handdator

Visa fullständig version : -GP- kör kondis !


-GP-
2003-05-25, 15:10
Efter att ha hängt här på Kolozzeum ett tag så blev jag sugen att prova på en träningsjournal jag med, trots att jag inte satsar på att bli biffig som ni andra! ;)

Lite stats:

[Längd? ]: 190 cm
[Vikt? ]: 83 kg (för tillfället)
[Tränar? ]: Längdskidåkning, löpning, styrketräning, cykling...
[Tävlar? ]: Längdskidåkning (bl.a. Vasaloppet) och löpning.
[Mål? ]: Ska in i elitledet i Vasaloppet till vintern.

Styrketränar 0-3 ggr/vecka. Styrketräningen brukar bli lidande under vintermånaderna, men på våren sätts det igång igen. Kör oftast många repetitioner, 15-25 på de flesta övningar och ibland 50+ på triceps. :bpump:

Alla tips, gliringar och kommentarer är välkomna! :)

Jon2
2003-05-25, 15:12
Är du längdskidåkare lr

-GP-
2003-05-25, 15:24
Jo, det skulle man väl kunna kalla mig.

Allan
2003-05-25, 15:25
Oerhört kul att det dyker upp fler som kör styrka som komplettering! Är så nyttigt för oss som vill lära oss nåt nytt!

Välkommen!

allan

-GP-
2003-05-25, 15:25
Må: Skidgång (gående och sprättande) i slalombacke + lite styrka + löpning. 1.05
Styrketräning (biceps och ben). 0.30 (effektiv tid)

Ti: VILA

On: Löpning, distans (terräng) (ca 22 km). 2.0

To: Rullskidor klassiskt, distans. 2.0

Fr: VILA

Lö: Styrketräning (rygg, bröst, mage). 0.30 (effektiv tid)
Löpning, intervaller 6x3min (900m), 2min aktiv vila. 1.05

Sö: Löpning, distans (ca 28 km). 2.30
Styrketräning (axlar, triceps, mage, rygg) 0.30 (effektiv tid)


Vasaloppet, here I come! :D

-GP-
2003-05-25, 15:27
Originally posted by Allan
Oerhört kul att det dyker upp fler som kör styrka som komplettering! Är så nyttigt för oss som vill lära oss nåt nytt!

Välkommen!

allan


Man tackar! Var orolig ett tag att ni kanske skulle kicka ut den stackars tanige skidåkarn!! :D ;)

Jon2
2003-05-25, 15:31
också är du ju i från Umeå vilket gym tränar du ¨på

-GP-
2003-05-25, 15:38
Originally posted by Jon2
också är du ju i från Umeå vilket gym tränar du ¨på

IKSU! Är det en Ume-bo jag tjöter med?

Valrossen
2003-05-25, 15:44
Originally posted by Jon2
Är du längdskidåkare lr

Satsar man på att komma in i startledet i Vasaloppet kan man nog kalla sig längsskidåkare ja..;)

-GP- : Tränar du inte triceps? Jag inbillar mig att dom är rätt viktiga inom längsskidåkning?!

Annars önskar jag dig lycka till med Vasalopps-satsningen! :thumbup:

Jon2
2003-05-25, 15:46
Jo klart man är umebo

-GP-
2003-05-25, 15:51
Originally posted by Valrossen
-GP- : Tränar du inte triceps? Jag inbillar mig att dom är rätt viktiga inom längsskidåkning?!

Annars önskar jag dig lycka till med Vasalopps-satsningen! :thumbup:

Tackar!

Jo, tränar väldigt mycket triceps, mage och lats. Har kört det mycket dom senaste veckorna, så det har inte blivit nåt den här veckan förutom lite i måndags. Men det hinns nog kanske ett pass ikväll också, så då ska man mörda triceps!! :bpump:

-GP-
2003-08-22, 17:27
Har varit frånvarande under sommaren, men nu är man tillbaka. Har under sommaren lagt upp en seriös träningsplan, vilket man inte har gjort förut. Så nu är'e bara å dunka på!

Använder mig av periodisering nu, vilket innebär att träningsmängden stegras under under några veckor för att sen efter den tuffaste veckan bli låg (återhämtningsvecka). Mängden den här 4-veckorsperioden är: 10h + 13h + 15h + 6h.
Vilar alltid 2 dagar/vecka (på återhämtningsveckan kan det bli 3 dagar).


Vecka 34

Må: Löpning, distans. Inslag av spänst. 2.0 timmar
Styrka 0.40 (effektiv tid)

Ti: Löpning, intervaller. 3+4+5+4+3min (vila 2-3-4-3min). 1.10
Rullskidor skate, distans 2.0

On: VILA

To: Rullskidor klassiskt, distans. 3.0
Styrka 0.20 (effektiv tid)

Fr: Löpning, distans. Myrlöpning (1.10h, snittpuls på 155). 2.0

Lö: Rullskidor skate, intervaller. (5x5min ??). 1.15
Styrka 0.40 (effektiv tid)

Sö: VILA


Kanske inte den mest muskelbyggande träningen! :bpump: Men so what! :thefinger :booty:

Jon2
2003-08-22, 19:31
Imponerande träning myrlöpning verkar jobbigt.:cool:

-GP-
2003-08-22, 20:16
Originally posted by Jon2
Imponerande träning myrlöpning verkar jobbigt.:cool:

Jo jobbigt är det, men det ger grymt mycket!!! Man nästan känner hur man förvandlas till Elofsson... :D

hangatyr
2003-08-22, 23:25
Originally posted by Jon2
Imponerande träning myrlöpning verkar jobbigt.:cool:

ja särskilt för myrorna. Är det inte djurplågeri att löpa på myror??

Maaattias
2003-08-23, 00:58
tjena, Du har grym kondis... Ska bli spännande att följa en längdskidåkare..... Själv lirar jag fotboll vid sidan av styrketräningen.....

no1fitness
2003-08-23, 04:11
Lycka till i loppet !!!:hbang:
Jag önskar jag hade din kondis...:(

:kickass:

-GP-
2003-08-23, 07:59
Originally posted by hangatyr


ja särskilt för myrorna. Är det inte djurplågeri att löpa på myror??

Är väl därför dom kallas för myrstackarna... :em:

-GP-
2003-08-23, 08:05
Originally posted by no1fitness
Lycka till i loppet !!!:hbang:
Jag önskar jag hade din kondis...:(

:kickass:

Tack! Och jag önskar jag kunde göra lika många chins och dips som dig...:bpump:

Pinglan
2003-08-23, 11:05
Satan vilken grym träningsplan :hbang: Lätt att det kommer gå bra för dig på vasaloppet nästa år! Hur många Vasalopp har du kört tidigare? Vilka lopp har du tävlat i löpning? Lycka till i din satsning, följer dig med spänning :cheers:

-GP-
2003-08-23, 12:57
Originally posted by Pinglan
Satan vilken grym träningsplan :hbang: Lätt att det kommer gå bra för dig på vasaloppet nästa år! Hur många Vasalopp har du kört tidigare? Vilka lopp har du tävlat i löpning? Lycka till i din satsning, följer dig med spänning :cheers:

Tack! Det värmer! :)

Har åkt Vasaloppet dom två senaste åren. Missade precis tiden för att komma in i elit-ledet i vintras (åkte på 4:36). Men då hade jag tränat betydligt mindre än vad jag kommer att göra nu, så det borde ju gå bättre nu tycker man...

Har inte sprungit nåra större tävlingar i löpning, mest mindre lopp och i stafetter (St Olavsloppet, Vindelälvsloppet...). Löpning tävlar jag mest för att hålla träningsmotivationen uppe under sommaren och för att träffa folk. Sprang milen på 35min ifjol, men i sommar låg det på ca 37min, mest pga 4kg extra kroppsvikt och annan sorts träning.

Har haft funderingar på St Eriksloppet, Lidingöloppet och Sthlm marathon. Lidingö springer jag nog helst, så man slipper asfalten. Men det blir nåt annat år tror jag...

no1fitness
2003-08-24, 03:59
Originally posted by -GP-


Tack! Och jag önskar jag kunde göra lika många chins och dips som dig...:bpump:

:D :bow:

Pinglan
2003-08-24, 08:15
Originally posted by -GP-


Tack! Det värmer! :)

Har åkt Vasaloppet dom två senaste åren. Missade precis tiden för att komma in i elit-ledet i vintras (åkte på 4:36). Men då hade jag tränat betydligt mindre än vad jag kommer att göra nu, så det borde ju gå bättre nu tycker man...

Har inte sprungit nåra större tävlingar i löpning, mest mindre lopp och i stafetter (St Olavsloppet, Vindelälvsloppet...). Löpning tävlar jag mest för att hålla träningsmotivationen uppe under sommaren och för att träffa folk. Sprang milen på 35min ifjol, men i sommar låg det på ca 37min, mest pga 4kg extra kroppsvikt och annan sorts träning.

Har haft funderingar på St Eriksloppet, Lidingöloppet och Sthlm marathon. Lidingö springer jag nog helst, så man slipper asfalten. Men det blir nåt annat år tror jag...

Vad måste du göra för tid för att nå elit-ledet då? 4:36 är ju otroligt bra. Vad ligger tiden på för den som vinner på ett ungefär? Milen på 35 min (eller 37 också för den delen) är inte heller fy skam, ärligt talat fattar jag inte hur man orkar springa så fort. Själv har jag aldrig lyckats ta mig under 50min på milen,men det är klart, jag har väl aldrig gett det en ärlig chans heller.

Sthlm marathon är ju klassisk, det är en gammal dröm jag har att springa just det loppet. Nu kommer jag inte att kunna göra det på ett tag (pga OL-satsningen), men i framtiden någon gång ska jag göra det.

-GP-
2003-08-24, 08:50
Originally posted by Pinglan

Vad måste du göra för tid för att nå elit-ledet då? 4:36 är ju otroligt bra. Vad ligger tiden på för den som vinner på ett ungefär? Milen på 35 min (eller 37 också för den delen) är inte heller fy skam, ärligt talat fattar jag inte hur man orkar springa så fort. Själv har jag aldrig lyckats ta mig under 50min på milen,men det är klart, jag har väl aldrig gett det en ärlig chans heller.

Sthlm marathon är ju klassisk, det är en gammal dröm jag har att springa just det loppet. Nu kommer jag inte att kunna göra det på ett tag (pga OL-satsningen), men i framtiden någon gång ska jag göra det.
Om jag hade åkt på 4:34 eller bättre i vintras, så hade jag fått starta i elit-ledet nu i vinter. Men än är det inte försent att ta sig in där, man kan seeda upp sig genom att åka nåt annat långlopp. Fast dom är rätt hårda på tiderna för att komma in i elit-ledet på dom loppen, men jag har gett mig den på att det ska gå! :whipped:

Toppen i vasan kommer ner kring 4 timmar med det skidföre som varit dom senaste två åren. Men i vinter får dom se upp! :D ;)

Jo, Sthlm marathon skulle man ha provat på. Fast du har rätt, satsar man på nåt annat så får man hålla sig i nåra år...

-GP-
2003-08-25, 17:44
Kunde inte låta bli att köra ett pass idag, fast man egentligen inte har tid. Men det var ju vila igår, och vila 2 dagar irad kan man ju inte göra...

Må: Löpning, distans (23 km). 2.0 timmar

Dags å ta igen nåra kilon..:eating:

no1fitness
2003-08-26, 04:47
Originally posted by -GP-
Kunde inte låta bli att köra ett pass idag, fast man egentligen inte har tid. Men det var ju vila igår, och vila 2 dagar irad kan man ju inte göra...

