handdator

Visa fullständig version : Jobbintervju - att tänka på?


Exdiaq
2008-04-07, 15:13
Då ska man till sin allra första jobbintervju på ICA Maxi och undrar vad ni tycker jag ska tänka på? Vissa saker tar jag som självklara såsom att komma i tid, läsa på lite om företaget och kunna sin jobbansökan utantill. Men finns det något annat?

tjabon
2008-04-07, 15:41
kostym, slips och lackskor.
Gärna attchéväska också.
Vattenkammad frisyr.






:D



Nääää....

Det viktigaste är nog att försöka att inte vara speciellt nervös,
utan tänka att nu ska jag ha en trevlig stund, vara mej själv,
och visa att jag är genuint intresserad av jobbet.
Mer än så kan man inte göra.

Lycka till..:)




edit: Ska du packa köttfärs ? .........:D

Exdiaq
2008-04-07, 15:46
kostym, slips och lackskor.
Gärna attchéväska också.
Vattenkammad frisyr.






:D



Nääää....

Det viktigaste är nog att försöka att inte vara speciellt nervös,
utan tänka att nu ska jag ha en trevlig stund, vara mej själv,
och visa att jag är genuint intresserad av jobbet.
Mer än så kan man inte göra.

Lycka till..:)




edit: Ska du packa köttfärs ? .........:D





Jo, misstänkte nästan det :)


Ja, kommer packa köttfärs, kommer slänga i lite whey och rage så blir det power-biffar åt folket! :hbang:

Bolio
2008-04-07, 15:50
Var självsäker. Ljug inte. Var trevlig men samtidigt inte för smörig. Undvik negativa aspekter av ditt liv så gott du kan GENOM ATT hela tiden föra in samtalet på saker som är till din fördel, t.ex. att du hänger på samma forum som jag. Du kan t.ex. helt öppet, ärligt och utan någon som helst skam i förbigående nämna "För övrigt så känner jag Bolio af kolozzeum". Du kanske tycker att det låter töntigt, men förmodligen kommer din chef att bara ignorera det om han inte vet vad du menar. Vet han vad du menar, om han t.ex. är träningsperson och läser här, så kommer hans respekt för dig att stegras många steg.

Ännu ett bra tips: nöj dig inte med vilken lön som helst. Det tyder på att du är inkompetent och desperat.

dam00r
2008-04-07, 15:53
När du skakar hand, se intensivt i dens ögon....

skapar på något sätt makt för din del = manipulation.

Mathias Andersson från Lyxfällan gör så, du kan se på "introt" när han hälsar på 'klienten' :)

Yankeee
2008-04-07, 15:55
När du skakar hand, se intensivt i dens ögon....

skapar på något sätt makt för din del = manipulation.

Mathias Andersson från Lyxfällan gör så, du kan se på "introt" när han hälsar på 'klienten' :)

Det fungerar säkert när finniga Joels svettiga maskhand möter Stefans robusta chefshand.

Exdiaq
2008-04-07, 15:56
När du skakar hand, se intensivt i dens ögon....

skapar på något sätt makt för din del = manipulation.

Mathias Andersson från Lyxfällan gör så, du kan se på "introt" när han hälsar på 'klienten' :)



Njäee, tror jag hoppar över det

Stoltz
2008-04-07, 15:58
När du skakar hand, se intensivt i dens ögon....

skapar på något sätt makt för din del = manipulation.

Mathias Andersson från Lyxfällan gör så, du kan se på "introt" när han hälsar på 'klienten' :)

Att visa sig rak i ryggen är nog bra, men att på något sätt utmana chefens maktposition är nog inte det bästa knepet för att få jobbet.

shut teh face
2008-04-07, 16:32
Ögonkontakt är det viktigaste tycker jag.
En bra balans - inte för påträngande men absolut inte kolla ned i golvet när du pratar.

Solros
2008-04-07, 16:39
Som dam00r var inne på handlar mycket om att skapa makt för din egen del. Visa att du är alfahanne genom handslag samt ett högt bröl och ett stadigt bett i chefens nacke.


Nä, kom i tid, var positiv och se proper ut så ska det säkert gå bra.

NiXPhoenix
2008-04-07, 17:07
kostym, slips och lackskor.
Gärna attchéväska också.
Vattenkammad frisyr.




Vore kul att se nån komma så för ett jobb i en livsmedelsaffär. :D
På ett telemarketingjobb där jag var i några veckor var det en kille som satt i kostym och ringde. Ganska udda.



Tycker du ska klä ut dig som på avataren Exdiaq, som Skurt. Sen in med en polare som smygfilmar dig när du kommer till affären.
Fast du kanske vill ha jobbet...

