handdator

Visa fullständig version : Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd.


Jaxen
2008-04-07, 17:13
Efter lite funderationer och lite pepp från min vän machine_gun, har jag nu bestämt mig för att dela med mig skriftligt av den delen i mitt liv som kretsar kring hälsa och allt vad det innebär.

Jag är en person med ett tämligen stort intresse för hälsa i ett bredare perspektiv, och som även har c:a 10 år med styrketräning under västen. Har i perioder varit mer eller mindre fanatisk, men har på sistone börjat få en mer avslappnad inställning till detta.
Bättre att surfa runt på 50-90 %, än att vara allt-eller-inget.

De senaste 1-2 åren har jag inte kunnat träna alls pga sjukdom, vilket har lett till att jag nu är i stadiet "soffpotatis".
Svag med ryggproblem som en 90-åring, kondition som ett WoW-freak och kroppsform som Cartman.
Inte ett guldläge med andra ord.

Nu har jag dock nått en punkt där träning börjar bli möjlig igen, och jag tänkte dela med mig av den färden här. Vart jag kommer ta vägen just nu vet jag inte, men jag ska iaf börja med att ställa mig på vägen istället för att sitta i väggrenen med en påse Cheesy Poofs.

Det jag ska börja med är att ge lite sådana där roliga fakta som jag sedan kan sätta ihop till fina utvecklingskurvor. Det ser ju bara sååå proffsigt ut.

Ålder: 26
Längd: 180
Vikt: Ingen aning faktiskt, men skulle just nu tippa på 85-86kg.
Midja (taget där omkretsen är som störst): 100
Midja (taget mellan navel och bröstvårtor): 90
Bröst (över bröstvårtor): 99
Axel: 122
Nacke: 39
Överarm (flexat): 36
Underarm: 29
Lår: 60
Vad: 38
Vilopuls: Vet ej, kommer börja ta det några gånger i veckan på morgonen.

Och nu till träning och kost.
Den närmsta tiden så kommer jag lägga en del krut på att bli av med en hel del dövikt, och att försöka få tillbaka lite av den styrka och muskelmassa som försvunnit.
Sen så vill jag hemskt gärna ha ett hjärta som inte hickar till i förskräckelse när jag ser en trappa.

Det träningsupplägg jag kommer följa är inspirerat av de tankegångar som Christian Thibaudeau för fram i artikeln ” Refined Physique Transformation”.
Det innebär alltså att jag kommer köra två pass i veckan med tung styrketräning, och två pass i veckan med cirkelträning följt av några minuter renodlad konditionsträning.

Cirkelträningspassen har jag ännu inte bestämt vilka övningar som kommer köras, men jag har hämtat inspirationen till grunderna från en artikel av Alwyn Cosgrove, ”Complexes For Fat Loss”.
Lite kort handlar det om att göra övningar i rad som ”flyter” ihop bra, och som tillåter tämligen höga vikter. Ingen handledscurl här inte.
Såhär kommer det att se ut med set, reps och sånt för cirkelträningen iaf;

Week One: 4 sets of 5 reps of each — 90s rest
Week Two: 5 sets of 5 reps of each — 75s rest
Week Three: 5 sets of 6 reps of each — 60s rest
Week Four: 6 sets of 6 reps of each — 45s rest. Then puke.

Såhär kommer en träningsvecka se ut;

Mån: Styrketräning överkropp
Tis: Styrketräning underkropp
Ons: Vila
Tor: Cirkelträning + 20-30 min konditionsträning
Fre: Vila
Lör: Cirkelträning + 20-30 min konditionsträning
Sön: Vila

Styrkepassen körs oftast med supersetning, detta för att öka farten i gymmet samt tillåta användning av högre vikter. Vilar efter varje set (A1, vila, A2, vila, A1 osv.) om jag inte skriver nåt annat. Alla pass börjar med 10 min generell och specifik uppvärmning, samt en hel del mobiliseringsövningar. Efter avslutat pass blir det stretching i 15-20 min.
Tempo på repsen är så snabbt som möjligt i den koncentriska fasen, och kontrollerat (1-2 sek) i den excentriska fasen.

