handdator

Visa fullständig version : ''Duscha för ofta?''


xarizma
2008-04-08, 18:25
Hej, en kort fråga.

Är det på något sätt farligt eller har det negativa effekter på kroppen (isåfall vad) att duscha varje dag (för ofta?)


Take care.

KlopFer
2008-04-08, 18:27
Inte att duscha varje dag, men duschar jag mera en 3-4 gånger per dag blir jag riktigt uttorkad i ansiktet =/

Sleigh
2008-04-08, 18:28
Ja huden torkar ut om man inte har normalfet hy och duschar för ofta. Jag klarar 1 gång om dagen om jag smörjer in ansiktet.

Durre
2008-04-08, 18:30
Håret mitt är tort.

3.1415926535
2008-04-08, 18:48
Jag kan duscha tre gånger per dag ibland, men så har jag torr hud och får fett hår på ett dygn.

Om man tvättar bort kroppens naturliga fettlager så kompenserar kroppen genom att producera mer.

Ett tips är att inte tvätta håret varje gång man duschar, högst en gång per dag.

n1tro
2008-04-08, 19:01
förstår inte vad folk gör för att duscha mer än 1 gng per dag, alla jobbar väl inte som brevbärare eller är kontrakterade byggare typ.. vakna, skola/jobb, träning, dusch, vakna, skola/jobb träning, dusch, osv.. var får ni in andra duscharna? vaknar ni upp svettiga på morgonen ?

xarizma
2008-04-08, 19:05
En anledning till att jag duschar i princip varje dag är ju att jag använder gele&vax, så jag måste tvätta mitt hår i princip varje dag för att få bort det. Men det blir alltid att jag hoppar in i duschen helt.

lectris
2008-04-08, 19:13
Om jag duschar mer än varje dag blir jag helt sjukt uttorkad, har en djävulskt känslig hud med exemproblem och annat mindre kul.

Sjukt jobbigt på sommaren speciellt om man badar mycket osv plus (gör iaf jag) gärna tar en snabb kalldusch ett par gånger om dagen för att få tillbaka normal kroppstemperatur.. även om det bara håller i några minuter så är det ju SÅ skönt!! :D

Men ja, på sommaren skiter jag i det och duschar gärna 2 gånger om dagen, men då badar jag typ i hudlotion resten av tiden.. hehe.

Apropå kalldusch under sommaren kan jag tillägga att det ist var SJUKT JOBBIGT när jag var i aussie och det var vattenrestriktioner... snudd på att man inte fick duscha varje dag, och där var det 40+ natt som dag nästan ;p Folk duschade med hinkar och vattnade gräsmattan med vattnet sen.. hehe.

L-Sami
2008-04-08, 19:14
förstår inte vad folk gör för att duscha mer än 1 gng per dag, alla jobbar väl inte som brevbärare eller är kontrakterade byggare typ.. vakna, skola/jobb, träning, dusch, vakna, skola/jobb träning, dusch, osv.. var får ni in andra duscharna? vaknar ni upp svettiga på morgonen ?

Vissa människor kan svettas utan att ens behöva göra något ansträngande.



Duscar minst en gång per dag, två eller fler om jag har svettas mycket under en dag.

Scratch89
2008-04-08, 19:17
förstår inte vad folk gör för att duscha mer än 1 gng per dag, alla jobbar väl inte som brevbärare eller är kontrakterade byggare typ.. vakna, skola/jobb, träning, dusch, vakna, skola/jobb träning, dusch, osv.. var får ni in andra duscharna? vaknar ni upp svettiga på morgonen ?

Man vill gärna duscha innan skolan/jobbet ibland också. Sen om man tränar på eftermiddagen blir det en dusch till där.

BigForre
2008-04-08, 19:20
Man vill gärna duscha innan skolan/jobbet ibland också. Sen om man tränar på eftermiddagen blir det en dusch till där.

Försöker hålla mig till en gång om dagen...min hud gillar mig inte annars. Klarar inte av att duscha särskilt varmt heller...är en väldig skillnad för min del om jag duchar kallare.

sissa
2008-04-08, 20:57
En anledning till att jag duschar i princip varje dag är ju att jag använder gele&vax, så jag måste tvätta mitt hår i princip varje dag för att få bort det. Men det blir alltid att jag hoppar in i duschen helt.

Sluta tvätta håret varje dag så blir håret lite fett så behöver du inget vax
( eller bara lite)! :thumbup: