handdator

Visa fullständig version : Deff hjälp


oliwen
2008-04-09, 16:30
Hejsan!
är ny här på forumet och jag skulle behöva lite hjälp. Jag har precis börjat deffa, men det är en sak jag inte förstod efter att jag läst deff-guiden. Jag räknade ut att mitt BME var 1842. Och idag har jag ätit(kommer ha ätit) 1110kcal. Jag går på morgon och kväll. Ska jag dra ner på maten ännu mer? :S. Hur räknar jag ut hur mycket jag förbränner varje dag?

Min kost en vanlig dag:
Fil
250kcal
--------
250kcal

Lunch

Morötter 45kcal
torsk 150kcal
-------------
195kcal

mellanmål
macka 250kcal
Ost 81,25kcal
--------------
331,25kcal

Middag

Sallad
------
lök 32kcal
tomat 23kcal
sallad 15kcal
gurka 14kcal
kyckling 250kcal
-----------
334kcal
------
1110kcal

Tack på förhand

Spader
2008-04-09, 16:32
längd och vikt?

oliwen
2008-04-09, 16:41
längd och vikt?

176 cm
72.5 kg

Ellis Wyatt
2008-04-09, 16:59
1100 kcal är väldigt väldigt lite energi för en kille(?) med dina mått.

oliwen
2008-04-09, 18:34
1100 kcal är väldigt väldigt lite energi för en kille(?) med dina mått.

Jasså? Men det jag inte förstår är hur jag skall gå ner i fettmassa.. När jag kollade http://www.caloriesperhour.com/ stog det att jag endast skulle tappa ~640 Kcal på att gå en timme på morgonen och en timme på kvällen. Och om jag äter 1110 kcal dagligen så skulle jag ju inte gå ner.. snarare gå upp? :confused:

tntballe
2008-04-09, 18:36
läs denna, fråga sen om det är något du undrar över
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

egge
2008-04-09, 18:42
Jasså? Men det jag inte förstår är hur jag skall gå ner i fettmassa.. När jag kollade http://www.caloriesperhour.com/ stog det att jag endast skulle tappa ~640 Kcal på att gå en timme på morgonen och en timme på kvällen. Och om jag äter 1110 kcal dagligen så skulle jag ju inte gå ner.. snarare gå upp? :confused:

Du förbränner ju inte bara energi när du promenerar. Kroppen förbrukar ständigt energi.

zebulon
2008-04-09, 18:57
Jisses, du förbrukar säkerligen mer än 1100 kalorier liggandes i soffan en dag..

manekin
2008-04-09, 19:15
personligen tycker jag att om du är kille, har en väldig osund kroppsuppfattning. Med den kroppsvikten har du förmodligen inget att deffa, kanske lite mer näringsrik kost och hård träning för att få former istället?

oliwen
2008-04-09, 21:39
personligen tycker jag att om du är kille, har en väldig osund kroppsuppfattning. Med den kroppsvikten har du förmodligen inget att deffa, kanske lite mer näringsrik kost och hård träning för att få former istället?

det skulle du inte säga om jag säger att jag har 96 i midjemått :s, jag skämms väldigt mycket..

Jaws
2008-04-09, 21:47
Det kan faktiskt skilja från person till person med vikten. Jag såg inte ens mina rutor, och hade faktiskt rätt jäkla mycket fett på magen trots att jag är 1.86 och vägde 70. Men insåg senare att jag åt alldeles för lite och förlorade alla mina muskler i samband med att jag sprang varje dag och förlorade fett, så det var lite +-0. Äter man mycket, håller igång gymmandet och springer var 3:e dag, så blir det bättre enligt min kropp.

oliwen
2008-04-09, 22:07
Det kan faktiskt skilja från person till person med vikten. Jag såg inte ens mina rutor, och hade faktiskt rätt jäkla mycket fett på magen trots att jag är 1.86 och vägde 70. Men insåg senare att jag åt alldeles för lite och förlorade alla mina muskler i samband med att jag sprang varje dag och förlorade fett, så det var lite +-0. Äter man mycket, håller igång gymmandet och springer var 3:e dag, så blir det bättre enligt min kropp.

okej, så jag skall öka med ungefär 500kcal per dag? Jag missuppfattade nog en del som stog i deff-guiden.

