handdator

Visa fullständig version : Överdrivet intag av b-vitaminer(6&12)

forslund
2008-04-09, 19:44
Jag satt idag med två kompisar i skolan, varav en av dem drack en energidryck(Power King - White Cola). Tog tag i burken och läste innehållet i den, det visade sig att den innehöll sjukt stora mängder b6 och b12-vitaminer.

500% av RDI för b12 och 250% av RDI för b6. Nu började vi fundera på om det fanns några negativa aspekter av att överdosera dessa vitaminer. Särskilt när han som drack denna dryck gärna tar mer än 1 per dag, upp till 2-4 st. Vilket skulle resultera i ett 2000% av RDI för b12.

Nyfikna som vi är försöker vi nu jaga svar på våra frågor.
Jag sökte genom på PubMed men hittar bara positiva effekter av b12.

Lower levels of folate and vitamin B(12) and higher homocysteine levels at baseline were associated with a higher risk of incident depression at follow-up. Incident depression was associated with a decline in vitamin B(12) and an increase in homocysteine levels over the follow-up period. CONCLUSIONS: Lower folate, lower vitamin B(12) and raised homocysteine levels may be risk factors for late-life depression.

Vitamin B12 deficiency can result in macrocytic anemia. Neurologic abnormalities of B12 deficiency include sensory deficits, loss of deep tendon reflexes, movement disorders, neuropsychiatric changes and seizures.

Nu till min fråga. I och med min oerfarenhet när det gäller studier och PubMed, är det någon som vet några negativa saker med att överdosera dessa vitaminer? Jag vet inte direkt vad jag ska söka på heller. Ord jag testade var "b12", "b12 overdose" och "Energy drink". De två sistnämda resulterade inte i några svar på min fråga alls.

Help! *gah!*

C.E.J.
2008-04-09, 20:41
http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_B12#Side_effects.2C_contraindications.2C_a nd_warnings

forslund
2008-04-09, 20:48
http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_B12#Side_effects.2C_contraindications.2C_a nd_warnings

Tack. Tänkte inte på att kolla wikipedia, källorna där brukar ju vara minst sagt luddiga, men referenserna där verkar ju minst sagt bra. Tack igen. :thumbup:

Sverker
2008-04-10, 06:17
B12 är som molekyl gigantisk och det är extremt svårt att överdoser eftersom upptaget är beroende på en transportör.

Däremot är jag själv mer nyfiken på överdosering av B6. Det ramlar ibland in lösa påståenden om att B6 i stor doser skulle kunna påverka fettförbränningen och kanske verka östrogent:confused:
Finns det någontin kring de påståendena ?

amincissez
2008-04-10, 07:55
Hoppas hoppas du hört lösa rykten ang östrogen grejen o fett.
Jag har nämligen ett eget hopkok av mycket b6 ,,för den ingår i min,,
Långt hår innan sommaren blandning.:)
Mitt hår har växt från rakad nacke till skuldrorna sen september.

forslund
2008-04-10, 08:26
B12 är som molekyl gigantisk och det är extremt svårt att överdoser eftersom upptaget är beroende på en transportör.

Menar du alltså att även om man har ett intag av, låt säga 1000% av RDI, så kommer kroppen inte ta in mer än vad den behöver i alla fall?

Däremot är jag själv mer nyfiken på överdosering av B6. Det ramlar ibland in lösa påståenden om att B6 i stor doser skulle kunna påverka fettförbränningen och kanske verka östrogent:confused:

Vad jag kunde hitta på Wikipedia var:

An overdose of pyridoxine can cause a temporary deadening of certain nerves such as the proprioceptory nerves; causing a feeling of disembodiment common with the loss of proprioception. This condition is reversible when supplementation is stopped.

http://dietary-supplements.info.nih.gov/factsheets/vitaminb6.asp

Although vitamin B6 is a water-soluble vitamin and is excreted in the urine, very high doses of pyridoxine over long periods of time may result in painful neurological symptoms known as sensory neuropathy. Symptoms include pain and numbness of the extremities, and in severe cases difficulty walking.

Studies have shown, however, that in the case of individuals diagnosed with autism, high doses of vitamin B6 given with magnesium have been found to be beneficial.

J Autism Dev Disord. 1995 Oct;25(5):481-93 (via Wikipedia)

Rahf
2008-04-10, 09:29
Har läst anekdotiska berättelser om folk som tappat känseln i bl.a. delar av fötterna efter långvarigt överdoserande av B-vitamin. Nu snackar vi enorma doser.

Tittar jag på mig själv så ligger jag på ett genomsnitt av åtminstone 300-500% av RDI. Detta under deff och enbart från livsmedel.

CoolHandLuke
2008-04-10, 11:34
Har läst en del lösa utsagor om att det är svårare att överdosera från livsmedel. Men samtidigt så behöver man ofta överdosera tillskott för att få samma effekt som från livsmedel. Alltså något förbryllande. Men det kanske har med synergi-effekter och reglering av tarmfunktionen.

C.E.J.
2008-04-12, 01:21

Dopare använder B6 för att motverka den progestagena effekten av vissa prepp så då har nog inte B6 någon östrogen effekt iaf.

elevation of intracellular PLP levels leads to decreased transcriptional responses to glucocorticoid, progesterone, androgen, or estrogen hormones.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8143940?ordinalpos=10&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Sverker
2008-04-12, 06:40
Tydligen finns ett samband med sexhormonerna. Pyridoxinbehovet kan öka ifall kvinnan använder östrogen.

Bara inte någon dopad och förvirrad person springer iväg och köper megadoser av pyridoxin. Stora doser kan ge neuropaty/skador i känselnerverna:(