handdator

Visa fullständig version : vilka roddar tar mest på baksida axlar?


Oktay
2008-04-10, 18:53
Har lite framroterande axlar så tänkte försöka prioritera baskida axlar i roddarna också om det går under ryggdagen,
träna axlar två gånger i vecka, axelpasset och ryggpasset där det är 3 dagar emellan, såhär ser ryggpasset ut oftast

marklyft
stångrodd
sittande kabelrodd med V-handtag(kanske byta till bredare?)
omvända flyes


kan jag göra nåt för att få mer prio på baksida axlar?

jebu
2008-04-10, 18:58
Rodd med stången bakom ryggen (shrugs liknande rörelse) och facepulls är mina tipps.

/Martin

überstarken
2008-04-10, 18:58
Brett grepp är vad som gäller om du vill träffa baksida axlar mer. Även att flytta armbågarna så långt ifrån kroppen som det går, alltså 90 grader mellan kropp och överarm. De övningar du nämner är nog toppen till det, förutom marklyften som nog inte träffar baksida axlar särskilt bra.

regus
2008-04-10, 19:14
I stångrodd för baksida axlar: Ta brett, riktigt brett alltså, nästan hela vägen ut (beroende på hur lång du är). Stå så kroppen lutar nått tiotal grader över paralell och dra kontrolerat.

Facepulls där man drar en liten bit över örat är också fint.

Skjaves
2008-04-10, 19:15
Stående rodd tar väl en hel del på baksida axlar också.

Nizze_
2008-04-10, 19:29
facepulls

mangs
2008-04-10, 19:46
Skulle även vilja slå ett slag för den utmärkta enhands-hantelrodd.

Hades
2008-04-10, 20:12
Stående rodd tar väl en hel del på baksida axlar också.

Nix.

Oktay
2008-04-10, 20:58
Rodd med stången bakom ryggen (shrugs liknande rörelse) och facepulls är mina tipps.

/Martin

den där roddshrugsen förstår jag mig inte på?

Tack för tipsen alla andra =)

jebu
2008-04-10, 21:35
den där roddshrugsen förstår jag mig inte på?

Tack för tipsen alla andra =)

vid shrugs så brukar man ha stången på framsida kroppen och drar upp med trapsen.

I denna övning så har du stången bakom ryggen, övningen kan med fördel utföras i smithmaskin. fatta stången och dra armbågarna rakt upp och bakåt, känn så att det verkligen är baksida axel som drar. Det är inte många cm som man drar upp stången. Axlarna roteras bakåt och lite uppåt under rörelsen. Vissa kan ha lite svårt att få denna övning att ta, men kör lätt och med många rep tills kroppen lärt sig övningen. Denna kan även göras med hantlar, ett par kompisar har haft lättare med det, fast jag själv tycker stången tar bättre.

Honken
2008-04-10, 21:38
Latsdrag med V-handtag tar bäst på mina axlar.

bertbert
2008-04-11, 06:55
Hantelrodd, tryndrag, marklyft med bred fattning och kontrollerad negativ fas.

Sheogorath
2008-04-11, 08:19
Nix.

Om det är drag-till-hakan som avses, så jo. När överarmsbenet går över parallelläge från golvet kopplas baksida och framsida in i lika stor utsträckning. Det är en mer allsidig axelövning än pressar över huvudet, men för baksidan är den ändå ett ganska klent val, med tanke på alla tillgängliga övningar. Kolla på någon hyfsat väldefinierad som kör i linne och kör drag till hakan. Precis när överarmarna passerar sagda läge ser man tydligt hur baksida axlar kopplas in. Det finns en ganska enkel anatomisk förklaring men då hade jag helst velat få peka och förklara med en muskelkarta. :em: