-04-11, 14:44
ingen som vet.......
ingen som vet.......
Nää...något sådant djur finns inte:confused:
Du får plocka fram mer fakta.
Schroder
2008-04-11, 18:08
djur?? aja..seriösa nu igen. det är Biotech Myogenic som jag syftar på. kan inte ta fram mer fakta än vad jag har fått av dom som har sidan.
svaret från dom : Myogenic innehåller Aspartam. Vet inte hur mycket Inulin det är men denstörsta delen av kolhydraterna är monyhydrat.
mer fakta kan inte jag ge, därför jag frågar. är det en bra MRP ?
Med tanke på tillverkaren så gissar jag på att det inte är en prisvärd MRP, detta oavsett vad deras återförsäljare menar med monohydrat.
Vill du ha reda på vad det innehåller är det ju iofs bara att maila företaget som tillverkar den och inte återförsäljaren.
Schroder
2008-04-12, 17:31
är Biotech ett dåligt märke menar du?
Säkert inte dåligt som produkt men informationen är tydligen inte bra.
Bör man inte kunna förvänta sig en innehållsdeklaration på en produkt ?:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=26&products_id=109
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.