Må: Löpning, distans (23 km). 2.0 timmar

Dags å ta igen nåra kilon..:eating:

:rolleyes: Jisses...Det är bara att :bow:

-GP-
2003-08-31, 20:51
Originally posted by no1fitness


:rolleyes: Jisses...Det är bara att :bow:
Tack! Det där var sista passet innan det bar utför...
Åkte nämligen på en förkylning! Inget jätteallvarligt, men tillräckligt för att jag inte ha kunnat träna den här veckan. :( :cryout:

Vecka 35

Må: Löpning, distans (23 km). 2.0 timmar
Ti: SJUK
On: SJUK
To: SJUK
Fr: SJUK
Lö: SJUK
Sö: SJUK

Kör en vitlökskur sen igår, så man får hoppas att man kan köra igång i morrn eller på tisdag...

Maaattias
2003-08-31, 20:59
Kör en vitlökskur sen igår, så man får hoppas att man kan köra igång i morrn eller på tisdag... [/B][/QUOTE]


gör du det för att motarbeta förkylning eller? Är de nått man borde testa?

-GP-
2003-08-31, 21:27
Originally posted by Maaattias
gör du det för att motarbeta förkylning eller? Är de nått man borde testa?

Pressad färsk vitlök sägs vara effektivt mot förkylningar. Fast det är inte det lättaste att få i sig, och man luktar en del!

Visst är det värt att prova, även om du inte kommer att bli poppis bland polarna! :D

-GP-
2003-09-04, 12:26
Aaahh, äntligen är man igång igen!!! :hbang:

Kunde köra igång igen i måndags efter en veckas förkylning. Tog kål på basseluskerna med en vitlökskur i slutet av veckan. Grymt skönt nu!! :cheers:

Må: Styrketräning. 0.35 timmar (effektiv tid)
Ti: Rullskidor klassiskt. 1.30
On: Löpning, distans. 2.0
Rullskidor, intervaller. (4x6min, 2min vila). 0.50

Ervin
2003-09-04, 13:09
är det här nå nybörjar program eller?!?!? :P :booty:

nee skojar bara men fyfan vilken kondition du har!!!

du lär bränna en hel del kalorier... undrar hur dina måltider ser ut egentligen :)

-GP-
2003-09-04, 19:06
Originally posted by Ervin
är det här nå nybörjar program eller?!?!? :P :booty:

nee skojar bara men fyfan vilken kondition du har!!!

du lär bränna en hel del kalorier... undrar hur dina måltider ser ut egentligen :)
Tack du! :booty: ;)

Jo, bränner en del. På träningsdagarna så blir det ca 4500-5500 kcal/dag. Så jag har förmånen att trycka i mig mycke mat!! :eating:

no1fitness
2003-09-05, 03:55
Skönt att du inte är sjuk längre ! :hbang:
Nu är det bara att köra på i ditt gamla-tuffa tempo !:bpump:

Ervin
2003-09-05, 13:26
hehe jo det lär du ha om du äter så mycket! :D

Men blir det inte tråkgit o äta så mycket....
Alltså när jag sitter o äter o sen så drar måltiden ut på tiden då känner jag fyfan va jobbigt det är o äta!
Aldrig fått den känslan?

Keep up the good work! :thumbup:

-GP-
2003-09-05, 15:09
Originally posted by Ervin
hehe jo det lär du ha om du äter så mycket! :D

Men blir det inte tråkgit o äta så mycket....
Alltså när jag sitter o äter o sen så drar måltiden ut på tiden då känner jag fyfan va jobbigt det är o äta!
Aldrig fått den känslan?

Keep up the good work! :thumbup:
Nja, kan väl inte påstå att jag tycker det är tråkigt att äta. Isåfall äter man för tråkig mat. Enda måltiden som jag tycker kan dra ut på tiden är frukosten, då det tar sin tid att få i sig all havregrynsgröt med socker o kanel o äpple, mjölk, ägg, mackor, frukt... men så tycker jag att det är så gott, så att det får ta den tid det tar!

