handdator

Visa fullständig version : snabba proteiner?


mangemani
2003-05-25, 11:58
käkar för tillfället simply protein,ett snabbt protte pulver,käkar det typ 4-5 gånger per dag.får också i mej vanliga proteiner genom kosten såsom ägg,kött och andra långsamma proteiner....nu till frågan,är det bra eller dåligt att få i sej så mycket snabba proteiner så som jag får genom tillskottet?

King Grub
2003-05-25, 12:34
Originally posted by mangemani
käkar för tillfället simply protein,ett snabbt protte pulver,käkar det typ 4-5 gånger per dag.får också i mej vanliga proteiner genom kosten såsom ägg,kött och andra långsamma proteiner....nu till frågan,är det bra eller dåligt att få i sej så mycket snabba proteiner så som jag får genom tillskottet?

Det är inte speciellt bra med snabbt protein förutom vid två tillfällen: direkt vid uppvaknandet på morgonen och efter ett träningspass. Vid övriga tillfällen är det bättre att satsa på ett protein som har en aminosyreutsöndring som varar under längre period, över flera timmar, och verkar anti-katabolt. Varför så mycket proteintillskott? Det räcker med högst två proteindrinkar om dagen, på ovan nämnda tider, och håll dig till riktig mat resten av målen. Det blir kaka på kaka om du sköljer ner köttbiten med en proteindrink.

mangemani
2003-05-25, 13:07
anledningen till att jag dricker så mycket prottedrinkar är för att jag är lite orolig över att jag inte får i mej tillräckligt med proteiner genom maten.

men all slags mat proteiner,är det långsamma eller?
och då syftar jag på kött,ägg osv inte spannmåls proteiner.

z_bumbi
2003-05-25, 14:26
Hastigheten bestäms ju av hur fort de lämnar magen och kött lär ju inte brytas ner så fort så det är långsamt i alla fall, ägg är väl någonstans mellan vassle och kassein har jag fått för mig.

Varför räknar du bort spannmål ? Äter du rätt så ger de ju också bra tillskott av protein samt i vissa fall ganska långsam utsöndring.

Sen tror jag inte det är så farligt att dra i sig vassleprotein under dagen heller, man äter ju förhoppningsvis inte bara det vid de tillfällena och äter man tillräckligt ofta så får man ju bra tillförsel i alla fall.
Ex.
8:00
Frukost: Gröt, ägg, mjölk plus kanske vassle
10:30
Mellanmål: Vassle, bröd, fett
13:00
Lunch: Kött, potatis, grönsaker.
osv

King Grub
2003-05-25, 14:56
Studier har visar att om man äter samma mängd (i gram) protein från ett snabbt protein eller ett långsamt protein, så är upptaget högre från det långsamma, om man undantar efter hård ansträngning. Mindre andel aminosyror oxideras också till energi vid intag av långsamma proteiner, och nedbrytningen av muskelprotein är betydligt lägre om huvuddelen av proteinintaget består av proteiner med långsamt upptag (över 30 % lägre, om jag inte minns fel).

Men som z_bumbi skrev, det är klart du skall räkna protein i spannmål också. Du äter väl inte bara t ex ris som en måltid. Och öka proteinportionerna om du är rädd att du inte får i dig tillräckligt. Men för att ta ett exempel: 1 burk tonfisk och 100 gram pasta (okokt vara) ger en bit över 40 gram protein.

mangemani
2003-05-25, 15:31
nej nej nej,klart jag inte räknar bort spannmåls proteinerna(inte efter det ni sa)...
men ungefär så här äter jag:
morgon:havregrynsgröt + 3 kokta ägg + en vassle drink

kl 10.00:havregrynsgröt + vadsomhelst proteinrikt

kl 13.00:vanlig mat(kan vara allt)

kl 15-16.00:vanlig middag eller havregrynsgröt med äggvitor.

kl 18-19.00:vassle drink + havregrynsgröt + dt proteinrika som blev över från middan.

21.00:havregrynsgröt + äggvitor

också sista målet innan jag lägger mej består av antingen havregrynsgröt + äggvitor och vassle dink eller en vanlig måltid(som ris eller nått annat spannmål och proteiner).

men alltså,äta 100 gr okokt pasta,det måste göra ont i tänderna det efter ett tag?

King Grub
2003-05-25, 16:04
Det ser väl helt okej ut. Där behöver du inte 4-5 proteindrinkar. Men varför bara äggvitor? Det är mer protein i gulan än i vitan, och det behövs många vitor för att komma upp i någon vettig proteinmängd. En vita innehåller bara några gram protein.

men alltså,äta 100 gr okokt pasta,det måste göra ont i tänderna det efter ett tag?

Men herre min skapare! Jag hoppas, för din egen skull, att det där var ett skämt! Det är klart pastan skall ätas kokt!!! :smash: :smash: :smash: Man anger all mats vikt i otillagat tillstånd. :smash:

mangemani
2003-05-25, 17:32
Originally posted by King Grub
Det ser väl helt okej ut. Där behöver du inte 4-5 proteindrinkar. Men varför bara äggvitor? Det är mer protein i gulan än i vitan, och det behövs många vitor för att komma upp i någon vettig proteinmängd. En vita innehåller bara några gram protein.

men alltså,äta 100 gr okokt pasta,det måste göra ont i tänderna det efter ett tag?

Men herre min skapare! Jag hoppas, för din egen skull, att det där var ett skämt! Det är klart pastan skall ätas kokt!!! :smash: :smash: :smash: Man anger all mats vikt i otillagat tillstånd. :smash:


men hur många ägg får man äta per dag??alla här hemma får fan panik när dom ser att jag kokar 3 ägg,dom är rädd att jag ska få nån kolestorol förgiftning:/.men hur många får man äta per dag/vecka ungefär?

haha,klart jag skämtade,försökte vara lite spydig,men funkade inge bra verkar det som:)

King Grub
2003-05-25, 18:13
men hur många ägg får man äta per dag??alla här hemma får fan panik när dom ser att jag kokar 3 ägg,dom är rädd att jag ska få nån kolestorol förgiftning:/.men hur många får man äta per dag/vecka ungefär?

En frisk person kan äta i princip hur många hela ägg som helst och behöver inte tänka på hur mycket kolestrol han får i sig. Kolesterol är livsnödvändigt för kroppens framställning av hormoner och gallsyror. Varje dag producerar kroppen själv mycket kolesterol, och när du äter något med kolesterol i minskar egenproduktionen i stället. Ät du lugnt hur många ägg du vill. Det här kan du visa föräldrarna:

http://www.svenskaagg.se/artikelarkiv/naringhalsa/return0403.htm

Iofs sponsrad av äggindustrin, men det är sant.


haha,klart jag skämtade,försökte vara lite spydig,men funkade inge bra verkar det som

Nej, ironi är svårt att överföra till ett forum. :D Prova en Smiley nästa gång. ;)