handdator

Visa fullständig version : svårutvecklad triangel av bröstet


rockztatic
2003-05-25, 16:41
hej, jag har lite svårutvecklat bröst, eller, svårare än övriga muskulaturen iaf. så jag kör med följande bröstpass -se nedan-
täcker det bröstmuskulaturen bra, och inte för mkt på nått ställe? tar gärna emot kritik.


bänkpress: 3set
lutad hantelpress: 3set
dips: 2set
flyes: 2set


det jag känner dock är att jag har fått bra volym på de yttre delarna *rödspraymarkerade på bilden* men så har jag en sektion, som en triangel med spetsen nedåt där jag typ inte har volym alls :confused: hur fixar jag det?

btw, ingen kritik på bilden tack. paint rockar :thefinger:

jwzrd
2003-05-25, 17:28
Sned bänkpress i smithen och sned hantelpress funkar för mig för att komma åt. I hantelpressen är det våldamt viktigt att inte tappa kontakten med bröstet i sträckläget och att kontrahera bra i toppläget. Iofs är detta självklarheter som alltid ska praktiseras, men det fungerar bra för mig.

rockztatic
2003-05-25, 17:47
men hade för mig att sned tog på övre delen av bröstet, och att den muskeln satt "located" i de yttre hörnen, dvs där jag känner att jag har volym. fel eller?

shirunai
2003-05-25, 18:05
Övrebröst är ju övrebröst inte på sidan, muskelfibrerna på pecsen är vertikalt lagda så hela övrebröst blir aktiverat inte "yttre-övre" , mer massa så löser det där sig....har problem själv

Jon2
2003-05-25, 18:07
Det har nog de flesta problem med

rockztatic
2003-05-25, 18:18
Originally posted by shirunai
Övrebröst är ju övrebröst inte på sidan, muskelfibrerna på pecsen är vertikalt lagda så hela övrebröst blir aktiverat inte "yttre-övre" , mer massa så löser det där sig....har problem själv
mer massa, while of course, men liksom, sprider den sig inåt då eller? :s

Allan
2003-05-25, 18:23
Originally posted by rockztatic

mer massa, while of course, men liksom, sprider den sig inåt då eller? :s

Ja se det beror på dina anlag och exakt hur dina muskelfästen sitter...

allan

rockztatic
2003-05-25, 18:24
aha, så du menar, om jag har otur kommer ja bara ha.. yttre bröst :confused:

kan d bero på för mkt träning i dips, som gör att yttersidorna blir större? dvs, mkt träning på nedre bröstet? eller är jag way ute o cyklar?:rolleyes:

Allan
2003-05-25, 18:27
Ja vad är det med det då? Om du har ett bra utvecklat bröst med markeringar och massa kommer det att se bra ut i varje fall. Din s k trekant kommer att döljas väl av pectoralis. Men...villkoret är ju att du går upp muskelvikt över hela kroppen och inte försöker pricka just bröstet - för det funkar inte!


allan

rockztatic
2003-05-25, 18:28
nene, självklart ökar jag hela kroppen och übertränar inte bröstet. ok, låter lugnande, får fortsäta träna och äta massor då :)

MIGGE
2003-05-27, 20:57
jag fattar inte vad vi kommit fram till riktigt:)

jag hAR exakt samma problem. På utsidan har jag bra massa, men insidan o övre/övre insidan(typ) är det helt jävla platt!
Jag tror helt ärligt att det beror på felaktig träning. Typ för mkt bänk som inte kommer åt insidan riktigt. har aldrig kört med cable eller pec dec eller liknande övningar, men jag tror att det är där felet ligger. fast jag vet verkligen inte. Finns många som har perfekt jämna bröst. Varför har inte jag det då, jo säkert för att jag nöter massa bänk o sånt.

Hmm...FAN va jag babblar.

AciDBL00D
2003-05-27, 21:05
smalbänk!?

z_bumbi
2003-05-27, 21:12
AciDBL00D: Ska han bygga triceps ?

shirunai
2003-05-27, 21:18
samma för mig en sak är säker...FÖR LITE MASSA ! det kommer förfan för de flesta andra har konstigamuskelfästen

AciDBL00D
2003-05-27, 21:19
Originally posted by z_bumbi
AciDBL00D: Ska han bygga triceps ?

Det tar väl på insidan av bröstet, även om det är en tricepövning!?

z_bumbi
2003-05-27, 21:38
AciDBL00D: Smal bänk tar på hela bröstmuskel, det går ju inte att styra om man ska träna inre och yttre bröst.
Övre och undre går ju till viss grad att träna olika mycket men inte inre och yttre.

MIGGE
2003-05-27, 21:45
om du kör bänk. Då tar den mer på yttre. OM du kör pec dec. Så tar det också massa på yttre. Men även ganska så mkt mer på inre än bänk. Så tänker jag att det är. O det känns troligt

jenan546
2003-05-27, 21:48
Hur ofta ska den här diskussionen dyka upp.. Z_bumbi har rätt!

MIGGE
2003-05-27, 22:00
Jag vägrar tro det:em: :hbang: :thefinger

AciDBL00D
2003-05-27, 22:24
Gå in på: http://www.getfit.com/zones/interactiveFitness/flashFrames.jsp?gender=male

Klicka på bröst sedan inre

Enligt det där har pecsen två huvud det inre heter sternal head och det kommer man åt med smalbänk står där!

z_bumbi
2003-05-27, 22:51
AcidBLOOD: Kul design på den sidan, påminner om när man ska välja utrustning i vissa dataspel :)
Sen att de nog får svårt att visa något faktaunderlag på att det går att påverka inre och yttre bröst är ju en annan sak.

