handdator

Visa fullständig version : Plastikoperationer


sissa
2008-04-09, 23:20
Helt ärligt nu -


Skulle ni på nåt sätt skämmas för att ni gjort en skönhetsoperation? Skulle ett skäl att låta bli vara rädsla att bli hånade/ inte alls förstådda/ bli betraktade som ett ufo ( om det nu var något som va svårt att dölja att man gjort) etc av eran omgivning?

Och - Tänker ni något särskilt om en person som har opererat sig ( bara utifrån det faktum att denne har opererat sig)? Ser ni ner på den personen eller är det okej att operera sig? Är vissa tillfixningar okej medan vissa inte är det?

Ärligt nu som sagt :)

tntballe
2008-04-09, 23:23
Helt ok att göra det, jag skulle dock fråga dom om anledning. För att förstå varför dom gjort det.

Skulle inte skämmas heller, ser dock ingen anledning att göra det själv.

Hank
2008-04-09, 23:27
Rent generellt brukar skönhetsoperationer bli ganska tydliga, vilket enligt mig inte är något possitivt. Är inte alls inne på tjejer med opererade meloner och silikonläppar, usch.

Men det är klart, står man inte ut med sitt utseende är det väl upp till var och en. Ser dock ner på brudar som opererar tex brösten bara för att gynna sin karriär.

Sleigh
2008-04-09, 23:30
Ja jag hade skämts om jag hade gjort en operation. Folk kanske tänker "Jaha h*n hade dåligt självförtroende". Men tycker personligen inte att det är något fel med det, man ska trivas i sin kropp även om det innebär att man måste ta till kniv.

Tricklev
2008-04-09, 23:30
Ska jag vara helt ärligt så är det möjligt att jag hade sett ner på dom, står en blonderad tjej framför mig och säger att hon opererade brösten för att hon blev inspirerad av starka personligheter och förebilder i Big Brother så hade jag sett ner rätt rejält på henne, samtidigt som jag hade fantiserat på att sätta på henne, samt slå henne.

Däremot så brukade jag känna en tjej som hade opererat hakan för att hon hade oturen att födas med en haka mer välmarkerad än Slartis, och det var svårt att se ner på henne, hennes enorma haka var verkligen ett réalt problem för henne, efter operationen så steg hennes självförtroende rejält och hon blev en rätt stabil och stark person efter ett tag.

Såja, sammanfattning, ibland äre bra, ibland tycker jag att dom är töntar, beror nog mycket på varför dom gör själva operationen.

sissa
2008-04-09, 23:33
Om jag ska svara själv


Jag skulle nog ha svårt att stå för min fåfänga. (Som jag inte vet hur stor den är egentligen, men om den nu fick styra säger vi) Hade jag åtgärdat saker som handlade om mer än fåfänga ( abnormaliteter) så hade jag nog inte väntat mig annat än förståelse från de flesta i omgivningen

Prankie
2008-04-09, 23:45
Jag tycker det är inget fel med det och skulle inte skämmas om jag själv gjorde det. Känns som 9/10 gör ögonlocks"operation" i Kina.

pony
2008-04-09, 23:56
Men då utgår du ifrån (och förmodligen utgår du även ifrån att omgivningen utgår ifrån detsamma, och dessutom bryr du dig nämnvärt om deras åsikt) att modifikationen bottnar i just fåfänga. Vilket den inte alls behöver göra. Starka sociala skäl, angränsande till medicinska eller ren fåfänga, har vi verkligen inga fler alternativ?
Jag tror att viljan att förändra (där allt från smink till kroppsbyggnad, från "klassisk" bodymodification till kirurgiska ingrepp är olika markeringar på samma skala) kan bottna i allt från missriktad osäkerhet till ett brinnande intresse för att kontrollera eller förändra. Kanske just för förändringens egenvärde.

I ärlighetens namn tror jag inte att det senare gruppen är någon nämnvärd majoritet, men försummandet av möjligheten bidrar knappast till att den tidigare gruppen blir mindre.

Det är tråkigt när folk dras med bristande självkänsla, men det är minst lika tråkigt när man blir berövad makt över det enda som man egentligen är herre över (och då åsyftar jag till att vissa ingrepp är väldigt svåra att få lagligt då de anses omoraliska iom att de strävar ifrån samtida skönhetsideal och inte mot dem).

För att komma någonvart med en dylik diskussion skulle man först behöva definiera det du omnämner som "fåfänga".
Först då blir det intressant, imho.

Loke
2008-04-10, 00:00
I vissa kretsar är det ju nästan obligatoriskt att alla gör sitt yttersta för att se bra ut, om det så gäller den dyraste av bilar, specialsydda klänningar varje vecka eller operationer för att rätta till defekter och ålderstecken. Om jag fick höra att en VD för ett stort företag hade gjort en ansiktslyftning så skulle jag inte tycka det var konstigt alls. För filmstjärnor är det nästan konstigare om det visar sig att de INTE har ändrat något på kroppen. Varför inte, liksom?

Jag skulle inte alls ha problem att erkänna att jag gjort operationer. Samtidigt kan det ju vara lite ofint, typ som att diskutera vilka underkläder man har på sig, så jag förstår att många kändisar inte gärna pratar om det. Men med familj och vänner: inga problem.

Tricce
2008-04-10, 00:04
Tycker det är helt ok med tjejer som kanske levt med knappt ens a kupa att operera sig självklart. Eller kanske lider av för stora.

Har själv fundering på skönhetsoperation i nyllet pga ärr från acne (må så vare laser eller vad det nu finns men ändå är det väl en sorts "operation" per defenition)
Eller kanske suga lite fett ur ögonlocken för mina hänger fan nästan över ögonfransarna sååå för rätt anledningar varför ska man se ner på nån? Och om nån ändå skulle göra det, so what.

