handdator

Visa fullständig version : Problem med axel..


Rufuss
2008-04-08, 11:43
Ny medlem här, hoppas på att kunna få lite hjälp eller tips :) Jag har styrketränat tre dagar i veckan i cirka 2 år och i Oktober förra året spelade jag tennis för första gången på flera år och fick ont i axeln. Sträckte den eller något, vet inte exakt hur det gick till men det var någon typisk tennisrörelse som satte igång det hela. Nu har det gått 6 månader och värken är fortfarande kvar.

Jag har varit hos vårdcentralen två gånger och båda gångerna bara fått recept på Diklofenak som ska vara inflammationshämmande. 3 tabletter om dagen i 10 dagar. Första gången fortsatte jag att träna som vanligt under tiden, tabletterna hjälpte inget och det är fortfarande en irriterande smärta i axeln. Nu har jag nyss avslutat det andra 10-dagars intaget av diklofenak men har avstått från träningen helt. Men som jag var rädd för är det fortfarande kvar och vill inte försvinna.. De på vårdcentralen är övertygade om att det är en muskel eller nån led som det är fel på iallafall.

Jag har svårt att förklara hur det gör ont. Men när jag håller ut armen rakt ut åt sidan "horisontellt" och sedan för den uppåt mot huvudet(med handen pekandes uppåt) gör det mer och mer ont ju närmare huvudet jag kommer och när armen pekar rakt upp gör det väldigt ont. Finns även andra tillfällen då det också gör ont, som t.ex. varje gång jag ska ta på mig jackan. Även då är det någon rörelse som gör att det värker till ordentligt.. Lite luddigt förklarat kanske.. :em:

Har slutat med ett par axelövningar på gymmet sedan ett par månader tillbaks i hopp om att det ska hjälpa men icke.

Vet inte vad jag ska göra nu.. Känns otroligt jobbigt iom att jag tycker mycket om att träna då jag mått dåligt över hur min kropp sett ut tidigare och jag nu äntligen börjar se resultat.

Har läst lite här om att sjukgymnastik kan vara en lösning. Kan det vara något för mig? Isåfall, vad kan det kosta? :confused:

obesogen
2008-04-08, 11:55
Hej och välkommen till forumet!
Jag tycker det spontant låter som någon typ av impingementproblematik alt ac-leden. Sjukgymnastik är definitivt en lösning. Ta inga mer tabletter.
En sjukgymnast med vårdavtal kostar 140 kr för första besöket och därefter 70 kr per besök. Leta efter en sjukgymnast med OMT-inriktning alt idrottsmedicin. Är det lång väntetid hos sjukgymnasten och du tycker att du inte kan vänta kan du kontakta en privatpraktiserande sjukgymnast eller naprapat. Då blir besöket något dyrare (mellan 450-800 kr kan det kosta per besök)