Måndagens pass kommer se ut såhär;

A1. Dips
A2. Pulldowns med supinerat grepp

B1. Hantelrodd till bröst
B2. Scap push-up med händer på medicinbollar

Vikt: 5RM
Set: 5
Reps: 3
Vila: 60 sek

Hammercurl

Vikt: 3RM
Set: 5
Reps: 1
Vila: 15 sek

Tate press

Vikt: 3RM
Set: 5
Reps: 1
Vila: 15 sek

C1. Lateral rotation med hantel (rotatorcuffsövning), en sida åt gången
C2. Handledsextension, en sida åt gången
C3. Y-lyft med hantlar, en sida åt gången
Vikt: 8RM
Set: 4
Reps: 6
Vila: Ingen, kör alla övningar efter varandra och börjar om från början direkt igen.


Tisdagens pass ser ut såhär;
A1. Frontböj med hälarna på 2,5kg viktplattor
A2. SLRDL (Single Leg Romanian Deadlift)
A3. Enbensvadpress med hälen vilandes 2 sek på golvet i bottenläget av varje rep

B1. RDL (Romanian DeadLift)
B2. Uppkliv
B3. Enbensvadpress

C1. Sittande enbensvadpress med hälen vilandes 2 sek på golvet i bottenläget av varje rep.
C2. Dragon Flags där jag fuskar mig upp till toppläget och kör den excentriska fasen kontrollerat


Vikt:
A1, B1, C. 5RM
A2, B2. 7RM
A3, B3. 7RM

Set:
A1, B1, C. 5
A2, B2. 3
A3, B3. 3

Reps:
A1, B1, C. 3
A2, B2. 5
A3, B3. 5

Vila:
60 sek mellan A1-A2, B1-B2, C1-C2
0 sek mellan A2-A3, B2-B3
60 sek mellan A3-A1, B3-B1, C2-C1


Cable Woodchoppers

Vikt: 15-20RM (vikt ökas när jag klarar 25 reps)
Set: 1
Reps: max

Hyperextension
Vikt: 15-20RM (vikt ökas när jag klarar 25 reps)
Set: 1
Reps: max


Kost
Energimässigt kommer jag att lägga mig på c:a 2500 kcal, och siktar på denna energifördelning;

40 E% kolhydrater
30 E % protein
30 E % fett.

Kosttillskott som jag kommer använda den närmsta månaden blir;

- Vassleprotein
- Maltodextrin
- Sojaprotein
- ACO Sport (multivitamineral)
- Magnesium
- Fiskolja
- Snus

Skriver mer om kosten lite senare.



Så, nu vet ni vart jag står och om ni vill hänga på i vad som händer eller har frågor så är ni välkomna. :)

Jaxen
2008-04-08, 16:53
Måndagens träning

Första passet efter en veckas förkylning är ju alltid lite intressant, men det gick över förväntan. Såklart är det lite jobbigt att de vikter som förut var lätta nu är tunga, men försöker utgå från vart jag är och inte vart jag varit.
Nästa vecka kommer jag lägga till ett set på alla övningar förutom C-blocket, där jag nog inte gör några ändringar just nu.


A1. Dips
A2. Pulldowns med supinerat grepp

B1. Hantelrodd till bröst
B2. Scap push-up med händer på medicinbollar

Vikt: 5RM
Set: 5
Reps: 3
Vila: 60 sek

Dipsen flyt på hyfsat bra, och likaså pulldownsen.
Använde 65 kg på pulldownsen, och det var en ganska lagom vikt.


Hammercurl

Vikt: 3RM
Set: 5
Reps: 1
Vila: 15 sek

De här var tunga! *spy* Första 3 gick OK, men de sista två fick jag jobba hårt för att klara av. Fick en enorm anspänning i brachialis, så nog tog övningen vart den skulle!
Använde 17.5kg-hantlar.

