handdator

Visa fullständig version : Behöver jag mer/mindre/olika fettsyror?


Mariie
2008-04-10, 13:12
Då jag på senare tid har fått hudproblem(torr, fjällig, finnar) så funderar jag på om det kan vara en obalans i mitt fettintag som till viss del orsakar detta problem.

Förut så fick jag i mig lite mer omega-3 i min kost, då jag åt lax lite oftare och dagligen valnötter plus krossde linfrön (som iofs inte är en lika bra källa som fisk.)

Numer så äter jag fortfarande fet fisk, men ungefär bara 2-3 ggr/vecka. (Förut varannan dag.)
Dagligen äter jag avokado till mellis och rapsolja till lunch och middag (ca2-3 matskedar totalt.)
Äter även en näve mandlar till frukost, och en hel del kokosfett varje dag.

Vad tror ni? Får jag i mig för lite omgea-3 med min kost, och kanske för mkt omega-6 i jämförelse?
Skulle nattljusolja vara ngt, trots att den mest är rik på omega6?
Och kanske en matsked linfröolja extra?
Bör jag ändra på fettet i kosten?

Jättetacksam för svar

Scratch89
2008-04-10, 13:23
Hej!
Rekommendationerna på intag av fet fisk ligger på runt 1 gång i veckan, så för lite äter du absolut inte. Hur gammal är du? Det kan vara vanliga förändringar p.g.a hormoner, eller att du har en rubbad vattenbalans.

JoeyP
2008-04-10, 13:26
Duschar du ofta? Duschar du varmt? Använder du kanske nåt schampo/hudlotion du inte tål?

Jag blir väldigt torr efter jag har duschat. Jag tror det är för att jag duschar både varmt kallt, länge och ofta.

JoeyP
2008-04-10, 13:27
Hej!
Rekommendationerna på intag av fet fisk ligger på runt 1 gång i veckan, så för lite äter du absolut inte. Hur gammal är du? Det kan vara vanliga förändringar p.g.a hormoner, eller att du har en rubbad vattenbalans.

Jasså? Jag har hört att man ska äta fisk 4 gånger i veckan, men då menar dem kanske inte fet fisk.

King Grub
2008-04-10, 13:32
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14348&epslanguage=SV

JoeyP
2008-04-10, 14:04
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14348&epslanguage=SV

Är jag blind? Jag ser inte var det står hur ofta man ska äta. Bara att fler borde äta mera fisk.

King Grub
2008-04-10, 14:11
Är jag blind?

Tydligen. ;)

Scratch89
2008-04-10, 14:12
Är jag blind? Jag ser inte var det står hur ofta man ska äta. Bara att fler borde äta mera fisk.

Tydligen. ;)

Som sagt...

Övriga konsumenter


Avstå från:

* regelbunden konsumtion av lever från torsk och lake.

Ät gärna en gång i veckan, men inte mer:

* abborre, gädda, gös, lake, ål och stor hälleflundra
* strömming/sill från Östersjön och Bottniska viken
* vildfångad lax och vildfångad öring från Vänern, Vättern, Östersjön och Bottniska viken
* vildfångad röding från Vättern.

JakeShaft
2008-04-10, 15:19
Lite OT, men jag såg att trådstartaren använde sig av rapsolja. Jag själv använder matolja endast av anledning att få i mig nyttiga fetter. Har rapsolja en mer sund/nyttig fettbalans än vanlig matolja?

Scratch89
2008-04-10, 19:39
Rapsolja är väl den vanligaste matoljan?

Sverker
2008-04-10, 19:53
GLA i jättenattljusolja är aktivt mot atopiskt eksem.
Kan hjälpa mot tunn och torr hud.

GLA är visserligen en Omega-6 men den ligger efter linolsyran i kedjan och bromsar annan ombildning av linolsyra till GLA.

Tänk på GLA är ett långsamt system med minst 8 veckors uppladdningsfas innan effekten kommer. Rekommenderar att du läser vidare om jättenattljusolja:thumbup:

Eddie Vedder
2008-04-10, 19:55
Rapsolja är väl den vanligaste matoljan?

JakeShaft syftar nog på den oljan som heter just "Matolja". Brukar vara en blandning av flera oljor, bl.a. består Zetas matolja av soja-, raps- och solrosolja.

Själv kan jag inte påstå att jag tycker fettsammansättningen i den oljan är bättre direkt. Rapsolja för sig eller olivolja tycker jag definitivt har en bättre sammansättning, men det är ju subjektivt förstås.:)

Endura
2008-04-10, 22:17
Duschar du ofta? Duschar du varmt? Använder du kanske nåt schampo/hudlotion du inte tål?

Jag blir väldigt torr efter jag har duschat. Jag tror det är för att jag duschar både varmt kallt, länge och ofta.

+1

Sen är de typiskt att huden reagerar så i samband med alla dessa väderomväxlingar som är nu, man klär på sig för varmt/kallt, ena dagen sol, andra bitande kyla, ventilationssystemet på jobbet pyr ut torr, varm luft osv...

Mycket som kan påverka huden, särskilt om man är känslig...
Prova hitta en schysst lotion (helst utan mineraloljor som bara täpper igen) och dra ner på eller iaf korta ner duschandet...

Mariie
2008-04-11, 09:14
Tack för alla svaren!

Ska väl nämna att jag inte duschar onormalt mkt, och använder alltid bra lotions utan mineraloljor och andra onödiga tillsatser.Det här började i somras så det är inte vintern i sig som skapar detta iaf...

Men angående omega-3 kontra omega-6, jag får inte i mig för mkt omega-6 i jämförelse med omega-3 då?
Eller får jag tom i mig för lite omgea-6 (borde väl knappt vara möjligt.)
Jag äter ju ändå rapsolja, fisk, kött, kyckling, avokado och mandlar som innehåller en del omega-6?

Sen natljusolja, jag har läst på rätt mkt om den, men blir så osäker iaf eftersom jag mest vill veta om jag får i mig för lite/mkt av en eller annan fettsyra, speciellt i jämförelse med hur jag åt förut.
Vi behöver ju både omega 3/6/9, eller?
Och är min kvot bra på alla dom just nu?

Vil inte köpa på mig nattljusolja, om det är så att jag redan får i mig tillräckligt med omega-6 (kanske tom väl mkt i förhållnde till omega-3?) och därmed skapa en större obalans.
Har förstått att den oljan dock skiljer sig lite som Sverker påpekade, men jag förstår ändå inte riktigt.
Räknas den därmed inte in bland omega-6 källorna, utan mer som en fettsyra (GLA) för sig?
Altså, skulle jag börja konsumera denna så skulle jag inte påverka en ev omega-3 brist / omega-6belastning mera?

Förlåt för mina ngt förvirrade frågor, blev mkt "omega"-ord också;)

Shark
2008-04-11, 09:27
Inte mer än en gång i veckan? Vad händer ifall jag äter lax 4-5ggr i veckan?

Endura
2008-04-11, 11:24
Tack för alla svaren!

Ska väl nämna att jag inte duschar onormalt mkt, och använder alltid bra lotions utan mineraloljor och andra onödiga tillsatser.Det här började i somras så det är inte vintern i sig som skapar detta iaf...

Men angående omega-3 kontra omega-6, jag får inte i mig för mkt omega-6 i jämförelse med omega-3 då?
Eller får jag tom i mig för lite omgea-6 (borde väl knappt vara möjligt.)
Jag äter ju ändå rapsolja, fisk, kött, kyckling, avokado och mandlar som innehåller en del omega-6?

Sen natljusolja, jag har läst på rätt mkt om den, men blir så osäker iaf eftersom jag mest vill veta om jag får i mig för lite/mkt av en eller annan fettsyra, speciellt i jämförelse med hur jag åt förut.
Vi behöver ju både omega 3/6/9, eller?
Och är min kvot bra på alla dom just nu?

Vil inte köpa på mig nattljusolja, om det är så att jag redan får i mig tillräckligt med omega-6 (kanske tom väl mkt i förhållnde till omega-3?) och därmed skapa en större obalans.
Har förstått att den oljan dock skiljer sig lite som Sverker påpekade, men jag förstår ändå inte riktigt.
Räknas den därmed inte in bland omega-6 källorna, utan mer som en fettsyra (GLA) för sig?
Altså, skulle jag börja konsumera denna så skulle jag inte påverka en ev omega-3 brist / omega-6belastning mera?

Förlåt för mina ngt förvirrade frågor, blev mkt "omega"-ord också;)

GLA är en Omega-6 som anses vara antiinflammatorisk, liksom Omega-3. Hittade bl.a det här: http://immun.driftig.nu/page/2/ men det finns massor med info om GLA och dess positiva egentskaper på nätet mm

Om jag förstått boken "Fettguiden" rätt anses GLA inte tillhöra de Omega-6-typer som man bör undvika, utan snarare tvärtom. Jag har själv tagit Efalex för mina eksem och blivit hjälpt.

Endura
2008-04-11, 11:28
Inte mer än en gång i veckan? Vad händer ifall jag äter lax 4-5ggr i veckan?

Du riskerar att liksom mig få förhöjda värden på det "goda kolesterolet" (HDL), vilket i sig inte ska vara negativt, men dessutom ökar du mängden fria radikaler i kroppen som kan ge negativa effekter.

Sverker har en gång skrivit detta: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1070906&postcount=9

JoeyP
2008-04-11, 17:14
Som sagt...

Övriga konsumenter


Avstå från:

* regelbunden konsumtion av lever från torsk och lake.

Ät gärna en gång i veckan, men inte mer:

* abborre, gädda, gös, lake, ål och stor hälleflundra
* strömming/sill från Östersjön och Bottniska viken
* vildfångad lax och vildfångad öring från Vänern, Vättern, Östersjön och Bottniska viken
* vildfångad röding från Vättern.

Douh. Där ja!

z_bumbi
2008-04-11, 17:28
Inte mer än en gång i veckan? Vad händer ifall jag äter lax 4-5ggr i veckan?

Du riskerar att tröttna på lax.
Överdosering av omega-3 eller andra fleromättade fettsyror är ingen större risk om du äter fet fisk 4-5 gånger/vecka. Självklart behöver du inte någon som helst typ av omega-3-tillskott osv och du bör kanske inte heller äta massor av annat fleromättat fett.
Detta gäller fisk som är fri från eller har låga halter miljögifter.

Mariie
2008-04-12, 12:55
Men om jag alltså äter fet fisk "bara" 2 ggr/vecka+äter rapsolja dagligen, får jag i mig tillräckligt med omega-3 då?
Med tanke på att jag får i mig rätt mkt omega-6 också...

Undrar alltså om det skulle vara positivt med ett litet tilskott av omega-3 eller inte.
Vill ju inte få mer ökad blödningsrisk liksom. Undrar därför om en tesked linfröolja varje dag kan vara positivt ist för fiskolja? (För hyn, hår, inflammationer osv.)

Ska köpa nattljusolja också, har använt det förut men märkte ingen direkt positiv effekt.

Eddie Vedder
2008-04-12, 13:09
Men om jag alltså äter fet fisk "bara" 2 ggr/vecka+äter rapsolja dagligen, får jag i mig tillräckligt med omega-3 då?
Med tanke på att jag får i mig rätt mkt omega-6 också...

Det är nog ganska sannolikt att det räcker ja. Men det beror ju på hur stort ditt omega-6 intag är också. Tror du det kan tänkas vara för stort så är det ju bara att skära ner lite, byta ut någon olja mot smör eller så.:)

Undrar alltså om det skulle vara positivt med ett litet tilskott av omega-3 eller inte.
Vill ju inte få mer ökad blödningsrisk liksom. Undrar därför om en tesked linfröolja varje dag kan vara positivt ist för fiskolja?

Ett tillskott av omega-3 lär inte göra skada i alla fall, jag tror inte det finns någon som helst fördel med linfröolja istället för fiskolja dock. Kan verkligen inte se vad den fördelen skulle vara, tvärtom kan jag bara komma på anledningar till varför det vore ett sämre val.

Mariie
2008-04-18, 22:10
Det är nog ganska sannolikt att det räcker ja. Men det beror ju på hur stort ditt omega-6 intag är också. Tror du det kan tänkas vara för stort så är det ju bara att skära ner lite, byta ut någon olja mot smör eller så.:)



Ett tillskott av omega-3 lär inte göra skada i alla fall, jag tror inte det finns någon som helst fördel med linfröolja istället för fiskolja dock. Kan verkligen inte se vad den fördelen skulle vara, tvärtom kan jag bara komma på anledningar till varför det vore ett sämre val.

Så med den fiskmängden/vecka så får jag i mig tillräcklig dos omega-3? Tänkte att det kanske är bättre att dagligen få i sig en liten dos, med tanke på att min kropp är i obalans (hyproblemen b.la och immunförsvaret) Fast det kanske inte seplar ngn roll är man får i sig, utsträckt på t.ex en vecka?
Att dra ner på omega-6 blir nog svårt i mitt fall, eftersom jag redan äter rätt mkt mättat (kokos+fett kött mestadels) och då rapsolja varje dag... Plus mandlar och avokado som sagt.

Vet tt linfröolja är sämre form av omeg-3, men eftersom jag äter fisk ca 2 ggr/vecka, så kanske det är bättre än ingenting alls?

Sverker
2008-04-19, 06:17
Kost med kokos och kött ger inget stort överskott av Omega-6. Omega-6 får du med matoljan, dressingen, margarinet, nötterna, solrosfröna osv.

Mariie
2008-04-19, 20:22
Kost med kokos och kött ger inget stort överskott av Omega-6. Omega-6 får du med matoljan, dressingen, margarinet, nötterna, solrosfröna osv.

Nej precis, det vet jag:)
Jag syftade på att Eddie tog upp smör som en nnan fettkälla om jag behövde minska omega-6. Och jag får redan i mig en hel del mättat genom ovanstående produkter så...

Annars är det alltså mandlar (ibland/ förut en del solros och pumpa som är omega-6-rika), avokado, rapsolja och det fett i kyckling (innehåller omega-6?) som jag äter. Förutom kokosen och kött då. Hmm, lagom omega-6/omega-3 med andra ord?

Eddie Vedder
2008-04-19, 21:21
Nej precis, det vet jag:)
Jag syftade på att Eddie tog upp smör som en nnan fettkälla om jag behövde minska omega-6. Och jag får redan i mig en hel del mättat genom ovanstående produkter så...

Jag vet inte hur du snedvridit mitt inlägg men smör var en källa till fett, ett bra och nyttigt livsmedel som dessutom utgör en fettkälla. Det är dessutom en fettkälla som inte är särskilt rik på omega-6. Det var inte menat som någon särskild källa till mättat fett, bara en nyttig fettkäll utan en snedfördelning i fleromättade fettsyror helt enkelt.:)