handdator

Visa fullständig version : Värt o vänta på iphone 3g?


Doctor Snuggles
2008-04-07, 22:13
Ny iphone ryktas ju kommas under sommar (jobs sa nån gång i år), antagligen med 3g, kamera och lite ändrad look. Men är det värt att vänta på den?
Har inget riktigt behov för 3g, då jag faktiskt kan leva utan internet på bussen, vill mest ha en fet ipod med telefon inbyggd. Men priserna kommer antagligen gå ner på de nya, och ännu mer på de gamle.
Behöver en ny telefon i vilket fall, så frågan är om jag ska köpa nåt billigt skräp nu, och vänta...

Exdiaq
2008-04-07, 22:15
Ny iphone ryktas ju kommas under sommar (jobs sa nån gång i år), antagligen med 3g, kamera och lite ändrad look. Men är det värt att vänta på den?
Har inget riktigt behov för 3g, då jag faktiskt kan leva utan internet på bussen, vill mest ha en fet ipod med telefon inbyggd. Men priserna kommer antagligen gå ner på de nya, och ännu mer på de gamle.
Behöver en ny telefon i vilket fall, så frågan är om jag ska köpa nåt billigt skräp nu, och vänta...



Tycker du ska köra på en Sony-Ericsson och en iPod Touch istället

Zlin
2008-04-07, 22:19
Har en polare vars farsa är över nu...och jag tänker be honom köpa. Rykten säger att en ny kommer komma inom 60 dagar, men jag struntar i det - vad jag har sett är den första generationen fet nog. Orka vänta. :)

skans
2008-04-07, 22:19
http://hermitworks.blogspot.com/2008/04/quake-3-itouch.html

riktigt bra spelmotor i den oxå klart du ska vänta. MacWorld mm tror att den kommer i juni.

EDIT: den nya tros oxå bli tunnare. de gamla lär sjunka en hel del klart man väntar.
(spelet spelas på den gamla)

Doctor Snuggles
2008-04-07, 22:22
Tycker du ska köra på en Sony-Ericsson och en iPod Touch istället

Nu missar du poängen, varför 2 prylar, när man kan ha en?

Doctor Snuggles
2008-04-07, 22:25
http://hermitworks.blogspot.com/2008/04/quake-3-itouch.html

riktigt bra spelmotor i den oxå klart du ska vänta. MacWorld mm tror att den kommer i juni.

EDIT: den nya tros oxå bli tunnare. de gamla lär sjunka en hel del klart man väntar.
(spelet spelas på den gamla)

Haha, fett. Fast samtidigt har jag 1-2 timmars jobbåk att vänta de närmsta månaderna. Sitta o stirra på folk förlorar sin charm efter ett tag.

Exdiaq
2008-04-07, 22:25
Nu missar du poängen, varför 2 prylar, när man kan ha en?



Jo, det är klart. Men om jag inte minns fel så finns det crack (eller vad det heter) till Touch som gör att du kan ringa via Skype och Wi-Fi

Timme
2008-04-07, 22:29
Går det alltså att köpa en iphone från USA och köra ett svenskt abonnemang på den?

edit: Jag tänker vänta tills 3G varianten kommer till Sverige. Om den kommer i Juni så blir jag glad.

Doctor Snuggles
2008-04-07, 22:29
Jo, det är klart. Men om jag inte minns fel så finns det crack (eller vad det heter) till Touch som gör att du kan ringa via Skype och Wi-Fi

Skulle väl funka om det fanns motsvarande täckning med wifi.

Doctor Snuggles
2008-04-07, 22:30
Går det alltså att köpa en iphone från USA och köra ett svenskt abonnemang på den?

Ja, fast du behöver inte ens köpa en från usa, de säljs i sverige redan (inte helt officiellt), upplåsta och med svenska menyer. Kolla blocket. Iphonecafe i stckhlm säljer de t.o.m. på faktura/kvitto så man kan dra av dem på företaget.

Timme
2008-04-07, 22:36
Ja, fast du behöver inte ens köpa en från usa, de säljs i sverige redan (inte helt officiellt), upplåsta och med svenska menyer. Kolla blocket. Iphonecafe i stckhlm säljer de t.o.m. på faktura/kvitto så man kan dra av dem på företaget.

Kan man beställa från iphonecafé då?

Patriarch K
2008-04-07, 22:44
En kompis till mig har en iPhone just nu som han köpte från USA och jag måste säga att man blir väldigt avundsjuk. Jag tror inte du blir missnöjd om du köper en. Han betalade ungefär 3200:- har jag för mig för den och det är inte så hemskt dyrt.

Doctor Snuggles
2008-04-07, 22:49
Kan man beställa från iphonecafé då?

Men lathet. Ingen google-energi kvar efter allt sök på stora bakdelar? ;)

DanielF
2008-04-08, 07:18
Angående 3g så är ju edge (som iPhone stödjer nu) inte så mycket långsammare.
Jag läste någonstans att i praktiken så kommer edge upp i ca 0,15 Mbit/s och 3g i ca 0,20 Mbit/s, alltså ingen jätteskillnad. Snackar vi däremot turbo 3g så är det ju en annan femma, men jag tror det är tveksamt att iPhone kommer släppas med turbo 3g.
Jag kör med iPhone i telias nät (som har edge) och det fungerar fint för att läsa mail och surfa enklare sidor.

Edit: http://www.telia.se/foretag/produkter_tjanster/mobilt/tackningskartor/utbyggnad3g-gsm/edge.page
Där kan man bl.a. läsa att edge faktiskt skickar (från mobilen) data snabbare än 3g. Bra när man ska skicka stora mail alltså.

Ganymedes
2008-04-08, 08:34
Jag hade inte väntat på 3g versionen. 3g suger röv! Hellre har jag bra batteritid och en slimmare telefon.

skans
2008-04-08, 08:49
Det ryktas dock om flera nya komponenter i den nya som ska göra telefonen tunnare och ge den bättre batteritid trots 3g.

Larsson85
2008-04-08, 10:13
Jag tycker att viewty är ett bra alternativ. Grymm kamera och 3g.

raZmus
2008-04-22, 20:32
Jag har en nu, och kommer köpa en ny när det kommer en med 3g.

Timme
2008-04-22, 20:42
Men lathet. Ingen google-energi kvar efter allt sök på stora bakdelar? ;)

Jag är typ död.... Orkar ingenting.

Timme
2008-04-22, 20:43
Jag har en nu, och kommer köpa en ny när det kommer en med 3g.

För mycket pengar?

Doctor Snuggles
2008-04-23, 19:35
Jag tycker att viewty är ett bra alternativ. Grymm kamera och 3g.

Jag är renlärig. Din hädare.

MasterChief
2008-06-09, 19:35
Japp, där kom den med 3G.

Kabuto
2008-06-09, 19:38
Har ni missat att det pågår keynote liksom. Just nu? :D

http://www.engadget.com/2008/06/09/steve-jobs-keynote-live-from-wwdc-2008/

Kimball
2008-06-09, 19:49
Precis som ryktats, bättre batteritid i 2an, bra skit!
Hoppas de ger oss ett rls datum snart med, ryktet sade ju första veckan i juli. Jag har förstatjing på den allra första som kommer till Teliabutiken iaf, så mkt är klart, om den inte har ett slutpris exkl. abg på +4000... Telia är ju inte kända för att vara billigast på mobiler. Men jag hoppas på det bästa!

jakke
2008-06-09, 19:55
Precis som ryktats, bättre batteritid i 2an, bra skit!
Hoppas de ger oss ett rls datum snart med, ryktet sade ju första veckan i juli. Jag har förstatjing på den allra första som kommer till Teliabutiken iaf, så mkt är klart, om den inte har ett slutpris exkl. abg på +4000... Telia är ju inte kända för att vara billigast på mobiler. Men jag hoppas på det bästa!

Den kommer ha ett mkt högre pris än så. Den första versionen kostade om jag inte missminner mig 7k utan ab. i både tyskland och frankrike.

MasterChief
2008-06-09, 19:59
Den kommer ha ett mkt högre pris än så. Den första versionen kostade om jag inte missminner mig 7k utan ab. i både tyskland och frankrike.


• Snabb nedladdning 36 procent snabbare än Nokia N95
• 300 timmars passningstid
• 5 timmars taltid med 3G
• 10 timmar med gsm
• Inbyggd gps
• Ny telefonen kommer att säljas i 70 länder över hela världen,
• I Sverige säljs den av Telia.
• 8 gigabytesversionen kommer att kosta bara 199 dollar i USA (motsvarar 1300 kronor)
samma pris över hela världen.
• 11 juli börjar leveranserna

Kimball
2008-06-09, 20:00
Den kommer ha ett mkt högre pris än så. Den första versionen kostade om jag inte missminner mig 7k utan ab. i både tyskland och frankrike.

What? Det var som fan.

""The big news, is $399 to $199 -- we think we can check off more affordable."

"We think the iPhone 3G will be affordable to almost everyone. 16GB model for $299 -- for that model we have a white one

"iPhone started off at $599 for an 8GB device, which now sells for $399 -- we want to make it even more affordable. I'm happy to tell you the 8GB will sell for $199.""

Vet inte vad pristilläggen kommer hamna på. För det är ju knappast bara 199$, sen endast abg. avgift som tillkommer? Verkar lite för bra för att vara sant.

11 JULI är det som gäller gott folk! FUCK YEAH!!! :hbang:
teH hype xD

edit: to slow :(

jenan546
2008-06-09, 20:01
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&mco=MTE2NTQ&node=home/shop_iphone/family/iphone

tossefar
2008-06-09, 20:01
199USD för 8GB. Not too shabby.

Kimball
2008-06-09, 20:06
199USD för 8GB. Not too shabby.

Men som sagt, det kan ju inte vara slutpriset? Isåfall kommer det inte gå att sälja någon annan telefon i den prisklassen.

Frågan är om Felia kommer komma med ny abg. typ som inkluderar obegränsad internet-trafik, i klass med det mobila bredbandet. Då borde abg. avgiften i sig bli minst 250-300:-. Kanske även inkluderar viss videosamtalstid? Och sen som sagt, förmodar jag att det blir ngt pristillägg, annars är det här bättre än alla jular fram tills nu tillsammans.

jakke
2008-06-09, 20:08
199USD för 8GB. Not too shabby.

Fast där säger dom ju inte att den inte kommer vara låst till ett väldigt dyrt ab.
Den 7k siffran jag pratade om var en helt operatörsobunden telefon, frankrike och tyskland hade krav på en sådan för att den skulle få säljas i landet.

Alexlindgren
2008-06-09, 20:19
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&mco=MTE2NTQ&node=home/shop_iphone/family/iphone

jag är kåt

martin_vbg
2008-06-09, 20:33
Jag tror den komer ligga på mellan 4-5k här i Sverige, frågan är om den kommer gå att köpa utan ab. eller inte. Det återstår att se. :)

martin_vbg
2008-06-09, 20:35
http://www.youtube.com/watch?v=C5oGaZIKYvo

Kabuto
2008-06-09, 20:50
Jag tror den komer ligga på mellan 4-5k här i Sverige, frågan är om den kommer gå att köpa utan ab. eller inte. Det återstår att se. :)

Räknar du med abbonemang i det där eller? Apple själva säger ju att 8gb modellen kommer kosta 199US$ max världen över..

Pudzianovski
2008-06-09, 21:00
Blivit tunnare och bättre kamera också. Börjar bli intressant....vad finns det för alternativ?

edit: bättre ljud med !

martin_vbg
2008-06-09, 21:10
Räknar du med abbonemang i det där eller? Apple själva säger ju att 8gb modellen kommer kosta 199US$ max världen över..

ok, ja den kommer förmodligen kosta lika mycket som Sony Ericsson W200i. :D

Jag skulle vilja se hur de fått ner komponentkostnader, utveckling, shipping mm till 1200SEK. Dessutom ska ÅF ha sin del av kakan... Dessutom påstår de väl att de har en vinst på 80$/enhet den kalkylen skulle jag vilja se.

Men jag vågar inte säga allt för mycket, har hänt mer otroliga grejer i historien än så.