Hades
2008-04-07, 17:39
Det fungerar säkert när finniga Joels svettiga maskhand möter Stefans robusta chefshand.
HAHA :laugh:


Tycker du ska klä ut dig som på avataren Exdiaq, som Skurt.
Det är Kermit ffs.

NiXPhoenix
2008-04-07, 18:08
Det är Kermit ffs.



Ser också att det inte riktigt är Skurt, men denne "Kermit" är tyvärr ingen figur jag är familjär med.

Tricklev
2008-04-07, 18:10
Japp, där drar jag gränsen, SD sympatisörer är idioter.


Under vilken sten var du uppväxt om du har lyckats missa Kermit helt o hållet?

Baan
2008-04-07, 19:01
Ser också att det inte riktigt är Skurt, men denne "Kermit" är tyvärr ingen figur jag är familjär med.

Dagens ungdom alltså.

Bubban
2008-04-07, 19:11
inte familjär med kermit? vad är det för människor?!

Nej men allvarligt talat, handslaget är 20 % av intervjun. Ett bra, fast handslag samtidigt som du tittar honom i ögonen. Men tryck inte som om du skulle knäcka varje ben i hans hand.

Baan
2008-04-07, 19:13
inte familjär med kermit? vad är det för människor?!

Nej men allvarligt talat, handslaget är 20 % av intervjun. Ett bra, fast handslag samtidigt som du tittar honom i ögonen. Men tryck inte som om du skulle knäcka varje ben i hans hand.

Jag vet inte om några procent men eftersom jag själv fått feedback just för att jag inte gjorde det där helt klockrent tror jag det är ganska viktigt. Det är ju ändå det första intrycket man ger. Spelar ingen roll om man slappnar av sen och har bra ögonkontakt om det fastnat att du är en stel jävel.

Hades
2008-04-07, 19:20
Det finns inget som gör ett så dåligt första intryck på mig som ett slappt handslag. Chefer som skakar hand med folk dagarna i ända resonerar nog inte annorlunda. Det enda som möjligtvis skulle kunna vara värre är när folk inte vet vem Kermit är.

petah
2008-04-07, 19:31
Hälsa med att ta i hand och presentera dig.

Undviker du ögonkontakt kan du glömma jobbet.

Verka genuint intresserad.

När intervju'aren frågar om du har några frågor ska du fan ha minst en fråga på lager annars är det illa, behöver inte vara nått märkvärdigt.

Var trevlig.

Var glad.

Håll inte armarna i kors.

Pilla inte på naglarna.

Luta dig gärna lite framåt.

:thumbup:

Varit på tre intervjuer och har fått jobbet två ggr, så jag e kingarnas king!!!!111omg

petah
2008-04-07, 19:35
edit: Nu vet jag inte hur viktigt det här är på ICA, men där jag jobbar är det viktigt att lägga fram att man alltid vill utvecklas och vill lära sig mer.

Rhino
2008-04-07, 19:46
En annan viktig sak är att i förväg tänka ut svar på dessa relativt vanliga frågor:

"Hur skulle du beskriva dina positiva sidor?"

"Vilka tycker du är dina negativa sidor?"

Det gäller dels att inte bli handfallen, och dels att t.ex. "hitta" positiva sidor som skulle passa särskilt bra in på just det jobb du söker. Utan att det är helt uppenbart förstås.

På samma sätt är det bra om det negativa dels inte är något fullständigt heltokigt och allra bäst är något som trots allt kan ses som lite bra för det specifika jobbet. Där kan man behöva klura lite.

Exdiaq
2008-04-07, 19:50
edit: Nu vet jag inte hur viktigt det här är på ICA, men där jag jobbar är det viktigt att lägga fram att man alltid vill utvecklas och vill lära sig mer.



Sen vill man inte bli för klyschig heller; "jag har många bollar i luften", "har lätt för att jobba i grupp" osv.

Men tackar för ditt förra inlägg, var ett par saker jag inte tänkt på där.

petah
2008-04-07, 19:55
"Vilka tycker du är dina negativa sidor?"



Den där frågan tycker jag är så idiotisk och tråkig. Ska man sitta där och hitta på nått "dåligt" som verkar "bra". Och tyvärr så kommer den ju typ jämnt.

-"HEHE ja, det brukar ju bli så att jag jobbar alldeless för mycket, HEHE"

Alla intervjuer jag varit på har jag svarat att jag inte vet (för det är en så idiotisk fråga) och som tur är har jag haft bra resultat ändå. (kanske betyder att man har vettig arbetsgivare)

Nu rekommenderar jag absolut inte att svara att man 'inte' vet dock.

NiXPhoenix
2008-04-07, 19:56
Dra åt helvete jävla muppmänniskor *grr*


Gillade inte mupparna som liten, slår vad om att inte alla av er kan knattarnas namn på engelska t ex.