Jag skulle inte använda sidan som något faktaunderlag då de ju även föreslår att man ska stretcha gatronemius med böjt knä.. eller i alla fall inte nämner att man inte får med den vid den stretch de visar.

rockztatic
2003-05-27, 22:54
har oxå hört om smal bänk, ska testa att köra den. har endå tricepspasset på sammadag :)

för lite massa, yeah visst, men lika bra att fråga innan man gör nått ev. för mkt eller för lite? håller du inte med?

Jorgen
2003-05-27, 23:25
Och enligt anatomin så går det inte att träna inre resp yttre bröst. Lika lite som att det går att träna övre resp undre biceps. Sen får sidor på internet säga vad dom vill.

//jörgen

Åse Columbus
2003-05-28, 07:19
Originally posted by rockztatic
h


det jag känner dock är att jag har fått bra volym på de yttre delarna *rödspraymarkerade på bilden* men så har jag en sektion, som en triangel med spetsen nedåt där jag typ inte har volym alls :confused: hur fixar jag det?

btw, ingen kritik på bilden tack. paint rockar :thefinger:

De området kan vara lite svårt att komma åt.....men det finns en övning som blivit lite bortglömd.....o ja ska försöka att förklara den i text.

Du sitter upprätt utan stöd eller mycket svagt lutad mot ryggstöd för de som har svag länd....placera bänken så att din rygg är ca 50 cm framför kabelkross maskinen...

lägg på lätt vikt till en början.....dra från den nedre trissan i en rak linje upp till ett läge där dina händer är framför ditt ansikte o dina armar är nästan raka (en svag böjning i armbågen)..

det är viktigt att man inte drar från "läge golvet vid sidan om bänken"...(då blir det främre axel som jobbar istället) ..linjen från trissan ska vara rak!!!!!

då träffar man det som jag iaf alltid kallat "krysset" på bröstet...man kan skapa "en hylla att ställa ölglaset på"...*ler*

ska försöka att hitta en bild på det....i så fall blir det en editering här.

Åse

Henke
2003-05-28, 08:16
Jag använder mig av den övning Åse Columbus beskriver, ända skillnaden är att jag kör den stående med ena benet fram, tycker att den tar otroligt bra på det övre mitten partiet.
Det jag försöker tänka på där är att trycka till i topp läget så att det känns ordentligt i övre bröstpartiet.

MVH

shirunai
2003-05-28, 08:57
Min teori är att det går nog inte träna inre och yttre om jag känner på mig själv går fibrerna i pecsen tvärsöver om då muskeln tränas så kan man inte prick skjuta yttre och inre men går bra att i viss mån köra uppe och nere

antingen är det såhär att de ligger tvärsöver eller så är det tvärtom och jag menar allt jag sa tvärt om :smash:


Åse columbus please kan du inte klämma fast ett ölglas mellan dina pecs och knäppa kort


:naughty:

Officer
2003-05-28, 09:01
.

Åse Columbus
2003-05-28, 09:10
Originally posted by shirunai
Min teori är att det går nog inte träna inre och yttre om jag känner på mig själv går fibrerna i pecsen tvärsöver om då muskeln tränas så kan man inte prick skjuta yttre och inre men går bra att i viss mån köra uppe och nere

antingen är det såhär att de ligger tvärsöver eller så är det tvärtom och jag menar allt jag sa tvärt om :smash:


Åse columbus please kan du inte klämma fast ett ölglas mellan dina pecs och knäppa kort


:naughty:

Har du inte provat övningen som ja o henke pratar om så gör det o återkom sen......körde den övningen igår faktiskt....känns så bra...svårt annars för oss kvinnor att få kontakt med pectoralerna under våra behag....

o kort på mina tuttar är exklusiva för Massivf enbart...klart ...han får de ju oxå irl.....

Å:cool:

shirunai
2003-05-28, 09:33
testar den nästa söndag :)

rockztatic
2003-05-28, 20:43
åsa, förstod inte riktigt din beskrivning.

låt mig se om jag fattat något sånär. du ställer stolen mellan två trissor, för man kör väl med båda armarna samtidgt? ca 50cm framför linjen för trissorna.

sedan har du ju armarna utsträckta, så långtg back de går eller så de inte går bakom stolen? startläget dvs. nåja, sedan går dem som en triangel uppemot ansiktet, där du stannar. då har du händerna framför.

men nnär du sa hur man inte fick göra, så lät det som d jag tänkte göra, så fattade itne uppenbarligen :D

förklara gärna igen for me, eller bild om du hitar? (:

Massivf
2003-05-28, 21:39
rock.....

du ska dra i linje med trissan.....inte böja in rörelsen nerifrån vid sidan om kroppen.....då blir det mer främre deltat som jobbar...

hittar tyvärr ingen bild...och ja har förklarat så gott jag kan utan att ha dig framför mig irl.....

Åse inne på massivfs inlogg...

rockztatic
2003-05-28, 21:44
linje med trissan, jo, men den vrider ju sig dit du drar handtaget :päh, kanske är blåst men fatar inte. men kan ju inte dra båda handtagen rakt fram, får då känner jag att det blir ungefär som en axelövning, förutom att den blir jättebrd o svårtutförd.

nåja, vart börjar man rörelsen, om inte med händerna ner längs med sidan? förkalra för ett sego :p gärna en fin paintbild (;