Larsson
2008-06-09, 21:15
Man är väldigt sugen på en iPhone. Är nog tur att jag har bindningstid till oktober på min nuvarande mobil. Men om jag skulle byta från min N95 till en iPhone skulle jag tekniskt sett få en sämre mobil. Svårt val. Teknik eller användarvänlighet. Sony Ericsson kommer med Xperia i höst också, ska bli spännande att se hur den är.

martin_vbg
2008-06-09, 21:19
Man är väldigt sugen på en iPhone. Är nog tur att jag har bindningstid till oktober på min nuvarande mobil. Men om jag skulle byta från min N95 till en iPhone skulle jag tekniskt sett få en sämre mobil. Svårt val. Teknik eller användarvänlighet. Sony Ericsson kommer med Xperia i höst också, ska bli spännande att se hur den är.

Jag hade hellre haft en iPhone än 1000st N95or om det inte var så att man kunde sälja N95orna dvs.

Sällan skådat en så kass mobil. :-/

Kimball
2008-06-09, 21:21
Missade att dem fortf. inte slängt in MMS stöd, vafan? 3e partsprogram kan väl fortf. inte kirra så att man kan ta emot MMS utan bara skicka? Och fortf. "bara" 2mpix kamera. Nåväl..
Verkar som att den inte kommer gå att köpas utan någon sorts abg. heller. Sen vet jag inte hur Telia gör men.

Martin_vbg: Hade det inte vart för tjockleken hade den vart dräglig. Men nej, är inte heller glad i min.

martin_vbg
2008-06-09, 21:22
Missade att dem fortf. inte slängt in MMS stöd, vafan? 3e partsprogram kan väl fortf. inte kirra så att man kan ta emot MMS utan bara skicka? Och fortf. "bara" 2mpix kamera. Nåväl..
Verkar som att den inte kommer gå att köpas utan någon sorts abg. heller. Sen vet jag inte hur Telia gör men.

Martin_vbg: Hade det inte vart för tjockleken hade den vart dräglig. Men nej, är inte heller glad i min.

Varför inte skaffa Telia bara. Ta mobil till vänner alla kommer ändå ha Telia så då ringer du gratis. ;)

Edit: Jäkligt synd med MMS håller med. Går ju alltid eposta... Får hoppas det går att kirra med 3:e part eller nåt.

Larsson
2008-06-09, 21:28
Apple verkar även lagt dit en volymknapp på sidan. Kan ju vara användbart.

Martin_vbg: Jag är nöjd med min N95, men smaken är som baken ;)

martin_vbg
2008-06-09, 21:32
Apple verkar även lagt dit en volymknapp på sidan. Kan ju vara användbart.

Martin_vbg: Jag är nöjd med min N95, men smaken är som baken ;)

Min mormor skulle kunna kall-löda en bättre telefon för hand. Samt programmera mjukvaran bättre i Basic. Tyvärr. :-/

Kimball
2008-06-09, 21:42
Varför inte skaffa Telia bara. Ta mobil till vänner alla kommer ändå ha Telia så då ringer du gratis. ;)

Edit: Jäkligt synd med MMS håller med. Går ju alltid eposta... Får hoppas det går att kirra med 3:e part eller nåt.

Jag sitter redan på ett Max 25 abg. vettu, så det är lugnt ;)
Jag är bara oroad över AT&Ts priser, 30$ för obegränsad data skickad, och sen 30-35$ för x antal minuter. Stora frågan är HUR mycket Telia kommer anpassa sig, känns som att apple har haft rätt mkt att säga till om i sammanhanget. Över 1 månad to go... sigh.

martin_vbg
2008-06-09, 21:49
Jag sitter redan på ett Max 25 abg. vettu, så det är lugnt ;)
Jag är bara oroad över AT&Ts priser, 30$ för obegränsad data skickad, och sen 30-35$ för x antal minuter. Stora frågan är HUR mycket Telia kommer anpassa sig, känns som att apple har haft rätt mkt att säga till om i sammanhanget. Över 1 månad to go... sigh.

Om Telia får bestämma över sina egna ab. vilket jag är hyffsat säker på att de kommer få göra så kommer du ha ett flat rate för 99:-/månad på alla ab.

Om du har ett max 25 varför skulle du inte vilja ta telefonen på det abbet isf.?

Edit: Skulle ju kunna hända att det är ett specialab. för just iPhone men det skulle verkligen förvåna mig.

coxie
2008-06-09, 21:55
Blir till att gå ner och förboka en imorgon.

Kimball
2008-06-09, 22:03
Om Telia får bestämma över sina egna ab. vilket jag är hyffsat säker på att de kommer få göra så kommer du ha ett flat rate för 99:-/månad på alla ab.

Om du har ett max 25 varför skulle du inte vilja ta telefonen på det abbet isf.?

Edit: Skulle ju kunna hända att det är ett specialab. för just iPhone men det skulle verkligen förvåna mig.

Såklart jag vill ha det, men som sagt, av att döma på hur de lanserar iphonen på alla andra ställen så vettifasen.
Men ja, det känns långsökt att Telia skulle skapa ngt iphonespecifiserat abg. faktiskt.

Blir till att gå ner och förboka en imorgon.

Om inte "reglerna" ändrats (inte omöjligt iom. rls datum nu osv) så får man inte skriva upp någon bokningslista. Detta gällde för 2v. sen, dock så jag vet inte säkert :)

coxie
2008-06-09, 22:12
Såklart jag vill ha det, men som sagt, av att döma på hur de lanserar iphonen på alla andra ställen så vettifasen.
Men ja, det känns långsökt att Telia skulle skapa ngt iphonespecifiserat abg. faktiskt.



Om inte "reglerna" ändrats (inte omöjligt iom. rls datum nu osv) så får man inte skriva upp någon bokningslista. Detta gällde för 2v. sen, dock så jag vet inte säkert :)

Hmm okay, får väl kolla upp läget imorgon då.

martin_vbg
2008-06-09, 22:16
Blir till att gå ner och förboka en imorgon.

Det går inte att förhandsboka telefonen och Teliabutiker eller ÅF får inte heller göra det enligt avtalet med Apple.

Jarod
2008-06-09, 22:16
Hmm okay, får väl kolla upp läget imorgon då.

Behöver du inte. Den kommer inte att kunna förbokas enligt Felia.

Pucktvåa. Fan. Jävla snygg brud i tv-reklamen got me.

coxie
2008-06-09, 22:19
:(.

Palla stå och köa för att få en.

martin_vbg
2008-06-09, 22:22
:(.

Palla stå och köa för att få en.

Ja fan vad köer det kommer vara... :(

coxie
2008-06-09, 22:23
Ja fan vad köer det kommer vara... :(

Mjo får nog ta och muta en liten japan som kan köa åt mig, hört att de älskar köer :D

martin_vbg
2008-06-09, 22:24
Mjo får nog ta och muta en liten japan som kan köa åt mig, hört att de älskar köer :D

Muhaha, roligt om det var en kö med japaner in i butiken och utanför står det en massa svennar som plockar åt sig mobilerna. :)

coxie
2008-06-09, 22:25
Priceless :D

ante
2008-06-09, 22:54
Ni som är sugna på en iPhone - undrar en sak.

Ni som aldrig köpt nya lurar till en mp3spelare ni har/haft, och alltid kört på de medföljande kan nästan sluta läsa.

Hur kan ni köpa iphonen, och acceptera att vara låst till det kassa headsetet som följer med? Imo är iphonen ointressant just pga att man blir låst till att köra lurarna som följer med ipoden. Men å andra sidan så ser jag hur många som helst som kör de medföljande lurarna till ipods osv, fast man kan få dubbelt så bra ljud med ett par creative EP300 för 250kr extra. Tills det har kommit en bra lösning på detta (läs originallurar som låter bra) så kör jag nog vidare på ipod + mobil.

Kimball
2008-06-09, 22:59
Ni som är sugna på en iPhone - undrar en sak.

Ni som aldrig köpt nya lurar till en mp3spelare ni har/haft, och alltid kört på de medföljande kan nästan sluta läsa.

Hur kan ni köpa iphonen, och acceptera att vara låst till det kassa headsetet som följer med? Imo är iphonen ointressant just pga att man blir låst till att köra lurarna som följer med ipoden. Men å andra sidan så ser jag hur många som helst som kör de medföljande lurarna till ipods osv, fast man kan få dubbelt så bra ljud med ett par creative EP300 för 250kr extra. Tills det har kommit en bra lösning på detta (läs originallurar som låter bra) så kör jag nog vidare på ipod + mobil.

Say wut?

"The headphone jack is flush, as mentioned. It's still 3.5mm, so if you don't like the out of box phones (which won't stay in our ears), bring your own, no problem -- and no adapter needed!"

coxie
2008-06-09, 22:59
Ni som är sugna på en iPhone - undrar en sak.

Ni som aldrig köpt nya lurar till en mp3spelare ni har/haft, och alltid kört på de medföljande kan nästan sluta läsa.

Hur kan ni köpa iphonen, och acceptera att vara låst till det kassa headsetet som följer med? Imo är iphonen ointressant just pga att man blir låst till att köra lurarna som följer med ipoden. Men å andra sidan så ser jag hur många som helst som kör de medföljande lurarna till ipods osv, fast man kan få dubbelt så bra ljud med ett par creative EP300 för 250kr extra. Tills det har kommit en bra lösning på detta (läs originallurar som låter bra) så kör jag nog vidare på ipod + mobil.

Nya modellen kommer ha uttag för alla lurar enligt det jag läst.

tomccc
2008-06-09, 23:02
Vad, har den inte stöd för MMS?!?

Kimball
2008-06-09, 23:04
Vad, har den inte stöd för MMS?!?

Nej. Den kan skicka med 2epartsprogram som sagt. Men ta emot går ej atm. Förmodar att det är lite av ett nordiskt (?) fenomen det här med stort MMS-användande? Annars hade de väl lagt större tyngd vid det.

ante
2008-06-09, 23:14
Say wut?

"The headphone jack is flush, as mentioned. It's still 3.5mm, so if you don't like the out of box phones (which won't stay in our ears), bring your own, no problem -- and no adapter needed!"

Nya modellen kommer ha uttag för alla lurar enligt det jag läst.

Jo, visst har den 3,5mmm - uttag, men då har du ingen mikrofon att prata i. Det är ju det som är hela grejen - att det skall vara bekvämt att kunna växla mellan att prata i telefon och lyssna på musik.
Annars kan jag lika gärna köra på telefon och mp3spelare separat. Har letat runt lite men inte hittat några tredjepartstillverkare som tillverkar headset med svarsknapp osv i schysst kvalitet.

Hur gör man om man pluggar i ett par schyssta lurar i den och någon ringer?
Min Nokia N82 har också hörlursuttag, och när någon ringer (och jag har vanliga lurar ikopplade) så kan jag använda mig av telefonens inbyggda mic, eller koppla ur sladden och börja prata som vanligt. Båda lösningar är för krångliga. På Nokian kan man dock köpa ett nytt headset för 200kr som har en fjärr med uttag för vanliga lurar. Hur gör man med iphonen?

Kimball
2008-06-09, 23:22
Jo, visst har den 3,5mmm - uttag, men då har du ingen mikrofon att prata i. Det är ju det som är hela grejen - att det skall vara bekvämt att kunna växla mellan att prata i telefon och lyssna på musik.
Annars kan jag lika gärna köra på telefon och mp3spelare separat. Har letat runt lite men inte hittat några tredjepartstillverkare som tillverkar headset med svarsknapp osv i schysst kvalitet.

Hur gör man om man pluggar i ett par schyssta lurar i den och någon ringer?
Min Nokia N82 har också hörlursuttag, och när någon ringer (och jag har vanliga lurar ikopplade) så kan jag använda mig av telefonens inbyggda mic, eller koppla ur sladden och börja prata som vanligt. Båda lösningar är för krångliga. På Nokian kan man dock köpa ett nytt headset för 200kr som har en fjärr med uttag för vanliga lurar. Hur gör man med iphonen?

Good point. Har själv aldrig använt headset aktivt till någon mobil, så jag tror inte jag kommer ha det problemet då jag lika gärn kan ta upp den i handen. Kanske går att fixa med lite lödkunskaper eller ngt ? ;)

Men hur blir det om man använder stereobluetooth-headset? Vet inte om Iphonen fortf. saknar stöd för det eller hur det låg till?

ante
2008-06-09, 23:26
Good point. Har själv aldrig använt headset aktivt till någon mobil, så jag tror inte jag kommer ha det problemet då jag lika gärn kan ta upp den i handen. Kanske går att fixa med lite lödkunskaper eller ngt ? ;)

Men hur blir det om man använder stereobluetooth-headset? Vet inte om Iphonen fortf. saknar stöd för det eller hur det låg till?