Tate press
Vikt: 3RM
Set: 5
Reps: 1
Vila: 15 sek

Dessa var också gansla slitsamma. Blev lite ostabilt på de sista tre, men det har nog också att göra med att jag inte kört den här övningen så mycket förut. Det borde gå lite lättare att hålla formen nästa gång.
Använde 12,5kg-hantlar.

C1. Lateral rotation med hantel (rotatorcuffsövning), en sida åt gången
C2. Handledsextension, en sida åt gången
C3. Y-lyft med hantlar, en sida åt gångenVikt: 8RM
Set: 4
Reps: 6
Vila: Ingen, kör alla övningar efter varandra och börjar om från början direkt igen.

Det här tog musten ur mig ganska bra, att hela tiden rulla på utan vila kräver mer mentalt än vad en tror. Viktvalet var helt ok, så det var god form hela vägen igenom iaf.
Använde en 4kg-hantel på alla övningar.

Idag (tisdag) skulle det enligt mitt schema varit underkropp, men jag kände idag att kroppen var sänkt efter gårdagens pass plus att förkylningen nog satt sina spår. Blir underkropp imorgon istället, och kör ett cirkelträningspass på fre el. lör. Imorgon kommer jag även försöka hinna med att lägga in hur min kost kommer se ut lite mer exakt de närmsta 4 veckorna.

Jaxen Rättar
Det ska vara ett mellanslag mellan "machine" och "gun" i "machine gun", inget annat. :em:

machine gun
2008-04-09, 19:10
Jaxen Rättar
Det ska vara ett mellanslag mellan "machine" och "gun" i "machine gun", inget annat. :em:

Precis! *slap*


:D

Trevligt med journal! Körde första passet i mitt träningsschema idag. Det gick fint, förutom att jag hade lite blodbrist. Misstänker även att jag roade folket på konditionsmaskinerna när jag genomförde uppvärmningsprogrammet. Tur att någon kommer och styr upp underhållningen.

Jaxen
2008-04-09, 20:25
Trevligt med journal! Körde första passet i mitt träningsschema idag. Det gick fint, förutom att jag hade lite blodbrist. Misstänker även att jag roade folket på konditionsmaskinerna när jag genomförde uppvärmningsprogrammet. Tur att någon kommer och styr upp underhållningen.


Det är ju därför en tränar, så att alla andra i gymmet ska stå med vidöppna ögon och tänka "WTF!?" :hbang:

Jaxen
2008-04-10, 10:46
Igår (onsdag) var det då en underbar underkroppsdag. Jag känner av det gaanska ordentligt i benen idag, och det lär nog bara bli värre under resten av dagen. Tror att jag la den totala volymen lite för högt, med tanke på att jag kommer mosa benen ganska ordentligt under cirkelträningen också. Den förändring som jag kommer göra är att plocka ut SLRDL och uppkliven, och lägga ett set av vardera sist i programmet istället där jag reppar iväg med så många som jag orkar. Sen så strök jag den sittande enbensvadpressen ur programmet på plats. Det finns ingen sådan maskin, så jag måste mecka med en smith-maskin och lasta på en massa vikter och det blir bara för jobbigt och tråkigt. Ska fundra på om jag jag ersätta dem med nåt annat.

A1. Frontböj med hälarna på 2,5kg viktplattor 60kg
A2. SLRDL (Single Leg Romanian Deadlift)
A3. Enbensvadpress med hälen vilandes 2 sek på golvet i bottenläget av varje rep

B1. RDL (Romanian DeadLift) 100kg
B2. Uppkliv
B3. Enbensvadpress

C1. Sittande enbensvadpress med hälen vilandes 2 sek på golvet i bottenläget av varje rep.
C2. Dragon Flags där jag fuskar mig upp till toppläget och kör den excentriska fasen kontrollerat


Vikt:
A1, B1, C. 5RM
A2, B2. 7RM
A3, B3. 7RM

Set:
A1, B1, C. 5
A2, B2. 3
A3, B3. 3

Reps:
A1, B1, C. 3
A2, B2. 5
A3, B3. 5

Vila:
60 sek mellan A1-A2, B1-B2, C1-C2
0 sek mellan A2-A3, B2-B3
60 sek mellan A3-A1, B3-B1, C2-C1

Frontböjen gick helt ok att köra. Jag har inga problem att komma upp ur "hålet", men strax över parallellt så blev det tuungt på de sista två seten. Klarade dock av alla set och reps, och höll ROM även på de sista repsen.


