handdator

Visa fullständig version : För gammal kvarg?

rajjan_dammit
2008-04-10, 19:30
Har ett par burkar Milbona kvarg som det står utgångsdatum den 24/3 08 på.
Jag öppnade en av dem, den luktar som vanligt och har samma konsistens och allting, verkar inte gammal alls.

Någon som har nån erfarenhet av "gammal" kvarg? Den borde väl gå att äta om den inte verkar för gammal eller?

rajjan_dammit
2008-04-10, 19:39
Insåg just att den här kanske borde ligga i kost och näring..:smash: hrm, flytta gärna. :)

Sverker
2008-04-10, 19:56
Jag skriver inte ifall du ska äta kvargen eller inte. Kvarg är mjölksyrad och har bra hållbarhet. Den blir surare med tiden och släpper vassle ( gult vatten ).

mangs
2008-04-10, 20:02
Samma sak verkar gälla keso, har käkat keso som varit rätt gammal men förvarats oöppnad i en kall kyl hela tiden. Jag överlevde osh smakade ingen speciell skillnad jämfört med en som var relativt ny burk.

rajjan_dammit
2008-04-10, 20:11
Gött, det låter ju bra. Slängde i mig en burk precis och jag dog inte.

Passar på att slänga in en fråga angående mängden protein. I 500 gram kvarg är det 60 gram, och vissa säger ju att man inte ska äta mer än 30 gram per måltid eller vad det nu är. Klart att kroppen tar upp allt protein, men är det smartare att dela upp kvargen i hälften och äta resten senare på dagen? Eller ska man inte bry sig om sådana petitesser?

Koloftw
2008-04-10, 20:13
Jag skriver inte ifall du ska äta kvargen eller inte. Kvarg är mjölksyrad och har bra hållbarhet. Den blir surare med tiden och släpper vassle ( gult vatten ).

Mao. så har de inte separerat allt vassle från övriga?

Hur kan det komma sig, är den sista vasslen dyrare att få ut?

King Grub
2008-04-10, 20:14
Vassle är inte protein. Det är mest vatten och socker.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vassle

Koloftw
2008-04-10, 20:18
Jag vet vad vassle är. Vad jag inte vet är varför de inte separerar allt vassle från övriga ostmassan när de väl håller på?

Eddie Vedder
2008-04-10, 20:25
Jag vet vad vassle är. Vad jag inte vet är varför de inte separerar allt vassle från övriga ostmassan när de väl håller på?

Därför att man tillverkar kvarg och inte ost kanske?

Sverker
2008-04-11, 06:17

Får mig att tänka på det glada 70-talet när det fanns sjöar av mjölk. Då gjorde man flytspackel av kaseinat och la in det när man byggde bostadshus. Nackdelen blev att kaseinatet sakta bröts ned till bla. formaldehyd.

Morty
2008-04-11, 08:28
Därför att man tillverkar kvarg och inte ost kanske?

Kvarg = färskost?

Scratch89
2008-04-11, 09:02
Ang. svaret om 30 gram protein per måltid är att det är irrelevant. Du har en tråd om det här (som förövrigt låg på första sidan...)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=111710

Sen har jag ätit kvarg som är en månad gammal. Inget fel på den alls. Det enda som hade hänt var, precis som Sverker säger, att vasslen hade runnit ut lite grann.

Scratch89
2008-04-11, 09:08
Kvarg = färskost?

Färskost är i princi färsk ostmassa. För att få t.ex Keso så ympar man skummjölk med en mjölksyrakultur och tillsätter löpe. Löpen anpassas så att Kesons kornighet erhålls efter uppvärmning och avtappning av vasslen. Sedan skäljer man kornen och tillsätter grädde.För att få Kesella (eller ja, kvarg) så är det nästan samma process, bara att man använder mindre löpe för att få Kesellans släta och homogena konsistens, och smaken som är mer syrlig.

rajjan_dammit
2008-04-11, 09:21
Ang. svaret om 30 gram protein per måltid är att det är irrelevant.
Då fortsätter jag sätta i mig en hel burk, tack för svaret! :)
Du har en tråd om det här (som förövrigt låg på första sidan...)

:em: