handdator

Visa fullständig version : Drömyrke?


Sidor : 1 [2]

TREX
2012-02-09, 19:31
Hmm. Vet inte hur seriös du är nu men den bild som förmedlas medialt och populärt är väldigt långt från verkligheten. Detsamma med de flesta livvaktsliknande jobb (de två som dog vaktade en liten ingång till ett köpcenter i centrala Kabul och blev överraskade av ett gäng talibaner i polisuniform). Och det handlar inte om några 1-2 tusen dollar om dagen för 99% av de flesta jobben dessa herrar utför. Men visst, det kan nog vara spännande och händelserikt. :)

Jag hade hellre velat flyga stridsflyg i så fall. Alternativt rymdfärja.

Det var här jag fick upp ögonen för det lite.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/svenske-freddy-ar-livvakt-i-bagdad

"Medellönen för en civil livvakt anställd av ett så kallat Private military company (PMC) i Irak ligger mellan 150.000 och 220.000 dollar per år. Skattefritt."

Riktigt gammal artikel men, lönerna kanske ändrats till det sämre nu.

agazza
2012-02-09, 19:41
Men hur ofta är man enda försörjaren i en familj? Inte så jätteofta. Plus alla bidrag.

har du två med lön runt 20 tusen så får paret ut runt 26k i månaden.

Vad kostar 2 bilar, två barn, bostad för alla, plus eventuella fritidsaktiviteter?

Det är en otroligt tajt budget.

Han är Bourgare. Då importerar man en hawt 22-åring från Vitryssland när man är 43 som shoppar upp alla ens pengar. Good luck med att få henne att lönearbeta.

ts.18 åring som inte vet bättre, får gärna jobba på donken och lukta pommes också. blir överlycklig för en present för en tusenlapp eller två i månaden.

willtjam
2012-02-09, 19:48
har du två med lön runt 20 tusen så får paret ut runt 26k i månaden.

Vad kostar 2 bilar, två barn, bostad för alla, plus eventuella fritidsaktiviteter?

Det är en otroligt tajt budget.



ts.18 åring som inte vet bättre, får gärna jobba på donken och lukta pommes också. blir överlycklig för en present för en tusenlapp eller två i månaden.

Tajt ja, men inte omöjlig.
Nog med off-topic, låt oss tala drömjobb istället. Folk har olika syn på pengar helt enkelt.

z_bumbi
2012-02-09, 20:07
Eller vad får man i csn?

2796 kr.

Så Hultman måste ha den högsta skatten i världen om han bara får 5 kkr mer om han tjänar 20 kkr.

Yes
2012-02-09, 20:11
Drömmen vore att driva företag.

Kanske får bli Yes-pizza med lukrativa franchiseavtal... ;)

Eller kanske bara nån position där man får planera och styra organisationens utveckling. Typ såndäringa VD, eller vareheter.

Bland det roligaste på mitt jobb har varit just när jag kunnat delta i dylika aktiviteter. Jag är bra på att kunna förutse problem, hitta lösningar och tänka kreativt. Extra taggad blir man när det finns riktigt skarpa människor runt en, som kan ge en ett helvete att försöka sälja in förslagen.

Bara börja jobba sig uppåt med andra ord. Som en såndär bourgarstreber med vitrysk fru.

billmaier
2012-02-09, 21:52
Oljeshejk eller saudi-arabiens prins

regus
2012-02-09, 21:54
Drömmen vore att driva företag.

Kanske får bli Yes-pizza med lukrativa franchiseavtal... ;)

Eller kanske bara nån position där man får planera och styra organisationens utveckling. Typ såndäringa VD, eller vareheter.

Bland det roligaste på mitt jobb har varit just när jag kunnat delta i dylika aktiviteter. Jag är bra på att kunna förutse problem, hitta lösningar och tänka kreativt. Extra taggad blir man när det finns riktigt skarpa människor runt en, som kan ge en ett helvete att försöka sälja in förslagen.

Bara börja jobba sig uppåt med andra ord. Som en såndär bourgarstreber med vitrysk fru.

Och gillar skogspromenader?

Yes
2012-02-09, 21:57
Och gillar skogspromenader?
Jag är lite mer för strandpromenader, men skogspromenader funkar också.

Niveus
2012-02-09, 21:58
Sångare.
Jag älskar verkligen att sjunga och det låter väl reko, men jag behöver verkligen ta lektioner om det skall bli nån x-factor för min del. =)

Just nu läser jag till läkare och det grundar sig i att jag har en drift i att vilja hjälpa människor, kommunicera med dem, samt att jag tycker kroppen i sig är intressant vilket jag nog inte är den enda på kolo som tycker ^ ^

Eddie Vedder
2012-02-10, 08:14
Det där med forskningsassistent har jag också funderat på. Dessvärre är det ont om platser inom mitt område och inga alls i närheten. Jag antar att du sysslar med det på dit hemuniversitet? Annars försöker jag komplettera studierna med (vad jag tror är) meriterande extrakurser och mina betyg är överlag bra. Återstår alltså att skriva en bok, och starta en blogg. ;)

Ja det finns inte mycket platser hos oss heller. Jag är den enda och jag tror inte de har haft någon på tre år. Mitt hemuniversitet ja. :)

Du får det att låta som om 20k brutto är dåligt och lite.

20k före skatt är lågt att ha livet ut ja. Det är ingen svältlön men lågt är det att gå i pension med 20k före skatt.

C.E.J.
2012-02-10, 08:39
Det är en otroligt tajt budget.

Newsflash: Det är en budget som de allra flesta par har att jobba med.


2796 kr.

Så Hultman måste ha den högsta skatten i världen om han bara får 5 kkr mer om han tjänar 20 kkr.

De flesta tar lån, men visst, det verkar ju ha blivit lite av en grej på kolo att låtsas som man inte förstår.

hahavaffan
2012-02-10, 09:27
En som tjänar 20k brutto får ut <15k i månaden, så ja, ungefär 5k mer än en student får ut.Ok, det var brutto det syftades på. Då är det ju inte helt galet räknat, även om man inte direkt får upp i snitt 10K i månaden året om som student.

agazza
2012-02-10, 17:58
Newsflash: Det är en budget som de allra flesta par har att jobba med.




De flesta tar lån, men visst, det verkar ju ha blivit lite av en grej på kolo att låtsas som man inte förstår.

i vuxen ålder? har man inte kommit förbi 20k när man närmar sig 30 bör man kanske ta och jobba lite hårdare.

TREX
2012-02-10, 18:05
Levnadsstandarden mellan 20-25 och 30-35 är ganska liten, ligger man på 20-25 gäller det att vara lite smartare bara och ha ögon på erbjudande och sånt, ligger man runt 30-35 åker man bara förbi närmsta affär på vägen hem och kanske åker lite längre (men inte för den delen trevligare) på semestern.

Elektronik är så pass billigt idag i alla fall så just på den fronten märks det inte så mycket.

Pengarna ger med andra ord inte nödvändigtvis ett lyxigare liv utan snarare ett bekvämare/enklare/slappare liv.

Edit: Personliga erfarenheter ifrån när jag tjänade väldigt lite och väldigt mycket i mitt liv.

Spinkis
2012-02-10, 18:17
Dröm som i dröm dröm:
NHL-proffs
Fotbollsproffs
etc.

Lite mer realistiskt:
Framgångsrik ingenjör med en egen firma som det går ruggigt bra för.