Jag kanske underskattar populariteten på iphonen, men jag trodde faktiskt inte det var någon som tänkt köpa iphonen och endast använda den som telefon. Hela telefonen är ju en kompromiss, där i detta fall telefondelen uppenbart prioriterats bort till fördel för en riktigt bra mp3spelare.

martin_vbg
2008-06-09, 23:26
Jo, visst har den 3,5mmm - uttag, men då har du ingen mikrofon att prata i. Det är ju det som är hela grejen - att det skall vara bekvämt att kunna växla mellan att prata i telefon och lyssna på musik.
Annars kan jag lika gärna köra på telefon och mp3spelare separat. Har letat runt lite men inte hittat några tredjepartstillverkare som tillverkar headset med svarsknapp osv i schysst kvalitet.

Hur gör man om man pluggar i ett par schyssta lurar i den och någon ringer?
Min Nokia N82 har också hörlursuttag, och när någon ringer (och jag har vanliga lurar ikopplade) så kan jag använda mig av telefonens inbyggda mic, eller koppla ur sladden och börja prata som vanligt. Båda lösningar är för krångliga. På Nokian kan man dock köpa ett nytt headset för 200kr som har en fjärr med uttag för vanliga lurar. Hur gör man med iphonen?

Det kommer komma en sån adapter du kan vara lugn. Släpper inte Apple den själva tar det ungefär 2 dagar innan det kommer pirat (om det inte redan finns).

martin_vbg
2008-06-09, 23:27
Jag kanske underskattar populariteten på iphonen, men jag trodde faktiskt inte det var någon som tänkt köpa iphonen och endast använda den som telefon. Hela telefonen är ju en kompromiss, där i detta fall telefondelen uppenbart prioriterats bort till fördel för en riktigt bra mp3spelare.

har du själv använt den?

ante
2008-06-09, 23:28
Det kommer komma en sån adapter du kan vara lugn. Släpper inte Apple den själva tar det ungefär 2 dagar innan det kommer pirat (om det inte redan finns).

iphonen har funnits i ett år nu och apple har än så länge inte släppt någon 3,5mm adapter med inbyggd mic + svarsknapp. Har inte sett någon tredjeparts heller men jag kanske inte har letat tillräckligt.

EDIT: Hittade några från amerikanska apple store precis ;
http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/wa/RSLID?mco=4FCF984E&fnode=home/shop_iphone/iphone_accessories&nplm=TP637LL/A
och
http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/wa/RSLID?mco=F7F0F309&fnode=home/shop_iphone/iphone_accessories&nplm=TQ019LL/A
Så det verkar finnas, lite synd att dessa kostar en hel del, förmodligen mycket mer i sverige också.
Enligt recensionerna skall de dock vara ganska kassa.

martin_vbg
2008-06-09, 23:31
iphonen har funnits i ett år nu och apple har än så länge inte släppt någon 3,5mm adapter med inbyggd mic + svarsknapp. Har inte sett någon tredjeparts heller men jag kanske inte har letat tillräckligt.

Det är inte direkt svårt att lista ut hur en sådan anslutning fungerar.

Edit: Pirat adaptrar till SE, Nokia mm kostar ungefär 100:- och summan för iPhone komemr vara densamma antar jag.

ante
2008-06-09, 23:37
har du själv använt den?

Inte ett längre tag, men har haft den en eftermiddag och lekt lite. Som telefon är den ju rätt kass tycker jag. Saker som att hitta en kontakt, ringa upp, skriva ett SMS och lägga till anteckningar i kalendern gör jag mycket snabbare med alla andra lurar jag haft. Har inte provat mailfunktionen i den dock, skulle vara intressant att se hur den hanterar bilagor osv, då den inte verkar vara någon höjdare på just det.

martin_vbg
2008-06-09, 23:49
Inte ett längre tag, men har haft den en eftermiddag och lekt lite. Som telefon är den ju rätt kass tycker jag. Saker som att hitta en kontakt, ringa upp, skriva ett SMS och lägga till anteckningar i kalendern gör jag mycket snabbare med alla andra lurar jag haft. Har inte provat mailfunktionen i den dock, skulle vara intressant att se hur den hanterar bilagor osv, då den inte verkar vara någon höjdare på just det.

Jag tyckte funktioner som smskonversationer och sånt var bra och smidigt.

Hitta kontakter i telefonboken erfor jag var väldigt smidigt.

Att hantera en iPhone på en eftermiddag kan man nog knappast förvänta sig och det är som med allt annat tror jag. Att man vänjer sig.

Jag har nog använt telefonen lika länge som dig ungefär så jag ska inte säga så mycket. (Ett par timmar).
Men jag kan säga att jag skriver sms/mail Minst fyra ggr så snabbt som om jag T9 blippar och jag skriver då ganska snabbt. Jämför jag med en telefon som HTC så går det ändå snabbare trots att de har "vanligt" tangentbord på de. Detta är väl högst personligt och jag har väldigt små smidiga fingrar så det kan vara därför.

Ringt har jag faktiskt inte gjort med den så jag vågar inte svara för ljudkvalité i högtalaren men eftersom jag alltid använder headset skulle jag personligen inte se det som ett problem heller.

martin_vbg
2008-06-09, 23:51
Jadu, gå in och läs lite på apple.se om den så ska du nog hitta mycket matnyttigt. :)

http://www.apple.com/se/iphone/enterprise/

Nu ska jag sova... Sweet dreams.

Kimball
2008-06-10, 08:22
Är det lätt att man slår fel på det virtuella tangenbordet? Ser rätt right ut mellan tangenterna, men de fixar man väl med lite träning? Allt för att slippa smsa med T9 !

hahavaffan
2008-06-10, 08:31
Jag hade inte väntat på 3g versionen. 3g suger röv! Hellre har jag bra batteritid och en slimmare telefon.Dock är det ju så att den nya kommer ha både bättre batteritid och en mer slimmad form... så ska man vänta eller inte? ;)

tomccc
2008-06-10, 08:52
Nej. Den kan skicka med 2epartsprogram som sagt. Men ta emot går ej atm. Förmodar att det är lite av ett nordiskt (?) fenomen det här med stort MMS-användande? Annars hade de väl lagt större tyngd vid det.
Konstigt, det var ju en av funktinerna jag hade sett fram emot, att kunna se mms på stor skärm hade varit riktigt bra.

ulfalf
2008-06-10, 09:12
Jag ska ha en oavsett om den klarar MMS, stereoBT osv. Det enda jag skulle sakna är att kunna använda den som bt-modem, men varför ska man egentligen göra det när man har hela webben (nåja, nästan hela iaf) i telefonen? Har pillat i kanske en kvart på en iPhone tidigare och blev fast direkt.

Så nu kommer den stora frågan - ska man köpa en svart eller vit?

plexmar
2008-06-10, 09:18
Jag ska ha en oavsett om den klarar MMS, stereoBT osv. Det enda jag skulle sakna är att kunna använda den som bt-modem, men varför ska man egentligen göra det när man har hela webben (nåja, nästan hela iaf) i telefonen? Har pillat i kanske en kvart på en iPhone tidigare och blev fast direkt.

Så nu kommer den stora frågan - ska man köpa en svart eller vit?


Svart!

Den stora frågan är vad den kommer att kosta med abbonemanget osv.

JJ
2008-06-10, 09:22
Så nu kommer den stora frågan - ska man köpa en svart eller vit?


Black is beautiful. Och då kan man kalla den nogger, bara för skojs skull.

teargaz
2008-06-10, 09:23
Jag har kompleterat min iPhone med nytt headset med mic och jag tycker det är svinbra ljud i dom nya lurarna. Tom så bra att jag har fått slänga lite gamla mp3'r och komprimera om dom efter som ljudet blev så mycket bättre.

Jag tycker en iPhone är svinbra som mp3 spelare, svinbra som mediaspelare. (Har kollat av tre sässonger av 24, två sässonger av rock of love och ett lass filmer) Skönt som fan när man flyger. Den funkar kanon att surfa och youtuba med och det finns ju nästa wlan överallt så jag har inte saknat 3g om jag ska vara ärlig. Mailen funkar kanon och attachade bilder/pdf'er lirar hur bra som helst. När den nya kommer och man kan klämma fast den på bågen och ha den som GPS så kommer det bli helt optimalt. Jag har haft den sen i november och det är lätt den bästa telefonen jag har haft.
Men javisstja... den är ju lite meckig att skicka/tamot MMS ja... Är det nåt jag saknar? Öhhh nä... Det va 18 år sen jag va 14.

Nitrometan
2008-06-10, 09:36
Så nu kommer den stora frågan - ska man köpa en svart eller vit?
Om en teknisk pryl finns i bukkakevitt så ska man köpa den i den färgen.

ulfalf
2008-06-10, 09:38
Svart!

Den stora frågan är vad den kommer att kosta med abbonemanget osv.

Black is beautiful. Och då kan man kalla den nogger, bara för skojs skull.

Som det är nu ligger svart lite bättre till än vit. Dock vill man ju klämma lite på dom först.

Och den andra stora frågan är ju förstås vad den kommer kosta. Tydligen har AT/T i US and A skippat hela grejen med speciella iphoneabbonemang så det kan ju kanske ge en hint att det inte kommer några speciella abbonmeng från telia heller när dom släpper den. Man skulle ju dock se någon variant av flatrate för data, det är ju det man vill åt. Vill jag bara ringa kan jag lika gärna behålla min tvåtusenkronors fina leksaksmobil, som för övrigt har en kamera bättre än den i iphone. Surt sa räven när han sket rönnbär, men det får man ju ta. Jag ska ha den i vilket fall!

Alexlindgren
2008-06-10, 10:09
Jag ska lätt ha den! Dock efter sommaren då jag alltid lyckas tappa min mobil i marken under lite blötare kvällar och sådana kommer det bli en hel del i sommar... haha

Längtar helt sjukt mycket!

Alexlindgren
2008-06-10, 10:26
Telia kommer antagligen inte ha något extra abonnemang för iphone så då är det dom här priserna som gäller:

Fast pris (3000mms, sms och samtalsminuter) = 599 :-
Flatrate = 100 :-

Men då måste man antagligen binda upp sig på 2 år för abonnemanget...

ulfalf
2008-06-10, 10:54
Telia kommer antagligen inte ha något extra abonnemang för iphone så då är det dom här priserna som gäller:

Fast pris (3000mms, sms och samtalsminuter) = 599 :-
Flatrate = 100 :-

Men då måste man antagligen binda upp sig på 2 år för abonnemanget...

Om man som mig varken ringer så mycket eller smsar överdrivet mycket är det ju ganska lockande att skaffa 99kronorsabb, ungefär samma som jag idag har på Telenor, och sen lägga till 100 för flatrate. Ligger på runt 100-150 per månad idag. Ingen extremt alltså, rätt ok. Sen kanske det tillkommer ngn hundring för telefonen men helst betalar jag allt kontant direkt. Har bundit mig 2 år tidigare och det gick bra så jag gör gärna det för en sån telefon :)

Alexlindgren
2008-06-10, 10:58
Om man som mig varken ringer så mycket eller smsar överdrivet mycket är det ju ganska lockande att skaffa 99kronorsabb, ungefär samma som jag idag har på Telenor, och sen lägga till 100 för flatrate. Ligger på runt 100-150 per månad idag. Ingen extremt alltså, rätt ok. Sen kanske det tillkommer ngn hundring för telefonen men helst betalar jag allt kontant direkt. Har bundit mig 2 år tidigare och det gick bra så jag gör gärna det för en sån telefon :)

Inte så lätt för mig som skickar runt 2000 sms / månad och ringer en hel del timmar :P

Nitrometan
2008-06-10, 11:19
Telia kommer antagligen inte ha något extra abonnemang för iphone så då är det dom här priserna som gäller:

Fast pris (3000 mms, sms och samtalsminuter) = 599 :-
Flatrate = 100 :-

Fast MMS är ju inte så viktigt med en iPhone som inte har den funktionen.

teargaz
2008-06-10, 12:06
Shit va många coola features!

