handdator

Visa fullständig version : Muskelbristning i vad.


Buken
2008-04-09, 16:20
Nu har jag faktiskt sökt, sökte "Vader" inom Träningsskador och rehab delen, kollade befintliga trådar det gav mig inget svar på mitt problem.Till saken! har nyss bytt sätt att träna vader på, innan vare 6or tunga, nu körde jag lättare vikt och 20-30st så explosivt jag kan.. Kände lite träningsverk då jag vaknade på morgonen sen satte jag ner fötterna på backen och ställde mig upp, då exploderade det, ramlade omkull av smärtan först tänkte jag att jag bara dragit på mig riktigt ordentlig träningsverk men jag tycker inte riktigt den sitter där den brukar..
http://i7.photobucket.com/albums/y297/gurra700/rear-double-biceps.jpg
Målade rött ungefär där det gör ont, riktigt brutalt känns det, blir något bättre i ca 1 minut om jag sträcker ut vaderna lite och lunkar några meter^^
Kan detta vara muskelfästena som spökar eller något liknanade?

chrille_22
2008-09-26, 11:23
Nu har jag faktiskt sökt, sökte "Vader" inom Träningsskador och rehab delen, kollade befintliga trådar det gav mig inget svar på mitt problem.Till saken! har nyss bytt sätt att träna vader på, innan vare 6or tunga, nu körde jag lättare vikt och 20-30st så explosivt jag kan.. Kände lite träningsverk då jag vaknade på morgonen sen satte jag ner fötterna på backen och ställde mig upp, då exploderade det, ramlade omkull av smärtan först tänkte jag att jag bara dragit på mig riktigt ordentlig träningsverk men jag tycker inte riktigt den sitter där den brukar..
http://i7.photobucket.com/albums/y297/gurra700/rear-double-biceps.jpg
Målade rött ungefär där det gör ont, riktigt brutalt känns det, blir något bättre i ca 1 minut om jag sträcker ut vaderna lite och lunkar några meter^^
Kan detta vara muskelfästena som spökar eller något liknanade?


har liknande problem jag också
spelade innebandy i torsdags och efter 10 min började det göra ont i vaden
värken ökade succesivt hela tiden kändes som kramp i vaden spelade vidare
och haltade, kom sedan hem kunde knappt gå lika så dagen efter men sen på lördagen och söndagen kändes det knappt nånting nu senare i veckan gör det ondare än någonsin tar 10 min innan ja kan ställa mig upp kan inte ens sträcka ut benet ordentligt måste gå med kryckor hela tiden kan inte stå still
då pumpar blodet. var till vårdcentralen igår han sa att det var muskebristning
är alldeles blå och röd på hela vaden. har vilat nu i snart 2 dagar inte gjort nånting och de verkar bli sämre av vila konstigt nog..

creperiet
2008-09-26, 12:00
Jag kan inte se bilden men genrellt:

Vid muskelbristning avlastning ca 2dagar. Från dag 2-3 gäller genomblödningsträning, typ cykling, simning, promenad (om det funkar), osv. Genomblödning är en av de viktigaste faktorerna för att det ska läka ordentligt. Att vila helt är därför sämre.

Svårt att säga exakt vad som hänt, men det är ju en form av överbelastningsreaktion. Troligen är några fibrer pajat.

J.V
2008-09-28, 15:30
Börjar tro att det är något liknande jag har åkt på. Körde vader i fredags, och igår kändes det bara som våldsam träningsvärk, men idag är det helt åt helvete. Kunde inte sätta ner hela foten i golvet när jag vaknade, fick sträcka i säkert 10 minuter för att lyckas. Sitter jag still bara ett par minuter blir det likadant, jag måste gå på tå. Grymt öm nu också, och det gör nästan ont även när jag sitter still.

Vårdcentralen/sjukgymnast det första jag gör imorgon eller är det bara att härda ut och försöka stretcha lätt och hålla mig i rörelse?

Sebsun
2008-09-28, 18:08
Börjar tro att det är något liknande jag har åkt på. Körde vader i fredags, och igår kändes det bara som våldsam träningsvärk, men idag är det helt åt helvete. Kunde inte sätta ner hela foten i golvet när jag vaknade, fick sträcka i säkert 10 minuter för att lyckas. Sitter jag still bara ett par minuter blir det likadant, jag måste gå på tå. Grymt öm nu också, och det gör nästan ont även när jag sitter still.

Vårdcentralen/sjukgymnast det första jag gör imorgon eller är det bara att härda ut och försöka stretcha lätt och hålla mig i rörelse?

Samma sak har hänt mig, tror nog det var extrem träningsvärk bara, gick över efter en vecka :) Det jobbigaste var nog att jag fick gå på tå nästan hela tiden, sedan gick det bra ett tag. Men om jag satt stilla blev det likadant igen.

wesaft
2008-09-28, 18:47
Att lägga en kloss eller något i hälen kan underlätta de första dagarna.
Låter som det är den nedre vaden Soleus som fått sig en törn på beskrivningen, även om jag inte ser bilden.

Försöka undvida huggande smärta, men som sägs ovan, genomblödningströmning.

Sen börja balansträna på ett ben, 1/3 knäböj på ett ben.
Negativa tåhävningar i början, sen vanliga tåhävnigar. Sen på ett ben.
Sen gäller det att trappa upp långsamt, hoppa och landa på främre trampdynan, balans.
"pongo jumps" gillar jag när vaden väl mår bättre, raka ben 5-10 reps studsa upp och ner 5cm med vaderna.

J.V
2008-09-28, 22:16
Samma sak har hänt mig, tror nog det var extrem träningsvärk bara, gick över efter en vecka :).Börjar tveka. Gör ont konstant nu, ibland dunkar det i vaden så det känns om man lägger handen på. Fruktansvärt öm i hela gastrocnemius.

J.V
2008-09-28, 22:20
Bättre förklaring: det känns som att muskeln drar ihop sig, men bara en del av den, inte hela.

Jävla edit. :(

creperiet
2008-09-29, 08:41
Jag har upplevt liknande, och jag står fast vid att det bara handlar om en rejäl överbelastningsreaktion som kroppen reparerar ganska snart om du kör lagom med aktiv vila. wesafts tips är också bra. Kan hända att det inte räcker med en vecka.

Hade det varit en bristning hade det huggit på ett helt annat sätt än du beskriver.

Martin Löwgren
2008-09-29, 20:08
Börjar tveka. Gör ont konstant nu, ibland dunkar det i vaden så det känns om man lägger handen på. Fruktansvärt öm i hela gastrocnemius.

Kan du gå på tå? Vad händer om du passivt klämmer över muskelbuken? Rör sig foten?

Det kan röra sig om en partiell ruptur i tendo achilles (hälsenan).

chrille_22
2008-10-02, 18:31
jag blev så orolig så jag var in till vårdcentralen men han sa att det var en vanlig
muskelbristning kommer att vara återställd efter 4-6 veckor. jag var sängliggandes torsdag-fredag men igår va jag så pass bra så att jag kunde jobba och idag känns det mest som en kraftig träningsverk verkar inte har förlorat nån större styrka heller som tur är...

creperiet
2008-10-02, 20:10
jag blev så orolig så jag var in till vårdcentralen men han sa att det var en vanlig
muskelbristning kommer att vara återställd efter 4-6 veckor. jag var sängliggandes torsdag-fredag men igår va jag så pass bra så att jag kunde jobba och idag känns det mest som en kraftig träningsverk verkar inte har förlorat nån större styrka heller som tur är...

Verkar inte ha förlorat någon större styrka efter sex dagar? Då var det definitivt ingen muskelbristning, förmodligen bara överbelastat. Bra att det gick över så fort.

chrille_22
2008-10-02, 21:03
Verkar inte ha förlorat någon större styrka efter sex dagar? Då var det definitivt ingen muskelbristning, förmodligen bara överbelastat. Bra att det gick över så fort.

men jag var ju alldeles blå och röd över nästan hela vaden?
om det har bildats blod inne i muskeln måste väl det tyda på att
någonting har gått sönder!!

Martin Löwgren
2008-10-03, 13:20
men jag var ju alldeles blå och röd över nästan hela vaden?
om det har bildats blod inne i muskeln måste väl det tyda på att
någonting har gått sönder!!

Med stor sannolikhet ja. Antingen en intra eller intermuskulär blödning (googla)