Frida.B
2008-04-10, 00:05
Jag skulle inte skämmas och jag ser inte ner på folk som gjort det. Jag vill mer veta var de gjort det isåfall, vilken klinik och kirurg. Tycker det är intressant att få höra hur folk gjorde när de valde kirurg och vad de tänkte på. Vill man operera sig och har pengar och möjlighet så varför ska man inte få göra det? Man klär sig i kläder som ska vara smickrande för en, man klipper håret, man sminkar sig... Visst är en operation mer riskfylld än att klippa håret, men om man vill ta den risken så finns det inget fel med det.

Frida.B
2008-04-10, 00:08
Varför anser vissa att det är okej om en tjej med a kupa förstorar brösten men inte om en tjej med i deras ögon bra normalt storlek gör det? Varför måste man se ut på ett visst sätt för att "det ska va okej"? Varför är det inte upp till var och en att skälva avgöra hur de vill se ut?

sissa
2008-04-10, 00:10
Men då utgår du ifrån (och förmodligen utgår du även ifrån att omgivningen utgår ifrån detsamma, och dessutom bryr du dig nämnvärt om deras åsikt) att modifikationen bottnar i just fåfänga. Vilket den inte alls behöver göra. Starka sociala skäl, angränsande till medicinska eller ren fåfänga, har vi verkligen inga fler alternativ?

Nej, absolut inte.

Tyckter att du själv skrev en bra definition av fåfänga.
" ett brinnande intresse för att kontrollera eller förändra. Kanske just för förändringens egenvärde."

När jag skriver fåfänga så menar jag väl att man egentligen inte lider av det på något sätt om man ska va ärlig.Det är inte handikappande för en, men man gör det av samma anledning som man ...färgar håret,piercar sig, tatuerar sig etc. Men många reagerar annorlunda så fort det är en kniv inblandat ( även jag själv förmodligen) Visst är det mera riskfyllt, men det är nog inte den främsta anledningen till att vi gör en skillnad i hur vi ser på det eller?

Tricce
2008-04-10, 00:13
Varför anser vissa att det är okej om en tjej med a kupa förstorar brösten men inte om en tjej med i deras ögon bra normalt storlek gör det? Varför måste man se ut på ett visst sätt för att "det ska va okej"? Varför är det inte upp till var och en att skälva avgöra hur de vill se ut?

Vad jag egentligen ville ha sagt med "ens a kupa" är att jag förstår tjejer som lider/inte mår bra av nuvarande shape/size etc. Levde i ca 14år med en så i know (hon opererade sig och har inte ångrat sig en enda gång).

Sleigh
2008-04-10, 00:16
Varför anser vissa att det är okej om en tjej med a kupa förstorar brösten men inte om en tjej med i deras ögon bra normalt storlek gör det? Varför måste man se ut på ett visst sätt för att "det ska va okej"? Varför är det inte upp till var och en att skälva avgöra hur de vill se ut?

När folk inte tycker att det är "okej" så menas det nog i den mån att man förändrar pga dåligt självförtroende, alltså "jag kommer aldrig få en kille pga mina bröst".
Det infaller ju mer naturligt då att en tjej med A eller AA väljer att göra en bröstförstoring än en med B-C.

Men jag håller med dig.

sissa
2008-04-10, 00:17
Varför måste man se ut på ett visst sätt för att "det ska va okej"?


Därför att det viktigt att vara rätt.
(Inte för tjock, inte för smal, inte för små bröst, inte för stora bröst.....)

Frida.B
2008-04-10, 00:17
Vad jag egentligen ville ha sagt med "ens a kupa" är att jag förstår tjejer som lider/inte mår bra av nuvarande shape/size etc. Levde i ca 14år med en så i know (hon opererade sig och har inte ångrat sig en enda gång).

Jo men varför kan du inte förstå att någon med kanske c-d kupa lider av sina bröst och vill operera dem? Varför måste man enbart sträva mot idealet för att det ska vara okej för folk? Jag kanske misstolkade dig... men du skrev i föregående inlägg att du förstår om det görs av rätt anledning, vad är rätt anledning för dig?

Tricce
2008-04-10, 00:19
Vad jag egentligen ville ha sagt med "ens a kupa" är att jag förstår tjejer som lider/inte mår bra av nuvarande shape/size etc. Levde i ca 14år med en så i know (hon opererade sig och har inte ångrat sig en enda gång).

Jo men varför kan du inte förstå att någon med kanske c-d kupa lider av sina bröst och vill operera dem? Varför måste man enbart sträva mot idealet för att det ska vara okej för folk?

Va det inte det jag skrev?

Frida.B
2008-04-10, 00:19
Va det inte det jag skrev?

jag ändrade mitt inlägg... men ja förstår nu... är lite seg och efter som vanligt...

joriice
2008-04-10, 00:23
Ni får väl vara som ni vill, utseendemässigt, jag tycker det är synd när en söt tjej "förstör" sig dock,typ "där försvann ännu en potentiell flickvän" eller vad man skall säga.

Vill man ligga och vara populär, så klär man sig ballt, snyggt, hippt, bra osv.

Man kan ha väldigt fin personlighet också.. : D

Jag kör på något däremellan, bryr mig inte heller nämnvärt, men jag är en konstnär, så jag gillar vackra saker!!!! : I

dam00r
2008-04-10, 00:28
jag har gjort flera plastikoperationer =D

J de Koof
2008-04-10, 00:37
Skulle ni på nåt sätt skämmas för att ni gjort en skönhetsoperation?

Ser ni ner på den personen eller är det okej att operera sig? Är vissa tillfixningar okej medan vissa inte är det?

Uti det fall jag skulle skönhetsoperera mig skulle jag väl antagligen tänkt igenom saken innan? Och alltså inte skämts efteråt.

Nu är det iofs lika sannolikt att jag skulle låta operera mig för utseendets skull som att konvertera till ortodox judendom av respekt för att Jahvé KANSKE finns...

