handdator

Visa fullständig version : löpträning - statistik


mangs
2008-04-08, 08:51
Har börjat löpträna lite mer frekvent och seriöst på slutet och eftersom det fortfarande är kallt ute kör jag mest på löpband där man ju enkelt kan justera hastighet mm efter ens önskemål. Eftersom jag är statistiknörd gillar jag att föra in mina resultat från styrketräningen och se trender mm. Nu håller jag på att sätta ihop något liknande för löpningen men skulle gärna ha lite input från er andra vilken info som bör vara med.

Just nu springer jag oftast:

10 min hastighet 1
2 min hastighet 2
2 min hastighet 3
1 min hastighet 4

Där jag ökar hastigheten med ca 1km/h per hastighet, utöver detat så startar jag på en högre utgångshastighet vid de flesta tillfällena. Detta pass ovan varieras naturligtvis med längre pass med konstant hastighet och andra olika varianter men det är varianten ovan som jag helst vill ha statistik kring.

Jag har redan fått fram:
Tid
Sträckan för varje hastighet
Total Sträcka
Medelhastighet
Kcal
kcal/min

Det jag främst är ute efter är att se hur min kondition förbättras och den enda faktorn ovan som egentligen visar detta är att medelhastigheten överlag kommer höjas. Dock blir det lite missvisande ibalnd om jag väljer att gå ut lugnt för att sedan öka hastigheten markant, elelr om jag väljer att springa totalt 20 min istället för 15 min.

Ett exempel. Springer jag först 10 min i 10km/h för att sedan springa 10 min i 20km/h så blir snittet 15km/h men det kommer ju vara betydligt mer krävande än att springa 15km/h i jämnt tempo i 20 minuter.

Jag läste däremot att kcal-förbrukningen inte ändras nämnbart beroende på vilken hastighet man håller utan det är mer relaterat till sträckan. Dvs Springer jag 3km så bränner jag en viss summa kcal oavsett om det tar 10 min eller 15 min. Jag är dock tveksam till hur pass bra detta stämmer. SPeciellt om man blandar intervallträningen eller då som jag gör med en trappa.

Tacksam för synpunkter kring ämnet!

Noodles
2008-04-08, 09:46
Det där är svårt. Tyvärr finns det inget universellt mått på hur din kondition förbättras. Som tur är finns det annan rolig statistik som du kan vrida och vända på i evighet. Mitt förslag är att du skaffar dig en pulsklocka. Om du lyckas hålla högre tempo men med samma puls är det ett tecken på förbättrad kondition.

mangs
2008-04-08, 10:48
Tack för tipset,

har faktiskt en pulsklocka som ligger och skräpar någonstans där hemma.

GurraGo
2008-04-08, 12:44
En variant är ju att du kör någon form av Coopertest med jämna mellanrum.

Det klassiska Coopertestet är : Spring så långt du kan på 12 min

Variant: Spring en viss sträcka (t.ex 2 eller 3 km) och se hur lång tid det tar

Detta förutsätter ju att du maxar och det är svårt att säga huruvida din kondis verkligen förbättras eller ej, eller om det är andra faktorer som skiljer.

Ytterligare en variant är den här :

Du kör med pulsklocka, och springer på löpband eller på löparbanor vid allmän idrottsplats. Skälet till att jag förordar det är att underlaget är plant och jämnt. Du gör då så att du bestämmer dig att springa strax under en viss puls (t.ex inte låta din puls under passet gå över 150 slag) (eller kanske inom ett visst pulsintervall?). Bestäm dig för att springa under en viss tid, t.ex. 10 eller 15 min. Eftersom du alltid ligger under samma puls men förhoppningsvis förbättrar antalet meter du transporterat dig under den angivna tiden från gång till gång kan du på ett tydligt sätt se hur mkt mer vältränad du blir.
Det är viktigt att du då springer under så liknande förhållanden som möjligt (inte jämföra 30+ med -5, och storm med stiltje etc).

Jag skulle dock ljuga om jag sa att något av testen klart visar på konditionsförbättringen. Men alla, särskilt det sista, lär ju på ett eller annat sätt visa hur mycket mer "vältränad" du blir.

Lycka till :thumbup: !

GurraGo
2008-04-08, 12:44
(Den sista varianten är samma som Noodles skrev såg jag nu. Jag skrev bara lite mer omständligt).

mangs
2008-04-08, 13:50
Tack för tipsen även du, fick ju lite mer kött på benen nu. Dock känns det somom de flesta av dessa tips fungerar bäst till utomhussäsongen när jag springer landsväg istället för löpband. Finessen med löpband är ju att man kan hålla ett jämnt tempo men det är ju även bökigare att komma in i sitt "naturliga tempo". Ibland vill man ju kunna "vila" med lite lägre hastighet i några sekunder och även köra på lite hårdare periodvis.

Det är bra tips jag fått än så länge. Att mäta sina framsteg på ett löpband där man höjer hastigheten i en trappa är utöver en högre snitthastighet svår att få fram. Visst kan man kolla på sin puls med men om man förutsätter att man kör så fort man kan i en viss sträcka så borde man ligga ganska när sin maxpuls i slutet (om man klarar att pressa sig).