handdator

Visa fullständig version : Ofta sjuk!


Pontus
2003-05-25, 21:57
Jag brukar ofta bli sjuk. Igentligen är det inte jag som tycker det utan alla bekanta som säger det, men nåja...lite oftare än andra blir jag kanske sjuk.

Nu är det så att jag har fått halsont och är rädd för att det kommer att komma en förkylning eller liknande snart :(, lagom till "sommarjobbandet" som jag har kommande långhelg. Hoppade över träningen idag, tyvärr, för säkerhets skull.

Är det från person hur ofta man är sjuk eller varför blir vissa peroner oftare sjuk än andra?
Är det något i kosten man inte får i sig tillräckligt. T.ex. Vitlök ska tydligen vara bra mot förkylning är något man hört när man var mindre.
Har det med kosten att göra hur ofta man är sjuk eller har jag helt enkelt sämre imunförsvar som man inte kan göra något åt?

GhostFace
2003-05-25, 22:08
Gäller att äta en varierad kost faktiskt, inklusive grönsaker & frukt för att få i sig vitaminer & mineraler i tillräckliga mängder för att därefter förstärka immunförsvaret...

Utöver detta finns tillskott i diverse burkar m piller om man vill köpa det för att bättra på oddsen.

Men, kom även ihåg att ett virus är alltid ett virus.
Det finns ingen garanti att man slipper bli sjuk bara för att man "äter rätt", vistas man i miljöer som eventuellt kan leda fram sjukdomar t.ex. förkylningar elr maginfluensa så kan det drabba dig oftare.
Däremot hör man till trots att de som jobbar mycket med sjuka blir sällan riktigt sjuka...vilket jag inte förstår logiken i, men det sägs att dessa personer skapar en immunitet till slut mot de 'vanligare sorterna'.

Men jag säger; drick vatten för att skölja ur kroppen, ät grönsaker & frukt och varierad kost. Så ska du se att det förhoppningsvis hjälper dig en bit på vägen. ;)

Pontus
2003-05-25, 22:11
Ok, tror nog att grönsakerna är en anledning till det kanske. Brukar nämligen aldrig äta något utav det, kanske nån gång i månaden :em:
Gillar inte att trycka i mig sånt då jag heller äter "riktig" mat som är betydligt godare.

teehoon
2003-05-25, 22:20
Nån typ av multivitamin är väl näst intill ett måste om man inte äter massa grönsaker, speciellt om man tränar. Sen någon typ av antioxidant är också bra.

Pontus
2003-05-25, 22:34
Originally posted by teehoon
Nån typ av multivitamin är väl näst intill ett måste om man inte äter massa grönsaker, speciellt om man tränar. Sen någon typ av antioxidant är också bra.

Vad är antioxidant för något? Vart finns det att köpa?

Vi har en ACO Vitamineral-burk hemma (gula tabletter som de gör reklam om på TV ibland) som jag dock alltid glömmer att ta. Ska skärpa mig nu. Är det något som fattas i den tabletten om man inte äter grönsaker? Om ni råkar veta inehållet på den...

teehoon
2003-05-25, 22:38
Originally posted by Pontus


Vad är antioxidant för något? Vart finns det att köpa?

Vi har en ACO Vitamineral-burk hemma (gula tabletter som de gör reklam om på TV ibland) som jag dock alltid glömmer att ta. Ska skärpa mig nu. Är det något som fattas i den tabletten om man inte äter grönsaker? Om ni råkar veta inehållet på den...

Antioxidant tar bort fria radikaler som är dåligt för bla bla (här får gärna ngn mer välinformerad ta över:D). C-vitamin är en antioxidant. Sen tror jag det finns färdiga "antioxidant-piller" hos hälsokostaffärer med lite av varje i.

z_bumbi
2003-05-25, 22:43
Multivitamin är ju ett bra "antioxidantpiller" men först ska man fixa kosten sen kompletera :)

teehoon
2003-05-25, 22:46
Originally posted by z_bumbi
Multivitamin är ju ett bra "antioxidantpiller" men först ska man fixa kosten sen kompletera :)

Jo, men om man av ngn anledning inte äter "grönt", kanske tom endå. Sen finns det ju antioxidanter som inte är vitaminer?

z_bumbi
2003-05-25, 23:08
teehoon: Jo det finns ju en bunt andra antioxidanter/påstådda antioxidanter som inte är vitaminer men har man inte fixat grunden med bra kost så gör det ju ingen större nytta att tillföra dessa i pillerform.
Att kompletera maten med multivitamin kan ju vara lämpligt oavsett hur bra man äter då man väldigt sällan täcker sitt behov av allt samt att dosen ju är ganska låg i sådana tabletter men när man börjar använda enskilda vitaminer och mineraler mm i större doser är det inte bara att stoppa i sig utan kunskapen om varför..