5wYBcE6vI-g

Larsson
2008-06-10, 12:07
På ett sätt är det inget vidare att Apple har satt ett maxpris på mobilen. Hellre betalar jag lite mer för mobilen och får en lägre månadskostnad än tvärtom. Jag vill inte betala 4-500:- i månanden för en mobil, så mycket ringer inte jag.

Ganymedes
2008-06-10, 12:09
MMS... Är det någon som efterfrågar kassettradio när man köper (fabriksny) bil också? :)

Kul med 3G för de som surfar mycket med sin iPhone. Och GPS är ju trevligt. Men nja, jag kommer inte byta ut min iPhone v1 mot iPhone 3G. Är pinsamt nöjd som det är. Kanske nästa version...

Larsson
2008-06-10, 12:20
MMS... Är det någon som efterfrågar kassettradio när man köper (fabriksny) bil också? :)

Kul med 3G för de som surfar mycket med sin iPhone. Och GPS är ju trevligt. Men nja, jag kommer inte byta ut min iPhone v1 mot iPhone 3G. Är pinsamt nöjd som det är. Kanske nästa version...

Personligen är MMS något som jag absolut också skulle kunna klara mig utan. Kikade precis in min inkorg på mobilen. Hade 169 objekt där, 7st av dem var MMS. Visst är det kul att kunna ta emot MMS, men det är inte en avgörande faktor i mobilval för mig.

Förstår inte hypen runt GPS i mobilen, har det på min mobil och det är totalt värdelöst. Tar hur lång tid som helst positionera sig.

Oktay
2008-06-10, 12:22
kan man fortfarande endast använda bluetoothen till handsfree? alltså man kan inte ta emot filer via bluetooth från andra enheter

Ganymedes
2008-06-10, 13:15
Personligen är MMS något som jag absolut också skulle kunna klara mig utan. Kikade precis in min inkorg på mobilen. Hade 169 objekt där, 7st av dem var MMS. Visst är det kul att kunna ta emot MMS, men det är inte en avgörande faktor i mobilval för mig.

Förstår inte hypen runt GPS i mobilen, har det på min mobil och det är totalt värdelöst. Tar hur lång tid som helst positionera sig.


Finns ju iofs redan ful-lösningar på MMS "problemet". Som t.ex. Swirly MMS. Jag hade det installerat ett tag för säkerhetsskull, men det var helt meningslöst för min del så jag tog bort det.

Nitrometan
2008-06-10, 13:55
Förstår inte hypen runt GPS i mobilen, har det på min mobil och det är totalt värdelöst. Tar hur lång tid som helst positionera sig.
När man kopplar det till Google Earth blir det förhoppningsvis bra.

AmericanDragon
2008-06-10, 14:17
Detta är så jävla svårt. Jag älskar iphonen, den är underbar, men den är så jävla dålig. Har varit här i usa ett år nu och tagit del av iphonen på alla möjliga sätt och måste säga att den är jävligt cool, men frågan är om den är värd pengarna. Visst ser den snygg ut, men let's cut the crap: den har inte så värst bra egenskaper tekniskt sett. Är också väldigt besviken på att dom inte uppgraderat kameran heller. Inget MMS-stöd, dålig GPS. Tangentbordet är okej men inte mer än så. Tycker att telefonen är sjukt överskattad om jag ska vara ärlig. Men ändå gillar jag den?!

Måste säga att Xperia ser sjukt mycket intressantare ut.

Jag tror att det kommer mest handla om priset, om jag nu skulle köpa en ny i Sverige. Telefonen är värd 3000 kr max, mer än så är bara waste of money tycker jag.

Andy.da.wohoo
2008-06-10, 14:21
Läst lite i tråden och blivit lite småsugen på att köpa den nya iPhonen ifall den bara kommer kosta 199$. Kommer vänta tills den varit ute ett tag och läsa kritiken om den i denna tråden och se ifall det är värt det.

plexmar
2008-06-10, 14:49
Om man som mig varken ringer så mycket eller smsar överdrivet mycket är det ju ganska lockande att skaffa 99kronorsabb, ungefär samma som jag idag har på Telenor, och sen lägga till 100 för flatrate. Ligger på runt 100-150 per månad idag. Ingen extremt alltså, rätt ok. Sen kanske det tillkommer ngn hundring för telefonen men helst betalar jag allt kontant direkt. Har bundit mig 2 år tidigare och det gick bra så jag gör gärna det för en sån telefon :)

Om du ska ha ett 99 kronors abbonnemang så tillkommer det nog rätt så många hundringar för telefonen skulle jag tro :)

Inte direkt så Apple brukar vara generösa när det gäller priset på sina produkter..

spange
2008-06-10, 15:36
jag skall ha den dagen den kommer!
kamera skiter jag, det räcler med 2mp, de flesta mobiler med 3-5mp suger ändå k** om man är van att fota med systemkamera, bara känslan man får av att ha en iphone i handen gör att jag skulle hosta upp 5pix för den, lätt..känns så sjukt gedigen då alla andra telefoner känns som plastleksaker.

DaGoose
2008-06-10, 16:16
iPhone? Är det den där prylen som var cool i början av januari förra året?

spange
2008-06-10, 16:43
iPhone? Är det den där prylen som var cool i början av januari förra året?

saken handlar ju om lite mer än vad som är inne den här veckan typ;) vilket för övrigt är ett så jävla lamt sätt att tänka att det finns inte, då det innebär att man skulle behöva köpa nya saker en gång i veckan för att vara cooolast.
dessutom var iphone 3g inte inne förra året iom att den släpps 11 juli iår.

Alexlindgren
2008-06-10, 18:02
Jag är fortfarande nyfiken vad slutpriset blir för telefon + abonnemang...

När tror ni att man får reda på det? Dagen som den släpps?

Jarod
2008-06-10, 18:34
Jag är fortfarande nyfiken vad slutpriset blir för telefon + abonnemang...

När tror ni att man får reda på det? Dagen som den släpps?

Lite priser från London kan du hitta på idg.se. Det kanske kan ge en fingervisning.

Kimball
2008-06-10, 19:31
Jag är fortfarande nyfiken vad slutpriset blir för telefon + abonnemang...

När tror ni att man får reda på det? Dagen som den släpps?

Enligt Telia kommer inga prisuppg. innan rlsdatumet, har inte fått ngn vidare info än.

GPSen kommer väl inte vara sämre i den än ngn annan telefon? Den i SE c702an duger utmärkt i mina ögon med tex Telia navigator (tomtoms version lär väl finnas i närmsta interweb-butik några dagar efter rls släpp också kan tänkas), och det är ju liknande teknik i Ifånen(?).

Sen tror jag inte man kan skicka filer över BT än heller, nej.

Verkar inte omöjligt att det _kan_ bli ngt specialabg. än.

Det lite roliga är att i Sverige kommer den gå att köpas både i Teliabutik och på telia.se, när de inte kommer sälja den alls på nätet i USA tydligen, och där måste den även aktiveras i fysisk butik, vilket tordes bringa ett lagom kaos ^^ Verkar som att vi slipper detta i Sverige iaf.

Ganymedes
2008-06-10, 20:59
iPhone? Är det den där prylen som var cool i början av januari förra året?

Japp, och det är samtidigt den där prylen som fortfarande spöar de nyaste alternativen från Nokia och SE... För de företagen har fortfarande inte fattat att det är användarupplevelsen, inte specar och hinkvis av funktioner, som gör att folk älskar iPhone!

Sedan kan ju inte en enda telefon tilltala alla.

AmericanDragon. Du har nog inte testat gps i iPhone, för den finns inte släppt med gps ännu. Du har däremot med stor sannolikhet testat trianguleringen som finns i nuvarande iPhone. Det är stor skillnad.

Kimball
2008-06-14, 19:06
Chansen att ifånen endast kommer säljas med något speciellt "abonnemangspaket" som inkluderar tex obegränsad datatraffik verkar väldigt stort atm.

Dav0d
2008-06-14, 23:38
Hur lång tid tror ni det tar innan de har "crackat" den så att man kan använda andra sim kort? Hur lång tid tog det på den första Iphonen?

martin_vbg
2008-06-14, 23:45
Hur lång tid tror ni det tar innan de har "crackat" den så att man kan använda andra sim kort? Hur lång tid tog det på den första Iphonen?

Jag skulle tro ca 1 dag. :)

Däremot är det dumt att sitta på två ab. om du ändå måste skaffa ett Telia ab.

Flykt
2008-06-14, 23:54
Hur lång tid tror ni det tar innan de har "crackat" den så att man kan använda andra sim kort? Hur lång tid tog det på den första Iphonen?
Nu ligger inte fokusen på det, utan mer om vilka abonnemang de kommer säljas med och om man kan få tag på utan abonnemang.

Control_61
2008-06-15, 00:02
Lite off-topic:

Jag har nu chansen att köpa en begagnad iPhone på 8 gig med svenskt abbonemang osv. för 3200kronor.
Det har alltid fungerat utan problem osv.

Med tanke på att det vid problem är svårt att få hjälp med den i sverige; Är den värd att köpa till det priset?

martin_vbg
2008-06-15, 00:16
Lite off-topic:

Jag har nu chansen att köpa en begagnad iPhone på 8 gig med svenskt abbonemang osv. för 3200kronor.
Det har alltid fungerat utan problem osv.

Med tanke på att det vid problem är svårt att få hjälp med den i sverige; Är den värd att köpa till det priset?

Det låter som ett väldigt bra pris. Däremot kan det ju vara lurigt iom. att den nya modellen släpps snart. Har du otur så kommer den vara i samma prisklass. Men jag vet inte hur stor den risken är egentligen.

martin_vbg
2008-06-15, 00:19
Hmm verkar som att de har rasat i pris de senaste dagarna. Man kanske skulle inhandla en gammal version själv. :)

vesterberg
2008-06-15, 00:29
på nya är ju maxpriset satt till $199 (+ moms). så dom är rätt billiga.

martin_vbg
2008-06-15, 00:37
på nya är ju maxpriset satt till $199 (+ moms). så dom är rätt billiga.

plus ab. antar jag?

jakke
2008-06-15, 00:40
plus ab. antar jag?

japp. Siffran 199 Dolares säger egentligen ingenting.

Dav0d
2008-06-15, 00:54
Nu ligger inte fokusen på det, utan mer om vilka abonnemang de kommer säljas med och om man kan få tag på utan abonnemang.

Det stämmer :)

ulfalf
2008-06-16, 08:45
Är det är iphone-tråden på Kolo? Jag frågar här i vilket fall till de som redan har en - hur ser egentligen forumet ut på iphone? Fungerar allt som det ska eller ser grejer ut som keffo och inget fungerar?

jwzrd
2008-06-16, 08:48
Är det är iphone-tråden på Kolo? Jag frågar här i vilket fall till de som redan har en - hur ser egentligen forumet ut på iphone? Fungerar allt som det ska eller ser grejer ut som keffo och inget fungerar?

Forumet fungerar utmärkt på Safari så jag gissar det gör det även på iPhone-brynaren.

MasterChief
2008-06-16, 09:22
Är det är iphone-tråden på Kolo? Jag frågar här i vilket fall till de som redan har en - hur ser egentligen forumet ut på iphone? Fungerar allt som det ska eller ser grejer ut som keffo och inget fungerar?

Forumet fungerar utmärkt på Safari så jag gissar det gör det även på iPhone-brynaren.

Jag ligger ofta och surfar på kolo med min Ipod Touch (via Safari) och det funkar ypperligt.

Trance
2008-06-16, 09:32
iPhone kör väl en modifierad version av Safari men använder fortfarande webkit så det skall väl fungera utmärkt. Webkit har blivit riktigt grymt på sistone.

Ganymedes
2008-06-16, 10:58
Ja, det fungerar utmärkt att nyttja forumet via iPhone. Kör så själv lite då och då.

Mighty
2008-06-16, 11:04
Jag ligger ofta och surfar på kolo med min Ipod Touch (via Safari) och det funkar ypperligt.

Är Safari bättre än Opera 9.5?

jwzrd
2008-06-16, 11:09
Är Safari bättre än Opera 9.5?

Vad vill du ha för enhet på svaret?

wepp
2008-06-16, 11:15
Funkar perfekt att surfa kolo från iPhone, köpte en för 2700 förra veckan och är nöjd till 100%

Mighty
2008-06-16, 12:19
Vad vill du ha för enhet på svaret?