... men jag tycker att det är en tråkig och ledsam utveckling att ytans utseendefixering gått så långt att människor tycker sig uppleva fördelar efter att skära och trixa och fylla upp enskilda kroppsdelar. Jag kan för mitt liv inte förstå vilka fördelar förstorade bröst eller läppar eller biceps/pecs skulle rendera i en människas liv................ jag lider med människor anfäktade av svajande självkänsla för jag har själv varit där (och är väl fortfarande, går att lära sig leva med) men vaffan, medges att jag spontant "ser ner" på kvinnor med uppenbart opererade jättetuttar... lik förbannat finns det ett obehagligt faschistoidelement inblandat. Det går inte för sig att sola topless längre och snart får utstående öron inte vistas utomhus och funktionshindrade skall hållas inne. Lås in allt fult. Tillåt bara det bildsköna.

En 14-årig tjej jag känner väldigt väl här i familjen anser att hon behöver BH sen ett par år tillbaka. Var ska det sluta, var skall denna förbannade popularitetspoängjakt bland dödskallar sluta? Varför blev det omodernt att ådra sig respekt hos kloka balanserade och vidsynta människor?

/J

Frida.B
2008-04-10, 01:19
En 14-årig tjej jag känner väldigt väl här i familjen anser att hon behöver BH sen ett par år tillbaka. Var ska det sluta, var skall denna förbannade popularitetspoängjakt bland dödskallar sluta? Varför blev det omodernt att ådra sig respekt hos kloka balanserade och vidsynta människor?

/J

Oj en 14 åring med bh. Shit välrden kommer gå under

Pudzianovski
2008-04-10, 06:45
Ska jag vara helt ärligt så är det möjligt att jag hade sett ner på dom, står en blonderad tjej framför mig och säger att hon opererade brösten för att hon blev inspirerad av starka personligheter och förebilder i Big Brother så hade jag sett ner rätt rejält på henne, samtidigt som jag hade fantiserat på att sätta på henne, samt slå henne.

Däremot så brukade jag känna en tjej som hade opererat hakan för att hon hade oturen att födas med en haka mer välmarkerad än Slartis, och det var svårt att se ner på henne, hennes enorma haka var verkligen ett réalt problem för henne, efter operationen så steg hennes självförtroende rejält och hon blev en rätt stabil och stark person efter ett tag.

Såja, sammanfattning, ibland äre bra, ibland tycker jag att dom är töntar, beror nog mycket på varför dom gör själva operationen.

:D Det var rätt bra skrivet.:thumbup:

bollio
2008-04-10, 06:53
Personer som gör det av sociala, medicinska skäl har jag bara respekt för. Även tjejer som har extremt små bröst som opererar sig tycker jag inte det är nåt fel med.

Läppförstoringar säger jag nej till i alla fall för jag tycker det är så jävla fult och fattar inte poängen. Tjejer med normala bröst som opererar sig så att det ej längre ser proportionellt ut känner jag "vad synd", för jag är inget fan av för stora bröst.

Slartibartfast
2008-04-10, 08:26
Operera bort gyno skulle jag kunna göra och vore inte nånting jag hade försökt mörka med, men att förbättra någonting som inte först försämrats av någon medicinsk anledning/olycka skulle jag aldrig göra.

tandtekniska ingrepp skulle jag inte heller skämmas för, även om syftet i huvudsak var kosmetiskt.

Jacksatan
2008-04-10, 08:32
Varför anser vissa att det är okej om en tjej med a kupa förstorar brösten men inte om en tjej med i deras ögon bra normalt storlek gör det? Varför måste man se ut på ett visst sätt för att "det ska va okej"? Varför är det inte upp till var och en att skälva avgöra hur de vill se ut?

Det handlar om att ingen får bli för bra i folks ögon. Många tycker inte det är ok att en tjej med a-kupa fixar en stor d-kupa. De ska bara ordna så att de får normala bröst.

Trance
2008-04-10, 08:36
Jag kan nog inte säga att jag bryr mig nämnvärt. [EDIT] Det var svaret om någon annan gjort det, har inte ens tagit ställning om jag själv skulle få för mig något. Men lite pinsamt skulle det säkert vara.

Chicc
2008-04-10, 12:56
Jag tackar gud för att skönhetsoperationer finns. Jag ska göra om en hel del. Helst skulle jag vilja byta ut hela mig själv men det går tyvärr inte så.

Math
2008-04-10, 13:02
tandtekniska ingrepp skulle jag inte heller skämmas för, även om syftet i huvudsak var kosmetiskt.

Skönt att höra, ska nämligen "snart" operaras för mitt underbett vilket jag direkt lider av (just nu iaf). Gör det väll mest för att jag tror det kommer se bättre ut efter och att jag förhoppningsvis slipper en del problem när jag blir äldre.

Hoppas inte att folk i min omgivning kommer dömma mig för det men man kan ju inte veta säkert.

Troll
2008-04-10, 13:21
Tycker det kan vara ok i vissa fall, efter olyckor, förminskning av brösten, borttagande av hängande hud om man tidigare varit kraftig för att dra några exempel.

Kan även förstå dom som pga graviditet och annat fått väldigt slappa och hängande påsar till bröst oppererar sig.
Bara dom inte passar på att tråka in några extra kilon som dess värre de flesta gör!! ser bara freaky ut! *spy*


Så länge det ser naturligt ut och är innom normala gränser så är det okej enligt mig. (om man haft väldiga komplex som hindrat en i vardagen eller fysiska hinder vill säga, inte annars). :banned

Shajjn
2008-04-10, 13:37
Väljer jag att plastikoperera mig så är det först efter att jag ångrat mig, som jag skulle skämmas. Annars inte, naturligtvis.

Jag nedvärderar inte en som utfört plastikoperation mer än andra människor, som man också kan tänkas "fnysa åt" - t ex rökare, feta, modé-slavar, osv. Tycker personligen inte om allt som andra människor väljer att följa/göra, men det betyder inte att jag samtidigt på djupet nedvärderar dom. Jag tycker bara att dom prioterar fel.

- Skall du pierca dig? Javisst, gör du det, inte min ensak.

