handdator

Visa fullständig version : ingen styrkeförlust vid deff = ingen muskelförlust?


photonclan
2008-04-08, 15:22
Det verkar som att nästan alla här skriver saker som

"men räkna med att du kommer förlora lite muskler"

"för varje kg fett du förlorar, förlorar du en del ffm" etc etc


Det låter vettigt, men under deff har jag själv aldrig minskat i styrka i någon övning, och det borde väl betyda att man inte heller förlorat någon muskelmassa, ja inte mer än några tiotals gram som högst, annars skulle det ju resultera i styrkeförlust?

Så varför verkar så många övertygade om att de förlorar muskelmassa under deff, är det så att de trott att de ökat mer i muskler än vad de i själva verket gjort, kanske för att fettet på musklerna gör att de ser större ut, sedan tror de att musklerna försvunnit när fettet är borta?

Eller är de jättekassa på att äta rätt under deff? Ser själv alltid till att få ett jämt proteinintag under deffdygnen och äter multivitamin för att kompensera den uteblivna maten.



Jag är väl en hard gainer, ökar sakta men säkert.
Har väl deffat bort kanske ca 30 kg fett (glukogen och maginnehåll ej inräknat i viktnedgången), under 2.5 år under olika perioder, alltid legat på mellan 1000-2000 kcal i underskott. Aldrig minskat i styrka under deff.

King Grub
2008-04-08, 15:53
Styrka har med mer än mängden muskelmassa att göra, så det är ingen direkt koppling. Man kan t o m öka styrkan under deff, åtminstone initialt.

photonclan
2008-04-08, 16:21
Styrka har med mer än mängden muskelmassa att göra, så det är ingen direkt koppling. Man kan t o m öka styrkan under deff, åtminstone initialt.


Tack för svar!

Skulle du då gissa att jag förlorade en del muskelmassa varje gång jag deffade, men att min kropp kompenserade det genom att öka i styrka så att jag aldrig kände av någon styrkeförlust? Eller finns det en möjlighet att min kropp är bra på att behålla muskelmassa?

photonclan
2008-04-08, 16:25
Man kan t o m öka styrkan under deff, åtminstone initialt.

Personligen, de gånger jag ökat i styrka under deff, har det skett i slutskedet, misstänker att kroppen då vant sig så pass vid svältförhållandena, sänkt metabolismen så mkt att den börjat öka i styrka, kanske t.om lägga på lite muskelmassa. Brukar alltid pricka måltiderna strax före och efter träning under deff, så att de är lika stora som vid bulk hehe

Henchman
2008-04-08, 18:06
Om någon kan ge ett svar på min fråga.

Kan minskad muskeluthållighet vara ett tecken på förlorad muskelmassa även om styrkan är densamma?

Sniggel
2008-04-08, 18:14
Det är mycket möjligt att du förlorat lite muskelmassa och samtidigt fått förbättrad neurologisk styrka. Det är inte synd o skam för förmodligen kommer du efter deffen att lättare bygga muskler eftersom du är starkare än tidigare och eftersom påfrestningen på musklerna är större än tidigare sänder det starkare signaler till att lägga på muskelmassa.

Hades
2008-04-08, 18:33
Oavsett vilket så tycker jag man ska vara väldigt nöjd med deffen om man inte tappat någon styrka. Jag brukar tappa en hel del.

Anders The Peak
2008-04-08, 20:14
Om någon kan ge ett svar på min fråga.

Kan minskad muskeluthållighet vara ett tecken på förlorad muskelmassa även om styrkan är densamma?
För små lager av energi begränsar säkert arbetstiden.

photonclan
2008-04-08, 20:36
Tack för de intressanta svaren!

Hmm, de enda gångerna under mina träningsår jag vet att jag förlorat styrka och musklelmassa, har varit i samband med fysisk inaktivitet.

Så att som vissa, sänka vikterna under deff, borde kanske vara som att be om att förlora styrka/muskelmassa, då sänker väl kroppen sin standard till de lägre vikterna.


Tur att det finns "muskelminne", vad jobbigt livet vore utan det.

mangs
2008-04-09, 10:23
Sedan tror jag det handlar rätt mycket om på vilken nivå man är med. Allting är individuellt och det borde vara svårare att behålla sin maxstyrka,uthållighet,muskelmängd vid en deff när man ligger när sitt genetiska max (om det nu existerar ett sådant9. det jag vill ha sagt. Är man stor och stark är det nog svårt att behålla allt under en längre deff medan om man mer ä i nybörjarfasen så har man inte så mycket att tappa.

Jag har under någon deff ökat i styrka men ALDRIG ökat i muskelmassa. Små teknik-skillnader och din muskelkontroll kan ge dig ökad styrka. Sedan är ju många mer petiga med kosten när det gäller näringstiming etc under en deff och även detta kan ju hjälpa till en del.

En rolig sak med deff är att när man sedan efter deffen börjar äta mer igen så kommer oftast ökningarna både i muskelmassa och styrka snabbare än vad de hade gjort om man inte deffat inann. Det är precis som att kroppen tänker "Bäst att bygga nu när förutsättningarna är bättre än de nyligen var".

Alltidxx
2008-04-09, 11:20
Styrka har med mer än mängden muskelmassa att göra, så det är ingen direkt koppling. Man kan t o m öka styrkan under deff, åtminstone initialt.Förvisso. Men man kan nog med stor sannolikhet konstatera att behållningen av muskelmassa varit mycket god om man inte tappat styrka under deff.