Samma enhet som exkluderar dig från att fälla löjliga kommentarer.

jwzrd
2008-06-16, 12:27
Samma enhet som exkluderar dig från att fälla löjliga kommentarer.

Men ärligt talat. Det är som att fråga om Volvo är bättre än Saab. Vad tycker du själv? Vad är värt något för dig i en browser? Spec compliance? Javascript-prestanda? Usability? Operativsystem? Verktyg som hör till? Krav på arbetsplatsen? Speciella siter som inte fungerar på ena browsern men kanske på den andra?

MasterChief
2008-06-16, 12:32
Är Safari bättre än Opera 9.5?

Har aldrig testat Opera.

Mighty
2008-06-16, 12:34
Men ärligt talat. Det är som att fråga om Volvo är bättre än Saab. Vad tycker du själv? Vad är värt något för dig i en browser? Spec compliance? Javascript-prestanda? Usability? Operativsystem? Verktyg som hör till? Krav på arbetsplatsen? Speciella siter som inte fungerar på ena browsern men kanske på den andra?

Du har iofs en poäng :)
Detta fallet gäller det browser i en WM6-maskin där det inte finns speciellt många alternativ på marknaden. Det enda jag var ute efter var hans subjektiva omdöme vid en grov jämförelse.

hahavaffan
2008-06-16, 12:41
Jag använde en Iphone för att föra över pengar via Handelsbankens internetsite i helgen. Det funkade perfekt förutom att sista bilden, som bekräftar överföringen, inte kom fram. Men pengarna överfördes iallafall :D

jwzrd
2008-06-16, 12:58
Jag använde en Iphone för att föra över pengar via Handelsbankens internetsite i helgen. Det funkade perfekt förutom att sista bilden, som bekräftar överföringen, inte kom fram. Men pengarna överfördes iallafall :D

Hmm, hur gör du det i Safari? Jag har också handelsbanken men kör banken i firefox eftersom hbs jävla säkerhetsprogramslaser inte verkat fungera med Safari.

Igeln
2008-06-16, 12:58
Kommer prislappen verkligen ligga på $199 ~ 1300 SEK i Sverige, eller är detta bara snack?

Hälsningar Igeln

Granatgiraffen
2008-06-16, 13:29
Kommer prislappen verkligen ligga på $199 ~ 1300 SEK i Sverige, eller är detta bara snack?

Hälsningar Igeln

Hej Igeln. Vi får avvakta och se.

MasterChief
2008-06-16, 13:32
Hej Igeln. Vi får avvakta och se.

Jag tycker giraffjäveln börjar bli en ny Yankeee. Dryga och roliga kommentarer. Ett uns mer cynism och du är hemma. :D

Kimball
2008-06-16, 19:19
Kommer prislappen verkligen ligga på $199 ~ 1300 SEK i Sverige, eller är detta bara snack?

Hälsningar Igeln

1300 + vad nu abonnemangsavgiften + pristillägg för telefon nu blir. Apples uttalande att den ska säljas för 199$ var lite väl bluff och båg, då den i slutänden blev dyrare än sin föregångare i USA med samma abonnemangsplan osv.

Granatgiraffen
2008-06-16, 19:47
Jag tycker giraffjäveln börjar bli en ny Yankeee. Dryga och roliga kommentarer. Ett uns mer cynism och du är hemma. :D

Först trodde jag du var snäll fast sen såg jag att du kallade mig giraffjäveln :(

OT
Jag tycker den verkar intressant nu när den stödjer exchange och 3G på ett fint sätt. Kanske får jag köpa en åt mig? Jag kan inte sia om framtiden men jag skulle ha blivit glatt överaskad.

MasterChief
2008-06-16, 21:41
Först trodde jag du var snäll fast sen såg jag att du kallade mig giraffjäveln :(



Det var snällt. Jag jämför dig ju med en av kolos minigudar ffs.

Min "justering" av ditt namn var snarare en hyllning till en av de drygare av kolos medlemmar, Bronkitkorven, som ofta gick under namnet Korvjäveln. Trodde jag var en uppenbar koppling. Men du kanske inte memorerar samtliga inlägg på kolo?

martin_vbg
2008-06-25, 18:47
http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkterocherbjudanden/apple/iphone.page ny info.

Larsson
2008-06-25, 19:18
http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkterocherbjudanden/apple/iphone.page ny info.

Där ser man, trodde faktiskt inte att Telia skulle ha speciella abbonemang för iPhone. Nu ska det bli spännade att se vad månadskostnaden blir.

Kimball
2008-06-25, 19:49
Skitabonnemang för en som mig, som sällan egentligen ringer med mobilen, 100 fria ringminuter använder jag aldrig, dock vore det säkert inga problem att använda 100mb, om ens svårt att använda 1gb med Ifånen om man använde den någorlunda ofta att surfa med.

Det som är intressant, som skiljer Sverige (?) åt andra länder, är att Telia skrivit "Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris.".
I andra länder (eller är det bara USA?, inte allt för insatt) måste man väl välja de specifika abonnemangen med den.

För i tex USA betalar de väl bara eg. 199$för Iphonen i sig, deras månadskostnader har väl inga pristillägg för Iphonen i sig inbakat, tror jag?

Så, det ska bli intressant att se vad den kommer kosta kontant utan de speciella abonnemangen, för då kan ju tex ett Telia max 25 49:- + Fasta mobildatatraffikstillägget på 199:- vara en intressant kombination, beroende på vad man får för rabatt på telefonen.

Överlag besviken på Telia so far. Kanske skulle hugga en 1a gen. för runt 2-2.5 lax när 3G varianten släppts, behöver ändå eg. inte GPS/någon extra timme batteri eller 3G om man då bara vill åt interfacet..

martin_vbg
2008-06-25, 19:56
Skitabonnemang för en som mig, som sällan egentligen ringer med mobilen, 100 fria ringminuter använder jag aldrig, dock vore det säkert inga problem att använda 100mb, om ens svårt att använda 1gb med Ifånen om man använde den någorlunda ofta att surfa med.

Det som är intressant, som skiljer Sverige (?) åt andra länder, är att Telia skrivit "Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris.".
I andra länder (eller är det bara USA?, inte allt för insatt) måste man väl välja de specifika abonnemangen med den.

För i tex USA betalar de väl bara eg. 199$för Iphonen i sig, deras månadskostnader har väl inga pristillägg för Iphonen i sig inbakat, tror jag?

Så, det ska bli intressant att se vad den kommer kosta kontant utan de speciella abonnemangen, för då kan ju tex ett Telia max 25 49:- + Fasta mobildatatraffikstillägget på 199:- vara en intressant kombination, beroende på vad man får för rabatt på telefonen.

Överlag besviken på Telia so far. Kanske skulle hugga en 1a gen. för runt 2-2.5 lax när 3G varianten släppts, behöver ändå eg. inte GPS/någon extra timme batteri eller 3G om man då bara vill åt interfacet..

Det kommer ju förmodligen inte vara några pristillägg på de här abonnemangen heller. Däremot kommer de säkert vara svindyra i månadskostnaden. Alternativen var lite snäva tycker jag.

Det hade varit bättre med ett ab. som du nämner där man får välja till vilka tjänster man ville ha utefter hur mycket man ringer/surfar/messar.

Kimball
2008-06-25, 20:09
Det kommer ju förmodligen inte vara några pristillägg på de här abonnemangen heller. Däremot kommer de säkert vara svindyra i månadskostnaden. Alternativen var lite snäva tycker jag.

Det hade varit bättre med ett ab. som du nämner där man får välja till vilka tjänster man ville ha utefter hur mycket man ringer/surfar/messar.

Nej det är klart, isåfall kan de ju bli intressanta om mini skulle kommer kosta runt (vild gissning) 100-200:-/mån, jag menar blir månadskostnaden då 150:- och bindningstiden 24 mån har vi sammantagen kostnad på 3600 för abonnemanget, sen får man väl kanske betala ~1500:- i engångsavg. för telefonen. Då slutar vi på runt 5k, vilket jag iochförsig anser vara ett ganska högt pris, men väldigt mycket billigare än i andra länder vi sett priser från so far.

Nä, ett kontantpris på ~4000 är det jag kommer drömma om inatt *popcorn*

axoxelol
2008-06-27, 10:54
Priser på telias iphonespecifika abbonemang finns ute nu.

http://telia.se/iphone
Säljstart 11 Juli.

imho suger det med begränsad datatrafik och det hela känns väldigt 90tal. Dessutom för dyrt. Värt att nämna är att du kan använda vilket teliaabbonemang som helst till iphone, dessa är bara speciell framtaga.

Torwald
2008-06-27, 10:57
Jag tyckte att telefonpriserna var ok, men jag har ingen som helst uppfattning av hur mycket datatrafik de olika fria mängderna faktiskt innebär. Säg att man använder 3G till att kolla lite kartor på eniro då och då, och lite busstrafik och kanske läsa lite nyheter, och att man gör det 3-4 gånger i veckan. Vad tror ni, mellan tummen och pekfingret att man använder per månad? Jag förstår att det är en hur-långt-är-ett-snöre-fråga, men vad säger er erfarenhet?

axoxelol
2008-06-27, 11:03
Ska man ladda ner musik via iTunes wifistore får man se till att inte göra det via 3G eller edge åtminstone. Lär väl bli att man snålar och jagar wifizoner istället. Alla telias homerunzoner ska vara gratis att surfa i, och dom är faktiskt en del.

Sen om du vill ladda ner spel osv via appstore lär det flyga iväg ännu mer.

Mitt drömabbonemang:
iPhone 2000kr eller mindre
199 kr i månaden eller mindre
Allt gratis.

jenan546
2008-06-27, 11:14
Telia måste ha gjort någon tankevurpa nånstans, det där är helt sjuka priser. Totalpriset för 16Gb-versionen bunden i 24 månader med imaxi blir över 21000 spänn. och då är det inte ens fri datatrafik

Nitrometan
2008-06-27, 11:18
max 1GB i månaden... teh sucks

Ignatius72
2008-06-27, 11:20
Telia måste ha gjort någon tankevurpa nånstans, det där är helt sjuka priser. Totalpriset för 16Gb-versionen bunden i 24 månader med imaxi blir över 21000 spänn. och då är det inte ens fri datatrafik

Kronofogden får en del att göra. Vad gäller prissättningen så är det ju vansinne, särskilt med tanke på att det dessutom är begränsad trafik. Hoppas ingen köper den via Telia.

jenan546
2008-06-27, 11:21
Läste nånstans att Italien säljer 8Gb-varianten obunden och olåst för 4800. Det ihop med till exempel tele2 snackis för 99kr och deras datapaket för 39kr ger en total på runt 8000 spänn utspritt på 24 månader och då är abonnemanget bättre än telias imaxi. Förutom tillgången till massa hotspots då..

axoxelol
2008-06-27, 11:35
När apple säger 199$ worldwide menade dom förståss 21000kr, det är väl ändå ganska underförstått?

Ignatius72
2008-06-27, 11:40
När apple säger 199$ worldwide menade dom förståss 21000kr, det är väl ändå ganska underförstått?

:D

wepp
2008-06-27, 13:11
Nu är priserna släppta på telia.se, tillägas är att dom borde kallas HUTLÖSA priser, ca 8.000kr för det minsta abonnemanget

Nitrometan
2008-06-27, 13:34
När apple säger 199$ worldwide menade dom förståss 21000kr, det är väl ändå ganska underförstått?
Apple kanske har egna växelkurser?

Torwald
2008-06-27, 13:43
Sa någon upplåst och italien? Hur beställer man? Jag vill gärna ringa med tele2 :P

martin_vbg
2008-06-27, 14:20
Det ska tydligen vara väldigt lika priser på telefonen i Tyskland som här i Sverige. Jag är inte alls förvånad över prissättningen, förhoppningsvis går den ner ganska snabbt. Jag kommer iofs. inte att köpa någon ändå. :)

skans
2008-06-27, 14:27
Italien va det 4800, ja. Man får hoppas att det ä flera olika leveratörer i något av de 76 länder som ska sälja den så borde priset pressas ytterligare. Sen ska man bara hitta någon som man kan köpa den ifrån utan att betala massa tull...

Torwald
2008-06-27, 17:20
Italien va det 4800, ja. Man får hoppas att det ä flera olika leveratörer i något av de 76 länder som ska sälja den så borde priset pressas ytterligare. Sen ska man bara hitta någon som man kan köpa den ifrån utan att betala massa tull...

