handdator

Visa fullständig version : Ryggträning


adolk
2008-04-08, 16:43
Jag har hört att många kör två pass ryggträning i veckan. En dag för bredd och en för tjocklek. Någon som har några bra övningar för bredd samt tjocklek?


Tack

Vazze
2008-04-08, 17:03
marklyft, skivstångsrodd och chins är väl dem bästa enligt MIG.

barnaerskoent
2008-04-08, 17:04
Tjocklek: marklyft
Vidd: Chins

Liten Men Fet
2008-04-08, 17:14
Men även många roddövningar ger bra aktivering av "latsen" som brukar ge bredd. Alltså kan skivstångsrodd och hantelrodd ge bra utveckling av latsen, latsdrag ger dock ingen vidare utveckling av djupet i ryggen. (Då menar jag feta fileer, Erector Spinae(?)).
Så jag tycker man ska köra tunga roddövningar och sen komplettera med latsdrag eller chins.
Marklyft, skivstångsrodd, sittande rodd, hantelrodd, chins och latsdrag.

Så ett ryggpass jag tycker om skulle se ut så här:

Sittande rodd
Marklyft
skivstångsrodd
latsdrag

Liten Men Fet
2008-04-08, 17:16
Jag skulle heller inte vilja dela upp ryggpasset eftersom det är svårt att dela upp ryggen i vidd och tjockleksövningar, men visst kan man testa. Det fungerar säkert för många.

Mr. Athletic
2008-04-08, 18:36
Tjocklek: marklyft
Vidd: Chins

Även om marklyft i viss begränsad omfattning tränar latsen tror jag det är mer rätt med

Ländrygg: marklyft
Lats och lite annat i området ländryggen: chins

kalajset
2008-04-08, 20:19
Själv kör jag nog ett något annorlunda upplägg än många andra. Kör rygg två ggr i veckan, men kör "allt på samma gång". Dessutom är mina övningsval kanske inte de valigaste heller, kör bara maskiner - Sittande rodd, samt "high row". Kompletterar det med ryggresningar/i maskin. Chins utföres ibland, latsdrag väldigt sällan, och marklyft aldrig. Trots det tycker jag ryggen växer på bra, om det är för att jag är nybörjare eller inte låter jag vara osagt, men framförallt gällande tjocklek finns det inte mycket att klaga på med tanke på antalet tränade månader.

Vad vill jag då ha sagt med detta ? - Tja, mest poängtera "Liten men fet"'s uttalanden om roddövningar, dessa ger onekligen resultat även de. Framförallt latsdrag ser jag liten idé att köra, då latsen växer på helt OK. Vidden växer på nästan ännu bättre, så jag är nöjd med mitt nuvarande upplägg.

adolk
2008-04-08, 20:38
Tack, kan dock inte köra mark längre pga mitt gym har förbjudit det men var min favoritövning!

Pirken
2008-04-08, 20:58
Adolk WOOT?! Värsta jag hört, varför då?

Sheogorath
2008-04-08, 21:05
Även om det de facto inte tränar "vidd" och "tjocklek" är det ett naturligt (och enligt mig effektivt) sätt för många att dela upp ryggen över två dagar.

Det sättet jag föredrar, o andra sidan, är att basera benpasset på ryggdominanta övningar som knäböj, sumomark, good-mornings, stelbenta marklyft o.s.v., och sen ha ett reguljärt ryggpass där man har dragövningar: skivstångsrodd, kabelrodd och latsdrag.

kalajset
2008-04-08, 21:09
Det sättet jag basera benpasset på ryggdominanta övningar som knäböj,

Dum fråga, men hur mycket tränar egentligen knäböj ryggen ? - Är det mest för "stabiliteten", eller bygger den t om nämnvärt ? - Vilka delar av ryggen isåfall ?

Agge_
2008-04-08, 21:16
Dum fråga, men hur mycket tränar egentligen knäböj ryggen ? - Är det mest för "stabiliteten", eller bygger den t om nämnvärt ? - Vilka delar av ryggen isåfall ?
Man måste ju spänna ryggen rejält för att inte kollapsa med ländryggen, således tränar man den:smash: Ger bra stabilitet men kanske inte en som "bygger" mycket rygg (tror jag).

