handdator

Visa fullständig version : Smak av adrenalin?


Timme
2008-04-10, 20:43
Kan man känna smak av sitt eget adrenalin i munnen?

Koloftw
2008-04-10, 20:45
Vet inte svaret. Men det skulle låta mycket märkligt.

Adrenalin finns i blodet och så länge du inte har blod i munnen så kan du inte ha adrenalin i munnen. Tror jag.


(Såvida inte någon kemist gjort adrenalin åt dig som du dricker rent)

Snabel
2008-04-10, 20:55
Du tänkte på att man får en viss smak i munnen när man blir uppjagad, typ när man är jagad av en varg eller något?

Fordon
2008-04-10, 21:07
Ja, en varg brukar man ju bli jagad av :P

spange
2008-04-10, 21:12
läste om blodsmak i munnen för ett tag sen, tror det var denna artikel:http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=1198_3

beckman88
2008-04-10, 21:21
allt har väl en lukt/smak?

Angel
2008-04-10, 21:34
du kan ju spruta adrenalin på tungan annars.

Motorbreath
2008-04-10, 21:38
Minns första gången jag blev jagad av en varg. Smaken är oförglömlig.

Timme
2008-04-10, 21:38
Min lillebor påstår att man kan känna smak av adrenalin i munnen men jag tror att det är bullshit. Jag tror att han förväxlar det med blodsmaken man kan få när man springer hårt.

747
2008-04-10, 21:44
Ja, en varg brukar man ju bli jagad av :P
Du måste lämna sthlm och komma ut litegrann.
Minns första gången jag blev jagad av en varg. Smaken är oförglömlig.
:laugh:

Marcüs
2008-04-10, 21:48
Om jag kutar känner jag blodsmak när jag tar i som mest, men aldrig vid annan träning. Känner ni blodsmak när ni kör styrke tungt?

Jag gillar smaken, då känns det att man utövar nån form av aktivitet..

Nithian
2008-04-10, 22:14
Jag får blodsmak när jag kör reversed curl i cabelcrossen

champion
2008-04-10, 22:18
allt har väl en lukt/smak?

Neutralt har ingen smak.

tjabon
2008-04-10, 22:31
Kör man riktigt hårt mjölksyreträning, så luktar och smakar man aceton.
(Har dock lagt detta stadium till handlingarna)

hahavaffan
2008-04-10, 22:56
Minns första gången jag blev jagad av en varg. Smaken är oförglömlig.Hahahahahaa jag garvar mig fördärvad :laugh:

Jonny_88
2008-04-11, 04:33
Vid stress minskar salivproduktionen, man blir torr i munnen. Vet inte om din bror menade detta?

pony
2008-04-11, 14:22
Adrenalin är en signalsubstans i hjärnan, ett stresshormon. Om du på något sätt SMAKAR dessa ringa mängder i munnen så är någonting förmodligen riktigt fel :Virro

Snafu
2008-04-11, 14:22
Adrenalin är en signalsubstans i hjärnan, ett stresshormon. Om du på något sätt SMAKAR dessa ringa mängder i munnen så är någonting förmodligen riktigt fel :Virro

Jag som trodde att det gick ut i musklerna. Är det inte så alls då?

pony
2008-04-11, 14:29
Jag som trodde att det gick ut i musklerna. Är det inte så alls då?

Det transporteras ut via blodet och går förvisso ut till hela kroppen. Så även musklerna, vilket främjar syretillgång, bland annat. Puls stiger, likaså andetagens volym, pupiller vidgas, etc.

lectris
2008-04-11, 14:31
Adrenalin är en signalsubstans i hjärnan

hjärnan? adrenalin produceras väl i binjurarna?

Snafu
2008-04-11, 14:31
Det transporteras ut via blodet och går förvisso ut till hela kroppen. Så även musklerna, vilket främjar syretillgång, bland annat. Puls stiger, likaså andetagens volym, pupiller vidgas, etc.

Och om blod faktiskt kan transporteras från lungorna (när aveolerna går sönder) borde således även adrenalinet kunna hamna i munnen. Huruvida man dock man känna det med smaklökarna är väl dock en annan fråga.