Fast du betalar ju inte tull inom EU, om du inte köper typ alkohol, tobak, knark eller vapen.

skans
2008-06-28, 12:47
Fast du betalar ju inte tull inom EU, om du inte köper typ alkohol, tobak, knark eller vapen.

Du har så rätt, hittade lite här.

http://m3.idg.se/2.1022/1.148977

Inom EU
Tekniska produkter som datorer och hemelektronik finns det inga speciella införselregler för, om det inte återigen handlar om saker som är rent olagliga att äga.

Utanför EU
Varor för över 1700 kronor ska däremot alltid förtullas, vad det än är. Oavsett om det är för privat bruk eller kommersiellt så handlar det då om import, och kostar dig både tid, pengar och tankekraft. Då måste du göra en så kallad importdeklaration, vilket innebär att du fyller i en noggrann lista över varorna. Dels vilken sorts varor det är och vart de är köpta, dels hur mycket de är värda.

Kimball
2008-06-28, 13:48
fast kontantpriset med ett 18 mån abg. lär bli runt 4.3k (49:- /mån med mobil max 25), så jag ser ingen anledning till att importera, om man inte nu måste använda ngt annat än telia iofs ^^. Inte säkert att den kommer vara Felialåst än heller, även om risken kanske är stor.

Jarod
2008-07-02, 21:05
Kompletta prislistan för Telias iPhone 3G har kommit idag.

http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkterocherbjudanden/apple/iphone.page?sl=teliase_iphone_redirect

-squat-
2008-07-02, 21:07
Kompletta prislistan för Telias iPhone 3G har kommit idag.

http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkterocherbjudanden/apple/iphone.page?sl=teliase_iphone_redirect

Surfar du på macworld hela dagarna eller? ;)

Jarod
2008-07-02, 21:09
Surfar du på macworld hela dagarna eller? ;)

Nix, telias nyhetsbrev just för iPhonen... Även fast jag inte tänkt köpa någon (från telia). Och eftersom ingen postat länken till priserna än så tänkte jag stå till tjänst.

Är man nörd så är man. :D

Larsson
2008-07-02, 21:10
Kompletta prislistan för Telias iPhone 3G har kommit idag.

http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkterocherbjudanden/apple/iphone.page?sl=teliase_iphone_redirect

Men fortfarande verkar Telia inte vilja säga vad iPhonen kostar med de andra abbonemangen som de har.

Edit: Såg visst att dom hade släppt det nu. Så går det när man skummar igenom sidorna.

ante
2008-07-02, 21:11
fast kontantpriset med ett 18 mån abg. lär bli runt 4.3k (49:- /mån med mobil max 25), så jag ser ingen anledning till att importera, om man inte nu måste använda ngt annat än telia iofs ^^. Inte säkert att den kommer vara Felialåst än heller, även om risken kanske är stor.


http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkterocherbjudanden/apple/iphone.page?sl=teliase_iphone_redirect

Haha, vilken jävla prissättning. Med det billigaste abonnemanget kostar den 299*18+2495=7877kr

Då har jag inte tagit med en månatlig fakturaavgift ( som tas ut även om man betalar med autogiro), anslutningsavgift samt om man drar över på de 100minuterna eller sms eller vad det nu kan vara.
Fy fan vad dyr den är.

-squat-
2008-07-02, 21:12
Men fortfarande verkar Telia inte vilja säga vad iPhonen kostar med de andra abbonemangen som de har.

jo det står där. direktlänk: http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkterocherbjudanden/apple/iphone_pris_privat.page

-squat-
2008-07-02, 21:13
Haha, vilken jävla prissättning. Med det billigaste abonnemanget kostar den 299*18+2495=7877kr

Då har jag inte tagit med en månatlig fakturaavgift ( som tas ut även om man betalar med autogiro), anslutningsavgift samt om man drar över på de 100minuterna eller sms eller vad det nu kan vara.
Fy fan vad dyr den är.

Det är väl ändå ingen fakturavgift på e-faktura?

Kimball
2008-07-02, 21:15
Kompletta prislistan för Telias iPhone 3G har kommit idag.

http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkterocherbjudanden/apple/iphone.page?sl=teliase_iphone_redirect

Jamen se där, finally.
Som vanligt lyckas dem krångla till det i onödan, dock. Folk _måste_ ju inte ha fast datatrafik egentligen, vilket Felia får det att se ut som.

Frågan är vad man eg. tjänar mest på. En annan som inte förbrukar mer än ca 100:-/mån, skulle kanske tjäna mer på ett mobil 99 ist. för ett mobil max 25 pga att mobil 99 ger en extra tusing i rabatt på telefonen, vilket i sig verkar jävligt märkligt, hoppas det inte är något feltryck bara... ^^

-squat-: Korrekt. Så billigaste alternativet blir väl eg. mobil 99:- i 18 mån = 5202:- för iphone inkl. abg då man ringer för 1782:- av dessa 5202:-

ante
2008-07-02, 21:17
Det är väl ändå ingen fakturavgift på e-faktura?

Var lite snabb där, tog för givet att det är samma pris på e-faktura och autogiro, då autogiro brukar vara "billigast". Såg nu att det stod på raden under.

skans
2008-07-02, 21:49
AT&T ska sälja den olåst för $599 respektive $699 i USA.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.170540

Flykt
2008-07-02, 21:56
... men det är osäkert om den ändå är låst till AT&T bara det att du inte behöver teckna ett abonnemang.

hahavaffan
2008-07-02, 21:58
... men det är osäkert om den ändå är låst till AT&T bara det att du inte behöver teckna ett abonnemang.Vet någon nåt om detta???

Flykt
2008-07-02, 22:01
Vet någon nåt om detta???
http://www.ifun.se/iphone-for-599699-dollar-utan-bindning-i-usa/

Flykt
2008-07-02, 22:02
Tittar man på telias nya priser och jag tolkar det rätt (eller som jag vill tolka det) så ingår tjänsten "fri surf" (som egentligen kostar 199 kr månaden) i alla abonnemang?

Vafan skriver de inte ut priser för surf annars?

Jag är 90% säker på att jag tolkat fel bara för att jag vill tolka det så :(

Kimball
2008-07-02, 22:24
Tittar man på telias nya priser och jag tolkar det rätt (eller som jag vill tolka det) så ingår tjänsten "fri surf" (som egentligen kostar 199 kr månaden) i alla abonnemang?

Vafan skriver de inte ut priser för surf annars?

Jag är 90% säker på att jag tolkat fel bara för att jag vill tolka det så :(

Ja, om man tar fast datatrafikstillägget för 199:-/mån (vilket står inbakat i de månadspriserna felia skrivit ut. Men det är inget måste. Annars ingår inte fri surf dock, obviously.

hahavaffan
2008-07-02, 22:26
Tittar man på telias nya priser och jag tolkar det rätt (eller som jag vill tolka det) så ingår tjänsten "fri surf" (som egentligen kostar 199 kr månaden) i alla abonnemang?

Vafan skriver de inte ut priser för surf annars?

Jag är 90% säker på att jag tolkat fel bara för att jag vill tolka det så :(Där står ju också en maxgräns för hur många MB som ingår i abonnemanget.


Edit: MEn fan. Alla sa ju att den skulle kosta 2-300 dollar helt obunden osv. Jävla skitsnack"!

Flykt
2008-07-02, 22:30
Ja, om man tar fast datatrafikstillägget för 199:-/mån (vilket står inbakat i de månadspriserna felia skrivit ut. Men det är inget måste. Annars ingår inte fri surf dock, obviously.
För att konkretisera:

Jag väljer Telia Mobil Max 25 och jag vill binda upp mig i 18 månader.
Då betalar jag 248 kronor i månaden och 5192 för mobilen. Då ingår alltså fri surf?

Larsson
2008-07-02, 22:33
Struntar man i prisavtal fast så blir den inte så dyr. Ta tex abb sommarvänner där man inte betalar någon månadsavgift innan nyår. Då kommer man att betala 69:- i månanden i 12 månader. Det blir 12*69=828 + 3920 för mobilen det blir totalt 4748:-. Då hamnar under 5000:- totalt för mobilen. Inte så farligt tycker jag då det ändå är en high-end modell.

Kimball
2008-07-02, 22:34
För att konkretisera:

Jag väljer Telia Mobil Max 25 och jag vill binda upp mig i 18 månader.
Då betalar jag 248 kronor i månaden och 5192 för mobilen. Då ingår alltså fri surf?

Es bist sehr correct, sir :)

Kimball
2008-07-02, 22:39
Hann inte editera föregående. -.-

Struntar man i prisavtal fast så blir den inte så dyr. Ta tex abb sommarvänner där man inte betalar någon månadsavgift innan nyår. Då kommer man att betala 69:- i månanden i 12 månader. Det blir 12*69=828 + 3920 för mobilen det blir totalt 4748:-. Då hamnar under 5000:- totalt för mobilen. Inte så farligt tycker jag då det ändå är en high-end modell.

Sommarvänner kan sutta apkewk, ger alltid sämre slutpris på mobilen inkl. abg än med vanligt Mobil vänner abg.

Sommarvänner: 13 (redan juli u know) * 69 + 3920 = 4817:-

"Vanliga" vänner: 18 * 69 + 3420 = 4662:-

Dock påstår jag som sagt fortfarande att det mest förmånliga är att ta telefonen med mobil 99, om man inte ringer/smsar osv för mindre än 30:-/mån dvs.

Mobil 99: 99 * 18 (som du även ringer för) + 3420 = 5202:- (1782:- ringpott)

Men det är ju upp till var och en :)

Flykt
2008-07-02, 22:41
Struntar man i prisavtal fast så blir den inte så dyr. Ta tex abb sommarvänner där man inte betalar någon månadsavgift innan nyår. Då kommer man att betala 69:- i månanden i 12 månader. Det blir 12*69=828 + 3920 för mobilen det blir totalt 4748:-. Då hamnar under 5000:- totalt för mobilen. Inte så farligt tycker jag då det ändå är en high-end modell.
Det var faktiskt smart tänkt. :) Bra alternativ för de som "bara vill åt mobilen" så att säga.

Es bist sehr correct, sir :)

:hbang: :hbang: :hbang:

Då blir ju det plötsligt prisvärt!

Larsson
2008-07-02, 22:45
Hann inte editera föregående. -.-



Sommarvänner kan sutta apkewk, ger alltid sämre slutpris på mobilen inkl. abg än med vanligt Mobil vänner abg.

Sommarvänner: 13 (redan juli u know) * 69 + 3920 = 4817:-

"Vanliga" vänner: 18 * 69 + 3420 = 4662:-

Dock påstår jag som sagt fortfarande att det mest förmånliga är att ta telefonen med mobil 99, om man inte ringer/smsar osv för mindre än 30:-/mån dvs.

Edit: Om alla en polare har Telia blir dock Till vänner bättre, då man ringer kostnadsfritt till Teliamobiler. Kan vända och vrida på det här hela natten känner jag.

Mobil 99: 99 * 18 (som du även ringer för) + 3420 = 5202:- (1782:- ringpott)

Men det är ju upp till var och en :)

Det är sant om man tar Telia Mobil 99 så ringer man för hela månadsavgiften såg inte det. Då blir ju det billigare eftersom samtalstaxan tillkommer på Telia till vänner.

Edit: Om alla en polare har Telia, blir Till vänner bättre, då man ringer kostnadsfritt till Telia. Kan vända och vrida på det här hela natten :)

Ignatius72
2008-07-02, 22:52
Det kommer också att gå att teckna Iphone med våra vanliga mobilabonnemang. Rekommendationen är då att man tecknar tilläggstjänsten Datatrafik fastpris för 199 kr månad. Tjänsten innebär att man surfar fritt dygnet runt inom Sverige via mobilen. Vi har inga prisuppgifter ännu på vad telefonen kommer att kosta med våra övriga mobilabonnemang. Mer information kommer att komma ut på vår hemsida när det börjar närma sig säljdatum 11 juli.

Med vänlig hälsning

Annica Enström
Telia Kundservice

Kimball
2008-07-02, 22:54
Det är sant om man tar Telia Mobil 99 så ringer man för hela månadsavgiften såg inte det. Då blir ju det billigare eftersom samtalstaxan tillkommer på Telia till vänner.