Jaws
2008-04-09, 22:13
okej, så jag skall öka med ungefär 500kcal per dag? Jag missuppfattade nog en del som stog i deff-guiden.

Jag är egentligen ingen rådgivare, men skulle nog öka lite mer än så. Får höra vad dom andra säger.

Jacksatan
2008-04-10, 08:29
Jag är egentligen ingen rådgivare, men skulle nog öka lite mer än så. Får höra vad dom andra säger.

Ja, men eftersom han verkar ha rätt mkt fett på sig (midjemåttet) tror jag att han kan gå rätt lågt i kosten från början. 1800kcal känns som en vettig start. Sen får man ju alltid göra små justeringar.

Pepz
2008-04-10, 08:58
Ja, men eftersom han verkar ha rätt mkt fett på sig (midjemåttet) tror jag att han kan gå rätt lågt i kosten från början. 1800kcal känns som en vettig start. Sen får man ju alltid göra små justeringar.

+1
sen tycker jag att du kan äta en mer proteinrik kost. sikta på 100-140g protein om dagen

Lägg gärna in lite mer högintensiv träning istället för promenad några gånger i veckan. Kör du styrketräning? Viktnedgång utan styrketräning gör att man förlorar en del muskelmassa

Knabb
2008-04-10, 10:44
Viktnedgång utan styrketräning gör att man förlorar en del muskelmassa
+1
Exact, det gäller att belsta musklerna med relativt tung styrketräning under deff annars finns risken att man står där med samma midjemått och några kilo lättare. Korta pass kan dock vara att rekommendera.

oliwen
2008-04-10, 16:02
+1
sen tycker jag att du kan äta en mer proteinrik kost. sikta på 100-140g protein om dagen

Lägg gärna in lite mer högintensiv träning istället för promenad några gånger i veckan. Kör du styrketräning? Viktnedgång utan styrketräning gör att man förlorar en del muskelmassa

går 1,4 mil per dag. 7,4 på morgon och 7,4 på kvällen. Vad ska det va för typ av styrketräning och krävs det att gå på gym?

-Englund
2008-04-10, 20:05
Hejsan!

Min kost en vanlig dag:
Fil
250kcal
--------
250kcal

Lunch

Morötter 45kcal
torsk 150kcal
-------------
195kcal

mellanmål
macka 250kcal
Ost 81,25kcal
--------------
331,25kcal

Middag

Sallad
------
lök 32kcal
tomat 23kcal
sallad 15kcal
gurka 14kcal
kyckling 250kcal
-----------
334kcal
------
1110kcal

Tack på förhand

Nog för att du är relativt liten. Men ofta du kan hålla dig mätt på det där en hel dag? Så där mycket käkar jag till frukost.

oliwen
2008-04-10, 20:23
Nog för att du är relativt liten. Men ofta du kan hålla dig mätt på det där en hel dag? Så där mycket käkar jag till frukost.

Kom senare på att jag glömt att multiplicera mitt BME med 1.3, så jag låg nog lite väl lågt. gick upp i kcal idag och nu ligger jag nog rätt. Är inte hungrig idag så. En till fråga bara, Gåre bra att äta en fruktsallad på kvällen? eftermiddagen och kvällspromenad? Dennas består av:
Ananas
äpple
vindruvor
apelsin
päron

-Englund
2008-04-10, 20:41
Kom senare på att jag glömt att multiplicera mitt BME med 1.3, så jag låg nog lite väl lågt. gick upp i kcal idag och nu ligger jag nog rätt. Är inte hungrig idag så. En till fråga bara, Gåre bra att äta en fruktsallad på kvällen? eftermiddagen och kvällspromenad? Dennas består av:
Ananas
äpple
vindruvor
apelsin
päron

perfekt så länge du inte får en sockerkick så du inte kan sova!;) och så kmr du aldrig hinna använda de korta kolhydraterna i frukten men vad gör det, du blir mätt och ligger förmodligen fortfarande på ett lågt kcal-intag om du äter en normalstor portion

oliwen
2008-04-10, 21:02
perfekt så länge du inte får en sockerkick så du inte kan sova!;) och så kmr du aldrig hinna använda de korta kolhydraterna i frukten men vad gör det, du blir mätt och ligger förmodligen fortfarande på ett lågt kcal-intag om du äter en normalstor portion

äter en liten portion och sover bättre än aldrig. Imorrn blir det gym *flex*