ManuelIT
2008-04-07, 18:21
Hej.
Visste inte vart jag skulle posta tråden, så jag gör det här får vi se hur det går.
Lider av Crohns sjukdom och har nu fått Entocort, Imurel och Pentasa utskrivet som jag måste käka. Min fråga är, om någon nu vet, om dessa tabletter på något sätt påverkar proteinsyntesen, eller träningen annars?
Självklart har det ingen inverkan på om jag ska ta dom eller inte, utan det är mest av ren nyfikenhet jag undrar.
tacksam för svar
Hej.
Visste inte vart jag skulle posta tråden, så jag gör det här får vi se hur det går.
Lider av Crohns sjukdom och har nu fått Entocort, Imurel och Pentasa utskrivet som jag måste käka. Min fråga är, om någon nu vet, om dessa tabletter på något sätt påverkar proteinsyntesen, eller träningen annars?
Självklart har det ingen inverkan på om jag ska ta dom eller inte, utan det är mest av ren nyfikenhet jag undrar.
tacksam för svar
Jag tror dessvärre att du inte kan få något säkert svar på din fråga.
Vet inte hur din sjukdomsbild ser ut, dock kan jag nästan garantera dig att en aktiv inflammation i tarmen bidrar till mkt större muskelkatabolism, än ovanstående läkemedel skulle kunna göra. M a o så hjälper de mer än vad de skulle kunna stjälpa.
Har själv haft Crohns i ca 13 år, och använt alla tre läkemedel du nämner.
Vet inte hur insatt du är i verkningssätten för div läkemedel i som används vid behandling av crohn, kan beskriva det jag minns utifrån det jag läst själv och fått lära mig under mina studier.
Ev. slutsatser ang. påverkan på proteinsyntesen överlämnar jag åt dig.
Entocort (Budesonid) är en "lokalt verkande" glukokortikoid. 1:a passagemetabolismen är väldigt stor, och därmed är de systemiska effekterna mkt mindre än vad "vanliga" kortisonpreparat ger (oralt administrerade). Verkar antiinflammatoriskt, genom att bl.a hämma produktionen av IL-2, en cytokin inblandad i inflammationsprocessen.
Imurel (Azatioprin) är en s.k "pro-drug" som i kroppen metaboliseras till merkaptopurin. Denna är en purinanalog (falsk byggsten till DNA, skulle man kunna säga), som hämmar DNA-syntesen. Azatioprin verkar immunosuppresivt, genom att ospecifikt hämma celldelning (ex. den monoklonala expansionen av T-lymfocyter)
Pentasa (Mesalazin) är ett NSAIDpreparat, minns inte verkningssättet, men har för mig att det skall hämma T-cellsaktiviteten, nästan uteslutligen lokalt i tarmen.
Finns säkert oerhört mkt mer detaljerade beskrivningar av mekanismerna ute på nätet, att googla fram.
Vet att det bara är av nyfikenhet du undrar, men vill återigen poängtera den faktor som kommer påverka din träning (...och proteinsyntesen) mest, är din sjukdomsbild, dvs inflammationsaktiviteten och hur väl man lyckas dämpa den.
Lycka till:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.