Snafu
2008-04-07, 20:06
Jag var nyss på en intervjuarkurs, och nu säger jag inte det för att vara the motherfucking king eller nåt.

Frågor likt "vad är dina positiva sidor" och "negativa sidor" och andra dylika frågor som "är du bra på att jobba i grupp" är dåliga markörer för framtida beteenden - vilket ju är det man letar efter egentligen. Jag får inte ställa såna frågor iaf.

Anyway.

Det bästa är nog att fokusera på att inte "bring forward" negativa aspekter hos dig. Jag intervjuade en holländare för ett bra tag sen och han sade att han fått sparken från sitt förra jobb pga hög sjukfrånvaro t ex. Det kanske man inte bör säga i en intervju. Egentligen.

Stoltz
2008-04-07, 20:08
Dra åt helvete jävla muppmänniskor *grr*


Gillade inte mupparna som liten, slår vad om att inte alla av er kan knattarnas namn på engelska t ex.

Huey, Dewey, och Louie dumbass!

Rhino
2008-04-07, 20:09
Den där frågan tycker jag är så idiotisk och tråkig. Ska man sitta där och hitta på nått "dåligt" som verkar "bra". Och tyvärr så kommer den ju typ jämnt.

-"HEHE ja, det brukar ju bli så att jag jobbar alldeless för mycket, HEHE"


Jo, visst är det en både dum och tråkig fråga, men just därför kan det vara värt att i förväg tänka ut ett tänkbart svar.

Så stort syfte fyller den förstås i praktiken inte eftersom få ändå svarar "jag blir nästan alltid osams med mina chefer och har svårt att komma överens med kollegor" även om det vore sant.. :)

Baan
2008-04-07, 20:14
Om de frågar efter vad du gör om tio år så fråga vad fan intervjuaren gör om tio år. Sen har du jobbet i hamn typ. Du har visat tydligt att du inte tar skit.

Rhino
2008-04-07, 20:15
Jag intervjuade en holländare för ett bra tag sen och han sade att han fått sparken från sitt förra jobb pga hög sjukfrånvaro t ex. Det kanske man inte bör säga i en intervju. Egentligen.

I Sverige tror jag det är så att man från arbetsgivarens håll vid intervju inte får fråga om just tidigare sjukfrånvaro och hälsotillstånd, men man kan som arbetssökande kanske vinna några pluspoäng på att "spontant" nämna att man är frisk och kry och sällan sjuk, om det är sant förstås.

7UP
2008-04-07, 20:20
Du måste säga att du är flexibel, stresstålig och gillar att ha många bollar i luften.

Yes
2008-04-07, 20:30
Om de frågar efter vad du gör om tio år så fråga vad fan intervjuaren gör om tio år. Sen har du jobbet i hamn typ. Du har visat tydligt att du inte tar skit.
Man får inte heller glömma att luta sig bakåt, ta upp mycket plats och hela tiden ha ena handen pekandes mot skrevet.

Exdiaq
2008-04-07, 20:31
Du måste säga att du är flexibel, stresstålig och gillar att ha många bollar i luften.




Ja, eller hur?






Nej.

jakke
2008-04-07, 20:33
Du måste säga att du är flexibel, stresstålig och gillar att ha många bollar i luften.

Du glömde analytisk.

Cilia
2008-04-07, 20:33
Frågor likt "vad är dina positiva sidor" och "negativa sidor" och andra dylika frågor som "är du bra på att jobba i grupp" är dåliga markörer för framtida beteenden - vilket ju är det man letar efter egentligen. Jag får inte ställa såna frågor iaf.

Jag brukar inte ställa dom frågorna men jag ställer liknande frågor men som kräver lite mer utbrodering. Jag tycker inte frågorna i sig är fel men de kräver uppföljning för att ha ett syfte. Frågar du dom måste du sen be dom förklara vad dom menar och hur man kan se dessa sidor. Kan dom inte göra det så märker man att dom bara rabblar och inte vet vad dom pratar om. Det gäller iofs alla frågor.

Det som är bra med frågorna är att det är ett sätt att ta reda på om dom har någon slags självkännedom. Jag brukar fråga vad det är dom tycker att dom behöver utveckla hos sig själva. Det är förvånansvärt många som inte har något svar på den frågan. Dom har aldrig tänkt på det. Är man ung kan det vara ok men är man typ 40 och inte har en aning om vad man behöver förbättra så tycker jag det är anmärkningsvärt.


