handdator

Visa fullständig version : Drömyrke?

Sidor : [1] 2

Handcuff
2008-04-09, 19:00
Vad vill du bli när du blir stor?

Prankie
2008-04-09, 19:03
Jag är ekonom, men det finns tyvärr ingen linjel för det här jobbet.

http://www.dadoughboy.com/tweaker.jpg

Angel
2008-04-09, 19:03
Neurolog eller Endokrinolog tror jag.

ligne
2008-04-09, 19:05
när jag blir stor vill jag bli liten igen!

nej men jag hade kunnat tänka mig redovisningsekonom eller syssla med it-säkerhet, typ ...

forslund
2008-04-09, 19:07
Polis har alltid varit aktuellt för mig. Något jag helt klart skulle kunna göra. Farsan min är dessutom polis. Synd bara att lönen inte är något vidare.

Har sökt högskola med inriktning datorkommunikation dock. Också skitroligt :thumbup:

ligne
2008-04-09, 19:09
Polis har alltid varit aktuellt för mig. Något jag helt klart skulle kunna göra. Farsan min är dessutom polis. Synd bara att lönen inte är något vidare.

Har sökt högskola med inriktning datorkommunikation dock. Också skitroligt :thumbup:

du kan ju gå några steg längre än "vanlig" polis.
det borde ge dig en bättre paycheck :D

Rex
2008-04-09, 19:10
Webbdesigner =) Ska nog bli det också.

Prankie
2008-04-09, 19:13
Webbdesigner =) Ska nog bli det också.

Kan inte alla vara det? :D Här har du en duktig webdesigner. ;)

http://www.angelfire.com/pe/penguindance/

Mago
2008-04-09, 19:14
Naturdokumentärfilmare var det första som dök upp i skallen. Varför jag inte satsar på det kan man ju fråga sig.

tp_88
2008-04-09, 19:17
Proffsbyggare.

Handcuff
2008-04-09, 19:18
Synd bara att lönen inte är något vidare.

Fast det där stämmer inte riktigt. Förr var lönen usel. Ingångslönen efter aspiranten är verkligen dålig med 19 000:- i grundlön. Å andra sidan jobbar du ständigt med OB och tillägg. Känner ingen polis som har mindre än 25 000:-. Dessutom kommer nog lönerna att gå upp inom närmaste framtiden :)

EDIT: Jag vill också bli polis när jag blir stor.

JoeyP
2008-04-09, 19:21
Doktor helt klart. Sån respekt att gå där i vit rock, och alla ser upp till en.

coxie
Investment Banker eller Trader i London är planen när jag blir frisk och färdigutbildad.

Tricce
Windsurfing instruktör i nått varmt exotiskt land.

King Grub
Jag skulle vilja ha talangen att bli serietecknare.

joriice
Concept artist eller art director tror jag, någon med ett kreativt ansvar iallfall.

The_RobRoy
2008-04-09, 19:22
Driva egen Hedgefond. Ska försöka vara tillräckligt modig och göra det i framtiden också :)

Handcuff

Tur att det nästan är omöjligt komma in då....om det är anledningen :D

Fjällbrynt
brandingenjör!!

coxie
2008-04-09, 19:23
Driva egen Hedgefond. Ska försöka vara tillräckligt modig och göra det i framtiden också :)

Anställ mig som trader!v

forslund
2008-04-09, 19:24
du kan ju gå några steg längre än "vanlig" polis.
det borde ge dig en bättre paycheck :D

Ja, det vore ju nationella insatsstyrkan eller något. Men intagningskraven där är ju "rätt" hårda. ;)

Fast det där stämmer inte riktigt. Förr var lönen usel. Ingångslönen efter aspiranten är verkligen dålig med 19 000:- i grundlön. Å andra sidan jobbar du ständigt med OB och tillägg. Känner ingen polis som har mindre än 25 000:-. Dessutom kommer nog lönerna att gå upp inom närmaste framtiden :)

Ja, självklart är det mycket OB, tillägg etc. Dock beror ju det på vilken del inom polisen du jobbar. Ordningen/trafiken etc. Menar inte att 25k var dåligt så, men jämfört vad de BORDE FÅ för att sätta sina liv på spel för att vi andra ska leva säkert, så tycker jag att det är lågt.

Vad grundar du på att du tror lönerna kommer att öka? Nyfiken. :Virro

Shajjn
2008-04-09, 19:24
Läkare ska jak bli ner jag blir stor.

HiCoast
2008-04-09, 19:26
Skulle vilja leva på en kombo av betting (vilket jag gör till viss del), aktier och arkeolog (barndomsdröm). Sjukgymnast som jag är nu är ett bra jobb men intresset för hälsa får man genom träningen.

machine gun
2008-04-09, 19:27
Dietist.

Om 2 månader är jag färdig med grundutbildningen. Då gäller det "bara" att få jobb också...

Handcuff
2008-04-09, 19:28
Vad grundar du på att du tror lönerna kommer att öka? Nyfiken. :Virro

Dels kommer utbildningen (mest troligt) bli akademisk och ett år längre (mest troligt får vi som läser nu dessutom poängen retroaktivt). Sedan pågår ett upprop om att höja ingångslönen till 25 000:- just nu....

Whistler
2008-04-09, 19:28
Hade drömmen att bli läkare i många år, men gav lite upp det där när jag inte kom in på några skolor. Upptäckte också att jag kämpat så länge för att komma in att jag inte längre var intresserad av yrket.

Numera söker jag till polisutbildningen. Skickade nyligen in min åttonde ansökan, så det går väl lite sådär där också, men än så länge lockar det. :)

HiCoast
2008-04-09, 19:29

Blev intresserad av vad drivkraften bakom detta är. Är du inte mer intresserad av att bara förvalta ditt eget kapital och försöka leva på avkastningen? Varför även sätta andras pengar på spel?

Prankie
2008-04-09, 19:31
Blev intresserad av vad drivkraften bakom detta är. Är du inte mer intresserad av att bara förvalta ditt eget kapital och försöka leva på avkastningen? Varför även sätta andras pengar på spel?

Varför riskera egna pengar när man kan göra det med andras pengar? "Riskfritt" dessutom :)

HiCoast
2008-04-09, 19:33
Varför riskera egna pengar när man kan göra det med andras pengar? "Riskfritt" dessutom :)

Touchée..

Arvodena som hedgefondförvaltare tar är ju inte heller att förakta. :thumbup:

Osten80
2008-04-09, 19:36
Äventyrare. Tänk Indiana Jones.

Timmi
2008-04-09, 19:50
brandingenjör!!

Har en polare som också vill bli det men hon har misslyckats fatalt med att förklara vad en brandingenjör egentligen gör, care to try för jag är nyfiken?

Jag har ingen aning om vad jag verkligen skulle vilja göra, lite pojkaktigt finns väl en dröm om att arbeta som soldat kvar. Får se vad jag tänker om det om ett år.

JoeyP
2008-04-09, 19:50
Tur att det nästan är omöjligt komma in då....om det är anledningen :D

Precis. Min usla mattematik gjorde att jag valde bygg och inte samhäll eller naturprogrammet.

Äventyrare. Tänk Indiana Jones.

Där sa du nåt!

n1tro
2008-04-09, 19:54
random bankjobb alltså.. förutom semestervikariesysslor på låg nivå, bara man e där så

thatkrillesshow
2008-04-09, 19:55
Tänk er Charlie i 2 ½ men, fast utan brorsan och hans son. Opti!

Tricklev
2008-04-09, 19:55
Förvånad att ingen sagt porrskådis, brukar komma upp i sådana här trådar.

Själv så vill jag vara en städare på en porrbiograf, tvätta golven där är ett givande och personutvecklande jobb.

Eddie Vedder
2008-04-09, 19:57
Jag vill att Fairing ska bli tillräckligt rik för att heltidsanställa mig som moderator här på Kolozzeum med bra betalt.

Köp Kolozzeums kosttillskott!:D

machine gun
2008-04-09, 19:57
Själv så vill jag vara en städare på en porrbiograf, tvätta golven där är ett givande och personutvecklande jobb.

Jag har jobbat som städare på finlandsfärjor, räknas det?

Cilia
2008-04-09, 20:00
Har en polare som också vill bli det men hon har misslyckats fatalt med att förklara vad en brandingenjör egentligen gör, care to try för jag är nyfiken?
Jag tycker också det är lite vagt och då har jag ändå varit med i en del byggprojekt där en sån sitter med,

Men som jag har förstått det så räknar dom på brandrisk och hur konstruktionen ska vara för att klara brand, utrymning etc. Dom är även med vid ombyggnationer för att kartlägga att kraven upprättshålls ev ökas till dagens nivå. dom stämmer av så att sprinklers installeras rätt och med rätt kapacitet.

pragmatist
2008-04-09, 20:01
Superskurk. Som Blofelt i James Bond. Hur coolt vore inte det på en skala, att sitta där i sitt hemliga underjordskomplex, omgiven av lojala hejdukar i orange overaller, med en vit perserkatt i knät?

GolvMupp
2008-04-09, 20:06
Polerare.

spange
2008-04-09, 20:08
sportfiskereporter kanske, förutsatt att jag fick betalda resor jorden runt och gratis utrustning:D

raQblad
2008-04-09, 20:09
Jag har för en längre tid varit rätt nyfiken på internationell ekonomi och handel, coh skulle tycka att det vore riktigt coolt att få syssla med lite större företags, säg väldigt stora multinationella företags, affärer och kontaktskapande.
Resa runt, träffa människor, sälja, köpa och helt enkelt göra affärer.

Jag har dock ingen aning om vad för utbildning man ska rikta in sig på, det enda som räknas i ett sådant yrke är väl kontakter och uppväxt. Stefan von Silferhielm från vaxholm kanske har det lite enklare med det än vad herr Lundberg från norrbotten har.

Eller vad säger du, Prankie, du är ju ekonom; vad sysslar du med?

JoeyP
2008-04-09, 20:09
Jag vill att Fairing ska bli tillräckligt rik för att heltidsanställa mig som moderator här på Kolozzeum med bra betalt.

Hahahaha!

Jaws
2008-04-09, 20:17
Inte för att skryta, läste king grubs inlägg, men jag kan rita de flesta gubbar i 91:an serien riktigt bra. Har skickat in en "demo-serie" till leif bergendorff och dom snubbarna och väntar på att höra från dom. Dock mer en hobby.

Som drömjobb skulle jag vilja bli som Jeremy Clarkson i Top Gear, han måste ha världens bästa jobb.

L-Sami
2008-04-09, 20:21
NBA talang scout. Resa jorden runt för att se unga talanger lira boll.

Prankie
Jag har för en längre tid varit rätt nyfiken på internationell ekonomi och handel, coh skulle tycka att det vore riktigt coolt att få syssla med lite större företags, säg väldigt stora multinationella företags, affärer och kontaktskapande.

Jag har dock ingen aning om vad för utbildning man ska rikta in sig på, det enda som räknas i ett sådant yrke är väl kontakter och uppväxt. Stefan von Silferhielm från vaxholm kanske har det lite enklare med det än vad herr Lundberg från norrbotten har.

Jag är fortfarande student så slarti har nog bättre koll än mig. Men jag är mer sugen på bli nån typ av mäklare för att jag är genuint intresserad av analysera olika företag. Just nu under studier så försöljer jag mig med förvaltning av mina egna stålar och betting. :)

dam00r
Handkirurg
Pilot

LadyInsane
2008-04-09, 20:26
Eventkoordinator samt PT är målet just nu iaf.

Drömyrke annars är väl att bli drottning.

Totte på slottet
2008-04-09, 20:27
Inte för att skryta, läste king grubs inlägg, men jag kan rita de flesta gubbar i 91:an serien riktigt bra. Har skickat in en "demo-serie" till leif bergendorff och dom snubbarna och väntar på att höra från dom. Dock mer en hobby.

Som drömjobb skulle jag vilja bli som Jeremy Clarkson i Top Gear, han måste ha världens bästa jobb.

Coolt, vore kul att se något av dina alster *rolleyes*

Kiropraktor, vilket jag läser till nu. Om inte det så kanske brandman eller polis!

JakeShaft
2008-04-09, 20:30
Läkemedelsforskare men palla 7-9 år utan att vara färdig inlåst på ett universitet, så det lutar åt annalytiker.

trollduva
2008-04-09, 20:31
Forskare.
Och världsbäst i amatörryttarligan ^^ (galopp alltså)

Handcuff
2008-04-09, 20:31
Forskare.

Vilket område? :)

LadyInsane
2008-04-09, 20:32
Kiropraktor, vilket jag läser till nu. Om inte det så kanske brandman eller polis!

Läser du till det i Sverige?

Sofia4_4
2008-04-09, 20:33
Jag har redan min drömyrke.
Jobbar som animatör/concept designer/storyboardare

The_RobRoy
2008-04-09, 20:34

Stora summor är respekt på börsen :cool:

Skämt och sido, största anledningen att göra det med andras pengar är väl att man kan tjäna mer pengar själv, samt att man kan vara flera som förvaltar pengarna tillsammans i ett team, vilket är bra mycket roligare än att sitta själv på sin kammare.

LadyInsane
2008-04-09, 20:34
Jag har redan min drömyrke.
Jobbar som animatör/concept designer/storyboardare

And a damn good one...*kissass*

The_RobRoy
2008-04-09, 20:36

Låter som du ska satsa stenhårt på att komma in på Handels i Sthlm och sedan inrikta dig mot Corporate Finance / Management Konsult eller liknande. Då får du komma ut och träffa styrelser till riktigt stora bolag och stödja dom på olika vis.

Koloftw
2008-04-09, 20:39
Läkare.

Skulle vara säker på att klara det om jag hade lite talang för bild, musik och gymnastik.

Sofia4_4
2008-04-09, 20:40
And a damn good one...*kissass*
:em: tackar.

Not as good as I want me to be, men det går sakta uppåt hela tiden, så förhoppningsvis en dag....

trollduva
2008-04-09, 20:41
Vilket område? :)

Inom träning, kost och fysiologi och sånt. Kommer troligen läsa massvis med kemi också :)

zeusden1
2008-04-09, 20:44
Sjukgymnast.. Eller polis

maaherra
2008-04-09, 20:45
Hiphop/R'n'B Producent.

Alfred Nobel
2008-04-09, 20:52
Pilot eller Arkeolog

Osten80
2008-04-09, 20:53
Arkeolog

Det drömde jag också om när jag var liten. Fan vad jag har glidit ifrån mina drömmar. :(

Rellos_87
2008-04-09, 20:54
Reseprogramledare á la Rallarsving.

Zibbe
2008-04-09, 20:55
Officiellt är det läkare jag vill bli :) Valde NV-linjen just för det.

Annars tror jag att jag hade viljat bli biomedecinforskare eller nåt i den stilen :) För att bryta mönstret helt skulle jag även vilja utbilda mig till PT och starta ett eget gym. Ingen halvmesyr här inte utan hela paketet med massa fria vikter, powerrack, lånebälten, öppet från 5 på morgonen till 10 på kvällen, massa olika kosttillskott i butiken, solarium och alla draghandtag man kan tänka sig! En riktigt byggargym med andra ord à Pro Gym style i Stockholm! Lär ju dock bli en del maskiner också för att göra fler nöjda så man tjänar lite kulor också *flex* Det tror jag absolut att jag hade trivts som :)

stevebc
2008-04-09, 20:55
Hydrolog jobbandes för FN i det land med störst behov.

Exdiaq
2008-04-09, 20:57
Ortoped-utbildad fyscoach på en Div1-skola i USA :)

stevebc
2008-04-09, 21:00
brandingenjör!!Välkommen till LTH!! :hbang:

Carolinew
2008-04-09, 21:06
Jurist/advokat har jag väl varit inne på i många år och är fortfarande. Dock är jag skoltrött som in i ******* så innan jag hoppar på en sån utbildning kanske jag vill jobba med något inom träning. Vad vet jag inte än...

Fairing
2008-04-09, 21:08

:D om alla jävla banditer slutade att länka till andra shoppar så kanske din dröm blir verklighet:D

Själv ville jag bli bergsprängare som liten. Sedan helsponsrad crossåkare

Men jag jag trivs väldigt bra i träningsträsket som "pulverkrängare". Kunde nog inte haft det mycket bättre.....

ArcTiC
2008-04-09, 21:11
Astrofysik eller liknande, dock kass i matematik så släppte den drömmen ganska tidigt

L-Sami
2008-04-09, 21:12
Läkare.

Skulle vara säker på att klara det om jag hade lite talang för bild, musik och gymnastik.

Öva på, så kommer du att klara det.

jakke
2008-04-09, 21:20
Jobba med Private equity eller Venture capital (i tidiga skeden av företags framväxt).

HookersUnited
2008-04-09, 21:48
Bra anledning.

abbarn
2008-04-09, 21:52
aktieanalytiker.

GurraGo
2008-04-09, 21:52
Rockstjärna....

GurraGo
2008-04-09, 21:59

Kom in på Handels i Stockholm, är iofs skyhöga betyg men det är mitt bästa tips. Lund och flera andra universitet/högskolor har också bra utbildningar. Satsa isf på bra betyg och/eller engagemang. När jag säger engagemang så tänker jag kåren där du kan få kontakt med företag, tex som kontaktperson vid arbetsmarknadsdagar ed. Nationsengagemang ed är också givande och kul men inte lika mkt + på CV:t. Kvalificierade jobb vid sidan av kan också vara en bra inkörsport är också givande (i flera bemärkelser) samt ser bra ut på CV:t.

Några av mina tankar (jag är också ekonom btw, Lunds Universitet)

Exdiaq
2008-04-09, 22:05
Hade drömmen att bli läkare i många år, men gav lite upp det där när jag inte kom in på några skolor. Upptäckte också att jag kämpat så länge för att komma in att jag inte längre var intresserad av yrket.

+ på den. Hade också väldigt gärna blivit läkare, men inte så mycket att jag skaffar mig 20.0 i meritvärde och 2.0 på högskoleprovet. Dessutom valde jag "fel" linje när jag valde gymnasie.

Deceiver85
2008-04-09, 22:34
Riksdagsledamot

stevebc
2008-04-09, 22:36
RiksdagsledamotHaha såg ditt namn på "senaste inlägg" och tänkte direkt: politiker! Ligger du bra till inom partiet btw?

Gpajpen
2008-04-09, 22:37
Professionell pappa/mamma snyltare.

Olof
2008-04-09, 22:40
Forskare (med saftiga forskningsanslag) inom psykologifältet.

Deceiver85
2008-04-09, 22:45
Haha såg ditt namn på "senaste inlägg" och tänkte direkt: politiker! Ligger du bra till inom partiet btw?

2010 kommer jag antagligen inte in i riksdagen, dock ifall vi får en ledamot ifrån Örebro län har jag stor chans att bli politisk sekreterare åt denne. 2014 är ett mer realistiskt mål för mig att nå riksdagen.

Tricklev
2008-04-09, 23:02
Poet/författare/komiker/kronikör eller dylik frilansjournalist, dvs vad som helst som inte kräver något riktigt arbete av mig.

Rock'nRoll
2008-04-09, 23:51
Rockstjärna....

+10

Loke
2008-04-10, 00:21

Numera söker jag till polisutbildningen. Skickade nyligen in min åttonde ansökan, så det går väl lite sådär där också, men än så länge lockar det. :)

Samma här, typ. Tänkte så sent som för några månader sedan åka till rumänien, satt och pluggade rumänska och funderade hur jag skulle lösa boendet. Sedan slog det mig att jag kanske inte ville bli läkare ändå. Och då har jag ändå gått flera år och planerat det. *screwy*

I dagsläget har jag inget riktigt drömyrke. Ska jag uttrycka mig luddigt så finns det väl en dröm om att förändra världen. Det kanske är något alla drömmer om? Jag insåg hur som hellst att man inte gör det som läkare, att rädda en person i taget duger inte för mig.

Nalfaren
2008-04-10, 00:46
Grafisk formgivare
Webbdesigner
Programmerare
Konsult
Driva eget företag

Yay, gör redan allt jag vill.
Nu strävar jag efter ett fullskaligt Webbhotell samt att göra en konstutställning.

chidde
2008-04-10, 02:47
vad kul och se att många härinne faktiskt har drömmar

personligen vet jag faktiskt inte vad mitt drömjobb är, jag älskar det jag gör men jag hade haft så mycket annat för mig om jag hade haft tillräckligt med mat på bordet tills jag dör, if you know what i mean

jag kan bara beskriva mitt jobb på hur jag kan tänka mig ha det

* inga tider jag behöver passa
* bra lön
* ingen bestämmer över mig
* oberoende av allt som händer omkring
* bra arbetskamrater
* varje dag är inte den andra lik
* osv osv osv

Frida.B
2008-04-10, 02:56
forskare eller kirurg

tossefar
2008-04-10, 03:53
Festfixare, värdinna eller glamourmodell. Kanske VIP-ansvarig på Köket.

gatewarden
2008-04-10, 04:10
Har inget "drömyrke". Gjort mycket jag har velat göra. Skulle kunna tänka mig att starta eget om ~20 år det är väl drömmen. Att jobba skift eller vardagar med fria arbetstider är i alla fall ett måste, tar aldrig ett 7-4 eller 8-5 jobb igen.

Jay-Z
2008-04-10, 08:09
Spelproducent.

Stoltz
2008-04-10, 08:24
Heltids wrestler. Finns ingenting jag hade älskat så mycket som att kunna åka världen över och framträda inför en publik mer eller mindre varje kväll och någon dag kunna hålla en titel i samma ring.

Det hade varit det optimala.

Loka
2008-04-10, 09:34
Bergsguide

lectris
2008-04-10, 09:43
drömyrke 1: veterinär
drömyrke 2: marinbiolog i något tropiskt klimat, tex australien... *love*

men tyvärr bor jag inte i australien och har inte 20,0+2,0 i betyg/högskoleprov så det kan jag ju glömma..

Rahf
2008-04-10, 09:48
Skådespelare eller framgångsrik musikartist.

Jag äääälskar att stå på scen!

Snafu
2008-04-10, 09:53
Jag vetefan om jag har ett drömyrke, jag har inte klurat ut det än iaf. Jag har väl snarare en drömsituation där:

1. jobbet inte går ut över privatlivet alltför mycket samtidigt som jag har
2. stor bestämmanderätt och schysst med pengar.
3. Icke-repetetiva arbetsuppgifter
4. Arbetsuppgifter jag gillar

Vad jag faktiskt jobbar med spelar nog mindre roll, faktiskt. Naturligtvis bör det vara tämligen utmanande.

I am teh boring.

Scratch89
2008-04-10, 10:34
Sålänge det är roligt kan jag nog göra vad som helst. Jag har inte stora utgifter så jag skulle klara mig på rätt så liten lön. 50 papp i månaden skulle väl räcka.
:D

shut teh face
2008-04-10, 11:27
Mitt drömyrke:

Jag får 100 kr i timmen för att sitta vid datorn, när jag spelar och dödar något får jag 1000 kr.

KlopFer
2008-04-10, 11:29
Motorjournalist hade varit jäkla skoj

Stoltz
2008-04-10, 11:32
Skådespelare eller framgångsrik musikartist.

Jag äääälskar att stå på scen!

+1. Att stå inför publik is the shit.

Blaine
2008-04-10, 11:35
Naturfotograf, studera djur, poet, författare, dramatiker, serietecknare, jobba för Blizzard med att utveckla idéer till WoW-världen, advokat eller annat valfritt slappt yrke med god inkomst.

shut teh face
2008-04-10, 11:40
Naturfotograf, studera djur, poet, författare, dramatiker, serietecknare, jobba för Blizzard med att utveckla idéer till WoW-världen, advokat eller annat valfritt slappt yrke med god inkomst.
:D Jag har pratat med endel utvecklare på Blizzard (främst på wow-delen) och många ingame admins i wow. De verkar ha så jävla kul..

Ibland släpper blizz några applications, det är läskigt vad de KAN kräva av en.
Så mkt folk som vill jobba där. :hbang:

Trance
2008-04-10, 11:47
Jag tycker kraven ser ut ungefär som vanligt. För folk som vill flytta till USA så söker de ju en del för sitt nästa hemliga "next generation MMO"-projekt.

http://www.blizzard.com/us/jobopp/

Angående drömjobbet så vetefan. Kanske någon sorts forskare om jag hade drivet till det. Skapa något programmeringsmässigt som massor gillar vore ju häftigt också (typ WoW eller liknande) istället för generic web application #32432.

Totte på slottet
2008-04-10, 11:51
Läser du till det i Sverige?

Ja, på sveriges enda kiropraktorutbildning: http://www.kiropraktik.edu/

En mycket bra skola! Det enda som är trist är att det pågår en barnslig smutskastning från vissa utlandsubildade kiropraktorer som inte drar sig för ojusta metoder och osanningar i försök att minska konkurrensen.

Slartibartfast
2008-04-10, 11:56
Inte nån som är intresserad av Crime Scene Cleaning? (http://science.howstuffworks.com/crime-scene-clean-up.htm)

600 USD i timman. *popcorn*

Jarod
2008-04-10, 12:10
Inte nån som är intresserad av Crime Scene Cleaning? (http://science.howstuffworks.com/crime-scene-clean-up.htm)

Shit. För 600 USD/timme så hade jag gjort myyycket värre saker än det där.. :cool:

Edit: Just ja...dollarn är knappt värd skit. Tar tillbaks det jag skrev. :D

Danny Devito
2008-04-10, 12:14
Öl-provare.

Tricklev
2008-04-10, 12:21
Film recensent!

Där har vi det.

Slartibartfast
2008-04-10, 12:27
Mitt drömjobb vore att handtvätta Jarods underkläder.

Snafu
2008-04-10, 12:28
känner en tjej som jobbar på Sky och hon är den som sitter och skriver ihop "text-förklaringen" om filmen som man ser om man trycker "info" om programmet. Det verkar rätt schysst, bra betalt också.

mela
2008-04-10, 12:34
Jag vet inte vad jag har för drömyrke, jag ändrar mig hela tiden.
Har velat bli kustbevakare i en väldans massa år.
Jag vill fortfarande bli chief i maskinrummet på ett stort fartyg.
Men drömyrket? Inredningsarkitekt kanske? Vore riktigt roligt.

Eh jag vet inte. Statsminister :D Men det är mesigt. USA's president vore coolare.

Shajjn
2008-04-10, 13:44
men tyvärr bor jag inte i australien och har inte 20,0+2,0 i betyg/högskoleprov så det kan jag ju glömma..

Läs till marinbiolog i Sverige, plugga utomlands ett år i Australien (kanske exjobb t.o.m?), hoppa på forskarutbildning (Hemma eller i Australien), gör post-doc i Australien, och förhoppningsvis bli kvar där? :)

PowPow
2008-04-10, 13:50
Skulle vilja vara co-host på mythbusters. Hur ball hade inte det varit!

Discovery-channel har en del program jag inte skulle tacka nej till att leda, om man säger så :D

manekin
2008-04-10, 13:53
Dels kommer utbildningen (mest troligt) bli akademisk och ett år längre (mest troligt får vi som läser nu dessutom poängen retroaktivt). Sedan pågår ett upprop om att höja ingångslönen till 25 000:- just nu....

Hur skulle en polisutbildning bli akademisk? Tycker att lärarutbildningen knappast är det i nuläget och vad skulle man då kunna säga om Polishögskolan. Inte alls illa ment om polisers utbildning, men utbildning av akademisk art är det inte!

dam00r
2008-04-10, 15:04
Gynekolog

Athlete
2008-04-10, 15:43
Tränare + egen företagare (för utveckling av idrotten i samhället) :)

Versus
2008-04-10, 16:31
De på mythbusters värkar ha riktigt kul på jobbet.

Annars typ testförare för någon större bilkoncern, köra och utvärdera olika bilar.

Helst rääääcerbilar också. The Stig på topgear hade funkat också.

zuperanna
2008-04-10, 16:38
Ha mitt eget PT företag här i London. Är på rätt väg och räknar med att ha det inom 2 år.

Duffman
2008-04-10, 19:24
Copywriter, verkar dock nästan omöjligt trots utbildning :(

Mental
2008-04-10, 19:27
Dietist, och jag är på god väg, hejja mig!

-C-
2008-04-10, 19:44
Läser in naturbasåret och ska söka till läkare till våren nästa år.

Som alternativ på annat arbete sökte jag till sjuksköterska i Januari för att få köra lite ambulans sen men valde att göra klart naturbasåret och i Tisdags var jag och gjorde svenska-prov och intervju för polishögskolan och gick vidare i uttagningen*flex*

Dröm sen barnsben? Stridspilot, jag säger bara fy fan!:hbang:

Gudfadern
2008-04-10, 19:49
Plastik eller neuro kirurg. Bara elva år kvar.

Drfg
2008-04-10, 19:54
Golfproffs eller som någon skrev innan åka runt och göra fiskereportage hade också varit sjukt najs, vet inte hur bra lönen är för det dock :)

sandstorm
2008-04-10, 20:16
Rockstjärna

heltzonicka
2008-04-10, 20:47
jag har två "realistiska" drömyrken.

Broöppnare = så jäkla soft att sitta där en på sin stol och spela gitarr, ligga och sola på balkongen och sen när en båt kommer så trycker man på en knapp. Fin utsikt dessutom.

Fåraherde = Sitta med ryggen lutat på ett träd, ett grässtrå i munnen och gitarren i knät. När vargen kommer så skriker man "vaaargen kommer! vargen kommmmmerrr!", så kommer byborna springandes med högafflar och skrämmer iväg den.

Kom nu inte och förstör mina drömyrken med att säga att broarna öppnas via datorer från en central och att fåraherde innebär slit med märkning av får och skit.

Cilia
2008-04-10, 20:49
Hade en studiekompis som var slussöppnare i Hammarbyslussen. Det var allt annat än lugnt.

Granatgiraffen
2008-04-10, 20:50
Hade en studiekompis som var slussöppnare i Hammarbyslussen. Det var allt annat än lugnt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sluss
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bro

heltzonicka
2008-04-10, 20:58

Jag tänkte på på liljeholmsbron, tornet ser ut att vara riktigt nice.

Fordon
2008-04-10, 21:04
Trafikpolis.. 90% av tiden lär de ju sitta med en kopmis och snacka skit.. och få pengar för det!

Svedberg
2008-04-10, 21:04
Yrkesmördare helt klart.

regus
2008-04-10, 21:12
Brandman

Handcuff
2008-04-11, 07:49
Hur skulle en polisutbildning bli akademisk? Tycker att lärarutbildningen knappast är det i nuläget och vad skulle man då kunna säga om Polishögskolan. Inte alls illa ment om polisers utbildning, men utbildning av akademisk art är det inte!

Det ska/har (vart det nu tagit vägen..) presenteras en ny utbildning i dagarna. Jag har tidigare läst på universitet och tycker inte alls att PHS är helt oakademisk. Visst har man fått lämna utrymme till många praktiska moment. Men de teoretiska blocken är definitivt akademiska. Nu pratar jag inte om att de skulle ligga på C nivå...

Slartibartfast
2008-04-11, 07:50
Yrkesmördare helt klart.

Jag lollade. :thumbup:

Otto GROV
2008-04-11, 07:53
Spion.

Gustaven
2008-04-11, 08:22
Paperbackwriter!

Nämen helst fysiker på nått spännande ställe (blir väl linköping eller umeå i höst, gaah måste bestämma mig nu)

Mirre
2008-04-11, 08:31
Modellmamma. Påverka de sjuka svältidealen åt att bli mer fylliga och muskliga rumpor, större biceps och hälsosammare look.

Oj, vi pratar realistiska "drömyrken"::D

Då kan jag tänka mig att byta jobb med Dr Phil :D

Fast irl så är jag rätt nöjd med mitt jobb fn men kommer i framtiden att sadla om från att jobba med folks pengar till att göra något där jag bidrar till samhällets utveckling framåt som i sin tur kommer ge mig mer personlig tillfredsställelse. Mitt nuvarande jobb är givande för vissa, dvs folk med cash men jag vill alltså jobba för andra sidan. Kanske engagera mig politiskt, vem vet? Framtiden får utvisa och jag är öppensinnad och ser till att fånga dagen så gott det går som i sin tur kommer leda mig in på rätt spår. ;)

William
2008-04-11, 08:43
Har redan drömjobbet som forskare (doktorandwannabe) inom fysiologi och nutrition. Synd bara att det är pissdåligt betalt de första 5 åren :(

Nitrometan
2008-04-11, 09:00
Spion.
Jag var på ett föredrag igår med en f.d. SÄPO-chef, Tore Forsberg. Mycket intressant.

Klart du vill bli nåt så spännande.

Fd_Megatuttarna
2008-04-11, 09:25
Advokat, delägare på en stor byrå i USA. Fy fan vad stora deals man skulle vara med och sy.

adis
2008-04-11, 09:28
Skådespelare.

D angelo
2008-04-11, 09:31
Surf proffs.

Fd_Megatuttarna
2008-04-11, 09:31
Annars är det sjukt kul att förvalta sina pengar och se dem växa i diverse projekt. Då menar jag att ta över rörelser, fastigheter o s v som man förbättrar och inkasserar på.

Management konsult i några år vore inte helt fel det heller. Man får sån sjuk analytisk förmåga som är värdefull vad man än gör i livet.

Cilia
2008-04-11, 09:35
Jag vet inte vad jag vill bli när jag blir stor. Har funderat hela livet. Under tiden jobbar jag på.

Mitt nästa jobb blir nog VD eller liknande.

Dissector
2008-04-11, 09:46
Jag var på ett föredrag igår med en f.d. SÄPO-chef, Tore Forsberg. Mycket intressant.

Det var som fan! Var var det nånstans? Lyssnade på honom i P3 Dokumentär om Stig Bergling, och tyckte han hade ett trevligt sätt att berätta saker på och många spännande erfarenheter, så jag köpte hans bok "Spioner och spioner som spionerar på spioner". Jag gillar verkligen honom :)

On topic: Stridspilot, astronaut och på tal om ovanstående, och om vi hade kunnat spola tillbaka tiden, något inom kalla krigets underrättelseverksamhet! Seriöst och bra!

Annars, av lite vanligare yrken så är studiotekniker (i musikinspelningsstudio) ett av dom som jag drömmer lite om.

Nitrometan
2008-04-11, 10:02
Det var som fan! Var var det nånstans? Lyssnade på honom i P3 Dokumentär om Stig Bergling, och tyckte han hade ett trevligt sätt att berätta saker på och många spännande erfarenheter, så jag köpte hans bok "Spioner och spioner som spionerar på spioner". Jag gillar verkligen honom :)
På Marinmuseum. Fullsatt. Det märks ju att han är 75, tappade tråden ett par gånger. Men mycket roligt föredrag.
Väldigt spännande.

Han fick en förfrågan från SÄPO efter att han hade slutat om att skriva deras historia. Det blev "Spioner och spioner som spionerar på spioner". Han fick tillgång till alla SÄPOs arkiv. Sen fick han lämna in manuset och när han fick tillbaka det hade de strukit 160 sidor (historier som fortfarande var hemliga).
Han sa att boken kunde ha blivit ännu bättre.

Så berättade han en del roliga historier. Bl.a. om hur SÄPO lyckades fotgrafera Markus Wolf (östtyska spionchefen), som var känd som "mannen utan ansikte" (för att ingen visste hur han såg ut).

Danny Devito
2008-04-11, 11:05
Spion.

Haha, hur fan kunde jag glömma? Jag skäms. :em:
Spion ftw!

Svedberg
2008-04-11, 16:33
Jag lollade. :thumbup:

Skrattar du åt mina drömmar? :smash: :)

z_bumbi
2008-04-11, 17:16
Att påverka hälsan postivit i en större organisation, befolkningsgrupp eller i ett specifikt område, med min inriktning på utbildningen så kan jag nå fram till en sådan position.

drömyrke 1: veterinär
-snip-
har inte 20,0+2,0 i betyg/högskoleprov så det kan jag ju glömma..

Ungern eller Tyskland funkar för att bli veterinär.

willis
2008-04-11, 17:16
Jedi såklart!
Annars verkar spion kul

Har faktiskt funderat på det ett par gånger :D
Något drömyrke är det dock inte

Imni
2008-04-11, 17:26
Motorutvecklare för Ferraris F1-stall skulle va najs. Annars verkar ju stridspilot (om man slipper kriga) ganska kul. Pilot i övrigt med för den delen och även barnläkare.

Otto GROV
2008-04-11, 17:36
Haha, hur fan kunde jag glömma? Jag skäms. :em:
Spion ftw!

Det är lugnt krappen.
Jag har iof delvis mitt dröm yrke redan, Spion alltså*drool* .
Så behöver ni veta hemliga krejer så kontakta mig eller danne.

Otto GROV
2008-04-11, 17:37

Coolt, Fick du några spion tips du kan dela med dig av?*drool*

Danny Devito
2008-04-11, 18:48

Spioner avslöjar aldrig sina hemligheter...
Eller iofs, det gör dom ju. Det är ju det hela yrket går ut på. :D

Nitrometan
2008-04-11, 19:48
Jag skulle kunna berätta - men då blir jag tvungen att döda dig. ;)

Drömjobbet har Valentino Balboni. Han jobbar på Lamborghini-fabriken och testkör alla bilar innan leverans. Han testkör även de bilar som har varit inne på fabriken för service. Jag tror inte det blir bättre.

qNNB74lNykw

http://video.google.com/videoplay?docid=-7529929179090722444

reinholdsson
2008-04-11, 19:53
Egentligen vore drömjobbet något som man skulle tjäna så förbannat mycket pengar på att man bara behövde jobba en vecka sen vara ledig resten av livet.

Annars verkar mythbusters-gänget ha väldigt roligt på sitt jobb så jag får ta det som ett andra alternativ.

kottovic
2008-04-11, 20:08
Ta över efter Peter North vore en ära.

Granstr0m
2008-04-11, 20:49
10års kontrakt i Toronto :D

Handcuff
2008-04-11, 20:51
Egentligen vore drömjobbet något som man skulle tjäna så förbannat mycket pengar på att man bara behövde jobba en vecka sen vara ledig resten av livet.

Eler hita et job som är livet :D

wintersnowdrift
2008-04-11, 21:23
Med risk för att låta dum i huvudet, så vore nog generaldirektör på ett statligt verk/myndighet (edit: som faktiskt fyller en funktion - Statens kulturråd, Nationellt centrum för flexibelt lärande och Nämnden för hemslöjdsfrågor går således bort) inte så jättetråkigt. Man får arbeta med intressanta sakfrågor, plus att man är högt upp i näringskedjan och har makt att påverka.

//Kristin

Koloftw
2008-04-11, 21:28
Öva på, så kommer du att klara det.

Tack! *flex*

Wiken
2008-04-15, 02:29
Framgångsrik filmregissör eller manusförfattare är något som står mig närmast just nu.

denny
2008-04-15, 19:54
Ja, det vore ju nationella insatsstyrkan eller något. Men intagningskraven där är ju "rätt" hårda. ;)

Ja, självklart är det mycket OB, tillägg etc. Dock beror ju det på vilken del inom polisen du jobbar. Ordningen/trafiken etc. Menar inte att 25k var dåligt så, men jämfört vad de BORDE FÅ för att sätta sina liv på spel för att vi andra ska leva säkert, så tycker jag att det är lågt.

Vad grundar du på att du tror lönerna kommer att öka? Nyfiken. :VirroVisst finns det risker med polisyrket. Men om man jämför med tex byggnadsarbetare så är det nog betydligt fler av dem som råkar illa ut i tjänsten.
Mitt drömyrke var polis. Jag är nu polis.:D Tänk på att pengar inte är allt!

CcLady
2008-04-15, 20:29
jobba som SSK-volentär och göra nånslags skillnad (im on my way!)
Sen är back upen att kombinera yoga lärare med att sälja surfbrädor på en strand i australien. Man ska alltid har en plan b! :)

Jay-Z
2008-04-16, 08:11
Med risk för att låta dum i huvudet, så vore nog generaldirektör på ett statligt verk/myndighet

Definitivt. Inte att du låter dum i huvudet. Utan att det är nog ett väldigt intressant jobb på många myndigheter/verk.

Iaf om jag utgår från det jag sett på nära håll.

TREX
2012-02-08, 19:09
Sjökapten, alltid drömt om att få komma ut till havs.

Pdaddy
2012-02-08, 19:13
Sponsrad tävlingsskytt innom 3 gun i USA och varumärke för någon av de stora aktörerna, Remington defence, colt, etc. :D

Annars har ja ett förjävla bra jobb just nu ;)

Pd

mangemani
2012-02-08, 19:15
dröm yrket för mig handlar egentligen inte så mycket om vad jag gör eller hur mycket jag tjänar.
dröm yrket för mig är en plats där jag trivs, där jag är en i gruppen, där jag är accepterad, ett ställe dit man går till med ett leende på läpparna.
det värdesätter jag mer än arbetssysslor och pengar, nu säger jag självklart inte att pengar inte är nått viktigt, men detta står över pengarna för mig.

awesomooo
2012-02-08, 19:17
Stridspilot.

G_lund
2012-02-08, 19:20
top gear.

alternativt en riktigt riktigt känd modefotograf, det verkar kul.

TREX
2012-02-08, 19:20

Eller kontraktanställd yrkeskrigare, typ Academi (Fd BlackWater/XE) eller annat säkerhetsföretag/militärföretag.

Har hört att det är bra stålar och verkar vara ett ganska schyst jobb.

stevebc
2012-02-08, 19:22
VA-projektör/projektledare i uppdrag utomlands för FN:s räkning.

Vi får se när det blir av.

Annars hydrolog/hydrauliker med fokus på modellering av vattendrag, alternativt nationalekonom på något institut.

Olegh
2012-02-08, 19:22
Jag vill konstruera. Roligast av allt hade ju varit om man får bygga vad man vill, utan några som helst ekonomiska betänkligheter.

Siktar in mig lite på det här spåret i.o.m. min ingenjörsutbildning, men därutöver tänker jag bli tillräckligt välbetald för att kunna konstruera och bygga ett hus, samt skaffa ett litet hobbysnickeri.

ceejay
2012-02-08, 19:23
golfproffs :] Glida runt och spela trevlig golf på världens alla banor och samtidigt dra in sjuka mängder cash

mela
2012-02-08, 19:24

Läser du på Chalmers? :)

Jag har sedan typ 7 års ålder velat bli kustbevakare. Det är dock apdåligt betalt och arbetstiderna är väl sådär. Men om man ska ta hänsyn till lön osv och slippa utbilda mig till det så vill jag bli USA's bästa advokat :D

Scratch89
2012-02-08, 19:27
Läkare. Ortoped (utan att behöva operera, kan man göra det?), neurolog, invärtesmedicin... De tre är väl det mest intressanta.

TREX
2012-02-08, 19:28
Läser du på Chalmers? :)

Jag har inte ens hälften av den hjärnan som krävs för att söka dit tyvärr och kommer nog aldrig ha.

Lite för häftiga intagningspoäng för mig med andra ord :(

I ett annat liv kanske man föds lite klipskare i skolbänken.

mattilainen
2012-02-08, 19:35
Jag får väl då säga Läkare med specialistinriktning på ortopedi, kirurg, narkos? eller varför inte akutläkare? Shit vad skoj!

Jockefoten
2012-02-08, 19:35
Starcraft 2-proffs i Korea. Den första utlänningen att vinna GSL.

Regissör som gör en episk film vart tionde år som får 5-10 Oscars.

Lyxmake gift med Alison Brie.

Mollestam
2012-02-08, 19:39
Antingen affärsjurist för något större företag eller ekonomichef inom något större företag.

Eddie Vedder
2012-02-08, 19:50
Forskare. Och jag är på rätt väg känner jag.

halvordsson
2012-02-08, 19:55
Formel 1-mekaniker eller bara vara snuskigt rik

mela
2012-02-08, 20:18
Jag har inte ens hälften av den hjärnan som krävs för att söka dit tyvärr och kommer nog aldrig ha.

Lite för häftiga intagningspoäng för mig med andra ord :(

I ett annat liv kanske man föds lite klipskare i skolbänken.

Ah, 1,6 på högskoleprovet och 18,10 i betyg. Lite saftigt ja :/ Synd!

Jokester
2012-02-08, 20:18
Om det hade varit bättre betalt så bartender, annars börsmäklare.

Rumsren
2012-02-08, 20:25
Realistiskt: Teknisk chef på utlandsflaggat fartyg. Lär ta ett antal år, men jag är inne på rätt väg iaf!

Dröm: Stridspilot eller helikopterpilot :)

agazza
2012-02-08, 20:28
Konsult inom IT-infrastruktur och fastighetsägare.

Tills jag går i pension vid 30, och jobbar frivilligt resten av mitt liv.

ajustde.

Vunnis
2012-02-08, 20:37
Jag har inget drömyrke! *cry*

Chrillee
2012-02-08, 20:39
Jag har inget drömyrke! *cry*

Samma här, visst är det tråkigt att inte ha något att sträva efter. Jag känner verkligen inge lockelse till något yrke över huvud taget.

agazza
2012-02-08, 20:44
Samma här, visst är det tråkigt att inte ha något att sträva efter. Jag känner verkligen inge lockelse till något yrke över huvud taget.

Det handlar inte om vad man gör, det handlar om att maximera tid/pengar utbytet för att så snabbt som möjligt säkerhetsställa att man slipper skiten.

G_lund
2012-02-08, 20:55
Det handlar inte om vad man gör, det handlar om att maximera tid/pengar utbytet för att så snabbt som möjligt säkerhetsställa att man slipper skiten.

word. Investera sin tid/pengar istället för att spendera.

Nu nördar jag in rätt ordentligt på foto, men förhoppningsvis så kommer det komma något bra ur det :)

TREX
2012-02-08, 21:03
Ah, 1,6 på högskoleprovet och 18,10 i betyg. Lite saftigt ja :/ Synd!

Hehe visste du inte det? Har för mig att betygen är åt jurist-hållet till.

Mjo, det är därför det är en dröm.

mela
2012-02-08, 21:04
Hehe visste du inte det? Har för mig att betygen är åt jurist-hållet till.

Mjo, det är därför det är en dröm.

Jag trodde att det låg i linje med sjöingenjör, där är det bara 16 i betyg och 1 i HP. Det var ännu lägre när jag sökte och gick.

TREX
2012-02-08, 21:07
Jag trodde att det låg i linje med sjöingenjör, där är det bara 16 i betyg och 1 i HP. Det var ännu lägre när jag sökte och gick.

Jo yrket har verkligen exploderat, för bara 10-15 år sedan kunde vem som helst bli det utan problem verkar det som (av vad jag hört) och det saknades konkurrens helt.

Edenfäll
2012-02-08, 21:35
Orealistisk dröm: Programledare i Top Gear UK !

Mer realistisk: Jobba på kapitalförvaltningen på någon Storbank alt inom Mergers and Acquisitions. Gärna utomlands.

pwnyou
2012-02-08, 21:40
Filmstjärna eller superartist.

Guns n hoses
2012-02-08, 22:40
Jo yrket har verkligen exploderat, för bara 10-15 år sedan kunde vem som helst bli det utan problem verkar det som (av vad jag hört) och det saknades konkurrens helt.

Har du har kollat upp möjligheterna att läsa till matros (som vuxen) för att sen ta och söka vidare till antingen Chalmers eller Kalmar?

Såvitt jag vet så går det ju att göra i Helsingborg, Öckerö och kanske Stockholm. Sen är det väl lite olika hur dom löser praktikplatserna åt en. Såg att Öckerö inte fixar någonting och då är det ju istort sätt kört om man inte har några kontakter...

ceejay
2012-02-08, 22:46
juste, och så rockstjärna, givetvis.

Delfin
2012-02-08, 23:04
Eller kontraktanställd yrkeskrigare, typ Academi (Fd BlackWater/XE) eller annat säkerhetsföretag/militärföretag.

Har hört att det är bra stålar och verkar vara ett ganska schyst jobb.

