handdator

Visa fullständig version : Hur gör ni för att komma ihåg namn?


obesogen
2008-04-10, 20:42
Ja, hur gör ni? Jag är läskigt dåligt på detta vilket börjar bli ett problem. Jag känner igen ansikten men namn går bara inte in!

JJ
2008-04-10, 20:44
Lyssnar när de presenterar sig och upprepar namnet för mig själv. Men oftast glömmer jag göra just det och då är det kört..

Cilia
2008-04-10, 20:47
Jag kom alltid ihåg namn när jag var yngre, nu kommer jag aldrig ihåg.

Sitter jag på en konferens vid ett bord och det är en lagom samling skriver jag upp namnen på ett papper i den ordning dom sitter.


Vet att den del gör som JJ säger fast högt dvs upprrepar
- hej Jocke, trevligt att träffas jag heter Kalle

Jax
2008-04-10, 20:48
Ingenting. Däremot får jag ofta skämmas för att jag glömmer namn. Är totalt värdelös på att komma ihåg. Direkt obra. Särskilt på jobbet då det faktiskt kan vara lite bra ibland att komma ihåg kontakter.

Bara jag som aldrig tänker på vad den andra personer säger för namn när man hälsar? Har nog för dålig simultanförmåga och anstänger mig bara för att säga rätt namn själv.

JJ
2008-04-10, 20:50
Bara jag som aldrig tänker på vad den andra personer säger för namn när man hälsar? Har nog för dålig simultanförmåga och anstänger mig bara för att säga rätt namn själv.

Jo, om jag inte medvetet lyssnar.

ManuelIT
2008-04-10, 20:53
Jag är sämst på att komma ihåg namn, liksom bara flyger rakt över huvudet på mig.

Jag blir sjukt imponerad av personer som man hälsar på första gången och presenterar sig själv och de verkligen lyssnar och svarar med "Hej *ditt namn!"
Speciellt med tanke på att jag har ett svårt/ovanligt namn.
Oftast är det också äldre personer som gör så, har jag lagt märke till.

obesogen
2008-04-10, 21:01
Nu pratar jag inte bara om när man hälsar första gången :em: Jag kan vara på kurs över helgen med några stycken och lära mig namnen men sen nästa vecka är det som bortblåst. Hände mig senast igår då jag träffade på en tjej jag träffade på 4 dagars kurs för tre veckor sen som självklart hälsade på mig med mitt namn och jag kom såklart inte på vad hon hette, hemskt är det!

DenSisteMohikanen
2008-04-10, 21:08
Ge dom ett smeknamn när du fått vetat deras namn, tänk dig att personen ser ut som en bajskorv elr nåt i ansiktet...då kommer du ihåg den tanken till nästa gång du träffar personen. Och namnet förståss.

bugulu
2008-04-10, 21:13
Har alltid haft väldigt lätt att komma ihåg namn förutom vissa undantag.. som Axel/Alex, har 4 st i klassen och kan bli lite svårt att komma ihåg vem som just hette vad men namnen kommer direkt upp i huvudet i alla fall för mig.

Jag gör inte heller något speciellt för att komma ihåg dem utan jag lyssnar ordentligt första gången de presenterar sig, hör jag inte vad de säger ber jag dem upprepa det och sedan sitter det för det mesta.

ChrisDEFC
2008-04-10, 21:15
har lärt mig att man ska tänka personens namn i pannan och sen välja lite olika färg på skriften på namnet i pannan. har testat lite smått men kan vaken säga att det funka eller inte men smeknamn är bra speciellt om dom typ gör nått första gången du ser dom, typ äter banan så blir dom bananen osv, heter dom då pär så kan man ju tänka bananpär osv... borde förenkla det hela men helt vattentätt är det ju inte, har ju själv jävla problem med detta....

det där med att man presenterar sig och sen säger den andres namn om dom sagt sitt först vill säga eller bara om dom säger -tjena pär! svara -hej pär den är nog bra som någon annan skrev. tror åxå det är bra att göra som min kompis, han säger alltid mitt namn varje gång vi möts typ -hej kristian, på så sätt så tränar han ju hela tiden...

beckman88
2008-04-10, 21:20
jag tycker att det är deras fel att dom inte är intressanta nog att komma ihåg.

Three pigs
2008-04-10, 21:23
kommer i princip alltid ihåg någons namn.

747
2008-04-10, 21:26
Har alltid haft väldigt lätt för namn. Blir lite pinsamt ibland när man kanske är lite onykter och råkar avslöja att man kan någons namn som man inte borde kunna osv. Vet inte om det finns några bra tips på hur man kommer ihåg namn, tror det är lite som med lokalsinne.

mela
2008-04-10, 21:28
Upprepar om det är ett namn som är värt att komma ihåg. Är jag på fest osv med en massa folk skiter jag oftast i vad de flesta heter. Men annars blir det som Cilia skrev.

"Hej Tore, Michaela heter jag" typ.

Marcüs
2008-04-10, 21:45
jag tycker att det är deras fel att dom inte är intressanta nog att komma ihåg.

Precis. Jag vet alltid vad personer som jag bryr mig om heter. De som är mindre intressanta är de jag glömmer namnen på.

