handdator

Visa fullständig version : Arakidonsyra värmekänslig?


Super Mario
2008-04-07, 15:13
Blev nyfiken när jag såg i en tråd att kycklinghjärtan innehåller mkt arakidonsyra. Min närbutik säljer hjärtan för 26 kr/kg, så jag tänkte inleda en "kur" på 150 g/dag. Har hittat ett kinesiskt recept där man knapersteker dom små rackarna på hög värme med vitlök och ingefära -Blir faktiskt förvånansvärt gott.

Min fråga är om någon har koll på hur värmekänslig arakidonsyra är. Ska tydligen finnas ~0.6 g/100g, men det hjälper ju inte direkt om 90% förstörs vid tillagning...

Sverker
2008-04-07, 17:34
Nej, jag vågar inte ge dig ett direkt svar.

På plussidan är att du steker bitarna hela och arakidonsyran ligger bäst och säkrast där den ligger. På minussidan har vi knaperstekningen som kan göra knäck av en hel del arakidonsyra.


Jag skulle kompromissa och köra en mildare stekning eller lägga bitarna i en gryta.

Scratch89
2008-04-07, 18:32
Är det bra näringsvärden på kycklinghjärtan, eller varför har folk börjat äta det?

Koloftw
2008-04-07, 18:37
Är det bra näringsvärden på kycklinghjärtan, eller varför har folk börjat äta det?

För att enligt någon så har arakidonsyra effekt på proteinsyntesen.

Scratch89
2008-04-07, 18:38
För att enligt någon så har arakidonsyra effekt på proteinsyntesen.

Men gud...

Morty
2008-04-07, 21:12
Men gud...

+3241523456234

Optinojjan blir för stor ibland alltså.

Super Mario
2008-04-07, 21:14
Nej, jag vågar inte ge dig ett direkt svar.

Jag skulle kompromissa och köra en mildare stekning eller lägga bitarna i en gryta.

Ja fråga e vilket som e bäst där... Om man ska koka dom så krävs tydligen ca 2 timmar för att uppnå ok konsistens. Undrar om inte det är skadligare än 5 min stekning, även om det är på hög värme

maaherra
2008-04-07, 21:18
Gotta love kolozzeum :D

Super Mario
2008-04-07, 21:19
Men gud...

:confused: Fast jag bad inte om folks personliga åsikter om huruvida arakidonsyra är bra eller inte

Scratch89
2008-04-07, 22:37
:confused: Fast jag bad inte om folks personliga åsikter om huruvida arakidonsyra är bra eller inte

Nej, men du behöver inte svara på våra inlägg isåfall. Du säger själv att du ska gå på en "kur". Vad är det för kur du tänkte gå på, och vad är den tänkta effekten?

maaherra
2008-04-07, 22:44
Jaja, men så till den relevanta frågan, är det gott? hur är smaken jämfört med bröstfilé ex?

Super Mario
2008-04-07, 23:13
Du säger själv att du ska gå på en "kur". Vad är det för kur du tänkte gå på, och vad är den tänkta effekten?

"kur" betyder i detta fall att jag ska försöka få i mig 1g arakidonsyra om dan i 5 veckor. Går att köpa som dyrt tillskott (x-factor), men tycker att det skulle va kul att se om man kan äta samma mängd genom kosten.
För den tänkta effekten av arakidonsyra föreslår jag att du googlar eller söker på forumet.
Jag vill inte starta debatt om nyttan av arakidonsyra här -Den som vill kan skapa en egen tråd för det syftet. Tack för svaret Sverker, och om nån har mer kunskap i själva sakfrågan är jag tacksam för det.

Koloftw
2008-04-07, 23:14
Jag trodde att arakidonsyra var en helt vanlig fettsyra? Har jag missat nått :confused:

Super Mario
2008-04-07, 23:21
Jaja, men så till den relevanta frågan, är det gott? hur är smaken jämfört med bröstfilé ex?

Det är faktiskt en delikatess om man tillagar på rätt sätt. Ska posta receptet sen om nån vill pröva... Smaken är lite åt leverhållet men mildare

Icke
2008-04-07, 23:37
Lever är det värsta jag vet men kycklinghjärta är helt OK! Jag brukar koka dem i 20 - 30 min tillsammans med morötter...

Doctor Snuggles
2008-04-08, 01:04
Jag skulle nog INTE börja käka större mängder arakidonsyra, om man inte är ute efter att öka chansen för att få alzheimers, reumatism och en mängd andra välfärdssjukdomar i förtid.

Sverker
2008-04-08, 06:15
Jag trodde att arakidonsyra var en helt vanlig fettsyra? Har jag missat nått :confused:


Arakidonsyra är en helt vanlig fettsyra.


Arakidonsyra är den sista fettsyran i Omega-6-serien* och är alltså sista steget innan kroppen bildar prostaglandiner.
Tydligen finns det någon prostaglandin som är possitiv för proteinsyntesen ?





(*) Linolsyra ->gamma-linolensyra -> dihomo-gamma-linolensyra -> araskidonsyra -> prostaglandin.

AsTfL
2008-04-09, 19:27
Annars då, är kycklinghjärta bra mat?
Det är ju onekligen relativt billigt.

Super Mario
2008-04-09, 20:41
Annars då, är kycklinghjärta bra mat?
Det är ju onekligen relativt billigt.

Ja det är helt ok föda. Järnrikt och bra fettsammansättning. Har postat ett recept i matlagningsforumet