Visa fullständig version : Sölar lågt GI ner snabbt GI?
Om man käkar t.ex. corn flakes och ... äpple i samma mål. Kommer då äpplets kolhydrater att söla ner corn flakesen, eller är det bara fett/protein/fibrer som sänker tömningshastigheten?
Ja det kommer det. Mjölk borde väl också slöa ned det hela med sitt laktos och fett.
3.1415926535
2008-04-10, 18:48
Ja. Sen sölar tidigare måltiders GI ner kommande måltiders GI.
Tack för svaren, det var som jag misstänkte :(
Eddie Vedder
2008-04-10, 20:04
GI sänks men GL kan nog tänkas öka iom större totalmängd kolhydrater. Och varför den ledsna smiley'n? Knappast som att det är något negativt i det (om det nu inte handlar om fruktansvärt löjlig optihysteri efter träning eller så).
Inget särskilt, men jag blir alltid så jävla svullen i magen av långsamma kolhydrater.
King Grub
2008-04-10, 20:08
GI alone is unable to predict the glycemic impact when different amounts of carbohydrates are eaten.
http://www.nutritionj.com/content/5/1/22
Inget särskilt, men jag blir alltid så jävla svullen i magen av långsamma kolhydrater.
Det känns som om du blandar ihop saker och ting här. Blir du inte svullen i magen av corn flakes utan något till, blir du knappast svullen av corn flakes med något till - i så fall är det det som du äter till corn flakesen som ger dig magproblem. Det är inte livsmedlets GI som avgör hur du blir i magen av det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.