Google gav lite länkar som vanligt, sökte bara på svenska sidor.
http://www.contox.se/
http://www.student.lu.se/~med99hag/antiox.html
http://www.lu.se/info/Forskdag95/fd95_24_antioxidant.html
http://www.sbu.se/admin/main/Showdoc/Showdoc_default.asp?Id=504&Page=first
http://www.fruktogront.se/artiklar/asp/c_mall.asp?ID=165

teehoon
2003-05-25, 23:15
Originally posted by z_bumbi
teehoon: Jo det finns ju en bunt andra antioxidanter/påstådda antioxidanter som inte är vitaminer men har man inte fixat grunden med bra kost så gör det ju ingen större nytta att tillföra dessa i pillerform.
Att kompletera maten med multivitamin kan ju vara lämpligt oavsett hur bra man äter då man väldigt sällan täcker sitt behov av allt samt att dosen ju är ganska låg i sådana tabletter men när man börjar använda enskilda vitaminer och mineraler mm i större doser är det inte bara att stoppa i sig utan kunskapen om varför..


Men om man av nån anledning inte kan "fixa grunden" pga allergi eller liknande menar du då att man ska skita i vitaminpiller? Öka dosen ytterligare vore väl vettigare. Givetvis BÖR man försöka få i sig så mkt som möjligt genom den vanliga kosten. :thumbup:

Sen en c-vitaminbrus om dagen kan man väl dock ta utan en massa kunskap. Skulle man behöva veta allt om allt man äter så skulle man knappast få i sig ngt alls.:)

Grahn
2003-05-26, 06:16
Äta ordentligt och sova ordentligt är det jag tycker funkar bäst för immunförsvaret...

AnderssoN
2003-05-26, 07:02
Hur ligger det till med vattenintaget? Drick några liter om dagen för att ge de bästa förutsättningarna för kroppen. Det Grahn säger vill jag också säga är viktigt: tillräckligt med sömn.

z_bumbi
2003-05-26, 09:24
Originally posted by teehoon


Men om man av nån anledning inte kan "fixa grunden" pga allergi eller liknande menar du då att man ska skita i vitaminpiller? Öka dosen ytterligare vore väl vettigare. Givetvis BÖR man försöka få i sig så mkt som möjligt genom den vanliga kosten. :thumbup:

Sen en c-vitaminbrus om dagen kan man väl dock ta utan en massa kunskap. Skulle man behöva veta allt om allt man äter så skulle man knappast få i sig ngt alls.:)

Om du har allergier så är det ju ett specialfall då måste du kanske kompensera med något tillskott för att få i dig det du missar.

Man behöver inte veta allt om det man ska äta men man bör äta lite av varje, jag slarvar ju själv men strävar hela tiden efter att äta mer varierat.

Annie
2003-05-26, 14:38
Hej !

Jag tror faktiskt inte att det är så bra med de här multivitamin-tabletterna. Ofta innehåller de hela dagsbehovet av vitaminer och mineraler. Eftersom man inte äter endast denna tablett utan även mat (förhoppningsvis :)) får man ofta i sig onödigt mycket av vissa ämnen. När de gäller vattenlösliga vitaminer gör det inte så mycket efersom överskott utsöndras med urinen, men de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K lagras i fettväven. Speciellt vitamin A är inte bra att få för mycket av. Det har kommit forskning som visar att högt intag av vitamin A kan leda till bla benskörhet.

Då man deffar kan de dock vara bra att ta tillskott av vissa vitaminer och mineraler, men jag kollade upp mitt deff-upplägg i programmet "Dietist" och det enda jag inte fick i mig tillräckligt av var järn och kalcium vilket är lätt fixat med lite kött och mjölk.

Annie

teehoon
2003-05-26, 14:58
Originally posted by Annie
Hej !

Jag tror faktiskt inte att det är så bra med de här multivitamin-tabletterna. Ofta innehåller de hela dagsbehovet av vitaminer och mineraler. Eftersom man inte äter endast denna tablett utan även mat (förhoppningsvis :)) får man ofta i sig onödigt mycket av vissa ämnen. När de gäller vattenlösliga vitaminer gör det inte så mycket efersom överskott utsöndras med urinen, men de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K lagras i fettväven. Speciellt vitamin A är inte bra att få för mycket av. Det har kommit forskning som visar att högt intag av vitamin A kan leda till bla benskörhet.

Då man deffar kan de dock vara bra att ta tillskott av vissa vitaminer och mineraler, men jag kollade upp mitt deff-upplägg i programmet "Dietist" och det enda jag inte fick i mig tillräckligt av var järn och kalcium vilket är lätt fixat med lite kött och mjölk.

Annie

RDI är ju helt annan femma än det optimala intaget per dag. Vet inte vilket du syftade på men att få i sig typ 200% av RDI är väl ingen fara?

Ozz
2003-05-26, 15:23
en bra sammanställning om antioxidanter:

"Behövs extra tillskott av antioxidanter vid fysisk aktivitet?"

http://users.ihs.se/kents/l%C3%A4nkade%20dok/f%C3%B6rdjupningsuppgifter/Antioxidanter.pdf