handdator

Visa fullständig version : Ont i vaden efter korsbandsoperation


_Mangan_
2008-04-07, 14:30
Förra måndagen gjorde jag en korsbandsoperation.Dom första dagarna kände jag ingen smärta alls. Men i på fredagen fick jag så sjukt ont i vaden, smärtan går från knävecket ända ner i vaden. Är det normalt att det ska vara så efter en korsbandsoperation? Någon som har gjort samma operation och också haft ont i vaden?

grimfish
2008-04-07, 16:38
Det låter helt normalt, det är förmodligen blodet som lägger sig på baksidan av knät.

evil
2008-04-07, 17:36
Likadant för mig.

Sjukgymnast
2008-04-09, 20:36
Instämmer att det sannolikt är blodet som lägger sig på baksidan av knät. Det som gör att det gör ont i vaden är att blodet/svullnaden trycker på ischiasnerven, vilken har grenar som fortsätter rakt ner genom vaden. Ont men ofarligt.

Det du kan göra för att reducera symptomen är en enkel rörelse som stimulerar rörlighet och cirkulation för ischiasnerven i området.

Startposition: Stående med foten uppböjd (dorsalflekterad).

Lyft benet framför dig med sträckt knä och sträck samtidigt vristen. Lyft benet tills det sträcker en aning någonstans längs benets baksida. Reversera rörelsen.

Försök synka så att när du når gränsen för höftböjning så sträcker du vristen fullt. Rörelsen liknar med andra ord ett skott med sträckt vrist :)

Gör 10 reps några gånger om dagen.

Obs! Rörelsen ska absolut inte smärta! Gå bara till gränsen där det börjar sträcka en aning.

David