Three pigs
2008-04-08, 21:30
Man måste ju spänna ryggen rejält för att inte kollapsa med ländryggen, således tränar man den:smash: Ger bra stabilitet men kanske inte en som "bygger" mycket rygg (tror jag).

Brukar då kännas skapligt mycket i ländryggen för mig dagen efter. Träningsvärk menar jag då ;]

Rahf
2008-04-08, 21:41
Låter som att Sheogorath syftar på två indelningar där den ena är statisk ryggträning och den andra är dynamisk. Sen om det var vad han försökte få fram vet jag ej men det ser ut så åtminstone :). Man får alltså ryggträning på köpet när man tränar ben, där kan jag skriva under.

Sheogorath
2008-04-08, 21:54
Dum fråga, men hur mycket tränar egentligen knäböj ryggen ? - Är det mest för "stabiliteten", eller bygger den t om nämnvärt ? - Vilka delar av ryggen isåfall ?

Det var när jag började träna på bottendjupa böj (se instruktionsfilmen i min signatur) som korsryggen verkligen exploderade så att det syntes tydligt. Jag skulle vilja säga att jag tror att min bästa utveckling i ländryggen kommer av just knäböj. I det absoluta bottenläget (som de flesta aktivt måste töja/träna sig till över lång tid) är det väldigt mycker mer ansträngande för erektorerna att hjälpa till med att hålla länden plan än högre upp i rörelsebanad. Således stressar det musklerna mer och de tränas mer.

Det är annars ungefär som Rahf säger. Det är mest statisk ryggträning på bendagen (knäböj, marklyft och sedan varianter på marklyft), men i stelbenta marklyft (hamstrings) står jag på plattform och går jag ner tills att stången ligger på anklarna och då är länden krökt i botten. Således blir det dynamisk träning när den rätas upp igen.

kalajset
2008-04-08, 22:01
Tackar, högst intressant !

adolk
2008-04-09, 20:29
Adolk WOOT?! Värsta jag hört, varför då?

Hehe, nää det var många som skadade sig och det blev grova märken i golvet men funderar på att byta gym pga det!

Diggler
2008-04-10, 00:21
Ryggen kan du mycket väl ha två pass för om du vill prioritera den, men "tjockleksövningar" och "viddövningar" är lite blaha så tänk inte i de termerna, utan gör ryggen tjock och bred på samma gång :D kör drag från golvet och taket i samma pass.

minikevin
2008-04-10, 06:56
Marklyft är inget som behövs för att bygga en bra rygg. Jag har själv inte kört marklyft på ganska många år men har ändå en skaplig rygg.

Idag kör jag 4 övningar med 4-5 set i var
skivstångsrodd
dubbel hantelrodd
Smalt drag uppifrån
Brett drag uppifrån

Testa dig fram till vad du hittar som passar just dig optimalt

beckman88
2008-04-10, 21:25
Jag kör:

marklyft
chins
Rack-chins
Stångrodd (smal och brett)
Sittande rodd
Hantel rodd
latsdrag'
V-latsdrag
V-chins

=D

Panizz
2008-04-10, 22:01
Jag kör:

marklyft
chins
Rack-chins
Stångrodd (smal och brett)
Sittande rodd
Hantel rodd
latsdrag'
V-latsdrag
V-chins

=D

Kör du seriöst så pass mycket på ett ryggpass? Sjukt mycket imo. o.o

Kör själv endast mark (rätt dålig form och inte kört det alltför länge, så det räknas knappt om man ska se på det stora hela.)
Rodd
Lats / Chins
Ibland hypersträck (kör jag mark på passet krö jag inte hypersträck)
6-10 x 3 på varje
Med detta upplägg har jag tränat upp en bra rygg, enligt mig ivf.

Åse Columbus
2008-04-11, 15:25
Även om marklyft i viss begränsad omfattning tränar latsen tror jag det är mer rätt med

Ländrygg: marklyft
Lats och lite annat i området ländryggen: chins

marklyft tar inte enbart eller huvudsakligen på länden...gör man det korrekt så bygger den ordentlig massa o bredd...även baksida axlar om man nu drar tillbaka axlarna i slutmomentet