I Sverige tror jag det är så att man från arbetsgivarens håll vid intervju inte får fråga om just tidigare sjukfrånvaro och hälsotillstånd, men man kan som arbetssökande kanske vinna några pluspoäng på att "spontant" nämna att man är frisk och kry och sällan sjuk, om det är sant förstås.
Jag tror inte man kan kräva att få sjukintygen. Jag brukar fråga om frånvaro när jag tar referenser. Är det något som är ovanligt borde dom ha nämnt det vid intervjun och det blir något som jag lägger till högen att överväga. Om jag har frågat om deras historia och dom undviker en viktig bit av deras liv så undrar jag varför.

Exdiaq
2008-04-07, 20:33
Ska ni vara ironiska, skriva dumma svar etc. för att ni tycker det är en jävligt dum fråga bara för att ni har gått på flertalet intervjuer och vet hur ni ska bete er så kan ni skita i att skriva.

Finns en "blaa, blaa, blaa"-tråd för det.

Exdiaq
2008-04-07, 20:38
Det som är bra med frågorna är att det är ett sätt att ta reda på om dom har någon slags självkännedom. Jag brukar fråga vad det är dom tycker att dom behöver utveckla hos sig själva. Det är förvånansvärt många som inte har något svar på den frågan. Dom har aldrig tänkt på det. Är man ung kan det vara ok men är man typ 40 och inte har en aning om vad man behöver förbättra så tycker jag det är anmärkningsvärt.




Men vad tjänar man som jobbsökande att svara ärligt på dessa frågor? Jag vet vilka sidor jag behöver förbättra vad gäller skolan och skolarbetet till exempel, men dessa sidor kommer jag definitivt inte säga på intervjun då det kan minska mina chanser att få jobbet.

Rhino
2008-04-07, 20:41
Det som är bra med frågorna är att det är ett sätt att ta reda på om dom har någon slags självkännedom. Jag brukar fråga vad det är dom tycker att dom behöver utveckla hos sig själva. Det är förvånansvärt många som inte har något svar på den frågan. Dom har aldrig tänkt på det. Är man ung kan det vara ok men är man typ 40 och inte har en aning om vad man behöver förbättra så tycker jag det är anmärkningsvärt.

Det kan mycket väl vara så att många just inte har den insikten, men man får också tänka på att det är en lite pressad situation att sitta i intervju och många kanske just låser sig på att försöka hitta ett "rätt" svar och därför inte får ut sig något?


Jag tror inte man kan kräva att få sjukintygen. Jag brukar fråga om frånvaro när jag tar referenser.

Ok, det var bara något jag hade hört, alltså att arbetsgivaren inte ens får fråga den sökande om sjuksituationen. Jag antog att det skulle syfta till att de som har haft hög sjuk- / frånvarobesvär ej skulle selekteras bort för snabbt, men det var som sagt bara hörsägen.

Pepparkakssmurfen
2008-04-07, 20:42
Fråga om de hanterar köttfärs på ett hygieniskt sätt:)

Cilia
2008-04-07, 20:48
Men vad tjänar man som jobbsökande att svara ärligt på dessa frågor? Jag vet vilka sidor jag behöver förbättra vad gäller skolan och skolarbetet till exempel, men dessa sidor kommer jag definitivt inte säga på intervjun då det kan minska mina chanser att få jobbet.
Nu vet jag inte hur jag skulle hantera en intervju med ngn som ska sitta i kassan på ICA men jag är intresserad av att veta vem jag anställer och hur den fungerar i olika situationer. Det försöker jag ta reda på under intervjun. Jag skulle naturligtvis ha andra krav på en ung sommarjobbare än vad jag har på en kvalificerad handläggare.



Det kan mycket väl vara så att många just inte har den insikten, men man får också tänka på att det är en lite pressad situation att sitta i intervju och många kanske just låser sig på att försöka hitta ett "rätt" svar och därför inte får ut sig något?
Det är pressande att sitta i en intervju men det är många situationer som är pressade. Det handlar om hur man hanterar en pressad situation med. Har du mognat som person och vet vem du är kan du svara på frågan. Du får naturligtvis betänketid. Men att svara att man inte har en aning om vad man behöver utveckla tycker jag är konstigt. Det finns inget rätt svar. Hittar du på så hoppas jag att jag upptäcker det när jag ställer följdfrågor och då är du rökt.



Ok, det var bara något jag hade hört, alltså att arbetsgivaren inte ens får fråga den sökande om sjuksituationen. Jag antog att det skulle syfta till att de som har haft hög sjuk- / frånvarobesvär ej skulle selekteras bort för snabbt, men det var som sagt bara hörsägen.
Jag frågar inte den sökande utan jag tar frånvaron på referenser.

Rhino
2008-04-07, 21:06
Det är pressande att sitta i en intervju men det är många situationer som är pressade.

Självklart är det så. Jag försökte bara ge en tänkbar förklaring varför vissa tydligen inte kan/vill svara på den frågan.