Edit: Om alla en polare har Telia, blir Till vänner bättre, då man ringer kostnadsfritt till Telia. Kan vända och vrida på det här hela natten :)

Jo, förvisso är det så. Gör man många långa samtal till Telia / Halebop är vänner det bättre alternativet. Men du har ju fortf. öppningsavg. på 69 öre / samtal, vilket dock ger ~44 samtal till Telia / Halebop eller 44 sms i månaden för att komma upp i 99:-/mån :)

Det kommer också att gå att teckna Iphone med våra vanliga mobilabonnemang. Rekommendationen är då att man tecknar tilläggstjänsten Datatrafik fastpris för 199 kr månad. Tjänsten innebär att man surfar fritt dygnet runt inom Sverige via mobilen. Vi har inga prisuppgifter ännu på vad telefonen kommer att kosta med våra övriga mobilabonnemang. Mer information kommer att komma ut på vår hemsida när det börjar närma sig säljdatum 11 juli.

Med vänlig hälsning

Annica Enström
Telia Kundservice

Hm? So? Allt är ju releasat nu O_o

Flykt
2008-07-02, 22:54
Fan vad glad jag blev nu! :D :D :D
Nyhet från ifun: http://www.ifun.se/fullstandiga-prislistor-fran-telia/

Verkar gå att komponera ihop rätt mycket olika abonnemang!

Ringa gratis till telia == ringa gratis till halebop?

ManuelIT
2008-07-02, 22:55
Jag kommer vänta ett par månader och slå till på första prissänkning. Är nöjd än så länge med min K800i + creative zen vision.

Kimball
2008-07-02, 23:07
Fan vad glad jag blev nu! :D :D :D
Nyhet från ifun: http://www.ifun.se/fullstandiga-prislistor-fran-telia/

Verkar gå att komponera ihop rätt mycket olika abonnemang!

Ringa gratis till telia == ringa gratis till halebop?

Skrev jag inte det i posten innan?

Mobil till vänner / max 25 innebär gratis minut-taxa till Telia och Halebop.

Flykt
2008-07-02, 23:14
Jag är i extas. Jag satt knåpade ihop mitt inlägg och under tiden hann du posta det.

Vänner ändå? iPhone vänner? :cheers:

Flykt
2008-07-03, 15:53
Bump!

Kimball
2008-07-08, 11:25
Update för de få som inte får nyhetsmailet från Felia:
"iPhone 3G börjar säljas klockan 00:00:01 nu på fredag den 11:e juli i Telias flaggskeppsbutiker i Stockholm, Göteborg och Malmö. För att fira lanseringen kommer Telia att bjuda på snacks och underhållning för de första som väntar på att dörrarna öppnas strax efter midnatt i Stockholm, Göteborg och Malmö."

Övriga butiker öppnar (gudskelov) som vanligt kl 10.00.

http://www.teliasonera.se/press/pressreleases/item.page?prs.itemId=366648

spange
2008-07-08, 11:43
har hört lite lösa rykten om att telia bara kommer ha "ensamrätt" på iphone i sverige i 3 månader efter lanseringen, troligen kommer priserna pressas rätt rejält när konkurrensen ökar:) hoppas bara detta stämmer.

1986
2008-07-08, 11:56
http://www.iphoneinfo.se/telia-priser/

Kimball
2008-07-08, 13:28
har hört lite lösa rykten om att telia bara kommer ha "ensamrätt" på iphone i sverige i 3 månader efter lanseringen, troligen kommer priserna pressas rätt rejält när konkurrensen ökar:) hoppas bara detta stämmer.

Läste det med. Visste att Apple hade en sjuhelvetes makt över Telia iom. hela iPhone grejen, men att de bara skulle få ensamrätt i 3 mån låter rätt elakt.. :naughty:

Kimball
2008-07-08, 21:47
/me idkar samlag med iPhone atm <3

Larsson
2008-07-09, 15:15
/me idkar samlag med iPhone atm <3

Va fan, är inte ett dugg avundsjuk :D

Flykt
2008-07-10, 16:21
Imorgon smäller det :)

Kimball
2008-07-10, 19:09
Och det smäller förmodligen jävligt mycket högre än jag någonsin kunnat tänka mig även i lilla Oskarshamn. Lär bli 50-100 pers i kö, minst. Och det är jävligt mycket för en sådan "sorts" stad som Oskarshamn där gamlingar i vanliga fall står för majoriteten av invånarna :P

Flykt
2008-07-11, 00:02
Ja, nu var den släppt :) Vart mycket köande, uppemot 400 pers i Sthlm!
Jag följde det hela via livesändningen. När jag tittade på Göteborg så blev det en paus och då lämnades denna bilden framme:

http://flykt.se/telia.jpg

:D

Olsson
2008-07-11, 12:11
Några som varit och köpt en telefon nu? Jag stod i kö 9:40 sen tog det 2h innan jag kom fram. Segt att inte simkotet är aktiverat än så man kan inte leka :(

Halldin
2008-07-11, 12:14
Kan någon förklara varför alla får fontänorgasm över iPhone?
Vad är det som är så speciellt med den?

Personligen tycker jag det är rätt värdelöst med tryckkänslig skärm, när det kommer sådana med taktil återkoppling (vilket väl Nokia f.ö håller på att utveckla) kanske det är värt.

Brooklyn
2008-07-11, 12:27
jag har haft min iphone nu några månader, och måster erkänna att jag är grymt nöjd.

Flykt
2008-07-18, 22:14
jag har haft min iphone nu några månader, och måster erkänna att jag är grymt nöjd.
Bra att du kommer ut ur garderoben och erkänner :D

Någon som köpt den nya? Jag åkte bort under releasedagen och dagarna därefter, och det tog ju som bekant helt slut. Ska ringa och höra med affärerna runt mig imorrn.

spange
2008-07-28, 19:05
en kort och antagligen korkad fråga: ponera att jag funtar på en 16gb med telia till vänner abb. den fasta månadskostn. är 69kr, kommer ett visst antal minuter och sms ingå i månadspriset eller kommer all sådan trafik läggas på utöver fasta månadskostnaden?

martin_vbg
2008-07-28, 19:10
en kort och antagligen korkad fråga: ponera att jag funtar på en 16gb med telia till vänner abb. den fasta månadskostn. är 69kr, kommer ett visst antal minuter och sms ingå i månadspriset eller kommer all sådan trafik läggas på utöver fasta månadskostnaden?

www.telia.se

spange
2008-07-28, 19:23
www.telia.se

jotack, jag vet telias webadress, men iom att jag har tolkat tabeller som den på telias hemsida fel förr, vill jag ha ett rakt svar på en specifik fråga, vet du svaret på frågan får du gärna svara, som jag tolkar det får jag alltså inte ett ruttet jävla öre att ringa eller sms:a för, utan det blir en saftig merkostnad?

martin_vbg
2008-07-28, 19:30
jotack, jag vet telias webadress, men iom att jag har tolkat tabeller som den på telias hemsida fel förr, vill jag ha ett rakt svar på en specifik fråga, vet du svaret på frågan får du gärna svara, som jag tolkar det får jag alltså inte ett ruttet jävla öre att ringa eller sms:a för, utan det blir en saftig merkostnad?

Korrekt.

spange
2008-07-28, 19:39
Korrekt.

fan.

martin_vbg
2008-07-28, 19:44
fan.

Det finns ju dock en uppsjö av ab. att välja mellan där det är trafik/minutrar/pengar/sms som ingår. Läs på de olika abben och ta det som passar dig bäst. Är du under 25 är mobil 25 för det mesta det bästa alternativet.

spange
2008-07-28, 21:31
Det finns ju dock en uppsjö av ab. att välja mellan där det är trafik/minutrar/pengar/sms som ingår. Läs på de olika abben och ta det som passar dig bäst. Är du under 25 är mobil 25 för det mesta det bästa alternativet.

jo jag har hört att max 25 ska vara bra, ska kolla igenom abonnemangen ordentligt och försöka komma fram till något, luren är redan bokad, så nu väntar jag spänt på leverans:)

Dav0d
2008-07-28, 21:47
Såg precis att man kan köpa Nya 3g Iphonen på Ebay för ungefär 6000-8000 kr, utan kontrakt och upplåst. I Italien säljer de dessutom Iphone 3g utan kontrakt för bara 5000 kr i affärerna. Helt sjukt jämfört med Sverige.

Doctor Snuggles
2008-07-29, 15:36
Såg precis att man kan köpa Nya 3g Iphonen på Ebay för ungefär 6000-8000 kr, utan kontrakt och upplåst. I Italien säljer de dessutom Iphone 3g utan kontrakt för bara 5000 kr i affärerna. Helt sjukt jämfört med Sverige.

JApp, och ska funka med alla kort och abonnemang. Brasklappen är att garantin bara gäller i det land man köper den.
Frågan är om man ska vänta på att se om ryktet stämmer att den blir lössläppt efter 3 månader. Misstänker att det blir nåt sånt, vore ju dumt annars... så hypad som den är skulle försäljningen skjuta i höjden om den gick att köpa upplåst billigt.

Sparven från Minsk
2008-07-29, 21:08
Det finns ju dock en uppsjö av ab. att välja mellan där det är trafik/minutrar/pengar/sms som ingår. Läs på de olika abben och ta det som passar dig bäst. Är du under 25 är mobil 25 för det mesta det bästa alternativet.

Kan vara över 25 men då måste du vara student :D

Kimball
2008-07-29, 21:37
Såg precis att man kan köpa Nya 3g Iphonen på Ebay för ungefär 6000-8000 kr, utan kontrakt och upplåst. I Italien säljer de dessutom Iphone 3g utan kontrakt för bara 5000 kr i affärerna. Helt sjukt jämfört med Sverige.

Hm, fast jag tycker det är vansinne? Slutpris på telefonen med mobil till vänner är ~4700:- avrundat och man får svensk garanti. Lär väl bara ta någon extra vecka innan den är möjlig att låsa upp ^^

Dav0d
2008-07-29, 23:27
Hm, fast jag tycker det är vansinne? Slutpris på telefonen med mobil till vänner är ~4700:- avrundat och man får svensk garanti. Lär väl bara ta någon extra vecka innan den är möjlig att låsa upp ^^

Förstog inte riktigt det där, kan man köpa den för 4700 i sverige eller vad pratar du om?

spange
2008-07-30, 11:51
Förstog inte riktigt det där, kan man köpa den för 4700 i sverige eller vad pratar du om?

8gb + telia till vänner, den fasta månadskostn, ligger under 70kr i minst 18 mån, men blir det ju såklart merkostnader på det, iallafall om man anväder telefonen:D

+att typ ALLA kommer ta prisavtsal fastpris, och då åker priset upp 199/må.
men då får man fri datatrafik

Nitrometan
2008-07-30, 12:02
men då får man fri datatrafik
Hade de inte de där dumma begränsningarna på 100/250/1000 MB?

Sen läser man mer och hittar ett "fastpristillägg" för datatrafiken.

Om jag fattar det rätt så blir det (exempelvis):
299 i månaden för 8GB iPhone med max 100 MB, plus 199 för fastpris (så att man slipper betala per MB för surf/youtube m.m.).

498 i månaden?

Det är en del. Fast det är klart, det kostar att ligga på topp.

Jonaas
2008-07-30, 12:07
Nitro: Njae, det stämmer om man tar något av i-abonnemangen, men jag valde t.ex Telia mobil 99, då får jag ringa/smsa för 99kr i månaden, sen utöver det la jag till fastpris data på 199kr, så totalt ca 300kr i månaden blir det. Telefonen kostade då 3420kr.

Nitrometan
2008-07-30, 12:18
Nitro: Njae, det stämmer om man tar något av i-abonnemangen, men jag valde t.ex Telia mobil 99, då får jag ringa/smsa för 99kr i månaden, sen utöver det la jag till fastpris data på 199kr, så totalt ca 300kr i månaden blir det. Telefonen kostade då 3420kr.
Okaj.

Kan man snickra ihop det så blir det ju lite trevligare.

12 månaders bindningstid?

3420 + (12 * 99) + (12 * 199) = 6996

Värt att fundera på iaf.

Wikner
2008-07-30, 12:34
Okaj.

Kan man snickra ihop det så blir det ju lite trevligare.

12 månaders bindningstid?

3420 + (12 * 99) + (12 * 199) = 6996

Värt att fundera på iaf.

Lite sugen på någon liknande config, fast som jag förstår det finns den bara i 18 och 24 månaders bindingstid.

