Visa fullständig version : Deff och inte växt klart?
Flushbang
2008-04-06, 22:33
Jag har tänkt påbörja min deff imorgon. Det jag kom på att tänka nu är att medans jag ligger på ett kcal underskott så kommer jag inte kunna växa på längden (eller?). Tänkte mest så det inte var elakt mot min kropp (18år.) om den sen skulle få för sig att växa nån cm, som jag inte skulle tacka nej till
EDIT: Det där blev väldigt grötigt, men hoppas ni förstår iallafall. :smash:
Du slutar inte växa på längden av att gå ner lite i vikt.
Det stämmer att man påverkar längdtillväxten negativt om man ligger på kaloriminus medan man växer. Om man fortfarande växer så brukar rekommendationen vara att man försöker hålla den vikt man har för tillfället och på så sätt växer ifatt. Om man är 18år och har ett antal kilo att bli av med så är det inte så troligt att det räcker med att hålla vikten så i detta fall får man själv avgöra vad man anser viktigast. Om du ligger på ett litet underskott så kommer nog inte effekterna att vara så stora då du antagligen inte har så mycket kvar att växa.
Det är ju också en fråga om i hur mycket du har tänkt gå ned och från vilken utgångspunkt. Väger du 150 kg på 180 cm kommer det knappast att påverka din hälsa negativt att försöka tappa några kilon, väger du 70 är det en helt annan sak.
Flushbang
2008-04-07, 09:47
Jag är 177 och väger 83kg.
Inte bara fett dock :cool:
Har gjort:
8x100 i bänkpress.
8x160 i marklyft
6x160 i benböj
Jag tvivlar på att du har mycket fett med din vikt och din styrka. Där lär vara en hel del muskler om det är vad du klarar av.
Men du får väl avgöra själv vad som är viktigt. Jag var själv färdigväxt när jag var 17 men du kanske har några år kvar, jag antar att dina föräldrar/syskon är långa?
Jag har tänkt dra igång med en deff snart och undrar om det finns studier som undersökt hur växten på längden påverkas under en period med kaloriunderskott. Vad kan det ha för konsikvenser på längden under deffen och efter?
Är 17 år och har nog några cm kvar i kroppen (är ~170)
Ingen?
Jag omformulerar frågan lite: Skulle du låta en 17 åring som inte växt klart att bulka och deffa?
Scratch89
2009-01-29, 17:31
Det finns ju svar tidigare i tråden.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.