Jag minns ej om jag själv har fått den specifika frågan i intervjusammanhang, men har fått göra personlighetstest på dator med 100 frågor korslänkade till varandra för att hitta motstridigheter. Det är även det svårt att lura om man skulle vilja försöka. :)

tron
2008-04-07, 21:07
Förbered dig på
"berätta lite om dig själv"
alt
"vad har du för goda respektive dåliga sidor?"

samt
"Vad tycker du om datummärkning på färskvaror?" (Här ska du svara att "det är så jävla petigt nuförtiden" och/eller "Lite skit rensar magen du")

Torwald
2008-04-07, 21:34
Någon sa att man kanske inte får fråga om tidigare sjukfrånvaro. Det får man, och man får som arbetstagare inte ljuga om det heller.

Däremot behöver man inte upplysa om det.

rikke_B
2008-04-08, 09:10
Är lite i samma situation som trådskaparen, så lånar tråden lite. :)

Hur gör ni för att hantera den värsta nervositeten, eller undvika att bli nervös?

Exdiaq
2008-04-08, 09:41
Är lite i samma situation som trådskaparen, så lånar tråden lite. :)

Hur gör ni för att hantera den värsta nervositeten, eller undvika att bli nervös?



Helt enkelt skita i den. Knep hur man undviker det får man komma på själv.

Undvik tics som hoppande med benen. Att man tar sig mycket i ansiktet och flackar med blicken är också dåliga indikationer.

JustinCredible
2008-04-08, 10:28
Extraknäcker på ICA för tillfället. Behövde inte gå på nån intervju.. Gick bara dit och frågade om dom hade nån plats. Packar upp varor och frontar som det kallas och hjälper 150 tanter per dag med att hitta vad de söker.. Samt drar omkring stora vagnar med varor i som jag har noll kontroll över. Hur som helst jävligt enkelt jobb där man får vara i fred och fundera på livets stora frågor medan man jobbar.

Trance
2008-04-08, 10:38
Jag brukar inte ställa dom frågorna men jag ställer liknande frågor men som kräver lite mer utbrodering. Jag tycker inte frågorna i sig är fel men de kräver uppföljning för att ha ett syfte. Frågar du dom måste du sen be dom förklara vad dom menar och hur man kan se dessa sidor. Kan dom inte göra det så märker man att dom bara rabblar och inte vet vad dom pratar om. Det gäller iofs alla frågor.


Jag tror det finns många frågor som egentligen är rätt värdelösa men som av tradition ställs utan tanke på hur värdefullt svaret egentligen är. Typ "Var ser du dig själv om 5 år" och liknande.

Programmeringsvärlden (mest i USA) är full av exempel på idiotiska frågor som skapades av stora företag för längesedan. Massa pussel och frågor som: "Why are manholes round" som har skapat ett klimat där arbetssökande memorerar massa standardpussel. Helt värdelöst. Speciellt i ett yrke som programmering där man istället kan ta fram en dator och ge ett litet realistiskt problem och se hur kandidaten programmeringsmässigt löser det.

Tolkia
2008-04-08, 12:26
Jag tror det finns många frågor som egentligen är rätt värdelösa men som av tradition ställs utan tanke på hur värdefullt svaret egentligen är.
Det är även min tro. Hur man frågar påminner ibland om hur man kan ringa till en inspektionsmyndighet och be om "mätningar" av arbetsmiljöfaktor x utan att ha tänkt igenom vad man skall ha mätresultatet till ("Jamen, kan ni inte bara komma hit och ... tja, MÄTA lite?"). Man frågar utan att ha funderat över vad man skall göra med det svar man får.

Ang. sjukfrånvaro är det ju inte nödvändigtvis så att hög sjukfrånvaro under en period är ett säkert tecken på att den arbetssökande är en arbetsskygg smitare; man kan ju ha råkat drabbas av ett tillstånd som krävt hög frånvaro under en period (typ cancer eller något). Å andra sidan antar jag att en klok rekryterare ser till att fråga tillräckligt för att få ut relevant information.

shut teh face
2008-04-08, 13:15
Men seriöst alltså. Det handlar ju i grund och botten om att personalchefen ska gilla DIG. Min uppfattningen är att det är många som är kvalificerade för arbetet, men då finns det massor med folk kvar, och för att vinna här krävs det att man blir gillad.

Jag är rätt ung och har bara varit på 6 intervjuer, men alla dessa har gått klockrent och jag har fått jobbet även när det varit mycket sökande.

Är det en tjej som intervjuar dig, lägg fram att du är förlovad, detta är den första primitiva instinkten hos tjejen; en annan hona har accepterat honom.

Är det en äldre dam, lägg fram att du har gått ned 50kg i vikt. Detta imponerar på alla aftonbladet-kärringar.

Är det en yngre kille, lägg fram att du varit chefredaktör, forumadminstratör, admin på diverse sidor som de flesta killarna i åldern 20-30 är COOLT.

Är det en äldre gubbe, *UNDER ARBETE*

rikke_B
2008-04-08, 15:21
Men seriöst alltså. Det handlar ju i grund och botten om att personalchefen ska gilla DIG. Min uppfattningen är att det är många som är kvalificerade för arbetet, men då finns det massor med folk kvar, och för att vinna här krävs det att man blir gillad.

Är det en tjej som intervjuar dig, lägg fram att du är förlovad, detta är den första primitiva instinkten hos tjejen; en annan hona har accepterat honom.



Har läst exakt ovanstående kommentar någon annanstans :confused:

Ska man förenkla det något, så tror jag också att det handlar mycket om att personalchefen/rekryteraren ska gilla just dig.
Skapa förtroende eller att det uppstår en bra personkemi!

Givetvis bör man väll även kunna svara på standardfrågorna på ett någorlunda bra sätt.

Kroppsspråk är säkert också jätteviktigt!

raQblad
2008-04-08, 16:59
Jag har en liten fråga, då jag ska på arbetsintervju om ett par veckor. Hur ska man klä sig? Jag har bara sett på amerikanska tv-serier där de har skjorta och slips, men det känns som att det arbetsklimatet är lite annorlunda än här.
Jobbet jag söker är ett fast jobb som teknisk support åt ett av landets större bredbands och telecom företag, med rätt goda karriärsmöjligheter.
Vad säger expertpanelen?

Versus
2008-04-08, 17:21
Har gått på 3 jobbintervjuer och fått alla 3 jobben :)

Jag brukar vara ärlig, berätta om mig själv, lite sådant och så standardfrågorna har ju nästan standardsvar.

Var lite klämkäck och positiv så ska du se att har jobbet sen.

Torwald
2008-04-08, 18:52
Jag har en liten fråga, då jag ska på arbetsintervju om ett par veckor. Hur ska man klä sig? Jag har bara sett på amerikanska tv-serier där de har skjorta och slips, men det känns som att det arbetsklimatet är lite annorlunda än här.
Jobbet jag söker är ett fast jobb som teknisk support åt ett av landets större bredbands och telecom företag, med rätt goda karriärsmöjligheter.
Vad säger expertpanelen?
Jag brukar inte gilla att vara overdressed. Jag brukar höra per telefon vad det är som gäller på arbetsplatsen, men det är ju såklart inte alltid det är passande. Något som alltid fungerar är väl ett par kontorsvänliga byxor (som underdelen till en kostym eller finare chinos), en skjorta och en pullover på. Då klarar du hel och ren utan problem, och kommer även undan hyfsat i en kostymmiljö.

Granatgiraffen
2008-04-08, 19:19
Jag brukar inte gilla att vara overdressed. Jag brukar höra per telefon vad det är som gäller på arbetsplatsen, men det är ju såklart inte alltid det är passande. Något som alltid fungerar är väl ett par kontorsvänliga byxor (som underdelen till en kostym eller finare chinos), en skjorta och en pullover på. Då klarar du hel och ren utan problem, och kommer även undan hyfsat i en kostymmiljö.

Nja sir. Jag skulle vilja klä ner dig lite. Teknisk support liksom?

Cilia
2008-04-08, 19:33
Jag tror det finns många frågor som egentligen är rätt värdelösa men som av tradition ställs utan tanke på hur värdefullt svaret egentligen är. Typ "Var ser du dig själv om 5 år" och liknande.
Det beror på vad man vill ha ut av frågan, vilket syfte jag har. Jag kanske inte är så himla intresserad av att veta vad personen gör om 5 år som att se om personen har några ambitioner i livet. Hur h*n tänker om framtiden och resonerar kring det hela.

Å andra sidan är jag så trög så jag har nog inte fattat hur värdelösa alla frågor är.

Torwald
2008-04-08, 19:35
Nja sir. Jag skulle vilja klä ner dig lite. Teknisk support liksom?
Vetefan vad man gör på en teknisl support, men de som jobbat på IT på de företag jag jobbat på har varit relativt välklädda. Dessutom är det ju fullkomligt normalt att gå i chinos, skjorta och pullover även till vardags, så varför skulle man inte kunna ha det på ett företag med casual klädkod?

grisbil3n
2008-04-08, 19:48
Dom kommer nog mest kolla att du inte är helt dum i huvudet, försök få fram att du är något sånär flexibel och arbetsam så ska du nog se att du får jobbet.

Granatgiraffen
2008-04-08, 20:26
Vetefan vad man gör på en teknisl support, men de som jobbat på IT på de företag jag jobbat på har varit relativt välklädda. Dessutom är det ju fullkomligt normalt att gå i chinos, skjorta och pullover även till vardags, så varför skulle man inte kunna ha det på ett företag med casual klädkod?

Jag chansade på att han skulle sitta och svara i telefon på comhem när kunder ringer in och är griniga. Men absolut, du kanske har chinos, skjorta och pullover till vardags. Inte jag, jag klär mig lite annorlunda. Så jag reviderar mitt svar att jag tycker han ska ha vad han har till vardags, dvs det han är bekväm i. Om han inte går runt med trasiga jeans och pannband då.

raQblad
2008-04-08, 21:58
Jag chansade på att han skulle sitta och svara i telefon på comhem när kunder ringer in och är griniga. Men absolut, du kanske har chinos, skjorta och pullover till vardags. Inte jag, jag klär mig lite annorlunda. Så jag reviderar mitt svar att jag tycker han ska ha vad han har till vardags, dvs det han är bekväm i. Om han inte går runt med trasiga jeans och pannband då.Det blir ungefär så till en början, men sen är det väldigt enkelt att gå vidare till gruppchefsposition, säljare eller eventuellt 'expert' eller specialist - så det är fina möjligheter att ta sig vidare.

Anyway, det kanske är bäst att bara vara casual. Chefen förväntas ringa mig om några dagar så då kan jag passa på att fråga efter dresscode.

Exdiaq
2008-04-09, 15:21
Klarade jobbintervjun galant, vissa småsaker jag gjorde fel men över lag är jag hur nöjd som helst. En sak som gjorde mig lite förvirrad ibland var att jag hade två intervjuare, en rak framför och en till vänster om mig, vilket gjorde att jag inte visste riktig vem jag skulle kolla på.

Snafu
2008-04-09, 15:28
Klarade jobbintervjun galant, vissa småsaker jag gjorde fel men över lag är jag hur nöjd som helst. En sak som gjorde mig lite förvirrad ibland var att jag hade två intervjuare, en rak framför och en till vänster om mig, vilket gjorde att jag inte visste riktig vem jag skulle kolla på.

På den som pratar mest brukar vara en tumregel men eftersom du frågar antar jag att de pratade lika mkt.

Exdiaq
2008-04-11, 17:09
Liten uppdatering om den som är intresserad; blev uppringd och fick jobbet idag, börjar på tisdag.

Cilia
2008-04-11, 19:52
Grattis va roligt.

Det är alltid en kick att få ett jobb man sökt

Exdiaq
2008-04-11, 20:47
Grattis va roligt.

Det är alltid en kick att få ett jobb man sökt


Tackar tackar! :)

Ja, första "riktiga" jobbet jag har så det är verkligen roligt

Cilia
2008-04-11, 21:09
Tänk på att det viktigaste för att lyckas på ett arbete är att hålla sig till vanligt hyfs dvs passa tider, var vänlig, hälsa etc.

Det spelar ingen roll hur bra arbete du gör om du inte kan hålla tiderna.

Lyssnade för ett tag sedan på ett föredrag med Lars-Johan Jarnheimer och han bekräftade det. Han har sett många oerhört duktiga personer ofta med dubbla examen få gå just på grund av att dom inte klarar av en sån enkel sak som att hålla tiden.

lycka till

Exdiaq
2008-04-11, 21:28
Tänk på att det viktigaste för att lyckas på ett arbete är att hålla sig till vanligt hyfs dvs passa tider, var vänlig, hälsa etc.

Det spelar ingen roll hur bra arbete du gör om du inte kan hålla tiderna.

Lyssnade för ett tag sedan på ett föredrag med Lars-Johan Jarnheimer och han bekräftade det. Han har sett många oerhört duktiga personer ofta med dubbla examen få gå just på grund av att dom inte klarar av en sån enkel sak som att hålla tiden.

lycka till





Jo, jag vet ;)

Tackar för lyckoönskningen!

n1tro
2008-04-11, 22:19
Jo, jag vet ;)

Tackar för lyckoönskningen!

GL HF!

Exdiaq
2008-04-11, 22:30
GL HF!



???

NiXPhoenix
2008-04-11, 23:02
???

God tur, ha kul

http://susning.nu/Gl/hf


http://acronyms.thefreedictionary.com/GL%2FHF



Grattis, hoppas du trivs och kan äta som du vill och så.

NiXPhoenix
2008-04-11, 23:10
Tänk på att det viktigaste för att lyckas på ett arbete är att hålla sig till vanligt hyfs dvs passa tider, var vänlig, hälsa etc.

Det spelar ingen roll hur bra arbete du gör om du inte kan hålla tiderna.