Jag har träffat tre sådana i mina dagar. Två av dem dog ungefär ett halvår senare. Det verkade sisådär roligt. *rolleyes*

Forskare var det någon som nämnde. Kanske borde köra på det. Jag har egentligen ingen aning.

Herr Oberst
2012-02-09, 00:06
Lotto-Proffs

willtjam
2012-02-09, 00:09
Under mina tonår ville jag bli musiklärare, men efter att ha jobbat som det en termin så kommer jag aldrig kliva in på en skola igen. Ungjäklar! Nu vettefan. Personlig tränare skulle vara skoj.

Hon320
2012-02-09, 00:45
Jag älskar barn, därför har jag alltid viljat vara grundskolans lärare, eller vara förskolelärare.

Något annat jag skulle vilja bli är psykolog och hjälpa folk må bättre, men det är tydligen mycket svårt att komma in :(

Alkro
2012-02-09, 08:13
Mitt drömjobb när jag var liten, typ fram tills 14 år, var att jobba på NASA eller liknande. Alltid haft ett stort intresse för fysik och detta är än idag lite av en dröm. Dock kan jag tillfredsställa intresset kring rymden med diverse dokumentärer. Yrket samt utbildningen som jag har nu(läkare) är dock något som jag under övre tonåren gärna ville bli.

Tricklew
2012-02-09, 11:44
Schackspelare och porrskådis, i den ordningen.

Eddie Vedder
2012-02-09, 11:48
Forskare var det någon som nämnde. Kanske borde köra på det. Jag har egentligen ingen aning.

Kan ju tillägga att jag vet väldigt specifikt VAD jag vill forska om. Inte att jag "bara vill bli forskare" och sen får vi se vad det blir. ;)

Delfin
2012-02-09, 11:57
Kan ju tillägga att jag vet väldigt specifikt VAD jag vill forska om. Inte att jag "bara vill bli forskare" och sen får vi se vad det blir. ;)

Jo, det har jag listat ut. ;) Jag har väl egentligen ett hum jag med, det gäller bara att finna ett specifikt spår som är realistiskt förankrat, ekonomiskt tilltalande (eller ens möjligt) och i praktiken genomförbart. Och givetvis, skaffa mig den utbildning som krävs för att komma dit. Min utbildning har spretat lite åt olika håll och det är först nu, närmare tre år senare, jag börjar inrikta mig åt en viss disciplin.

Eddie Vedder
2012-02-09, 12:01
Jo, det har jag listat ut. ;) Jag har väl egentligen ett hum jag med, det gäller bara att finna ett specifikt spår som är realistiskt förankrat, ekonomiskt tilltalande (eller ens möjligt) och i praktiken genomförbart. Och givetvis, skaffa mig den utbildning som krävs för att komma dit. Min utbildning har spretat lite åt olika håll och det är först nu, närmare tre år senare, jag börjar inrikta mig åt en viss disciplin.

Det fetstilta är fullständigt oväsentligt för mig. Jag kan tänka mig att leva på 20k före skatt livet ut om jag får göra det jag vill.

Sparven från Minsk
2012-02-09, 12:03
Alltid drömt om polis och jag är rätt nära det så jag är nöjd :)

Spartansk
2012-02-09, 12:04
Jag skulle vilja ha talangen att bli serietecknare.

Jag tror alla kan lära sig rita tillräckligt bra för att bli serietecknare (serieteckningar är oftast inte supernoggrannt ritade). Av vad jag har läst av dig verkar du vara en hyfsat disciplinerad person, så om du börjar öva kan du nog nå ditt mål.

Har du ett bra manus, förresten? Jag har också funderat på att börja rita serier, men har inte kommit på något tillräckligt bra manus.

Mental
2012-02-09, 12:10
Det fetstilta är fullständigt oväsentligt för mig. Jag kan tänka mig att leva på 20k före skatt livet ut om jag får göra det jag vill.

Dito, inga problem, det är en sådan sjukt skön känsla att längta till jobbet söndag kväll och att se fram mot saker på jobbet och inte bara drömma om semester och helg.

Jag har mindre än hälften netto nu som dietist mot vad jag hade när jag jobbade innom IT för 5-6år sedan, och jag skulle inte villja byta.

mattilainen
2012-02-09, 12:21

Krogvakt fredag och lördag?

Mental
2012-02-09, 12:23

Det är väl inte nära, inte ens lite? Det är väl närmare kriminell än polis?

young_george
2012-02-09, 12:28
Ranchägare i Arizona om det är ett yrke.

Spartansk
2012-02-09, 12:45
Ranchägare i Arizona om det är ett yrke.

Ptja, bonde är ju ett yrke... Man kan väl även hyra ut ridturer till häst...

hahavaffan
2012-02-09, 12:51
Mitt drömyrke har sedan barnsben varit snickare/elektriker, men det går inte riktigt ihop med mitt drömliv (läs drömlön), så att så blev det inte.

Ett annat drömyrke som växt fram sedan moppeåldern är hårdrocksartist på 70-90-talet.

Mental
2012-02-09, 12:55
Dietist, och jag är på god väg, hejja mig!

Livi'n the dream, i 6v till. Sedan mörker igen :D

Anton Fräs
2012-02-09, 13:14
Dietist, jag är på ganska god väg då jag snart är färdigutbildad men sedan börjar kampen för anställning. I shall overcome osv.

Inte alls avis på Mental!

xodd
2012-02-09, 13:22
Möbel/finsnickeri. Kunna försörja mig på att sälja möbler jag själv gjort från scratch. Då jag saknar den riktiga talangen för former som behövs får det helt enkelt bli det som e näst bäst :P

Delfin
2012-02-09, 14:39

Tjae, både jag och nej för min del. Men jag lutar nog mer åt ditt håll, förutsatt att jag verkligen trivs med det jag gör. Läser du forskarutbildning nu?

Mourten
2012-02-09, 14:46

Vart jobbar du Mela?
Jag seglar styrman i tor lines.

rooz
2012-02-09, 14:49

Tulltjänsteman är han.

1. Proskier
2. Superhjälte

mattilainen
2012-02-09, 15:02
Det är väl inte nära, inte ens lite? Det är väl närmare kriminell än polis?

inte om du frågar dom själva :)=

C.E.J.
2012-02-09, 15:16
Formel 1-mekaniker

Varför inte förare? Jag säger väl förare då.

andnel
2012-02-09, 15:31

Varför söker du inte PHS? Eller det kanske du gör.. och i så fall, varför har du blivit nekad?

Eddie Vedder
2012-02-09, 15:43
Tjae, både jag och nej för min del. Men jag lutar nog mer åt ditt håll, förutsatt att jag verkligen trivs med det jag gör. Läser du forskarutbildning nu?

Jag skriver min masteruppsats för närvarande och jobbar samtidigt som forskningsassistent. Så det känns lite som att vara på provspel i en proffsklubb som man drömmer om att få spela i. ;) Kommer masteruppsats bli bra och mitt jobb som forskningsassistent likaså lär jag ju ligga bra till. Dessutom har jag ju toppbetyg från utbildningen och en del annat i bagaget som är till min fördel. Få studenter har ju skrivit en bok exempelvis. ;) Och allt jag gör utanför studierna med bloggande och skrivande är ju också ett tecken på att jag jobbar hårt, håller deadlines etc. Så ja det ser bra ut. :)

Sparven från Minsk
2012-02-09, 15:51
Nope, se svar i tråden.

Varför söker du inte PHS? Eller det kanske du gör.. och i så fall, varför har du blivit nekad?

nä, har ju jobb nu och fick det betalt :)

TREX
2012-02-09, 16:51
Mitt drömyrke har sedan barnsben varit snickare/elektriker, men det går inte riktigt ihop med mitt drömliv (läs drömlön),

Snickare tjänar väl inte så dåligt? Runt 180/timmen + möjligheter till massa extra jobb?

TREX
2012-02-09, 16:55
Jag har träffat tre sådana i mina dagar. Två av dem dog ungefär ett halvår senare. Det verkade sisådär roligt. *rolleyes*

Det beror på vart man hamnar och vad man får göra, vissa får ju ganska trevliga jobb som är som vilket livvakts-kneg som helst men där man får ut typ 1-2 tusen dollar/dagen.

Andra är ju tyvärr som du säger på fel plats, på fel tid.