Det där med aveolerna (stavning?) går sönder stod i en länk högre upp i tråden.

William
2008-04-11, 14:32
hjärnan? adrenalin produceras väl i binjurarna?

Pony syftar troligtvis på noradrenalin som är en signalsubstans medan adrenalin snarare är ett hormon.

lectris
2008-04-11, 14:34
Pony syftar troligtvis på noradrenalin som är en signalsubstans medan adrenalin snarare är ett hormon.

det är väl onödigt eftersom tråden handlar om adrenalin?

William
2008-04-11, 14:35
det är väl onödigt eftersom tråden handlar om adrenalin?

Rätt lätt att blanda ihop de två snarlika ämnena med snarlika namn kanske.

Mental
2008-04-11, 14:35
Adrenalin är en signalsubstans i hjärnan, ett stresshormon. Om du på något sätt SMAKAR dessa ringa mängder i munnen så är någonting förmodligen riktigt fel :Virro

Hmm?

Adrenalin utsöndras ut binjuremärgen efter stimuli från det autonoma nervsystemet.
Det ökar hjärtats slagfrekvens och slagvolym genon att binda till beta-1 receptorer i hjärtat, villket höjjer minutvolymen.
Det dilaterar (Vidgar) blodkärlen i skelettmuskulaturen så vi kan fly eller strida.
Det konstrikterar (drar ihop) blodkärlen i magtarmsystemet och i huden för att få mer blod över till muskler, lever och hjärna.
Det ökar lipolysen, det ökar glyconeogenes både i lever och i muskelr för att vi ska ha bränsle till den strid eller flykt som kommer.

Det hämmar insulin och stimulerar glukagon.

Dessutom är det ett otroligt snabbverkande hormon, med kort levnadstid i blodet.

Mental
2008-04-11, 14:36
Pony syftar troligtvis på noradrenalin som är en signalsubstans medan adrenalin snarare är ett hormon.

Som även det bildas i binjuren och har ungefär samma effekter i systemet?

William
2008-04-11, 14:37
Som även det bildas i binjuren och har ungefär samma effekter i systemet?

Noradrenalin förekommer främst som signalsubstans i nervsystemet medan adrenalin främst förekommer som ett hormon i blodet. Såvitt jag vet iaf.

Shajjn
2008-04-11, 14:42
Blodsmak i mun, vid hård ansträngning, kan man få. Adrenalin finns i detta blod, men blod-smaken (järn) överträffar antagligen (alltid) en eventuell, möjlig adrenalin-smak. :P

Timme
2008-04-11, 15:41
Hmm?

Adrenalin utsöndras ut binjuremärgen efter stimuli från det autonoma nervsystemet.
Det ökar hjärtats slagfrekvens och slagvolym genon att binda till beta-1 receptorer i hjärtat, villket höjjer minutvolymen.
Det dilaterar (Vidgar) blodkärlen i skelettmuskulaturen så vi kan fly eller strida.
Det konstrikterar (drar ihop) blodkärlen i magtarmsystemet och i huden för att få mer blod över till muskler, lever och hjärna.
Det ökar lipolysen, det ökar glyconeogenes både i lever och i muskelr för att vi ska ha bränsle till den strid eller flykt som kommer.

Det hämmar insulin och stimulerar glukagon.

Dessutom är det ett otroligt snabbverkande hormon, med kort levnadstid i blodet.

Den adrenalinkicken är så vansinnigt påtaglig vid träning. Under varje tungt markpass känner jag en otrolig effekt. Så fort jag gör mig redo på mitt tyngsta set så börjar hjärtat slå riktigt hårt och fort. Det är en härlig känsla. Dock så får jag det bara av marklyft. Inte så mycket av böj.

pony
2008-04-11, 20:58
Det är bättre att tiga och låta andra misstänka att man är en idiot, än att tala och bevisa detsamma.
Gällande mig själv, alltså -_-'

Allan
2008-04-11, 21:02
Det är bättre att tiga och låta andra misstänka att man är en idiot, än att tala och bevisa detsamma.
Gällande mig själv, alltså -_-'

Nu ska du inte vara sån. Men frågan är vad det är som smakar i munnen vid extrem stress? Bland folk som varit utsatta för extrem stress, i strid eller liknande, talas det ofta om att man t o m kan känna lukten av skräck, och att man inte glömmer det. Även om folk som inte upplevt det sällan kan dela den känslan

Cilia
2008-04-11, 21:04
Det vore inte helt ologiskt om man skulle utsöndra någon form av odör vid rädsla. Precis som skrivits innan om varg så tror man ju att djur kan känna doften av rädsla.