Enda problemet med att äta så mycket, eller ofta egentligen, är när man ska nånstans. Efter 2 timmar har man ett ruggigt sug i magen och man blir lätt lite smågrinig! :booty: :insane:

-GP-
2003-09-05, 17:16
Blev ett rejält långpass idag för att vänja kroppen vid långt arbete (eller för att vara lite vetenskaplig; bygga ut kapillärnätet, öka fettförbräningsförmågan och öka antalet mitokondrier...). Gick rätt bra, även om man är seg från början när man tränar tidigt på dan.

To: VILA
Fr: Rullskidor klassiskt, distans (ca 55km). Snittpuls 127. 3.0 timmar

Ikväll blir det till att äta ugnslagad lax med god romsås till!! :hbang: :eating: :bow:

no1fitness
2003-09-06, 05:50
Tre timmars pass...:bow:

-GP-
2003-09-06, 15:44
Gjorde en liten kostregistrering under gårdagen. Alltså jag vägde och skrev upp allt jag stoppade i mig för att se hur sammansättningen av protein/fett/kolhydrater ser ut och hur mycket kalorier man får i sig.

Använde "Kosttränaren" för att beräkna allt (tycker den är bättre än Hälsovakten). Tänkte dela med mig av hur det såg ut:


kcal: 4750

Protein: 252g = 21 E%
Fett: 117g = 22 E%
____varav mättade fettsyror: 32g
____varav enkelomättade fettsyror: 41g
____varav fleromättade fettsyror: 27g
Kolhydrater: 671g = 57 E%


Bifogar en par bilder från kosttränaren...

-GP-
2003-09-06, 15:44
del 1...

-GP-
2003-09-06, 15:46
del 2...

Ervin
2003-09-06, 17:51
brukar du laga all mat själv?

Det som jag tycker är jobbigt är att precis efter att man har lagat maten och ätit upp den så känns det som att man måste påbörja nästa måltid. Visseligen så har jag inte så stor erfarenhet utav att laga mat eftersom mamman är snäll o lagar maten oftast :)

Vart kan man hitta det där programmet?

no1fitness
2003-09-07, 04:50
WOW nästan 5000 kalorier !! :bow: :D
Men du måste ha en väldans förbränning även om du kör långa kondispass...
Starkt gjort att äta så mycket !!:thumbup:

-GP-
2003-09-07, 11:58
Originally posted by Ervin
brukar du laga all mat själv?

Det som jag tycker är jobbigt är att precis efter att man har lagat maten och ätit upp den så känns det som att man måste påbörja nästa måltid. Visseligen så har jag inte så stor erfarenhet utav att laga mat eftersom mamman är snäll o lagar maten oftast :)

Vart kan man hitta det där programmet?
Kosttränaren kan du hitta här: http://www.coop.se/se/concept/komiform_butiken.jhtml

Finns dels en demo så att du kan ladda hem och testa, och gillar du programmet så kan man beställa det för 390:- :thumbup:

Jo, lagar all mat själv. Brukar laga till ett antal portioner, så behöver man bara värma i micro sen...

-GP-
2003-09-07, 12:07
Originally posted by no1fitness
WOW nästan 5000 kalorier !! :bow: :D
Men du måste ha en väldans förbränning även om du kör långa kondispass...
Starkt gjort att äta så mycket !!:thumbup:
Har en fullt fungerande förbränning! :)
Fast de flesta får nog rätt hög ämnesomsättning om dom kör 6-7 mål om dan.

Ervin
2003-09-07, 13:07
alltså det saknas en massa livsmedel i det där programmet.... tex. ägg.... :(

-GP-
2003-09-07, 13:32
Originally posted by Ervin
alltså det saknas en massa livsmedel i det där programmet.... tex. ägg.... :(
Jaså? Ja, det kanske det gör, har själv inte provat demon. Men i det riktiga programmet så finns mängder av livsmedel med + att man kan lägga till egna livsmedel (t.ex gainer & proteinpulver).

