handdator

Visa fullständig version : Back in business - tillskott för en spinkig cyklist

platniklas
2008-04-07, 15:46
Tja grabbar,

För tre-fyra år sen la jag ner min styrketräningskarriär och har hoppat på ett nytt tåg, långfärdscykling. Då jag vet att dom vassaste killarna i sverige på kosthållning (tjena grubben o co.) sitter på kolozzeum så kommer jag hit och ber om tips. Då jag är en gammal tyngdlyftarbroder så hoppas jag att ni har överseende med att mina frågor kring kosttillskott egentligen inte har med styrketräning att göra ;) .

När jag senast hade någorlunda koll på kost (2003-2004?) så var GI det viktigaste på jorden, och att äta kasein eller fett efter träning var det dödsstraff på (långsammare upptag av vassle). Vad jag har förstått så är inte det dagens melodi. Behöver därför en kort update!

Mitt träningsschema kommer se ut ungefär såhär:
* Tempoträning 5 dagar/vecka (må-fr): 1,2 mil x 2 (morgon och em);
15-20 min /pass, konstant väldigt högt tempo.

* Långträning 1 dag/vecka (lör): 12-15 mil;
3,5-4h varierat tempo (10% lågt, 90% medel, 10% högt).

* Vila 1 dag i veckan (sön): Tillochmed gud vilade på den sjunde dagen.

Jag är egentligen inte mycket för tillskott (tillåtna som otillåtna), utan tror att ett högt intag av varierad kost räcker till 98% för att täcka mitt energi- och näringsbehov. Ganska uppenbart är dock att det under och efter mitt långpass skulle behövas någon form av energitillskott. Tempopassen klarar jag mig nog bra med en äggmacka eller liknande.

1. Jag skulle behöva något jag kan ta under långpasset. Dels för att minska muskelnedbrytning, samt för energipåfyllning. Det är viktigt att jag inte får kraftigt blodsockerfall en tid efter intaget.
Jag funderade på dextros+fruktos+vassle+kasein, eller riskerar jag få mjälthugg eller liknande pga att magen får jobba mycket?

2. Jag skulle behöva något efter långpasset, från jag kommer hem till jag käkar något stadigt runt en timme efter. Är det fortfarande farmors dunderhonung (vassle+malto) som gäller eller är det nya tider nu?

Kuriosa:
Målet är att klara vättern på sub 10h (över 30km/h i medel) :whipped:
Vilket kan ses som något ambitiöst iochmed att jag inte rört en muskel på 6 mån...

Mvh Nicklas.

Psajko
2008-04-08, 12:21
Verkar vara poppis med cykling, testa använd sökfunktionen istället :laugh:

pia
2008-04-09, 10:57
Jag skulle ta EAA eller BCAA före passet och dricka vitargo under passet. Om du tar detta bör det räcka även om du äter en timme efter passet annars bara en vanlig gainer efter.

forslund
2008-04-09, 11:55
Känns inte som om du behöver ha något speciellt vid de normala passen. Vid långpassen finns det ju varierande olika saker du kan käka för att hålla dig igång.

Men måste bara fråga, ska du gå från 0 träningsdagar i veckan till det där upplägget? Det där upplägget skulle vara ruskigt hårt för mig och alla andra cyklister på det här forumet.

Snart dyker väl Olsson, skaparn och Co. in så du får bättre tips än vad jag kan ge. :thumbup:

garm
2008-04-09, 14:22
Jag pratar med flertalet elit-cyklister som i dagsläget egentligen enbart käkar nåt energirikt under själva passet för att hålla energinivån uppe. Vanlig mat i övrigt. Någon kör vitargo, någon annan med bar under passet. Så mkt mer än så är det inte. Cykelvärlden har en helt annan syn på kosttilskott.

JakeShaft
2008-04-09, 14:44
Funkar det inte att kontinuerligt slnga i sig några dextrosol tabletter var 20:e minut? Grannen är top 12 på maraton i svergie (kanske orrelevant) men på sina långdistanspass knapprar han dextrosol.

Edit:*irrelevant?

Ironwoman
2008-04-09, 14:47
Ska du satsa på under 10 timmar så fokusera träningen på att ligga på rulle bra och ha en bra cykelteknik. Det och hur man sa lyckas få energi att hålla hela loppet är viktigast att fokusera på.

När man cyklar kan man äta ganska mycket och ska man cykla vättern kan man behöva äta lite och då är det bra att träna på det. Sportdrycker, cola, kohydratbarer eller vad man nu vill, får man i sig tillräckligt med kolhydrater sparar man musklerna, protein under loppet behöver man inte tänka på.

Efter gäller kolhydrater 1 g/kg kroppsvikt och protein 0,25 g/kg kroppsvikt.

kavalen
2008-04-10, 14:31
Jag pratar med flertalet elit-cyklister som i dagsläget egentligen enbart käkar nåt energirikt under själva passet för att hålla energinivån uppe. Vanlig mat i övrigt. Någon kör vitargo, någon annan med bar under passet. Så mkt mer än så är det inte. Cykelvärlden har en helt annan syn på kosttilskott.

Det hade också golfvärlden gällande träning och kost, innan Tiger Woods kom och revolutionerade den. Vad är det du anser att man ska äta när man sitter på en cykel då? En energibar innehåller de viktiga mineraler och näringsämnen som behövs, mat och liknande får man ladda upp med innan. En sån där liten (bar) chokladkaka är ju i princip detsamma som att blanda till Gainer, fast dem innehåller lite mindre kolhydrater, protein etc.

garm
2008-04-10, 15:01
Det hade också golfvärlden gällande träning och kost, innan Tiger Woods kom och revolutionerade den. Vad är det du anser att man ska äta när man sitter på en cykel då? En energibar innehåller de viktiga mineraler och näringsämnen som behövs, mat och liknande får man ladda upp med innan. En sån där liten (bar) chokladkaka är ju i princip detsamma som att blanda till Gainer, fast dem innehåller lite mindre kolhydrater, protein etc.

Numera är jag en inaktiv cyklist. Men skadad av alla kosttilskott som finns där ute skulle jag antagligen äta mer för intressets skull. Även om flertalet inte skulle göra det.

Däremot kan jag inte rekomendera något utan överlåter det till experterna då jag endast vet hur det ser ut för vissa cyklister idag.