handdator

Visa fullständig version : Oändlig morgonpromenad


Tjockisen
2002-06-11, 10:29
Var ute och gick precis och funderade lite granna. Morgonpromenader bränner fett pga att kroppens kolhydratförråd är tömt efter natten. Men varför skall man begränsa sig till 1 timme? Om man tillför kroppen protein under ett par timmar och går omkring och ser dum ut så borde man väl bränna fett hela tiden? Eller?

spinkoo
2002-06-11, 10:37
Borde och torde bygger sällan broar...fast jag inväntar med späning på den vetenskapliga analysen på frågan :D

MVH/spinkoo

Tjockisen
2002-06-11, 10:48
Hade varit tufft att gå ut en hel dag och komma tillbaka med cpslimmad kropp, men med tanke på vad BB:s och AF människor går igenom för att bli slimmade så tror jag inte att det funkar särskilt bra. ;)

Matti
2002-06-11, 11:09
"Morgonpromenader bränner fett". Du bränner fett när du sover, när du sitter framför datorn, när du shoppar och vid allt annat lågintensivt arbete. Om du gillar att promenera, visst, kör på, men du får i princip samma effekt om du äter lite mindre. Du kan skapa ett kaloriunderskott på många olika sätt. Antingen via mer motion eller mindre mat. En kombination är oftast bäst, men att gå i flera timmar för att man "bränner" fett är slöseri med tid om du frågar mig.


Matti: Thanks. What does the body use as its primary source of energy when doing very low intensity stuff like watching TV and sleeping? Fat?

Elzi Volk: A mixture of both carbs and fatty acids, depending on substrate
availability (previous nutritional status).

Lyle Mcdonald: And training status, and gender (and phase of the menstrual cycle), and
genotype, and bodyfat percentage, and a whole slew of other factors that
are still being worked out. And none of it relaly makes an ounce of
difference under 99% of real-world fat loss conditions. Generate a
caloric deficit, and the body pulls calories out of storage. And most
of what you lose from that deficit (75-80% of the variance) is being
controlled by your body (bodyfat percentage and leptin kinetics) and
there's not a thing you can do about it.

KÄLLA (http://groups.google.com/groups?hl=sv&lr=&threadm=gmtF8.7874%24p56.2158285%40newsb.telia.net&rn um=1&prev=/groups%3Fhl%3Dsv%26lr%3D%26q%3Dhow%2Bmany%2Bpercen t%2B%2525%26meta%3Dgroup%253Dmisc.fitne ss.weights)

Karl Alfred
2002-06-11, 12:00
Skälet till att du skall lägga din lågintensiva träning på morgonen är att din blodsocker och dina insulinnivåer är extremt låga. Den energi som du då förbrukar kommer inte från maten utan tas direkt från fettcellerna. Det som rekommenderas för mesta möjliga effekt är att man skall dricka vatten, kaffe och stoppa i sig ~20 gram protein en stund före promenaden.

Varför man inte ska hålla på längre än ca 1 och en halv timma är att då ökar risken för att du börjar bränna muskelatur. Och det vill nog ingen på det här forumet göra frivilligt, tror jag... ;)

Frazze
2002-06-11, 15:49
PLus att om du dricker protein medans du går och fortsätter gå så används proteinet som energi och inte fettet (eller musklerna)


...väl? :D

spinkoo
2002-06-11, 19:13
Fast rent teoretsikt sätt, varför skulle den sluta ta på fettet efter 1 och en halv timma?!

Man är ju fortfarande lika tom som när man startade och finns där fett kvar varför i hela friden skulle man börja bränna muskler.

Däremot är jag inte för att testa galenskaperna, gå i 4 timmar..*host!!! Jag skulle däcka och ta bussen hem...

MVH/spinkoo :D

Matti
2002-06-12, 08:39
varför i hela friden skulle man börja bränna muskler.
För att muskelglykogenet har tagit slut. Det är leverglykogenet som i normala fall är uttömt på morgonen.