En annan fråga med... stryps hastigheten när man passerat 5 gb om man väljer Fast pris för 199kr/mån ? om man inte har en i-abonnemang ?

Nitrometan
2008-07-30, 12:36
En annan fråga med... stryps hastigheten när man passerat 5 gb om man väljer Fast pris för 199kr/mån ? om man inte har en i-abonnemang ?
Är det inte fri datatrafik?

Ska kolla.

Nitrometan
2008-07-30, 12:43
På telias sidor (grrrr, vad jobbigt det var att leta fram avtal och priser) står det:
Med prisavtalet Fastpris kan du känna dig helt trygg. Har du behov av att ofta surfa på internet både med mobiltelefonen och med din PC med mobilen som modem är detta prisavtalet för dig. För 199 kr/månad (199 kr/mån exkl. moms för företagskunder) får du surfa obegränsat inom Sverige. I Fastpris ingår dessutom alla Telias Surfzoner där du kan surfa via Homerun (wlan) med högre hastighet. Surfzonerna finns på utvalda platser, till exempel caféer, campingplatser, arenor, hotell, konferensanläggningar och telefonkiosker.

Inget om några begränsningar.

Nitrometan
2008-07-30, 12:45
Det fanns även detta:
Samtliga prisavtal för datatrafik ger möjlighet till kostnadskontroll. Beroende på prisavtal så gäller olika typer av kostnadskontroll, maxavgift används för att begränsa kostnaden per dygn för viss typ av trafik och fastpris används för få total kostnadskontroll för antingen all trafik eller en viss typ av trafik.

De olika trafiktyper som används är dels trafik som genereras via telefonens inbyggda webbläsare och dels all övrig trafik. Med trafik via webbläsaren avses: alla Internet sidor som kan läsas i mobiltelefonens inbyggda webbläsare t.ex. vår mobila internetportal SurfPort. Med övrig trafik avses t.ex. datatrafik via mobilens program för e-post, trafik via PC med mobilen som modem och trafik via applikationer i mobiltelefonen.

Inte tydligare.

Wikner
2008-07-30, 12:52
Det fanns även detta:


Inte tydligare.

Läste det där med, tror maxtaxaan är 69kr/dygn då istället för 9 kr/dygn.


http://www.telia.se/privat/link.do?channelId=-101922&type=EDITORIAL&tabId=0&OID=214444

14. Finns det några begränsningar i att använda Prisavtalen?
Ja, förutom att det måste finnas mobilnäts- eller homeruntäckning så finns även en hastighetsbegränsning. För de privatpersoner som förbrukar mer än 5 GB i datatrafik förbehåller sig Telia rätten att begränsa överföringshastigheten till 30 kbit/s."

Fast vet inte om det gäller i kombination med i-abonnemang eller inte.

Kimball
2008-07-30, 17:44
8gb + telia till vänner, den fasta månadskostn, ligger under 70kr i minst 18 mån, men blir det ju såklart merkostnader på det, iallafall om man anväder telefonen:D


Jo, men de "merkostnaderna" finns ju med alla operatörer.

Lite sugen på någon liknande config, fast som jag förstår det finns den bara i 18 och 24 månaders bindingstid.

En annan fråga med... stryps hastigheten när man passerat 5 gb om man väljer Fast pris för 199kr/mån ? om man inte har en i-abonnemang ?

Dock är det inget som sker per automatik från Felias sida, vad jag förstått. Utan det är en sån grej som "Telia har rätten att göra", vet inte hur vanligt det är, men det är som sagt inte automatisk spärr, utan det är mer för att förhindra "missbruk" om jag förstått det hela korrekt.

Nitrometan
2008-07-30, 17:58
Dock är det inget som sker per automatik från Felias sida, vad jag förstått. Utan det är en sån grej som "Telia har rätten att göra", vet inte hur vanligt det är, men det är som sagt inte automatisk spärr, utan det är mer för att förhindra "missbruk" om jag förstått det hela korrekt.
Kollade med en handlare idag. Han sa att Telia stryper hastigheten när användaren passerar 5GB.

martin_vbg
2008-07-30, 18:53
Kollade med en handlare idag. Han sa att Telia stryper hastigheten när användaren passerar 5GB.

Det stämmer alldeles utmärkt. Det är precis som på Telias Mobila bredband.

Tar man ett i-abonnemang är det begränsningar på 100/250/1000mb dock är det en maxtaxa på 9:-/dygn när man kommit över den trafiken.
Om man har "fastpris" stryps hastigheten till 28kbit/s efter 5gb. Det går enbart ha fastpris på Telias "ordinarie" abonnemang och inte på i-abben. På de ordinarie abonnemangen gäller inte heller maxtaxan på 9:-/dygn så ska ni köra på de ordinarie "måste" ni skaffa fastprislistan för att inte gå i personlig konkurs eftersom det annars är 20:-/mb.

Kimball
2008-07-30, 22:25
Kollade med en handlare idag. Han sa att Telia stryper hastigheten när användaren passerar 5GB.

Supporten sa som sagt inte att det var ngt som skedde sekunden man gick över 5gb, dock. Men jag vill inte stå till svars om det stämmer eller ej. Kan inte tänka mig att dem monitorerar allt så pass inpå Megabyten.

Det stämmer alldeles utmärkt. Det är precis som på Telias Mobila bredband.

Tar man ett i-abonnemang är det begränsningar på 100/250/1000mb dock är det en maxtaxa på 9:-/dygn när man kommit över den trafiken.
Om man har "fastpris" stryps hastigheten till 28kbit/s efter 5gb. Det går enbart ha fastpris på Telias "ordinarie" abonnemang och inte på i-abben. På de ordinarie abonnemangen gäller inte heller maxtaxan på 9:-/dygn så ska ni köra på de ordinarie "måste" ni skaffa fastprislistan för att inte gå i personlig konkurs eftersom det annars är 20:-/mb.

På ett icke i-abonnemang är det maxtaxa på 69:-/dygn, dock. Så personlig kk är no worries.

Nitrometan
2008-07-31, 07:27
Supporten sa som sagt inte att det var ngt som skedde sekunden man gick över 5gb, dock. Men jag vill inte stå till svars om det stämmer eller ej. Kan inte tänka mig att dem monitorerar allt så pass inpå Megabyten.
Varför inte?

Jag jobbade på en operatör innan och vårt ratingsystem räknade varje byte (om vi ville).

Klart man kan lägga vilka begränsnnigar man vill.

Dav0d
2008-08-07, 21:58
8gb + telia till vänner, den fasta månadskostn, ligger under 70kr i minst 18 mån, men blir det ju såklart merkostnader på det, iallafall om man anväder telefonen:D

+att typ ALLA kommer ta prisavtsal fastpris, och då åker priset upp 199/må.
men då får man fri datatrafik

Kan man inte köpa den för det priset, lägga bort Telia kortet, låsa upp mobilen och använda ett comviq abbonemang?

Kimball
2008-08-07, 23:12
Kan man inte köpa den för det priset, lägga bort Telia kortet, låsa upp mobilen och använda ett comviq abbonemang?

När det finns möjlighet att låsa upp den, sure.

bear.flowertwig
2008-09-26, 22:06
Trevliga tips på saker att pimpa min nya iLur med? Invändigt alltså. Inget blått neon under.

Doctor Snuggles
2008-09-26, 22:15
Ingen som köpt den från italien eller nånstans upplåst?

spange
2008-09-26, 22:19
Trevliga tips på saker att pimpa min nya iLur med? Invändigt alltså. Inget blått neon under.

finns ju så mkt apps så man får beslutsångest varje gång man kikar in i appstore.

i spelväg är ju crash alltid roligt:D

sen finns en app som heter nåt med vnc, som du kan fjärrstyra datorn med varifrån som helst, man får upp sitt skrivbord på displayen på luren det ikoner och menyer å hela köret..
sen finns det en fjärrkontroll man kan ladda ner som funkar till tv, stereo mm. kommer inte ihåg vad den heter. nåt med irednånting:D

sen finns det mms att skaffa nu också, dock inte via appstore än (tror det bara funkar till jailbrakade lurar än) men det skulle komma en public version senare i sept. swirlyMMS tror jag det hette.

ha så kul med ditt nyförvärv:D

bear.flowertwig
2008-09-26, 23:15
IR-909

"IR-909 is a drum machine for the iPhone inspired by the Roland TR-909. IR-909 features a 16-step sequencer, 4 patterns and 8 different drum sounds...."

Hämtad. Hehe, den kommer göra kollegorna vansinniga :D

bear.flowertwig
2008-09-26, 23:45
iDrum! :hbang: :krampus :hbang:

Doctor Snuggles
2008-09-27, 01:16
finns ju så mkt apps så man får beslutsångest varje gång man kikar in i appstore.

i spelväg är ju crash alltid roligt:D

sen finns en app som heter nåt med vnc, som du kan fjärrstyra datorn med varifrån som helst, man får upp sitt skrivbord på displayen på luren det ikoner och menyer å hela köret..
sen finns det en fjärrkontroll man kan ladda ner som funkar till tv, stereo mm. kommer inte ihåg vad den heter. nåt med irednånting:D

sen finns det mms att skaffa nu också, dock inte via appstore än (tror det bara funkar till jailbrakade lurar än) men det skulle komma en public version senare i sept. swirlyMMS tror jag det hette.

ha så kul med ditt nyförvärv:D

Fan va najs. För dem gångerna man inte orkar resa sig från soffan. Eller vill starta en nerladdning eller nåt från jobbet. ;)

spange
2008-09-27, 18:01
Fan va najs. För dem gångerna man inte orkar resa sig från soffan. Eller vill starta en nerladdning eller nåt från jobbet. ;)

satans skönt att slippa leta efter fjärren till tv:n hela jävla tiden, telefonen har man ju i fickan. eller om man behöver maila ett dokument som man har på hemdatorn, men är någon annanstans.

beach2010
2008-09-27, 18:02
iCopter:thumbup:

melancoolio
2008-09-27, 18:06
http://www.youtube.com/watch?v=qg1ckCkm8YI

bear.flowertwig
2008-09-27, 19:06
många roliga applikationer men jag hatar iTunes intensivt.

bear.flowertwig
2008-09-27, 19:08
http://www.youtube.com/watch?v=qg1ckCkm8YI

hahahahahaa... "iSmoke"

Alexlindgren
2008-09-29, 15:04
Jag var i telenors butik på hamngatan idag och testade på:

- Samsung TouchWiz
- LG Viewety
- HTC Diamond

Sedan gick jag även till Telias butik på kungsgatan för att få klämma på Iphone.


Kan säga att Iphone verkligen utklassade dom andra. Tangentbordet på alla förutom på Iphone var i princip omöjligt att skriva vettigt på, kameran gick det knappt att se skillnad på genom att titta på en mobilskärm. 2 eller 5 mpx, who cares?

Hellre en mobil med en helt okej kamera som funkar grymt att använda än en mobil med 50 megapixel fast med ett pissobjektiv vilket gör att megapixlarna inte kan utnyttjas till en promille, dessutom ohanterbar för en människa med fingrar tjockare än 1 centimeter.


Dessutom är Iphone LJUSÅR snyggare :)


Ett litet utlåtande från mig, som visserligen inte har använt mobilerna mer än någon minut. Men hoppas det kan hjälpa någon.

bear.flowertwig
2008-09-29, 15:19
iPhonen är en helt ny upplevelse. Den är så mycket mer än bara specen.

Alexlindgren
2008-09-29, 17:08
iPhonen är en helt ny upplevelse. Den är så mycket mer än bara specen.

Jo, men det är många som inte förstår det. En av dom var jag själv innan jag fick testa och leka lite med den.

skans
2008-11-17, 19:43
Någon som har koll på hur man kan lägga in ical filer från en pc till Iphone?

skans
2008-11-17, 20:27
Ingen som köpt den från italien eller nånstans upplåst?

Fick min från Italien idag, fungerar utmärkt.

wepp
2008-11-17, 23:40
Fick min från Italien idag, fungerar utmärkt.

Vad kostar det inkl frakt samt hemsida du beställde från? :)

skans
2008-11-18, 00:53
Vad kostar det inkl frakt samt hemsida du beställde från? :)

En kompis köpte den, kostar 499 respektive 570 euro. Hon skickade den rekommenderat kostade 11 euro.