handdator

Visa fullständig version : Tandköttsvärk vid hård ansträngning


csavemark
2008-04-07, 11:39
Jag brukar få värk i tandköttet vid hård ansträngning (när jag har maxpuls i några minuter)). Detta inträffar inte under vanlig träning, ej heller annars.

Denna länk var det enda jag kunde finna om det:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080307063119AA0ZfsV

Men jag är rätt säker på att svaret är felaktigt. Någon som vet nåt?

Är säker på att det inte är en infektion eftersom det bara yttrar sig vid hård [konditions-]träning. Kan det vara så att när man andas [för] häftigt under lång tid genom munnen så torkas tandköttet ut? Salivet som bildas efteråt är väldigt "klibbigt" (i motsats till vattnigt).

Snafu
2008-04-07, 11:41
Det beror nog på att du redan har en inflammerad tand. Jag har haft samma problem och jag ska precis ringa tandläkaren för att se om jag måste dra ut tandhelvetet eller inte.

csavemark
2008-04-07, 11:43
Nej, som sagt, det är inte en inflammation eftersom det är hela tandköttet och inte kring någon enskild. Känner dessutom bara av det i cirka 10 minuter efteråt.

Snafu
2008-04-07, 11:43
Du bör kunna kolla själv om du har en inflammerad tand. Tryck ett finger upp (eller ner om det är nederkäken) kring köttet ovanför tänderna. Gör det ont har du en inflammerad rot (tand etc).

Det kan naturligtvis vara nåt helt annat också, men en inflammerad tand känns som a good bet.

Snafu
2008-04-07, 11:44
Nej, som sagt, det är inte en inflammation eftersom det är hela tandköttet och inte kring någon enskild. Känner dessutom bara av det i cirka 10 minuter efteråt.

åhå, då kanske det är nåt annat. Sorry no idea.

King Grub
2008-04-07, 11:56
Det har jag också alltid haft. Och jag har inget fel på tandkött eller tänder. Vid riktigt, riktigt hård ansträngning känns det som om man borstat tänderna med stålborste. När pulsen lägger sig, försvinner känslan.

Den som inte upplevt det, kanske inte tagit i ordentligt någon gång? http://bestsmileys.com/tongs/12.gif

Det är inget att oroa sig över i alla fall.