handdator

Visa fullständig version : Kan kroppen ta mer än 30g protein per måltid?

Rakman
2008-04-06, 23:23
Hej!

Jag har en kompis som bestämt påstår att kroppen inte kan tillgodogöra mer än cirka 30 gram protein per måltid. Stämmer detta? Jag ser nämligen till så att mina proteindrinkar innehåller ungefär 60 gram protein. Om han har rätt så betyder det med andra ord att jag kastar hälften utav pulvret i sjön. Så hur ligger det egentligen till? :confused:

WHITEFOLKS
2008-04-07, 00:30
Kroppen tar upp "allt". Allt protein används dock inte till att bygga muskelprotein utan används istället som energi.

Så nog tas det upp allt men det är nog väldigt onödigt, iaf om man är en sån som äter var 3:e timme eller liknande. Finns billigare kalorikällor :)

Bolio
2008-04-07, 00:32
Kroppen kan inte ta upp mer än 14.6 g protein var tredje timme. Finns utförlig vetenskaplig fakta som visar detta.

Scratch89
2008-04-07, 00:32
Kroppen kan inte ta upp mer än 14.6 g protein var tredje timme. Finns utförlig vetenskaplig fakta som visar detta.

Va?

Bolio
2008-04-07, 00:33
Va?

Du läste rätt.

tp_88
2008-04-07, 00:34
Va?
Du vet ironi, sånt man brukar sätta smiley efter, men ibland är det så självklart att man avstår.

Btw, hej Bolio.

Bolio
2008-04-07, 00:37
hej tp. <3

Jag ville göra två poänger med mitt inledande inlägg.

1. Det beror på hur mycket du väger. Var kommer den magiska siffran 30, 18, 40 eller 33 ifrån?

2. Sluta bry er om sånt. Ät mycket protein och annat och träna hårt och spendera resten av tiden med att lära er viktigare och nyttigare saker än den exakta mängden protein som ni behöver.

Sålunda talade Bolio.

Scratch89
2008-04-07, 00:37
Jag är för trött för att uppskatta ironi. :D
EDIT: Bra där Bolio!

Slartibartfast
2008-04-07, 08:39
Majoriteten säger iaf att man ska prida ut proteinintaget jämt över dagen. Här på forumet har man på senare tid haft den uppfattningen att det inte är någon skillnad om du fördelar ditt dagliga proteinintag i en, två eller åtta delar.

Jag har av bekvämlighetsskäl klumpat ihop mina proteinintag och skulle aldrig byta tillbaka till att äta var tredje timme, men om det är bortkastat protein vet jag inte.

Rahf
2008-04-07, 09:53
Största delen av proteinintaget sker under ett fåtal timmar på kvällen, jag växer/bibehåller fortfarande.

Vin
2008-04-07, 10:07

är det verkligen så?
har ett par polare som BOMBAR protein, ska bli kul och visa dem detta :D

Nitrometan
2008-04-07, 10:08
Kan inte den gamla 30-gram-protein-myten bara DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ?

Döden dö dumma myt!

Koloftw
2008-04-07, 11:02
är det verkligen så?
har ett par polare som BOMBAR protein, ska bli kul och visa dem detta :D

`Var du allvarlig?

Sniggel
2008-04-07, 11:10
I proteindrinkar som är fettsnåla och tänkta för snabbt upptag kanske man inte ska överdriva mängden. I alla andra måltider där man har en sammansättning av massa näringsämnen, fett och kolhydrater kan man nog vräka på hur mycket man vill (tills man blir mätt, käka 4 kycklingfileér om du så önskar) eftersom proteinet kommer att brytas ner under många många timmar.

Rakman
2008-04-07, 11:36
1. Det beror på hur mycket du väger. Var kommer den magiska siffran 30, 18, 40 eller 33 ifrån?

Självklart har det med ens vikt att göra. Det var därför jag skrev "cirka" ;)

2. Sluta bry er om sånt. Ät mycket protein och annat och träna hårt och spendera resten av tiden med att lära er viktigare och nyttigare saker än den exakta mängden protein som ni behöver.

Jag är för fattig för att ha råd att sluta bry mig om att kasta pengar (dvs protein) i sjön :)

Vin
2008-04-07, 14:45
`Var du allvarlig?
Får jag fråga dig varför jag skulle vilja få för mig och skämta om något sådant?