Nitrometan
2008-04-11, 21:20
Den adrenalinkicken är så vansinnigt påtaglig vid träning. Under varje tungt markpass känner jag en otrolig effekt. Så fort jag gör mig redo på mitt tyngsta set så börjar hjärtat slå riktigt hårt och fort. Det är en härlig känsla. Dock så får jag det bara av marklyft. Inte så mycket av böj.
Jag kör alltid ABT (adrenalinbaserad träning). Har så gjort i många år. Efter de första seten så pumpar adrenalinet. Visst känner man effekten i hela kroppen. Men nån smak? Nej, det tror jag inte.

Enda nackdelen jag har märkt är att kroppen har lärt sig att koppla ihop ansträngning med adrenalin. När jag anstränger mig, även utanför gymmet, så kommer adrenalinet rusande. Inte alltid bra.

Piranha
2008-04-11, 21:29
Det vore inte helt ologiskt om man skulle utsöndra någon form av odör vid rädsla. Precis som skrivits innan om varg så tror man ju att djur kan känna doften av rädsla.

Det händer många och är inget att skämmas över, dock småjobbigt i trång SL dräkt.

maRRtin
2008-04-11, 21:40
"Adrenochrome,” he said. “You won’t need much. Just a tiny taste.”
I got the bottle and dipped the head of a paper match into it.
“That’s about right,” he said. “That stuff makes pure mescaline seem like ginger beer. You’ll go completely crazy if u take too much.”
…..
“Jesus! What kind of monster client have you picked up this time? There’s only one source for this stuff….”
He nodded.
“The adrenaline glands from a living human body,” I said. “It’s no good if you get it out of a corpse.”

Jag kunde inte hitta klippet på engelska :(

Cilia
2008-04-11, 21:45
Det händer många och är inget att skämmas över, dock småjobbigt i trång SL dräkt.
Vilken tur att jag aldrig kommer dra på mig någon då ;P

Gnusram
2008-04-11, 21:52
Jag kunde inte hitta klippet på engelska :(

Vilket?

Timme
2008-04-11, 22:14
Nu ska du inte vara sån. Men frågan är vad det är som smakar i munnen vid extrem stress? Bland folk som varit utsatta för extrem stress, i strid eller liknande, talas det ofta om att man t o m kan känna lukten av skräck, och att man inte glömmer det. Även om folk som inte upplevt det sällan kan dela den känslan

Känner du människor som varit i strid?

EmCeeMike
2008-04-11, 23:29
Att man kan känna lukten av stress/rädsla är nog helt riktigt.
Min mor är tandhygienist och hon säger att tandvårdsrädda patienter utsöndrar en speciell odör.

Sen vet jag inte om det är just adrenalin/något annat stresshormon, eller om det är något annat ämne man utsödrar ur porerna när man får dessa hormonkickar som gör att man luktar knepigt.

TCOG
2008-04-12, 03:55
Man kan väl hitta adrenalin på ambulansbilar väl, bara in och smaka.

maRRtin
2008-04-12, 11:43
Vilket?
Det jag har citerat från Fear and Loathing in Las Vegas.
Fanns bara en spansk(?) dubbad version på joutåb.

Pepparkakssmurfen
2008-04-12, 13:27
Vad är det för smak man känner ibland när man blir riktigt skrämd t.ex attackerad av någon hotfull person.
Det liksom sticker till i tungan och man känner en metallisk smak.Den försvinner efter några sekunder ungefär.(inte blodsmak).