Detta är nog mest troligt bara en försvarsmekanism för att jag tycker det är lite pinsamt. Speciellt om man kommer ihåg en persons namn, men inte personens nära vän, förutsatt att man träffade båda samtidigt.

Laijza
2008-04-10, 22:13
Jag har kan ha riktigt svårt att få namn att fastna. De namn som jag har lyckats komma ihåg har berott på att jag upprepat namnet ett flertal gånger.

Blir själv förvånad och glad när någon ny människa minns vad jag heter. Får mig att känna mig lite mer viktig än vad jag egentligen är :)

rQx
2008-04-10, 22:40
Ascosiera namnet med något? Var på en fest nyligen där jag gick in för det för jag glömmer också alltid. Festens ägare hette Karolina och en annan hette Karolin, lätt ju. Det fanns två Filip en med Ph och en med F och dom presenterade sig också så, lätt. Två sarah en med tatuering och en med brunabyxor etc =)

Tricklev
2008-04-10, 22:40
Jag är riktigt urusel på att komma ihåg namn, det tog mig 6månader att lära mig en flickvänns efternamn en gång, jag minns inte något efternamn på något ex förutom ett, jag har sett 200 + Naruto avsnitt och kan ungefär 5 (ge/ta 2) namn.


Uppenbarligen så har jag ingen hemlis för att komma ihåg namn.

Scratch89
2008-04-10, 22:51
Upprepar om det är ett namn som är värt att komma ihåg. Är jag på fest osv med en massa folk skiter jag oftast i vad de flesta heter. Men annars blir det som Cilia skrev.

"Hej Tore, Michaela heter jag" typ.

Pratade inte vi om det här på din födelsedagsfest, och vi kom fram till att jag var totalt sämst på namn? :D

7UP
2008-04-10, 23:21
Jag säger till mig själv/tänker: jag får absolut inte komma ihåg vad den här personen heter. Det brukar funka.

vsson
2008-04-10, 23:29
Tänka på en som man känner som har samma namn. Det tycker jag hjälper mig jättebra. "Hej, jag heter Niklas" Då tänker du på din bror som också heter Niklas...Aa ni fattar galoppen.

Pepparkakssmurfen
2008-04-11, 17:34
När du för första gången träffar en person som du vet att du borde komma ihåg namnet på,ska du upprepa denne persons namn flera gånger(tyst,för dig själv..).Funkar för mig.
Om namnet inte skulle fastna så frågar jag personen direkt om vad hon/han heter nästa gång vi möts(gör man inte det vid 2:a tillfället blir det bara jobbigt senare att inte kunna namnet).
Annars får man kalla personen för "du":)

dam00r
2008-04-11, 17:40
Du bokstaverar namnet i huvudet

Slarm
2008-04-11, 18:01
jag upprepar jämt personens namn minst 5 ggr. Sen sitter det som en smäck ;)

ha:cl
2008-04-11, 18:04
är annars rätt bra på namn, de bara sätter sig (H)

Frida.B
2008-04-11, 19:10
är skitkass på namn. Glömt av det direkt efter personen sagt sitt namn. De namn jag kommer ihåg är de lite mer udda namnen. Så jag skyller på att de har för vanliga namn om jag inte kommer ihåg :P Ska ja komma ihåg namn får jag i princip ha läst deras namn, ex på msn.

AJO
2008-04-11, 20:49
Ja, som ett par stycken har nämnt så hälsar man artigt på folk på en fest men skiter totalt i vad de heter..

Varför gör man så egentligen? För att det finns ett visst uppträdande man förväntas leva upp till, (men man bryr sig inte egentligen)?

Nalfaren
2008-04-11, 21:53
Vet att den del gör som JJ säger fast högt dvs upprrepar
- hej Jocke, trevligt att träffas jag heter Kalle


Så brukar jag också göra, fast oftast i telefon.
Det funkar bra faktiskt.

Troll
2008-04-11, 23:50
Praktiserade endel på dagis förr och då var jag fenomenal på att komma ihåg namn.
Efter första dagen på ett nytt dagis så kunde jag alla barns namn på den avdelningen + hälften i avdelningen jämte och ytterligare några från övriga avdelningar.

Nu är jag hopplös på namn, vet inte vad som har hänt. :smash:

Ansikten däremot kommer jag ihåg varenda ett, jobbigt bara att inte veta om det tillhör någon jag känner eller inte. *gah!*

TCOG
2008-04-12, 03:51
Jag är blatte så märker det är svårt för folk att ens uppfatta i första taget namnet men inget jag bryr mig om, själv kommer jag ihåg dom som väl är värda att komma ihåg namnet på.

Whistler
2008-04-12, 04:40
"Hej, Ture! Jonas [heter jag]"

Nästa gång man ses blir det "Ture, va? Hej!"
Då visar man personen att man kommer ihåg namnet och tyckte att personen var värd att lägga på minnet. Man kan vinna mycket på det. :)

På jobbet använder jag mig myyyycket av namn. Folk slappnar av på ett helt annat sätt när man säger namnet.

o.z.z
2008-04-12, 10:50
Ascosierar namnet med det första man tänker på när man ser personen, typ nörd Lars, snygg Lisa mm :D