Det jag gillar är kombinationen av soldatliv + att man själv får bestämma över sin egna utrustning (vad man vill ha för vapen och så vidare också) och sånt.

Delfin
2012-02-09, 17:17
Det beror på vart man hamnar och vad man får göra, vissa får ju ganska trevliga jobb som är som vilket livvakts-kneg som helst men där man får ut typ 1-2 tusen dollar/dagen.

Andra är ju tyvärr som du säger på fel plats, på fel tid.

Det jag gillar är kombinationen av soldatliv + att man själv får bestämma över sin egna utrustning (vad man vill ha för vapen och så vidare också) och sånt.

Hmm. Vet inte hur seriös du är nu men den bild som förmedlas medialt och populärt är väldigt långt från verkligheten. Detsamma med de flesta livvaktsliknande jobb (de två som dog vaktade en liten ingång till ett köpcenter i centrala Kabul och blev överraskade av ett gäng talibaner i polisuniform). Och det handlar inte om några 1-2 tusen dollar om dagen för 99% av de flesta jobben dessa herrar utför. Men visst, det kan nog vara spännande och händelserikt. :)

Jag hade hellre velat flyga stridsflyg i så fall. Alternativt rymdfärja.

hahavaffan
2012-02-09, 17:18
Snickare tjänar väl inte så dåligt? Runt 180/timmen + möjligheter till massa extra jobb?Kanske inte dåligt, men inte direkt i den nivån jag tänkt mig i framtiden.

Delfin
2012-02-09, 17:20
Jag skriver min masteruppsats för närvarande och jobbar samtidigt som forskningsassistent. Så det känns lite som att vara på provspel i en proffsklubb som man drömmer om att få spela i. ;) Kommer masteruppsats bli bra och mitt jobb som forskningsassistent likaså lär jag ju ligga bra till. Dessutom har jag ju toppbetyg från utbildningen och en del annat i bagaget som är till min fördel. Få studenter har ju skrivit en bok exempelvis. ;) Och allt jag gör utanför studierna med bloggande och skrivande är ju också ett tecken på att jag jobbar hårt, håller deadlines etc. Så ja det ser bra ut. :)

Det där med forskningsassistent har jag också funderat på. Dessvärre är det ont om platser inom mitt område och inga alls i närheten. Jag antar att du sysslar med det på dit hemuniversitet? Annars försöker jag komplettera studierna med (vad jag tror är) meriterande extrakurser och mina betyg är överlag bra. Återstår alltså att skriva en bok, och starta en blogg. ;)

willtjam
2012-02-09, 17:25

Du får det att låta som om 20k brutto är dåligt och lite.

KalleBalik
2012-02-09, 17:28
Ville bli upptäcktsresande när jag var liten, det mesta verkar dock vara upptäckt nu...so I'm fuc*ed.

hultman
2012-02-09, 17:29
Du får det att låta som om 20k brutto är dåligt och lite.

Ehm, ja. 5 lax mer i månaden än vad en studerande får ut. Jippi...

filmjölk
2012-02-09, 17:31
Jag skulle vilja bli Pirat. Det hade vart fint, köpa sig en båt, en huggare och en flintlåspistol och råna folk, kapa båtar, göra strandhugg till havs i Göteborgs skärgård under säsong.

I väntan på pengar och mod till detta får jag nog nöja mig med att vara mentalskötare och underskötare. Jag hade gärna haft en fast tjänst på ett Hospice - om jag måste drömma lite mer sansat. Det är ett alldeles underbart jobb. Sorgligt, personligt och jobbigt, men är ändå den typ av vårdarbete som ligger mig närmast om hjärtat utan att vara för jobbigt.

willtjam
2012-02-09, 17:31
Ehm, ja. 5 lax mer i månaden än vad en studerande får ut. Jippi...

Är inte det lån? Det är i alla fall mer än nödvändigt för att kunna leva ett normalt liv.

Mental
2012-02-09, 17:34
Är inte det lån? Det är i alla fall mer än nödvändigt för att kunna leva ett normalt liv.

Hey, det finns levnadsstandard och hultmanstandard :D

Pudzianovski
2012-02-09, 17:37
Blir det inte mer än 5 tusen. Snarare 7 tusen?

Eller vad får man i csn?

Pudzianovski
2012-02-09, 17:42
Jag hatar att arbeta. Finns nästan inget kul med det. Nästan det enda som egentligen är bra är att jag får rutiner och får träffa lite människor.

Jag kan inte komma på något som jag faktiskt vill arbeta med och samtidigt tycka är kul som fan.

agazza
2012-02-09, 17:44
20-25k räcker inte långt när man ska ha eget boende (ej bankens alltså som alla verkar ha nuförtiden) och familj.

mini
2012-02-09, 17:47
Jag har mitt drömjobb nu på styrkelyftförbundet. :)
Journalist har annars varit ett drömjobb länge, men jag är inte tillräckligt bra för att komma längre än till en lokalredaktion och skriva om nersparkade brevlådor. Jag vill vara Strage, annars får det vara.

Lallle
2012-02-09, 17:55
Ja, på sveriges enda kiropraktorutbildning: http://www.kiropraktik.edu/

En mycket bra skola! Det enda som är trist är att det pågår en barnslig smutskastning från vissa utlandsubildade kiropraktorer som inte drar sig för ojusta metoder och osanningar i försök att minska konkurrensen.

Lite sent, men: Varför betalar du en halv miljon för att läsa i Sverige på en skola som inte är ett universitet, inte ger en tillgång till lkr och förnekar en möjlighet att jobba utomlands, när man kan studera på Syddansk universitet gratis och få alla tillgångar och där utbildningen dessutom börjar med tre års läkarstudier? Inte menat som en diss utan en uppriktigt undran.

filmjölk
2012-02-09, 17:56
Jag kan inte komma på något som jag faktiskt vill arbeta med och samtidigt tycka är kul som fan.

Att ha kul på jobbet är överskattat. Jag tycker att ett (bra) jobb skall kunna beröra en mer än att man tycker att det är stimulerande. För mig skulle papper, datorer, sitta på möten, bygga saker, skyffla pengar eller sälja saker aldrig kunna bli ett bra jobb för mig, oavsett hur duktig jag än skulle vara på det, eller hur mycket jag än skulle tjäna. Det blir så torftigt och futtigt på något sätt.

Att tex. (jag menar professionellt nu, inte som anhörig - då är det enbart fruktansvärt hemskt) göra tillvaron mer uthärdlig för någon som dör är inte på något sätt kul, men det är givande ändå. Även om tårarna rinner på en själv, och sår i själen rivs upp och världen känns hemsk känner man sig så enormt meningsfull.

filmjölk
2012-02-09, 17:58
Jag har mitt drömjobb nu på styrkelyftförbundet. :)
.

Stort Grattis!

hahavaffan
2012-02-09, 18:01
Ehm, ja. 5 lax mer i månaden än vad en studerande får ut. Jippi...Agreed, men får en studerande ut 15k i månaden, eller skrev du fel? För enbart lån+bidrag från CSN blir ju inte så mycket.

reactin
2012-02-09, 18:06
Pilot på nått stort flygbolag skulle nog vara rätt opti

willtjam
2012-02-09, 18:09
20-25k räcker inte långt när man ska ha eget boende (ej bankens alltså som alla verkar ha nuförtiden) och familj.

Men hur ofta är man enda försörjaren i en familj? Inte så jätteofta. Plus alla bidrag.

century
2012-02-09, 18:09
Barnmorska! *cupid*
Det är inget man blir rik på men jag vill älska mitt jobb.

filmjölk
2012-02-09, 18:14
Men hur ofta är man enda försörjaren i en familj? Inte så jätteofta. Plus alla bidrag.

Han är Bourgare. Då importerar man en hawt 22-åring från Vitryssland när man är 43 som shoppar upp alla ens pengar. Good luck med att få henne att lönearbeta.

C.E.J.
2012-02-09, 18:24
Agreed, men får en studerande ut 15k i månaden, eller skrev du fel? För enbart lån+bidrag från CSN blir ju inte så mycket.

En som tjänar 20k brutto får ut <15k i månaden, så ja, ungefär 5k mer än en student får ut.