Ja, jag tycker i grund och botten att det är fel att operera sig pga fåfänga. En annan kan tycka att det är rätt däremot.

Tänker inte vara plastikoperationens motsvarighet till Mr.BodyPump (i träningsform vs träningsform)..

zuperanna
2008-04-10, 16:09
Jag opererade mina bröst för 1,5 år sedan. Hade mindre an en a kupa innan operationen och mådde fruktansvärt dåligt utav det. Självklart fick man höra en del kommentarer efteråt men jag har aldrig ångrat det. Skämdes gjorde jag nog lite gran i början men det gick över ganska snabbt. Tycker att det är upp till var och en att ta beslut över sin egen kropp så länge man är medveten om riskerna.

bollio
2008-04-10, 16:18
Tycker det är sjukt att man ska behöva skämmas över sånt man inte kan styra i det här sammhället, som vissa aspekter av utseendet.

spange
2008-04-10, 16:25
skulle absolut inte skämmas över det, och ser absolut inte ner på folk som gör det. finns väl ingen anledning för det, klart folk vill se bra ut, är det något i deras utseende de vill ändra på så är det väl inget konstigt med det. visste jag något konkret i mitt utseende som jag ville ändra på, och var redo att ta konsekvenserna (läkning osv) och hade råd, så skulle inte jag vara omöjlig på kirurgi=)

Hades
2008-04-10, 16:27
Jag har egentligen inget alls emot plastikoperationer. Alla är födda med olika förutsättningar när det gäller utseende och jag ser inte varför de som är missnöjda ska behöva lida för det om de har möjlighet att fixa till det. Jag har inga större komplex för min kropp, men jag har fixat ögonen med laser för att slippa glasögon (till stor del av kosmetiska skäl, eftersom jag haft problem att använda linser) samt käkat medicin mot acne. Jag ser inte hur det skiljer sig mot att göra en bröst- eller läppförstoring eller att operera näsan eller tänderna.

Laijza
2008-04-10, 16:46
Ska jag vara helt ärligt så är det möjligt att jag hade sett ner på dom, står en blonderad tjej framför mig och säger att hon opererade brösten för att hon blev inspirerad av starka personligheter och förebilder i Big Brother så hade jag sett ner rätt rejält på henne, samtidigt som jag hade fantiserat på att sätta på henne, samt slå henne.

Däremot så brukade jag känna en tjej som hade opererat hakan för att hon hade oturen att födas med en haka mer välmarkerad än Slartis, och det var svårt att se ner på henne, hennes enorma haka var verkligen ett réalt problem för henne, efter operationen så steg hennes självförtroende rejält och hon blev en rätt stabil och stark person efter ett tag.

Såja, sammanfattning, ibland äre bra, ibland tycker jag att dom är töntar, beror nog mycket på varför dom gör själva operationen.
Håller med Tricklev.

Jag själv funderar på att göra en plastikoperation om några år. Skulle nog inte vara direkt stolt över det om jag genomförde det, men jag skulle känna mig snyggare. Vi får se om jag lider lika mycket av det den dagen jag har råd att lägga ut pengar för plastikoperation.

Loke
2008-04-10, 16:57
Håller med Tricklev.

Jag själv funderar på att göra en plastikoperation om några år. Skulle nog inte vara direkt stolt över det om jag genomförde det, men jag skulle känna mig snyggare. Vi får se om jag lider lika mycket av det den dagen jag har råd att lägga ut pengar för plastikoperation.

Fast hur tänker du då? Du byter fulhet mot skam, men osäkerheten som de skapar lär ju bestå, eller hur?

zeusden1
2008-04-10, 17:04
Jag tycker inte att det är fel. Jag ska själv göra en! På måndag.. jag har inte berättat för någon förutom min familj (som bekostar cirka 10% av den).

fonzie
2008-04-10, 17:06
Gör man det för bara för sin egen skull är det helt okej.

Spinkot
2008-04-10, 17:45
Jag skulle knappast skämmas men det skulle kännas lite oärligt iom jag lurar någon som eventuellt vill skaffa barn med mig att jag har egenskaper som jag egentligen inte har.

zuperanna
2008-04-10, 17:56
hur menar du nu?

scum
2008-04-10, 19:12
Jag tycker inte att det är fel. Jag ska själv göra en! På måndag.. jag har inte berättat för någon förutom min familj (som bekostar cirka 10% av den).

får man fråga vilket ingrepp?


jag skulle nog skämmas lite.. även om jag skulle kunna göra det..

scum
2008-04-10, 19:15
hur menar du nu?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d3/Schnoz_parents_with_frasier_2_in_1997.JPG

Yes
2008-04-10, 19:34
Det är en värderingsfråga:

Vad är problemet?
Varför är det ett problem?
Vilka lösningar finns det på problemet?
Vilken lösning väger tyngst?

Hur en sådan värdering sedan görs är personligt och det enda som betyder något är vad man själv mår bäst av.

Slartibartfast
2008-04-10, 19:39
Skönt att höra, ska nämligen "snart" operaras för mitt underbett vilket jag direkt lider av (just nu iaf). Gör det väll mest för att jag tror det kommer se bättre ut efter och att jag förhoppningsvis slipper en del problem när jag blir äldre.

Hoppas inte att folk i min omgivning kommer dömma mig för det men man kan ju inte veta säkert.

Tror knappast någon dömer för en sån grej. När det gäller tänderna kan man också alltid skylla på bettfel, vilket är en synnerligen giltig orsak att operera. Så du har ditt på det torra. Har själv haft tandreglering sen jag var 10. Min polare har gjort en överbettsoperation.

Tricklev
2008-04-10, 19:41
Ska jag vara helt ärligt så är det möjligt att jag hade sett ner på dom, står en blonderad tjej framför mig och säger att hon opererade brösten för att hon blev inspirerad av starka personligheter och förebilder i Big Brother så hade jag sett ner rätt rejält på henne, samtidigt som jag hade fantiserat på att sätta på henne, samt slå henne.

