handdator

Visa fullständig version : Titta åt sidan vid marklyft.


Nizze_
2008-04-08, 18:07
Har en tendens att göra detta .. Gillar antagligen att kolla på vikterna =)

Men var en vänlig grabb på gymmet som tyckte att detta såg farligt ut.

Är detta något jag skall sluta med illakvickt eller kan jag fortsätta kolla åt sidan ? ..

Gnusram
2008-04-08, 18:11
Är detta något jag skall sluta med illakvickt eller kan jag fortsätta kolla åt sidan ? ..

Det tycker jag du ska sluta med. Vrider du huvudet kommer förmodligen kroppen att följa med lite och du får lättare att sträcka dig eller värre. Ta blickfång nånstans i ögonhöjd eller strax över i stället.

Mpet
2008-04-08, 18:13
Kroppen följer ofta med blicken, så det kan vara farligt i och med att du kan få ogynnsam vridning.

Nizze_
2008-04-08, 18:21
Det är säkert sant som ni säger så det är nog bara att börja vänjasig av med detta.

ArcTiC
2008-04-08, 18:25
Hmm, vafan, gör jag också ibland för att försöka utröna om ryggen ostbågar sig eller inte. Då skippar vi det då.

rolf
2008-04-08, 18:30
Jag har fått nackspärr båda gångerna jag gjort det.

JohnRick
2008-04-08, 18:47
Jag har gjort samma sak. Sett i sidospeglar för att kolla rakheten i ryggen under hela lyftet, men snälla tungor talar tydligen emot detta?

Spader
2008-04-08, 18:51
Jag har gjort samma sak. Sett i sidospeglar för att kolla rakheten i ryggen under hela lyftet, men snälla tungor talar tydligen emot detta?


be någon filma dig istället :thumbup:

Damonk
2008-04-08, 19:15
Där ser man, jag hade lite ont i vänstra delen av ryggen efter mitt senaste marklyftspass. Medan jag lyfte tittade jag åt höger för att kolla formen.

garm
2008-04-09, 11:18
En bra riktning är ju att ha kroppen i en så pass gynsam position som möjligt. Dvs den som är mest naturlig för kroppen, är man lite osäker och vill hålla sig skadefri är det väll en bra riktlinje.

Jag tränar efter den principen så ofta jag kommer ihåg!

JakeShaft
2008-04-09, 11:39
Jag har själv lyckats göra en knäböj med twist med en snabb blick åt sidan, en polare hoppade in på gymet skrek mitt namn vred huvudet för att kolla vem det var. Blicken i kukens riktning annars kan man bli liggandes i sängen.

Gnusram
2008-04-09, 12:57
Jag har själv lyckats göra en knäböj med twist med en snabb blick åt sidan, en polare hoppade in på gymet skrek mitt namn vred huvudet för att kolla vem det var. Blicken i kukens riktning annars kan man bli liggandes i sängen.

Ptv? Pth?

Säkrast är nog att titta rakt fram ändå... :D

mangs
2008-04-09, 12:58
Blicken i kukens riktning annars kan man bli liggandes i sängen.

Riktigt så högt upp i taket behöver man ej kolla utan fäst blicken rakt fram och en liten bit högre upp än huvudhöjd om du tittar på en vägg eller annat föremål som ligger några meter fram. Att vrida nacken i övningar som denna kan sluta illa och i bästa fall bara sluta med nackspärr.

Martin Löwgren
2008-04-09, 13:28
Bibehåll alltid kroppens KLA (en rörelseaxel som går rakt igenom kroppen uppifrån och ned) under alla former av övningar så att belastningen fördelas jämt över kroppens alla viktupptagande strukturer är en förklaring till varför du ska titta framåt med avslappnad nackmuskulatur.

Sheogorath
2008-04-09, 14:58
Om du tittar på var erector spinae (filéerna) har sitt ursprung och fäste (fäster på SKALLEN och sträcker sig hela vägen ner till bäckenet!) så förstår du varför det är en dum idé att i lyftet titta åt sidan. :)

z_bumbi
2008-04-09, 15:02
Om du tittar på var erector spinae (filéerna) har sitt ursprung och fäste (fäster på SKALLEN och sträcker sig hela vägen ner till bäckenet!) så förstår du varför det är en dum idé att i lyftet titta åt sidan. :)

Höftböjarna = Filéerna

Sheogorath
2008-04-09, 15:06
Höftböjarna = Filéerna

Dom man äter ja. ;) Jag tror att de flesta i gymtermer kallar de stora korvarna i ryggen för filéerna. Hos vissa med stora nedre traps så blir det filéerna, men på de flesta (?) fäster trapsen lite högre upp och då blir de synliga korvarna istället erector spinae.

Men jag vet att det är iliopsoas man äter när man äter fläsk- eller oxfilé. Kycklingfilé är tveksamt. ;)

Smml
2008-04-09, 15:20
Jag har en tendens att titta till höger när jag kör bänkpress, ska jag sluta med det?

Martin Löwgren
2008-04-09, 15:23
Jag har en tendens att titta till höger när jag kör bänkpress, ska jag sluta med det?

Ja.

mangs
2008-04-09, 16:34
Jag tittar både till vänster och höger när jag skall korsa stora vägar, skall jag sluta med det?

Nizze_
2008-04-09, 18:03
Tack för alla bra förklaringar .. o kul att det kunde hjälpa flera.

Damonk
2008-04-10, 10:37
Jag tittar både till vänster och höger när jag skall korsa stora vägar, skall jag sluta med det?

Har hört att sidotittande ökar proteinsyntesen när man tränar ben i vägkorsningsmaskinen.

JakeShaft
2008-04-10, 12:54
Har hört att sidotittande ökar proteinsyntesen när man tränar ben i vägkorsningsmaskinen.
*screwy*

becoming
2008-04-10, 17:50
Jag tittar både till vänster och höger när jag skall korsa stora vägar, skall jag sluta med det?

dumfan

mangs
2008-04-11, 14:46
dumfan

:confused: