Visa fullständig version : Fasta
JakeShaft
2008-04-10, 15:16
Jag själv som undviker "dåliga" livsmedel som innehåller socker mättat fett etc. Slänger i mig väldans massa "tillsatser" såsom sötningsmedel (aspartam, sucralos m.m.). Har börjat fundera på hur hälsosamt det egentligen är. Och då kom jag in på fasta för att få bort sådana här ämnen från kroppen. Jag förstår att det inte är optimalt på något sätt för träningsresultat etc. men jag har heller ingen som helst optinoja.
Min fråga är alltså skulle en 3 dygns fasta "hjälpa" kroppen att ta bort tillsatser/gifter som lagras i kroppen? Eller är det bara en myt?
Eddie Vedder
2008-04-10, 15:53
Att fasta för att "rensa kroppen på gifter" är rent humbug. Man läser/hör ofta om sånt skitsnack men det är inget du behöver ta till dig.
Ät vad du anser vara nyttigt (om det innebär ett totalt uteslutande av tillsatsämnen så är det ditt val), rensning av gifter i kroppen har du njurar och lever som sköter.
Och du behöver inte svälta för att dina njurar och din lever ska sköta sitt jobb såvida du är frisk. Är du inte frisk ska du söka upp sjukvården.
King Grub
2008-04-10, 15:57
(aspartam, sucralos m.m.).
Lagras inte.
JakeShaft
2008-04-10, 16:37
Lagras inte.
Okej, det var skönt att höra, det vandrar nämligen en stor myt på mitt job att det tar fruktansvärt lång tid för kroppen att göra sig av med aspartam och att det ligger kvar länge och skadar kroppen. Men gött att det inte är så.
Eddie:
Jo det låter lite ologiskt att kroppen skulle ta bättre hand om reningen utan energi. Jag är fullt frisk, undrade mestadels för kuriosa.
Det är mycket skitsnack på jobben mest för att sockerberoende fetknoppar vill motivera sina synder.
becoming
2008-04-10, 17:54
Jag själv som undviker "dåliga" livsmedel som innehåller socker mättat fett etc. Slänger i mig väldans massa "tillsatser" såsom sötningsmedel (aspartam, sucralos m.m.). Har börjat fundera på hur hälsosamt det egentligen är. Och då kom jag in på fasta för att få bort sådana här ämnen från kroppen. Jag förstår att det inte är optimalt på något sätt för träningsresultat etc. men jag har heller ingen som helst optinoja.
Min fråga är alltså skulle en 3 dygns fasta "hjälpa" kroppen att ta bort tillsatser/gifter som lagras i kroppen? Eller är det bara en myt?
Mättat fett är knappast "dåligt" livsmedel. Det är Transfetter (delvis härdat/härdat fett) som du ska undvika.
Även fall det nu finns grundliga studier på att mättat fett faktiskt inte är farligt så kommer det väl aldrig riktigt nå fram till folket för vi matas fortfarande av dessa "fakta" även fall det finns studier på det. Knas.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.