handdator

Visa fullständig version : Oljor, vart tar livsmedlena vägen?


Koloftw
2008-04-07, 09:47
T.ex. jordnötsolja, valnötsolja.

När man har pressat jordnötterna/valnötterna på olja, vad gör man då av dem?

Det blir ju en massa fettfri nötmassa kvar, eller?

Tolkia
2008-04-07, 09:54
Så bra pressning att man får pressmassan helt fettfri finns nog inte. ;) Det som blir över gör man ofta djurfoder av; jag vet dock inte hur det är specifikt för jordnötter.

Koloftw
2008-04-07, 11:01
Varför säljer man det inte i affärer istället?

Skulle nog sälja bra?

Sniggel
2008-04-07, 11:05
Varför säljer man det inte i affärer istället?

Skulle nog sälja bra?

Affärsidé? ;)

CoolHandLuke
2008-04-07, 11:07
Kött säljer bättre. Det som är otäckt är när man börjar tänka samma sak om slaktavfall. Det som inte säljer kan vi mala ner och mata djuren med. *spy*

Sverker
2008-04-07, 17:29
Vad ska man med avfettad jordnötsmassa till ?

Avfettade sojabönor och avfettade rapsfrön kan man pressa till kakor som man ger till djur. När det gäller sojabönor är det främst proteininnehållet som är betydelsefullt.

Nu vet vi att proteinet i jordnötter är av en usel kvalitet så jag ser ingen kroppsbyggarvinst med avfettade jordnötskakor:confused:

Koloftw
2008-04-07, 17:31
Men det är nog gott och skulle bli bra för människor i övrigt som är "hälsomedvetna" och köper "light"-mat och fettfria produkter osv.

Eddie Vedder
2008-04-07, 17:42
Hade det funnits ett användningsområde för fettfria och urtorkade jordnötter hade det såklart funnits på marknaden redan.

Sojabönor, majs, rapsfrön etc. har man sett andra användningsområden för, således utnyttjas det till dessa områden. Jag tror knappast producenterna av jordnötsolja skulle ramla baklänges av förvåning om man nämnde att man kanske kan göra annat av oljeväxter efter att oljan separerats.

Sverker
2008-04-07, 18:29
Det gäller att få ut varje öre ur grödan.Fettindustrin lägger ned stora pengar på att hitta avsättning för den avfettade biprodukten.

Sedan finns det oljor som är biprodukt från annan tillverkning. Exempel som bomullsfröolja, druvkärnolja, svartvinbärsfröolja mm.

Scratch89
2008-04-07, 18:31
Sen kommer den största aspekten, ur livsmedelssynpunkt: Hur gott ser det ut, egentligen? Hur tror du att det smakar?
Jag själv som konsument skulle inte köpa det iallafall.

Eddie Vedder
2008-04-07, 18:35
Det gäller att få ut varje öre ur grödan.Fettindustrin lägger ned stora pengar på att hitta avsättning för den avfettade biprodukten.

Ja det är ju det jag menar, eftersom man vill använda allt och få ut minsta öre lär det ju knappast vara en nyhet för jordnötsoljeproducenten om Koloftw berättar att man kan använda det till annat.

Hade man haft ett klart användningsområde tror jag som sagt att produkten hade funnits på marknade för längesen.

Sen kommer den största aspekten, ur livsmedelssynpunkt: Hur gott ser det ut, egentligen? Hur tror du att det smakar?
Jag själv som konsument skulle inte köpa det iallafall.

+1
Jag hade INTE köpt snustorra och fettfria jordnötter, hur goda skulle dom vara när de är snustorra och det smakbärande fettet tagits bort?*spy*

Koloftw
2008-04-07, 18:47
Nåväl. Nu blev jag nedargumenterad :(. Fast jag tror ändå inte att smaken skulle vara HELT åt skogen, kanske naturella dock. Men det finns ju jordnötssmak på t.ex. fettfritt proteinpulver.

Hursomhelst kom jag på tanken när jag var på ett annat amerikanskt kroppsbyggarforum och såg "fat free peanut powder" ... då tänkte jag att jordnötter utan fett måste ju finnas pga. att jordnötsolja finns.

Scratch89
2008-04-07, 18:52
Nåväl. Nu blev jag nedargumenterad :(. Fast jag tror ändå inte att smaken skulle vara HELT åt skogen, kanske naturella dock. Men det finns ju jordnötssmak på t.ex. fettfritt proteinpulver.

Hursomhelst kom jag på tanken när jag var på ett annat amerikanskt kroppsbyggarforum och såg "fat free peanut powder" ... då tänkte jag att jordnötter utan fett måste ju finnas pga. att jordnötsolja finns.

Men det är ju fortfarande smak tillsatt i någon form. Troligen sötningsmedel, extrakt, aromämnen eller estrar. Att ta en fettfri nöt vars enda smakämnen sitter i fettet och mosa ihop till en sörjig massa... Du måste driva med oss nu, va?

Eddie Vedder
2008-04-07, 18:55
Men det finns ju jordnötssmak på t.ex. fettfritt proteinpulver.

Ja och det finns chokladsmak också. Betyder det att proteinpulvret har samma näringsvärde som choklad? Man har tillsatt jordnötssmak helt enkelt, en smak som är oerhört god och vars goda smak jag gissar är p.g.a. fettet till den absolut största delen.


"Fat free peanut powder" har jag aldrig hört talas om, verkar ju vara en produkt som tagit marknaden med storm.:D