Håller med Tricklev.


:)

Slartibartfast
2008-04-10, 19:42
Jag kan tänka mig att olika typer av kosmetiska ingrepp kommer att var vardagsmat om 20-30 år. Då ska jag göra en ansiktslyftning och börja stöta på gymnasiebrudar igen.

Nitrometan
2008-04-10, 19:59
Jag kan tänka mig att olika typer av kosmetiska ingrepp kommer att var vardagsmat om 20-30 år. Då ska jag göra en ansiktslyftning och börja stöta på gymnasiebrudar igen.
Optislarti med en optilösning på problemet!

Chicc
2008-04-10, 20:09
Som jag skrev innan så är det en hel del jag vill förändra. Ett problem uppstod dock när jag var på konsultation för ett halvår sedan (för näsa, ögon och haka). Enligt dem såg jag "för bra ut för att opereras", det fanns "ingenting som skulle kunna göra det bättre". Jag blev så frustrerad av att höra det.. jag vet ju att jag ser ut som ett monster!! Så.. är det någon som kan rekommendera en bra klinik utomlands, eftersom dem vägrar här i Sverige?

Trance
2008-04-10, 20:13
Som jag skrev innan så är det en hel del jag vill förändra. Ett problem uppstod dock när jag var på konsultation för ett halvår sedan (för näsa, ögon och haka). Enligt dem såg jag "för bra ut för att opereras", det fanns "ingenting som skulle kunna göra det bättre". Jag blev så frustrerad av att höra det.. jag vet ju att jag ser ut som ett monster!! Så.. är det någon som kan rekommendera en bra klinik utomlands, eftersom dem vägrar här i Sverige?

Jag tror happypills är svaret och inte kniven.

mini
2008-04-10, 20:14
Jag tror happypills är svaret och inte kniven.

Jag tror att någon form av terapi är svaret. Resten plusettar jag.

Slartibartfast
2008-04-10, 20:18
Som jag skrev innan så är det en hel del jag vill förändra. Ett problem uppstod dock när jag var på konsultation för ett halvår sedan (för näsa, ögon och haka). Enligt dem såg jag "för bra ut för att opereras", det fanns "ingenting som skulle kunna göra det bättre". Jag blev så frustrerad av att höra det.. jag vet ju att jag ser ut som ett monster!! Så.. är det någon som kan rekommendera en bra klinik utomlands, eftersom dem vägrar här i Sverige?

Dethär är nog det mest håviga inlägg jag läst här på brädan. Är det nu vi börjar ösa på med request på bilder så vi kan säga "men du är ju sööööäät!"?

Jag ordinerar terapi och droger.

Hades
2008-04-10, 20:20
Som jag skrev innan så är det en hel del jag vill förändra. Ett problem uppstod dock när jag var på konsultation för ett halvår sedan (för näsa, ögon och haka). Enligt dem såg jag "för bra ut för att opereras", det fanns "ingenting som skulle kunna göra det bättre". Jag blev så frustrerad av att höra det.. jag vet ju att jag ser ut som ett monster!! Så.. är det någon som kan rekommendera en bra klinik utomlands, eftersom dem vägrar här i Sverige?

Jag tror du gör bättre i att lägga pengarna på någon sorts terapi eftersom det uppenbarligen inte är ditt utseende det är fel på utan snarare din självbild. Bilderna du lagt upp här bekräftar att du ser helt normal ut.

Edit: Grymt proffsigt av mig att skriva så långsamt att jag blir puckfyra.

Chicc
2008-04-10, 20:21
Dethär är nog det mest håviga inlägg jag läst här på brädan. Är det nu vi börjar ösa på med request på bilder så vi kan säga "men du är ju sööööäät!"?

Jag ordinerar terapi och droger.

Nej, jag har inte tänkt posta några bilder. Jag vet redan vad andra tycker om mitt utseende.. och jag förstår dem inte.

Varken terapi eller droger skulle få mig att se normal ut.. tyvärr

Slartibartfast
2008-04-10, 20:24
Varken terapi eller droger skulle få mig att se normal ut.. tyvärr

Nej, de skulle inte ändra på ditt utseende, men väl på ditt tänkande.

Cilia
2008-04-10, 20:25
Nej, jag har inte tänkt posta några bilder. Jag vet redan vad andra tycker om mitt utseende.. och jag förstår dem inte.

Varken terapi eller droger skulle få mig att se normal ut.. tyvärr

Läs det du skriver en gång till. Tänk efter. Låt det gå några år och fundera sen igen så kommer du nog se det orimliga i det du skriver.

Chicc
2008-04-10, 20:28
Nej, de skulle inte ändra på ditt utseende, men väl på ditt tänkande.

Kanske det. Men jag opererar hellre bort felen än att lura mig själv att jag ser normal ut (med hjälp av terapi).

Chicc
2008-04-10, 20:30
Läs det du skriver en gång till. Tänk efter. Låt det gå några år och fundera sen igen så kommer du nog se det orimliga i det du skriver.

Tror inte jag finns kvar här om några år men.. okej.

tano
2008-04-10, 20:32
Kanske det. Men jag opererar hellre bort felen än att lura mig själv att jag ser normal ut (med hjälp av terapi).

Vad ska du lura? Om alla andra tycker du ser normal ut (och alla ser olika ut du kan ju inte tro normalt är superstjärna looken) så vem är det som lurar vem egentligen?

Cilia
2008-04-10, 20:32
Vad jobbigt det måste vara och bara sträva mot att vara ett skal.
Även om du vore vackrast i världen hur ska du tackla att bli gammal?

Mirre
2008-04-10, 20:35
Jag har opererat boobisarna och passar det inte så titta bort, så enkelt är det. Det är upp till var och en vad man vill göra med sin kropp. Vill man bygga muskler, gör det. Vill du operera brösten eller fylla läpparna, gör det då. Det viktiga är att du gör det för att DU vill det och inte för att din pojkvän flickvän eller andra tycker att du ska göra det.

Jag valde att fylla på mina nertränade bröst och tänkte igenom det noga före och gjorde det för att jag kände för det. Jag gjorde det i återställande syfte, ok...det blev aningen mer men proportionerna passar till min vidd och jag har inte ångrat mig ett dugg. Det var inte kul att gå med a-kupa när jag tidigare hade c-kupa där hård träning föranledde till att de bara trollades bort. *gah!* Tröjor och klänningar satt mindre bra och olika typer av vadderingar var bara jobbigt, särskilt när jag upptäckte att jag hade tappat en ute på krogen. :D

Vill du göra det, gör det och skit i moralfolket.:devil: De som moraliserar har ofta turen att inte ha "defekter" såsom taxöron, supersmala läppar som gör att de ser tvärsura ut, gynobröst, jättekrokig näsa mm. Hur kommer det sig? ;)

Men tänk noga igenom före och konsultera flera läkare samt gå gärna på referenser.

Chicc
2008-04-10, 20:39
Vad jobbigt det måste vara och bara sträva mot att vara ett skal.
Även om du vore vackrast i världen hur ska du tackla att bli gammal?

Påminn mig inte är du snäll.. har redan åldersnoja och jag är inte ens 20 än. Men jag antar att jag får leva och lida eller.. dö, om jag inte pallar det.

tano

Jag tror du missförstod mig, förstår inte vad du menar i alla fall. Jag menade att terapi kanske skulle få mig att TRO att jag ser normal ut (=lurad för jag ser inte normal ut).. så då opererar jag hellre bort felen än terapi.

Cilia
2008-04-10, 20:40
Jag vet inte om du adresserar det där rent allmänt eller till Chicc mirre. Men jag tycker det är en skillnad att göra en operation i den situation du var i och i den situationen som Chicc beskriver.

Mirre
2008-04-10, 20:43
Jag vet inte om du adresserar det där rent allmänt eller till Chicc mirre. Men jag tycker det är en skillnad att göra en operation i den situation du var i och i den situationen som Chicc beskriver.

Allmänt och inte till Chicc. Jag lade bara in min åsikt i enlighet med vad tråden började handla om. Hade det varit till Chicc så hade jag quotat. ;)

Ame
2008-04-10, 20:44
Påminn mig inte är du snäll.. har redan åldersnoja och jag är inte ens 20 än. Men jag antar att jag får leva och lida eller.. dö, om jag inte pallar det.

tano

Jag tror du missförstod mig, förstår inte vad du menar i alla fall. Jag menade att terapi kanske skulle få mig att TRO att jag ser normal ut (=lurad för jag ser inte normal ut).. så då opererar jag hellre bort felen än terapi.

Problemet är ju att du tycker att du ser konstig ut, alla andra verkar ju uppenbarligen inte tycka så.
Så om terapin skulöe få dig att gilla ditt utseende, vad är isåfall problemet?

Chicc
2008-04-10, 20:50
Problemet är ju att du tycker att du ser konstig ut, alla andra verkar ju uppenbarligen inte tycka så.
Så om terapin skulöe få dig att gilla ditt utseende, vad är isåfall problemet?

Problemet är att felen kommer finnas kvar. Dessutom vet jag ju vad jag ser. Även om jag skulle tänka "min näsa är ju faktiskt fin", så ser den ju fortfarande likadan ut. Så för mig känns det som om jag bara skulle lura mig själv med terapi..

Cilia
2008-04-10, 20:53
Eller så lurar du dig nu eftersom du är den som ser annat än alla andra?

Ame
2008-04-10, 20:53
Problemet är att felen kommer finnas kvar. Dessutom vet jag ju vad jag ser. Även om jag skulle tänka "min näsa är ju faktiskt fin", så ser den ju fortfarande likadan ut. Så för mig känns det som om jag bara skulle lura mig själv med terapi..

Men det är ju ingen annan som ser något problem. Så allt handlar ju om att du måste bli nöjd med dig själv.

Laijza
2008-04-10, 22:19
Fast hur tänker du då? Du byter fulhet mot skam, men osäkerheten som de skapar lär ju bestå, eller hur?
Inte skam. Jag sa att jag nog inte direkt skulle vara stolt över det men det betyder inte nödvändigtvis att jag skulle skämmas för det. Dock inget jag skulle skylta med.


:)
eh ja?


:D

J de Koof
2008-04-12, 09:50
Det viktiga är att du gör det för att DU vill det och inte för att din pojkvän flickvän eller andra tycker att du ska göra det.

Annars skulle jag inte bry mig så värst, men eftersom jag har barn i lägre tonåren ser jag en fara i att en sammanblandning sker, mellan vad "DU" vill och vad andra tycker.

Omgivningens åsikter kan lätt omvandlas till ens egen "uppriktiga vilja" trots att omgivningen egentligen sysslar med att trycka ner en i skoskaften.

Självklart förekommer genuint fri vilja, men ibland blir man fundersam. Ett annat exempel är tonårstjejer i muslimska familjer som bär slöja av "egen fri vilja".

Släpp den fria viljan fri!

/J

Mirre
2008-04-12, 10:06
Annars skulle jag inte bry mig så värst, men eftersom jag har barn i lägre tonåren ser jag en fara i att en sammanblandning sker, mellan vad "DU" vill och vad andra tycker.

Omgivningens åsikter kan lätt omvandlas till ens egen "uppriktiga vilja" trots att omgivningen egentligen sysslar med att trycka ner en i skoskaften.

Självklart förekommer genuint fri vilja, men ibland blir man fundersam. Ett annat exempel är tonårstjejer i muslimska familjer som bär slöja av "egen fri vilja".

Släpp den fria viljan fri!