-GP-
2003-09-07, 22:19
Vecka 36

Må: Styrketräning. 0.35 timmar (effektiv tid)

Ti: Rullskidor klassiskt. 1.30

On: Löpning, distans. 2.0
Rullskidor, intervaller. (4x6min, 2min vila). 0.50

To: VILA

Fr: Rullskidor klassiskt, distans (ca 55km). Snittpuls 127. 3.0

Lö: Styrketräning (biceps, axlar, triceps +lite rygg/mage 0.40
Löpning, intervaller. 2min+3+3+2+1+1+30s+30s (vila 1-2min) 1.0

Sö: VILA (fast en timmes morgonpromenad blev det...)


Nästa vecka ska det bli en något högre dos, ca 12h. Är rätt träningssugen nu när man fick värsta träningsveckan förstörd av baciller...:( Men nu är man på G igen! :)

-GP-
2003-09-11, 16:38
Gick ruggigt bra idag på distanspasset på rullskidor. Inte ett trötthetstecken efter 3 timmars åkning. Det är sånt som gör en taggad inför vintern! :)


Må: Löpning, distans. Med spänstinslag. 2.10 timmar
Styrketräning (rygg, bröst) 0.25 (effektiv tid)

Ti: Rullskidor klassiskt, distans. Med stakintervaller. Snittpuls 125. 2.0
Löpning, intervaller. 2-3-4-5-4-3-2min (vila 1-2-3-4-3-2min). Puls ca 170-175. 1.15

On: VILA

To: Rullskidor klassiskt, distans (55-60 km). Snittpuls 128. 3.0

Ervin
2003-09-11, 16:41
bra gp! :thumbup:

Ervin
2003-09-22, 10:32
GP vart fan är du?
Säg inte att du är ute o åker rullskridskor i 2 veckor? :P

-GP-
2003-09-27, 08:18
Har haft mycket att göra senaste tiden, flyttning och så. Så man har fått hålla sig borta från kollo... men nu kunde jag inte hålla mig ifrån det längre.

Har kört två rätt tuffa veckor nu, en på 13h och en på 14h. Var rätt sliten efter sista veckan, särskilt efter fredagspassen! :)


v. 37

Må: Löpning, distans. Med spänstinslag. 2.10 timmar
Styrketräning (rygg, bröst) 0.25 (effektiv tid)

Ti: Rullskidor klassiskt, distans. Med stakintervaller. Snittpuls 125. 2.0
Löpning, intervaller. 2-3-4-5-4-3-2min (vila 1-2-3-4-3-2min). Puls ca 170-175. 1.15

On: VILA

To: Rullskidor klassiskt, distans (55-60 km). Snittpuls 128. 3.0

Fr: Löpning, distans. Myrlöpning 60min (152 i snittpuls), 60min lugnare löpning. 2.0
Styrketräning (Biceps, axlar, triceps, svanken, mage). 0.45

Lö: VILA

Sö: Rullskidor klassiskt, intervaller. 5x6min, vila 2min. 1.05



v. 38

Må: VILA

Ti: Löpning, distans. 2.05
Styrketräning (lats, övre rygg, bröst, mage). 0.45

On: Rullskidor klassiskt, intervaller. 6x5min, vila 1-2min. 1.20
Rullskidor skate, distans. 2.05

To: VILA

Fr: Rullskidor klassiskt, distans (ca 60 km). 3.10
Löpning, intervaller på myr med stavar. 6x5min, vila 2min. Puls ca 170-175 (Grymt bra träning!!!) 1.25

Lö: Styrketräning (biceps, axlar, triceps, svanken, mage). 0.50

Sö: Löpning, distans. 2.0


Över och ut...

Ervin
2003-09-27, 10:44
nice skönt att du är tillbaka :D

Maaattias
2003-09-28, 20:41
Hur tränar man egentligen för att öka styrkan med den muskelmassan man har.. Hur tränar man? Kanske en dum fråga men aja...

