handdator

Visa fullständig version : Situps magträning


amincissez
2008-04-09, 09:35
När man tränar en muskel ,så behöver den vila för o öka i strl..visst va?
Gör man då tex situps varannan dag,,så blir man bredare kring magmusklerna.?
Jag vill inte bli bredare,,ska jag då göra situps varje dag,,för o inte öka magmuskel volymen.O ändå ha ett vältränat bålområde.?

Buken
2008-04-09, 09:43
Det du får ut av situps är lite stabilitet och uthållighet i magen, magmusklerna växer inte nämnvärt av situps.

Langster
2008-04-09, 09:49
Du får nog träna magen bra hårt och i flera år för att verkligen bli bredare av det. Att du skulle bli bred om magen för att du kör situps en gång i veckan behöver du inte oroa dig för. Vill du bli smalare om magen så får du nog gå ner i vikt istället, därmed inte sagt att du inte skulle få en snyggare mage om du körde den flera gånger i veckan, men knappast pga att du tränade den så hårt att den bröts ner och blev mindre.

schabo-labo
2008-04-09, 10:06
Det låter som att du vill nöta ut och trötta ut magmusklerna för att de inte ska växa.

mangs
2008-04-09, 10:40
När man tränar en muskel ,så behöver den vila för o öka i strl..visst va?
Gör man då tex situps varannan dag,,så blir man bredare kring magmusklerna.?
Jag vill inte bli bredare,,ska jag då göra situps varje dag,,för o inte öka magmuskel volymen.O ändå ha ett vältränat bålområde.?

Om du vill ha en vältränad bål så träna både raka och sneda magmusklerna och även korsrygg. Detta kommer ge dig funktionell styrka och som redan nämnts kommer du inte få gigantiska magmuskler över en natt. Känner du att du har för stor midja beror det troligtvis på att du har för mycket fett och behöver gå ner något kilo.