/J

Precis vad jag menade med betoningen på "DU" och att man ska tänka igenom sina val noga.
Det är alltså skillnad på att det hör till, ska vara så och egen fri vilja som du tar i diitt exempel med slöjan. Att inte vara tvingad utan att självmant gå med på något är absolut inte samma sak som att själv vilja göra det.
Så jag ställer mig i raden bakom slagorden: Släpp den fria viljan fri! :thumbup:

Trance
2008-04-12, 10:07
Självklart förekommer genuint fri vilja, men ibland blir man fundersam. Ett annat exempel är tonårstjejer i muslimska familjer som bär slöja av "egen fri vilja".


Eller stringtrosan, eller spela fotboll eller bära ett visst märke på jeansen.

Math
2008-04-12, 10:08
Eller så lurar du dig nu eftersom du är den som ser annat än alla andra?

Denna måste jag hålla med om.

Om alla tycker att du har fin haka/näsa/whatever men inte du så kanske du borde börja fundera på om det är så att du kanske uppfattar den/det på ett annat sätt om och du skulle kunna se det med andra ögon så kanske du också skulle bli nöjd med ditt utseende.

Ge terapi en chans.

J de Koof
2008-04-12, 10:28
Eller stringtrosan, eller spela fotboll eller bära ett visst märke på jeansen.

Hmmm... njae. Eller visst, grupptryck finns ju överallt och kan ibland vara förtryckande för den "fria själen".

Men till skillnad från kläder och fotboll och finns (åtminstone ibland) ett element av förnedring inblandat - "den kropp du blivit född till är inte okej, du får inte leka med oss"...

Självbilden är inte alltid sann (vad det nu innebär), men bilden av den egna kroppen är möjligen det känsligaste av allt och upphov till svårare plågor än kläder och hobbiesar.

/J

melancoolio
2008-04-12, 11:11
När jag var yngre och fick höra att jag hade för stor näsa osv så hade jag nog kunnat tänka mig att operera mig. Idag är jag äldre och folk bryr sig mindre och jag bryr mig inte det minsta själv längre heller.

Folk får plastikoperera sig bäst dom vill.

När man blir äldre så vågar man att vara ful. Det är manligt. Vad som är kvinnligt i frågan är nog en helt annan sak! :D

Slartibartfast
2008-04-12, 11:16
När man blir äldre så vågar man att vara ful. Det är manligt.

+1

Man lär sig acceptera sina brister och bryr sig inte lika mycket då folk anmärker på skavanker i ens fejs.

Nu gäller det bara att ta mer i bänk än alla andra.

Tricce
2008-04-12, 11:27
Det är jobbigt att se när fotomodeller etc klagar på nåt bagatellartat eller när fröken perfekthy klagade på att hon hade en mikrospopisk finne på nåt osynligt ställe när man själv gick med en pizza i nyllet.
Det är jobbigare för oss utan självförtroende än er som ständigt får komplimanger för hur ni ser ut. (oavsett ålder)

mini
2008-04-12, 11:32
Det är jobbigare för oss utan självförtroende än er som ständigt får komplimanger för hur ni ser ut. (oavsett ålder)

Fast du kan inte alltid se på utsidan hur stark man är på insidan.

Slartibartfast
2008-04-12, 11:35
Det är jobbigt att se när fotomodeller etc klagar på nåt bagatellartat eller när fröken perfekthy klagade på att hon hade en mikrospopisk finne på nåt osynligt ställe när man själv gick med en pizza i nyllet.
Det är jobbigare för oss utan självförtroende än er som ständigt får komplimanger för hur ni ser ut. (oavsett ålder)

Jag tror iofs också folk som är vana med en strid ström av positiva kommentarer om deras utseende reagerar desto starkare när någon påpekar någon brist i deras utseende.

Det lär vara därför neghitting funkar så bra på snygga tjejer.

Folk med vardagligt utseende tar oftare sitt utseende på mindre allvar.

Tricce
2008-04-12, 11:36
Fast du kan inte alltid se på utsidan hur stark man är på insidan.

Nej det stämmer i många fall det också iof, happ tillbaks på ruta ett då :)

Cilia
2008-04-12, 13:34
Det är jobbigt att se när fotomodeller etc klagar på nåt bagatellartat eller när fröken perfekthy klagade på att hon hade en mikrospopisk finne på nåt osynligt ställe när man själv gick med en pizza i nyllet.
Det är jobbigare för oss utan självförtroende än er som ständigt får komplimanger för hur ni ser ut. (oavsett ålder)
Jag tänker snarare, vilken tur att jag slipper leva det där livet.

zeusden1
2008-04-15, 13:02
får man fråga vilket ingrepp?


jag skulle nog skämmas lite.. även om jag skulle kunna göra det..

Jag opererade min öron för att få dom närmare huvudet. Igår. Sjukt ont har jag nu. tack för citodon

Slartibartfast
2008-04-15, 13:09
Jag opererade min öron för att få dom närmare huvudet. Igår. Sjukt ont har jag nu. tack för citodon

Det har Brad Pitt också gjort.

http://farm1.static.flickr.com/203/497532444_f31763b73d.jpg?v=0

JJ
2008-04-15, 13:12
Det har Brad Pitt också gjort.



Jag med. När jag var 7 år. Lever dagligen med denna skam.

zeusden1
2008-04-15, 13:12
Det har Brad Pitt också gjort.

http://farm1.static.flickr.com/203/497532444_f31763b73d.jpg?v=0

Ohh, då är jag på rätt väg alltså? :D


En riktig negativ sak med min operation är, förutom smärtan, bandaget. Det bandaget jag har nu, gör att jag ser inbakad ut, som en ufo-pizza. Den ska jag ha tills på måndag. Sen ska jag ha ett öronband i en månad typ. Suck.

Sen kommer rakapparaten fram.

zeusden1
2008-04-15, 13:16
Jag med. När jag var 7 år. Lever dagligen med denna skam.

Jag skulle skämmas om jag visade mig för folk nu. Jag ser ut som mumien typ. Tvätta håret på en vecka får jag inte heller.

Det är snarare såhär: Jag har haft komplex för mina öron nästan så länge jag kan minnas, dock inte när läkarna frågade mig när jag var 7.. Aldrig blev jag nöjd med en klippning.
Nu var jag istället tvungen att pejja ~15000kr.

Suck. Igen.

JJ
2008-04-15, 13:40
Jag skulle skämmas om jag visade mig för folk nu. Jag ser ut som mumien typ. Tvätta håret på en vecka får jag inte heller.

Det är snarare såhär: Jag har haft komplex för mina öron nästan så länge jag kan minnas, dock inte när läkarna frågade mig när jag var 7.. Aldrig blev jag nöjd med en klippning.
Nu var jag istället tvungen att pejja ~15000kr.

Suck. Igen.

Jag ville inte heller när jag var 7 år, men mina föräldrar tog ändå beslutet (tack som fan). Det såg inte bra ut och jag hörde dåligt om ljudet inte kom framifrån, lol. Mina var ordentligt kupade.

Slartibartfast
2008-04-15, 13:42
Jag ville inte heller när jag var 7 år, men mina föräldrar tog ändå beslutet (tack som fan). Det såg inte bra ut och jag hörde dåligt om ljudet inte kom framifrån, lol. Mina var ordentligt kupade.

Så, alltså var det bra eller dåligt att du fick öronen opererade?

JJ
2008-04-15, 13:45
Så, alltså var det bra eller dåligt att du fick öronen opererade?

Det var mycket bra.

zeusden1
2008-04-15, 14:00
Jag ville inte heller när jag var 7 år, men mina föräldrar tog ändå beslutet (tack som fan). Det såg inte bra ut och jag hörde dåligt om ljudet inte kom framifrån, lol. Mina var ordentligt kupade.

Jag har verkligen inget problem med ljudet..

lovelysmile
2008-04-16, 06:43
Eh många gör det och de som inte gjort det funderar på det.

Jag hade inte skämts men jag hade gjort det naturligt då jag inte kan gå runt och se ut som en freak på jobbet. Dvs mer än vad jag redan gör... ibland.

Frågar mig själv ibland hur det hade varit att ha osmakligt eeenorma bröst som människor inte kan låta bli att stirra på. Och om de inte tittade, ja då hade jag glott på de och knådat tuttarna bara för att få de att titta. :devil:

zeusden1
2008-04-16, 13:39
Eh många gör det och de som inte gjort det funderar på det.

Jag hade inte skämts men jag hade gjort det naturligt då jag inte kan gå runt och se ut som en freak på jobbet. Dvs mer än vad jag redan gör... ibland.

Frågar mig själv ibland hur det hade varit att ha osmakligt eeenorma bröst som människor inte kan låta bli att stirra på. Och om de inte tittade, ja då hade jag glott på de och knådat tuttarna bara för att få de att titta. :devil:


Göra det naturligt? fattar nada :em:

Deceiver85
2008-04-16, 13:55
När jag var yngre ville jag fixa till mina läppar, jag tyckte jag hade alldeles för fylliga läppar för att vara kille...men sen träffar man en person som dyrkar den man är, och vips, alla bekymmer äro borta.

Idag är jag helt nöjd, det enda jag skulle kunna tänka mig göra är att fixa till en glipa mellan mina framtänder, men hej, det hindrade inte Jan Björklund eller Madonnass karriär, så varför skulle det hindra mig?

http://web.comhem.se/~u13115096/Bilder/Bjorklund.jpg

Slartibartfast
2008-04-16, 14:00
en person som dyrkar den man är

Oj, det var inte dåligt.

LadyInsane
2008-04-16, 14:09
När jag var yngre ville jag fixa till mina läppar, jag tyckte jag hade alldeles för fylliga läppar för att vara kille...men sen träffar man en person som dyrkar den man är, och vips, alla bekymmer äro borta.


Dina läppar är det finaste du har. De är underbara.

LadyInsane
2008-04-16, 14:15
Precis som alla andra har man väl komplex över diverse saker. Ja, jag kan tänka mig att utföra en plastikoperation, lär förmodligen tom göra det.

Skulle nog aldrig operera brösten, älskar de jag har. Om jag nu mot förmodan skulle träna bort dem som Mirre, får jag väl tänka om. Men som det är nu trivs jag med mina egna.

Har ett påbett som enligt flera tandläkare, kan förstöra mina tänder för framtiden. Iochmed att jag biter rakt på rubbas rötterna, eller något sådant. Att operara käken dock skulle väl isf vara mer för tändernas skull. Om jag gör det, återstår att se. Operation är väldigt omfattande och kostar grymt mycket pengar.

lovelysmile
2008-04-17, 07:15
Göra det naturligt? fattar nada :em:

Ja men du vet, inget överdrivet. Det ter sig mycket roligare att överdriva det man redan har med kläder, smink, hårfärg osv.

Rahf
2008-04-17, 08:58
I dagsläget så har jag ingen direkt vilja att plastikoperera mig. Jag ser ut som jag gör och så är det med det. Man kanske skulle fixa till öronen, näsan och trimma lite hull för aerodynamiken så att jag svischar fortare på vågorna *laugh*

Allvarligt talat, skulle jag någonsin göra det så skulle jag inte skämmas för det. Det är ju mitt val.

zeusden1
2008-04-17, 09:53
I dagsläget så har jag ingen direkt vilja att plastikoperera mig. Jag ser ut som jag gör och så är det med det. Man kanske skulle fixa till öronen, näsan och trimma lite hull för aerodynamiken så att jag svischar fortare på vågorna *laugh*

Allvarligt talat, skulle jag någonsin göra det så skulle jag inte skämmas för det. Det är ju mitt val.

Jag resonerar på samma sätt. Dock inte om fettsugning. Det tar ju några månader för att läka det hela, varför inte bara dra en deff och spara massa pengar?


jag är helnöjd med mig själv, att jag gjorde min öronoperation. Folk runt om mig frågar varför, då de aldrig reagerat på att jag haft utstående, men jag har länge stört mig på det.