Lyssnade för ett tag sedan på ett föredrag med Lars-Johan Jarnheimer och han bekräftade det. Han har sett många oerhört duktiga personer ofta med dubbla examen få gå just på grund av att dom inte klarar av en sån enkel sak som att hålla tiden.

lycka till


Det är ju sjukt, kan tänka mig hur mindre duktiga kollegor sitter med kaffebröd i hand och klagar på att Pelle, superpresteraren, inte var i tid i morse.
Han var minsann 13 minuter sen!

Okej om man jobbar i fabrik och har en helt oersättlig position, men på t ex de flesta kontorsjobb känns det inte som det spelar så stor roll ifall nån är sen ibland. Klart det är illa om det är möte, men möte fem gånger i veckan?
Har du nån aning om hur pass vanligt det är med flextid inom kontorsvärlden?
Känns hårt att hamna på ett företag där man måste börja åtta varje dag.

tjabon
2008-04-12, 02:00
Liten uppdatering om den som är intresserad; blev uppringd och fick jobbet idag, börjar på tisdag.

:hbang: :cheers:

Nitrometan
2008-04-12, 08:48
Liten uppdatering om den som är intresserad; blev uppringd och fick jobbet idag, börjar på tisdag.
Grattis!!!

Hoppas det blir bra!

sundvall
2008-04-12, 11:16
Liten uppdatering om den som är intresserad; blev uppringd och fick jobbet idag, börjar på tisdag.

Grattis! =)

Exdiaq
2008-04-12, 11:18
Tackar ännu en gång :)

Torwald
2008-04-12, 11:34
Det är ju sjukt, kan tänka mig hur mindre duktiga kollegor sitter med kaffebröd i hand och klagar på att Pelle, superpresteraren, inte var i tid i morse.
Han var minsann 13 minuter sen!

Okej om man jobbar i fabrik och har en helt oersättlig position, men på t ex de flesta kontorsjobb känns det inte som det spelar så stor roll ifall nån är sen ibland. Klart det är illa om det är möte, men möte fem gånger i veckan?
Har du nån aning om hur pass vanligt det är med flextid inom kontorsvärlden?
Känns hårt att hamna på ett företag där man måste börja åtta varje dag.
Det är ju stor skillnad på att vara sen internt och externt. Har flera "superpresterare" på jobbet, och de är aldrig någonsin ens i närheten av "i tid" till interna möten, men det är ingen annan heller så det är av mindre betydelse, men jag har inte hört någonsin att de missat möten med klienter.

Cilia
2008-04-12, 13:18
Det är ju sjukt, kan tänka mig hur mindre duktiga kollegor sitter med kaffebröd i hand och klagar på att Pelle, superpresteraren, inte var i tid i morse.
Han var minsann 13 minuter sen!

Okej om man jobbar i fabrik och har en helt oersättlig position, men på t ex de flesta kontorsjobb känns det inte som det spelar så stor roll ifall nån är sen ibland. Klart det är illa om det är möte, men möte fem gånger i veckan?
Har du nån aning om hur pass vanligt det är med flextid inom kontorsvärlden?
Känns hårt att hamna på ett företag där man måste börja åtta varje dag.
Du har verkligen lyckats missförstå allt totalt.

Grattis och lycka till i livet.




Det är ju stor skillnad på att vara sen internt och externt. Har flera "superpresterare" på jobbet, och de är aldrig någonsin ens i närheten av "i tid" till interna möten, men det är ingen annan heller så det är av mindre betydelse, men jag har inte hört någonsin att de missat möten med klienter.
Det beror som sagt på klimatet på arbetsplatsen. Jag har jobbat för chefer där det absolut inte var ok att komma 1 sek för sent. Dörren stängdes och det noterades om man var sen. Det handlade om respekt för andras tid. Jag uppskattade det. Mot senare när jag fick en chef som lallade in när han kände för det och förväntade sig att vi skulle börja mötet från början. Där satt vi 10-15 relativt bra betalda tjänstemän och slösade bort tid.

Torwald
2008-04-12, 13:32
Det beror som sagt på klimatet på arbetsplatsen. Jag har jobbat för chefer där det absolut inte var ok att komma 1 sek för sent. Dörren stängdes och det noterades om man var sen. Det handlade om respekt för andras tid. Jag uppskattade det. Mot senare när jag fick en chef som lallade in när han kände för det och förväntade sig att vi skulle börja mötet från början. Där satt vi 10-15 relativt bra betalda tjänstemän och slösade bort tid.

Jag förstår dig helt. Det fungerar ju inte över huvud taget om ett möte kräver samordning och tajming för att fungera. Min arbetsplats är liten och möten behöver mer sällan än ofta detaljstyras. Alla (utom jag och en kollega till mig) på kontoret är chefer. Det handlar ju i slutändan bara om att vara lyhörd och sympatisk. Man behöver ju inte vara dummare än att man förstår att det hör till vanligt vett och sans att komma i tid om man har bokat ett möte.