Men angående att kroppen bara kan ta upp 14.3g (jag vet varierar förmodligen per kropp/vikt) per 3dje timme, stämmer det?

En person som styrketränar behöver ca 2,0 g protein per kilo kroppsvikt och dygn (vilket låter som att det är i princip omöjligt o få i sig 160gram protein per dag om man väger 80kg..)

Är det en myt med att man bara kan få i sig så lite protein per 3h..?

King Grub
2008-04-07, 14:53
Men angående att kroppen bara kan ta upp 14.3g (jag vet varierar förmodligen per kropp/vikt) per 3dje timme, stämmer det?

Men det var ju ironi. Läs Bolios nästa inlägg.

Protein tas bara upp med hastigheten av några gram per timme med en normal blandkost. Och det stämmer att bara ett begränsat antal gram kan utnyttjas för anabolt gensvar per tretimmarsperiod. Men vad tror du händer med resten av proteinet, om man ätit mer? Huff puff upp i rök? Nej, det fortsätter tas upp, det tar bara längre tid, om mängden man äter vid ett tillfälle är större. "Tretimmarsperioden" är bara en mätperiod.

Endura
2008-04-07, 14:58
Kroppen tar upp allt protein, oavsett mängd, men överskott omvandlas till lagrad energi.

Hur mycket protein kroppen tar upp per timme beror mycket på proteinets struktur och vad som intas samtidigt, pulver går fortare än en kycklingfilé tex, men allt tas upp, det tar bara längre tid för kycklingen...

2g protein är inga som helst problem att komma upp i, jag kommer själv lätt upp i 140-150g protein per dag! Troligen har du missat att du ska räkna allt protein... om du kollar på alla matvaror ser du snart att t.o.m bröd innehåller protein. Det är kanske inte heltäckande, men tillsammans med proteiner från andra källor blir de det (tex spannmål/sädesslag + baljväxter).

Gå inte på alla "var-3-timme"-myter, utan ät när du är hungrig och särskilt målet efter träningen är det som spelar roll, annars kvittar det bara du uppfyller ditt mål med över-/underskott beroende på om du vill gå upp eller ned i vikt.

Vin
2008-04-07, 15:52
Men vad tror du händer med resten av proteinet, om man ätit mer? Huff puff upp i rök? Nej, det fortsätter tas upp, det tar bara längre tid, om mängden man äter vid ett tillfälle är större. "Tretimmarsperioden" är bara en mätperiod.

Så om jag äter tex en måltid med 60g protein så har jag fyllt på mitt "proteinförråd" och därifrån kommer det att tas ifrån de timmar jag inte äter protein...? är det ungefär så det fungerar eller är jag en trögbög?

King Grub
2008-04-07, 15:54
Det kommer att ta ett antal timmar innan den mängden protein har tagits upp, då tarmens upptag per timme är begränsat till ett fåtal gram. Efter tre timmar kommer inte tarmsystemet att nollställas och allt protein försvinna i tomma intet, utan upptaget kommer att fortgå.

Vin
2008-04-07, 15:57
Ok nice, då vet jag hur det fungerar. Då är proteinshaken lika viktig fortfarande.
Tack!

King Grub
2008-04-07, 15:58
Då är proteinshaken lika viktig fortfarande.

Huh?

Agge_
2008-04-07, 23:37
Kan man i så fall tänka såhär; Om man kanske bara käkar ett riktigt lagat mål mat per dag bestående av säg pasta och kyckling. Kan man då vräka i sig 5 st kycklingfiléer för att vara säker på att få i sig sin dagliga dos av protein, om man vet med sig att man inte fått i sig så mycket protein tidigare på dagen?

Och det protein som inte används till musklerna, det lagras väl som fett efter det fyllt på glykogenföråden i levern osv.? Eller är jag helt ute o cyklar nu?

JakeShaft
2008-04-07, 23:45
Du sprider väl ändå ut ditt proteinintag under en dag. Om du får i dig 150g protein på en måltid och sedan inte äter mer protein under dagen har jag svårt att tro att du får den effekt du vill av proteinet. Allt kommer att "tas upp" men bryts då inte den största delen av aminosyrorna till Acetyl-KoenzymA och sedan skickas in i citronsyracyckeln för att användas som energi direkt?

Eller är jag bara fullständigt ute och cyklar så här mitt i natten?

