handdator

Visa fullständig version : OL-fattning vid frontböj, vänjer man sig?


jenan546
2008-04-07, 23:58
Tjo
Jag har börjat köra lite frontböj. Jag har testat med korslagda armar, men stången bara rullar och i princip mosar mina axlar, för jag lyckas inte hålla överarmen parallell med marken under hela lyftet. Jag testade ol-fattningen vilken gjorde att jag kom i en bättre position under hela böjen, rakare rygg och stången låg bra på axlarna. Händerna har jag precis untanför axlarna, maximalt dorsal-flexerade, men det gör så förbannat ont i handlederna. Är det skadligt, eller är det en vanesak?

Danny Devito
2008-04-08, 00:04
Testa att stretcha ut handlederna då. :)
Sen behöver du inte ha alla fingrar under stången heller. När jag frontböjer kör jag ibland med bara 2-3 fingrar under stången. Då behöver inte vinkeln i handleden lika stor.

Totte på slottet
2008-04-08, 00:46
Testa att stretcha ut handlederna då. :)
Sen behöver du inte ha alla fingrar under stången heller. När jag frontböjer kör jag ibland med bara 2-3 fingrar under stången. Då behöver inte vinkeln i handleden lika stor.

Och upp med armbågarna ordentligt. Jag kör OLgrepp och efter ett par pass brukar jag inte känna av handlederna alls. Kör några pass och se helt enkelt.

MilkmaN
2008-04-08, 08:39
Det kommer och ja, i början går det kass.

Smml
2008-04-08, 08:45
Hur gör man då? När jag kör frontböj så har jag alltid sån där homobyggarfattning. Vill också ha OL-fattning *gah!*

Rahf
2008-04-08, 08:50
Det blir bättre och bättre känner jag, har kört OL-fattning regelbundet under tre till fyra pass nu och det börjar ta sig.

bertbert
2008-04-08, 08:55
Man vänjer sig snabbt, och det är helt överlägset korsade armar IMO.

jenan546
2008-04-08, 09:12
Låter bra :) vill ju inte förstöra något pga av envishet, men nu kör jag på :thumbup:

mini
2008-04-08, 13:03
Ja, öva på du. Om du vill så börja med att köra zombieböj, vill säga frontböj men med armarna rakt fram som en zombie. Då lär du dig var stången ska ligga och hittar balansen. Då minskar du tendensen att försöka hålla för mycket av stången.
Tryck också upp armbågarna lite så får du en snällare vinkel i handleden.

jwzrd
2008-04-08, 13:06
Stången ska inte ligga i handen utan ligga över nyckelbenen och axlarna, mot halsen. (Egentligen bakom nyckelbenen). Fingrarna har du bara under stången strax utanför axlarna för att hålla allting på plats. För mig blir det ingen konstig vinkel i handleden öht.

mariamaria
2008-04-23, 20:58
Varför är det bättre med ol-fattning?
Jag (som nu iofs bara har kört övningen på två pass) tycker korslagda armar känns bra och stabilt men har bara testat detta sätt.

Arf Pingvin
2008-04-23, 22:51
Med korslagda armar drar du isär skulderbladen och du blir mindre stabil i bröstryggen, OL-fattningen gör att man kan hålla ihop skulderpartiet bättre.

Rahf
2008-04-23, 22:59
OL-fattning gör även att man rätar på sig och bröstar upp sig mer eftersom armbågarna inte åker ihop någonting, detta i sin tur främjar bra teknik enligt egen utsago.

ArcTiC
2008-04-24, 07:27
OL-fattning gör även att man rätar på sig och bröstar upp sig mer eftersom armbågarna inte åker ihop någonting, detta i sin tur främjar bra teknik enligt egen utsago.

Kan inte annat än att hålla med.

the_PL_man
2008-04-24, 14:59
Enda problemet med den positioneringen är att jag styper mig själv....

Stången ska inte ligga i handen utan ligga över nyckelbenen och axlarna, mot halsen. (Egentligen bakom nyckelbenen). Fingrarna har du bara under stången strax utanför axlarna för att hålla allting på plats. För mig blir det ingen konstig vinkel i handleden öht.

jwzrd
2008-04-24, 15:00
Enda problemet med den positioneringen är att jag styper mig själv....

Det känns så oftare än det är så. Men visst, vissa verkar inte kunna ha stången så.

the_PL_man
2008-04-24, 15:05
Vi får titta på det vid mitt nästa besök. Mina grofva axlar är nog problemet....:)

Det känns så oftare än det är så. Men visst, vissa verkar inte kunna ha stången så.

Nitrometan
2008-04-24, 15:40
Enda problemet med den positioneringen är att jag styper mig själv....
Det tyckte jag också innan. Men rätt vad det var så hittade jag en bra variant. Fortsätt prova.

bustz0rz
2008-04-24, 15:49
Enda problemet med den positioneringen är att jag styper mig själv....

Det lyckas jag fan göra hur jag än håller.

Är det ingen som har en bra bild på hur man kan hålla när man kör frontböj? Jag lyckas aldrig hitta någon behaglig fattning. Oftast stryper jag mig själv, eller så bryter jag bara handlederna. :)

jenan546
2008-04-24, 16:28
Jag har fortfarande inte fått till det riktigt, men tror jag vet var problemet ligger. Stela triceps som gör att jag tappar armbågarna i bottenläget och då hamnar all vikt längst ut på fingrarna och bryter handlederna lite väl extremt..

panzerpig
2008-04-24, 22:47
Jag började träna mer OL-inriktat i höstas. I början kändes det omöjligt att få till en bekväm frontböj. Jag stretchade handleder, stretchade triceps osv, inget resultat alls. sen plötsligt funkade det bara, vet inte om det var stretchingen eller mer en teknikfråga.
tips:
jag har handlederna raka, lägger stången långt in mot halsen. skjuter ut bröstkorgen, fram med axlarna och upp med armbågarna så bildas det ett "spår" där stången ligger perfekt.
börja med att träna detta med lite vikt, kanske 40 kg, tills det sitter.
kolla hur tyngdlyftare gör när dom stöter, hur dom "fångar stången"