-GP-
2003-09-29, 07:43
Originally posted by Maaattias
Hur tränar man egentligen för att öka styrkan med den muskelmassan man har.. Hur tränar man? Kanske en dum fråga men aja...
Tränar oftast med lite högre reps (15-20 och uppåt). Det är inte lika muskelbyggande som lågreps, men nerbanorna byggs ut -> ökad styrka.
Man ökar nog inte sitt 1-maxrep särskilt mycket med högrepsträning, men man får bättre uthållighet på lägre vikter och det är framförallt det jag är ute efter...

Sen går det ju att öka styrkan med lågreps också, utan att man ökar muskelmassan. Det är bara att äta för lite/dåligt, det har man sett några exempel på. Men om man inte ökar i muskelmassa så kommer det en platå som är svår att komma över...

Maaattias
2003-09-29, 09:59
okej.... men om jag säger så här..

om man satsar på att bli snabbare på att springa 100 meter..

Då ska man ju tex köra tunga knäböj med få reps för att bli så snabb som möjligt.

men tror du att man kan bli lite snabbare än vad man är om man kör många reps? typ 15-20..

hoppas du förstår frågan! :smokin:

-GP-
2003-09-29, 14:43
Originally posted by Maaattias
okej.... men om jag säger så här..

om man satsar på att bli snabbare på att springa 100 meter..

Då ska man ju tex köra tunga knäböj med få reps för att bli så snabb som möjligt.

men tror du att man kan bli lite snabbare än vad man är om man kör många reps? typ 15-20..

hoppas du förstår frågan! :smokin:
Visst, jag tror man kan bli snabbare på 100m med många reps också, men det är inte det bästa sättet att förbättra sig på just den grenen. Som du sa så är det då bättre att köra tungt med få reps. Det är ju explosivitet som gäller i den grenen och inte uthållighet...

Vet inte om jag fattade frågan rätt eller inte :smash:

Maaattias
2003-09-29, 16:52
Originally posted by -GP-

Visst, jag tror man kan bli snabbare på 100m med många reps också, men det är inte det bästa sättet att förbättra sig på just den grenen. Som du sa så är det då bättre att köra tungt med få reps. Det är ju explosivitet som gäller i den grenen och inte uthållighet...

Vet inte om jag fattade frågan rätt eller inte :smash:

Jorå det va så jag menade.....

Jag kör fortfarande fotboll vid sidan av styrketräningen (funderar på att lägga av)...
Börjar bli ganska tung nu så jag funderar på att börja öka styrkan i musklerna i stället för att bygga... Sen vill jag ju också förbättra min snabbhet, så de e bra att utthållighets träning inte gör saken sämre iaf! tack för svaren!

Å grym kondis du har! kör hårt! :thumbup:

-GP-
2004-03-08, 19:42
Har inte skrivit här på ett tag, men tänkte skriva och berätta hur det gick i Vasaloppet som jag tränat för.

Hamnade bland dom 200 första med tiden 4:2X. Räckte tyvärr inte till för att ta sig in i elitledet, men det kommer fler chanser. Hade en tung period mellan 3-6 mil, men sen släppte det och jag kunde ösa på bra sista 3 milen och var (relativt) fräsch i mål.

Hoppas på ett bättre resultat nästa år, då man ska ha lite mer hårda pass i bagaget...

Nu väntar en skön massage för att man ska kunna röra sig normalt igen! :D

nossralj
2005-11-03, 13:10
Har inte skrivit här på ett tag, men tänkte skriva och berätta hur det gick i Vasaloppet som jag tränat för.

Hamnade bland dom 200 första med tiden 4:2X. Räckte tyvärr inte till för att ta sig in i elitledet, men det kommer fler chanser. Hade en tung period mellan 3-6 mil, men sen släppte det och jag kunde ösa på bra sista 3 milen och var (relativt) fräsch i mål.

Hoppas på ett bättre resultat nästa år, då man ska ha lite mer hårda pass i bagaget...

Nu väntar en skön massage för att man ska kunna röra sig normalt igen! :D
jag som tyckte jag körde mkt konditionsträning :P skulle gärna vilja se lite bilder hur din kropp ser ut o sådär :)