handdator

Visa fullständig version : Wokade kycklinghjärtan


Super Mario
2008-04-09, 19:22
Kineserna brukar ju skryta med att dom "äter allt som flyger utom flygplan och allt som har ben utom stolar"... typ. Alltså äter dom även kycklinghjärta, vilket annars är en rätt förbisedd, men billig proteinkälla. Här följer ett recept på wokade kycklinghjärtan. Mängder på ingredienserna får ni klura ut själva...

Skär hjärtana i halvor, putsa bort hinnor om du vill men behövs inte tycker jag. Marinera dom i soja i 2 timmar.

Fräs skivad färsk chili, ingefära och vitlök i olja på medelvärme tills det börjar lukta gott i hela lägenheten. (Jag använder typ 1½ röd chili, en pingisboll ingefära och 5 vitlöksklyftor till 500 g hjärta, men då blir det STARKT)...

Höj värmen till MAX och släng på hjärtana. Fräs i 3-4 min. HÖG värme!
sänk till låg värme och sprinkla över lite vinäger och soja. låt småfräsa i 5-10 min. Red med lite vetemjöl så du får lite segare konsisten på vätskan.

:thumbup: Klart! Servera med stekta äggnudlar och/eller wokade grönsaker

Lepras
2008-04-09, 19:30
Gu va hjärtligt*cupid*

dam00r
2008-04-09, 20:11
Jag hade nog marinerat dom i soja, lite olivolja, hackad chili och vitlök direkt

vsson
2008-04-10, 19:06
Var köper man kycklinghjärtan?

dam00r
2008-04-10, 19:08
Var köper man kycklinghjärtan?

De brukade följa med när man köpte hela kycklingar.. men inte nu längre :(

De finns att köpa där kyckling finns ;P i mindre förpackningar såklart, bland kycklingfärs osv

Halldin
2008-04-10, 19:17
Hur smakar det? :/

vsson
2008-04-10, 19:26
Ok, tror aldrig jag sätt ett paket med kycklinghjärtan. Låter lite små stört att fråga efter, men kan var värt att prova.

bear.flowertwig
2008-04-10, 19:30
Ok, tror aldrig jag sätt ett paket med kycklinghjärtan. Låter lite små stört att fråga efter, men kan var värt att prova.

Tips: fråga efter 2-3 hg flänsost också. Det är gott till kycklinghjärtan.

JakeShaft
2008-04-11, 10:50
Tips: fråga efter 2-3 hg flänsost också. Det är gott till kycklinghjärtan.

+1
:Virro

Tomten
2008-04-12, 03:47
Hjärtat är ju bara en stor muskel så det är inte så stor skillnad mot annat kött. Har ätit bland annat rökt renhjärta och det smakade väldigt bra. Kan för mig liv inte tro att det skulle vara något konstigt med att äta kycklinghjärta.

Fast inälvsmaten försvinner mer och mer från vanliga butiker eftersom efterfrågan är så liten, det är väl bara lever som fortfarande är väldigt vanligt.

Super Mario
2008-04-14, 10:26
Hjärtat är ju bara en stor muskel så det är inte så stor skillnad mot annat kött. Har ätit bland annat rökt renhjärta och det smakade väldigt bra. Kan för mig liv inte tro att det skulle vara något konstigt med att äta kycklinghjärta.

Fast inälvsmaten försvinner mer och mer från vanliga butiker eftersom efterfrågan är så liten, det är väl bara lever som fortfarande är väldigt vanligt.

Exakt! Vanligt kött, inget å rynka på näsan åt egentligen...

Dessutom är det manligt att våga käka lite skumma grejer ibland. Intressant att byggare ofta e så kräsna med mat... blandar allt med funlight liksom

-S-T-
2008-04-14, 10:46
När jag bodde i da ghetto (Husby) fanns stora påsar kycklighjärtan till billigt pris, de stod bredvid tarmpaketen, de flådda fårskallarna med ledsna ögon osv.

Själv gillar jag att prova ovanligare proteinkällor, typ simblåsa från fisk. En kinesisk delikatess som dock inte gav mersmak.

Jesüs
2008-04-14, 12:17
Kycklinghjärta är nästan oanständigt gott. Jag föredrar dem på brasilianskt vis: hårt grillade. Har nog inte hittat dem till salu här.

JoeyP
2008-04-14, 12:20
Var köper man kycklinghjärtan?

Finns väl på Ica?

tobbo
2008-04-14, 12:25
Finns väl på Ica?

Finns här iaf, brukar köpa en "låda" till hunden.