RDL var ett rent helvete. Mitt grepp har verkligen tappat styrka, så det var mer än en gång som jag höll på att tappa stången, och det försämrade utförandet ordentligt på hela övningen. I vanliga fall brukar jag ha ett pronerat grepp med tumlås, men fick köra med mixat grepp istället. Sen svettades jag ordentligt, och det gjorde ju inte saken bättre precis. Till nästa pass är det jag som inhandlar lite magnesia!


SLRDL och uppkliv gick helt ok, men ska som sagt lägga dem i slutet iaf för att minska volymen lite.

Vadpressarna gick ganska bra, men de blir lite vingliga mot slutet eftersom jag är ganska slutkörd.

Dragon Flagsen gick över förväntan. *flex*

Cable Woodchoppers 5kg

Vikt: 15-20RM (vikt ökas när jag klarar 25 reps)
Set: 1
Reps: max

Här reppade jag iväg upp mot 30, så det blir en viktökning till nästa pass.

Hyperextension kroppsvikt
Vikt: 15-20RM (vikt ökas när jag klarar 25 reps)
Set: 1
Reps: max

Här blev det ynkliga 14, men får komma ihåg att det var närmare 2 år sen som jag körde den här regelbundet.

Jaxen
2008-04-11, 15:44
Blir tyvärr ingen mer träning i veckan. Känner fortarande av förkylningen i kroppen (lite halsont, andfådd av att ta en längre promenad) så jag ska vila och hoppas mer ork nästa vecka.

Kan iaf dela med mig av hur kosten kommer se ut på ett ungefär ett tag framöver.

Träningsdag

Frukost
3 ägg
100g spenat
1 msk kallpressad rapsolja

Innan träning
2-3 koppar grönt te

Under träning
15g vassle, 25g maltodextrin

Direkt efter träning
30g vassle, 50g maltodextrin

Sen lunch
Havregryn 70g
Äpple
5 dl minimjölk
15g vassle

Middag
1 dl linser
En burk krossade tomater
100g grönsaksmix
100g spenat
1 dl sojaprotein

En timma innan kvällsmål
120mg magnesium
1 multivitamineraltablett (sport)
4g fiskolja

Kvällsmål
250g kvarg


Icke träningsdag

Frukost
Havregryn 70g
Äpple
5 dl minimjölk
2-3 koppar grönt te

Mellis
250g kvarg
1 frukt

Lunch
160g (kokt vikt) kikärter
1dl linser
100g grönsaksmix
100g spenat

Mellis
3 ägg
100g spenat
1 msk kallpressad rapsolja

Middag
100g hemlagad färsbiff (just nu lammfärsbiff med 3% feta, soltorkade tomater och rosmarin *drool* )
100g grönsaksmix
1msk kallpressad rapsolja

En timma innan kvällsmål
120mg magnesium
1 multivitamineraltablett (sport)
4g fiskolja

Nattis:
250g kvarg


Snus tar jag utspritt över hela dagen.

machine gun
2008-04-12, 07:58
Snus tar jag utspritt över hela dagen.

:D


Är det Mitt val sport du tar? Vill minnas att de innehöll otroliga 1200 % av RDI för vitamin E.

Jaxen
2008-04-12, 11:21
:D


Är det Mitt val sport du tar? Vill minnas att de innehöll otroliga 1200 % av RDI för vitamin E.

Nej, kör på den gamla trotjänaren ACO. Den är mycket softare, innehåller "bara" 150 % av RDI för vitamin E.
Den innehåller dock ganska höga doser av B-vitaminer, men jag är inte lika rädd för de vattenlösliga vitaminerna.

machine gun
2008-04-22, 16:51
Hur går det här då?