Agge_
2008-04-08, 00:01
Det har säkert varit uppe flertalet gånger innan men får enligt Grubs inlägg så tas ju allt protein man äter upp, och jag har för mig att bara man får i sig tillräckligt med protein (~2 - 2,5 g/kg) på en dag så spelar det inte så stor roll hur många intag det är delat på?
Kom o tänka på en annan, relaterad fråga. Då borde det väl vara lika bra att ta en stor vassledrink innan läggdags än att köpa dyrt nattprotein att intaga före läggdags? Eller råder det faktum att vasslet tas upp snabbare än tiden man sover, vilket leder till att kroppen går ni i "nedbrytningsfas" efter allt vassleprotein är upptaget?

En sak är dock säker.. Nu blire ett parti schack med John Blund..

King Grub
2008-04-08, 04:23
Vassle är för snabbt för att upprätthålla anabolism. Baserar man sitt proteinintag på vassle bör man nog sprida ut intaget, annars kommer en större del att oxidera i onödan. Rent vassle är heller inget man kan få från naturligt ätande.

Rakman
2008-04-08, 14:14
Okej, så med andra ord om man vill få ett dagligt intag på 120g protein via drinkar så är A att föredra framför B

A. Tre drinkar om dagen, med 40g per gång
B. Två drinkar om dagen, med 60g per gång

Eller?

Koloftw
2008-04-08, 14:19
Ja.

Fultjack
2008-04-08, 16:57
Okej, så med andra ord om man vill få ett dagligt intag på 120g protein via drinkar så är A att föredra framför B

A. Tre drinkar om dagen, med 40g per gång
B. Två drinkar om dagen, med 60g per gång

Eller?

Om du menar vassle ja, finns ju kasseindrinkar också

pragmatist
2008-04-08, 22:14
Vassle är för snabbt för att upprätthålla anabolism. Baserar man sitt proteinintag på vassle bör man nog sprida ut intaget, annars kommer en större del att oxidera i onödan. Rent vassle är heller inget man kan få från naturligt ätande.

Fanns det inte någon studie som tydde på att småpimplande av vassleisolat (eller om det var kaseinisolat?) gav bäst proteinbalans? Har för mig att Ola W. hänvisade till en sådan för något år sedan (eller om det var två). Det ligger ju en viss logik i det, om jag nu minns rätt.

Sniggel
2008-04-08, 23:47
Kan ju alltid ta drinkarna till måltider så blir utsöndringen mycket långsammare. Stimuleringen av din proteinsyntes som vassle kan ha som effekt uteblir förmodligen men vad spelar det för roll när man kan förlita sig på att styrketräningen man utför tar hand om den saken i kombination med tillgång till mycket aminosyror samt tillräcklig energi från mat?

Sverker
2008-04-09, 06:09
Du sprider väl ändå ut ditt proteinintag under en dag. Om du får i dig 150g protein på en måltid och sedan inte äter mer protein under dagen har jag svårt att tro att du får den effekt du vill av proteinet. Allt kommer att "tas upp" men bryts då inte den största delen av aminosyrorna till Acetyl-KoenzymA och sedan skickas in i citronsyracyckeln för att användas som energi direkt?

Eller är jag bara fullständigt ute och cyklar så här mitt i natten?

Allt protein blir energi. Enda undantaget är de få gram som du bygger in som ny muskelmassa. Resterande mängden protein blir energi.

Är du intresserad så kan du läsa på om HUR olika aminosyror blir till energi. Vissa är glukogena och vissa är ketogena ( kommer in i citronsyracykeln som acetyl-CoA ). Sådan kunskaper är på inget sätt nödvändigt för att leva och må bra:D

Morty
2008-04-09, 08:44
Är glutamin glukogen eller ketogen? ^_^

Koloftw
2008-04-09, 10:46
Glukogen.

CoolHandLuke
2008-04-10, 11:56
Låter som en feltolkning av en regel. Det är väl snarare så att du inte behöver mer än 30g protein per måltid. Om man äter 3 måltider per dag så låter det ganska lagom eller lite i överkant för en normalperson.

Men om man inte vill äta protein som används som energi mer än nödvändigt så är det nog bättre att kolla på en längre tidsperiod. 2g per kilo kroppsvikt och dygn verkar vara en övre gräns enligt Grub-hjärnans artikelsökmotor. 1g per kilo kroppsvikt kan nog var en undre gräns för tränande individ.