handdator

Visa fullständig version : Datorproblem (vista)


beckman88
2008-04-08, 09:10
Hallå!

Vaknade i dag och upptäckte att min dator var konstig. jag kan inte öppna något windowsrelaterat program, tex Wmediaplayer, När jag går in på
"den här datorn" så står det "Explorer.exe not registered". Inget funkar typ, när man startar dator så kommer det upp enmassa varningsrutor med massa .dll missing, typ 8 stycken.


Självklart ar jag vista :(


Hjelp?

Kurash
2008-04-08, 09:20
Det här låter kanske dumt, men har du kollat vilket datum som är inställt på datorn? Mitt datum hoppade fram till 2017 en gång, och då upplevde jag liknande fenomen.

bugulu
2008-04-08, 10:47
Hallå!

Vaknade i dag och upptäckte att min dator var konstig. jag kan inte öppna något windowsrelaterat program, tex Wmediaplayer, När jag går in på
"den här datorn" så står det "Explorer.exe not registered". Inget funkar typ, när man startar dator så kommer det upp enmassa varningsrutor med massa .dll missing, typ 8 stycken.


Självklart ar jag vista :(




Hjelp?


Start > Run > regsvr32 ExplorerFrame.dll > OK

Testa det där, om det där inte fungerar så får du backa upp system till en tidigare version med hjälp av System Restore. Kan inte komma på något annat i nuläget men kommadoraden borde hjälpa.

beckman88
2008-04-08, 16:00
Start > Run > regsvr32 ExplorerFrame.dll > OK

Testa det där, om det där inte fungerar så får du backa upp system till en tidigare version med hjälp av System Restore. Kan inte komma på något annat i nuläget men kommadoraden borde hjälpa.

Funkade inte, jag kan inte heller komma in på "Den här datorn" Vilket gör att jag itne kan ta system restore :S

bugulu
2008-04-08, 16:06
Funkade inte, jag kan inte heller komma in på "Den här datorn" Vilket gör att jag itne kan ta system restore :S

Nu har jag ingen direkt erfarenhet av Vista då jag hade den på min bärbara i 1 månad och sedan installerade jag XP istället men om du fick en skiva, finns det ingen System Restore alternativ när du stoppar in den?

King Grub
2008-04-08, 16:07
Varför använder ni (du) inte något backup-program? När något sådant här händer, återställer man bara en image med en ögonblicksbild av operativsystemet som man vet är felfritt. Vad som än händer - allt är som nytt igen på fem minuter. Så dags nu, förstås, men det är ju det första man gör när man installerat Windows: gör en backup-image. Norton Ghost och Acronis Image är två bra exempel.

hahavaffan
2008-04-08, 16:12
Jag fixade precis Norton Ghost, tack för påminnelsen :)