handdator

Visa fullständig version : Andningsproblem vid övervikt?


hgus
2008-04-07, 23:25
Jag har under ca ett halvår haft problem med andningen. Det känns ungefär som astma (jag har haft astmaliknande sympton i samband med allergi). Trots relativt god kondition så blir andfådd av att gå och tala i telefon samtidigt.

Jag har varit på vårdcentralen som skickade mig till akuten. Där tog de massa tester och såg förvirrade ut. Mina lungor är bra men jag har svårt att få ner luften. Så de skickade mig på fler tester och därefter så gav de upp och sa att det inte är något allvarligt fel på mig.

Jag har börjat tro att det är luftrören som har blivit trånga av övervikten. Är det någon som vet något om det här eller har liknande erfarenheter?

JakeShaft
2008-04-07, 23:31
Svårt att tro att fett klarar av att pressa ihop bråskringarna som håller luftstrupen "öppen", tror även att det är fruktansvärt svårt att lagra fett i strupen i såpass stora mängder, om det ens går? Isåfall tror jag mer på dålig diafragma, eller kanske är så att kapilärerna i lungorna är trånga/dåliga och inte klarar ta upp tillräckligt syre?

Tolkia
2008-04-08, 07:03
Att andningen påverkas om man väger mycket är inte så ovanligt. Ofta märker man det först i ryggliggande (vanligt med sömnapné, andningsuppehåll under sömn), då ju kroppsmassan utövar ett rätt stort tryck på andningsapparaten. Många överviktiga har ju dålig kondition, och då blir andningspåverkan när man rör sig ganska svårvärderad. Det finns även andnings/luftrörsproblem som ger astmaliknande symptom (andnöd etc.), även om det inte är astma.

En annan möjlig faktor är medicinering; det finns flera mediciner som påverkar cirkulationen. Är det bara andningen du känner av, eller har du även t.ex. lätt att få hjärtklappning/höjd puls?

hgus
2008-04-08, 21:51
Tack för svaren.

Ja det är bara andningsproblem jag känner av. (Som en kuriosa tog de sammanlagt fem EKG på mig, så hjärtproblem kan nog uteslutas.) Sömnapné känner jag till, men är det verkligen bara dålig kondis som får överviktiga att flåsa så ofta? Eller finns det ett sammanband även i vaket tillstånd?